Przejdź do treści

Naturalne, domowe sposoby na wzmocnienie odporności

produkty wzmacniające odporność
Fot. sonyakamoz / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Opryszczka w ciąży - czy jest się czego bać?
Opryszczka w ciąży. Czy jest groźna? Jak wygląda leczenie? Wyjaśnia ginekolog
Życie po wycięciu tarczycy. Co się zmienia, o czym pamiętać, czy można zajść w ciążę?
Oko kobiety / unsplash.com
W Polsce na cukrzycę cierpi ok. 2,7 mln osób. 25 proc. z nich nawet nie wie, że choruje. Czy cukrzycę można zobaczyć?
Sonia Kuczeńska / fot. Paweł Grabowski
Sonia Kuczeńska: jestem dumna z bycia ring girl, ponieważ każdego dnia muszę walczyć ze stereotypami dotyczącymi tej pracy
Anna Lewandowska o ćwiczeniach w II trymestrze ciąży: mam jeden, ale za to mocny argument na to, dlaczego nie warto rezygnować z aktywności fizycznej w ciąży

Odporność organizmu jest zależna od wielu składowych. Ciało zdrowej osoby samo z siebie całkiem dobrze radzi sobie z zagrożeniami w postaci drobnoustrojów, nie oznacza to jednak, że nie da się dodatkowo jej wzmocnić. Najlepsze domowe metody na świetną odporność to dieta i hartowanie organizmu.

Dieta dla wzmocnienia odporności – co jeść?

Odpowiednie odżywianie warto zacząć już od śniadania. Pierwszy posiłek w ciągu dnia jest wyjątkowo ważny dla naszego organizmu. Dlatego też lekkostrawne śniadanie powinno się jadać w ciągu godziny od przebudzenia. Unikać powinno się wszelkiego rodzaju cukrów prostych (a więc pączków, jagodzianek, napojów gazowanych), natomiast pożądane są białka, węglowodany oraz witaminy. Dobrze stymuluje organizm ciepłe jedzenie i napoje, dobrze jest więc włączyć do śniadania ciepłą, niesłodzoną herbatę lub kawę.

W diecie na wzmocnienie odporności równie ważne jest dostarczanie odpowiedniej ilości witamin i minerałów. Z tego powodu każdy posiłek w ciągu dnia powinien zawierać warzywa, ewentualnie owoce. Te ostatnie jednak zawierają dużo cukru i kalorii, nie powinno się więc z nimi przesadzać, zwłaszcza kosztem warzyw. Dwa jabłka, trzy mandarynki, kiść winogron dziennie wystarczy, aby podnieść odporność.

Unikać należy też tłustego mięsa. Chociaż zupy przyrządzane na boczku czy karkówce są wyjątkowo smaczne, nie powinno się ich jadać częściej niż raz na tydzień w sezonie zimowym, gdy organizm potrzebuje więcej kalorii dla utrzymania homeostazy w czasie chłodu. W sezonie letnim dobrze jest z nich w ogóle zrezygnować, zastępując mięsne zawiesiny bulionami na warzywach bądź chudym mięsie.

Zamień białe pieczywo i ryż na ich pełnoziarniste odpowiedniki, zawierające dużo więcej cynku i magnezu. Włącz do diety wątróbkę drobiową i tłuste ryby – mają kolejno dużo witaminy A oraz dobroczynnych kwasów wielonienasyconych omega-6 i omega-3. Ogranicz spożywanie potraw smażonych na rzecz tych przygotowywanych na parze, duszonych lub pieczonych. Gdy już smażysz, używaj do tego oliwy z oliwek, tłuszczu zdecydowanie najzdrowszego ze wszystkich dostępnych na rynku.

Warto także pamiętać, że używki spożywane w nadmiarze zdecydowanie działają na szkodę organizmu. Dotyczy to zwłaszcza alkoholu i papierosów. Kawa spożywana w nadmiarze bywa niezdrowa, powoduje także wypłukiwanie się magnezu i żelaza, jednakże do trzech filiżanek dziennie wykazuje wiele prozdrowotnych właściwości, działając pozytywnie na ciało.

Produkty bogate w błonnik

Domowy syrop na wzmocnienie dla dzieci do dorosłych

Jeśli poważnie myślisz o wzmocnieniu odporności, dobrze jest przyrządzić łatwy i smaczny syrop. Przepis jest wyjątkowo prosty – należy drobno posiekać cebulę i obficie posypać cukrem bądź miodem. Istnieje także wersja z czosnkiem – w tym wypadku dwie główki należy zmiażdżyć i wymieszać z wodą i cukrem, w proporcji 100 ml wody na 100g cukru.

Zarówno syrop cebulowy, jak i czosnkowy są wyjątkowo smaczne, jednakże powinno się je ograniczyć do dwóch łyżek dziennie. Zawierają dużo witamin, ale i równie dużo cukru, w nadmiarze bywają więc bardziej szkodliwe niż pożyteczne.

Wzmacnianie odporności poprzez hartowanie organizmu

Hartowanie organizmu to znany i sprawdzony sposób na wzmocnienie układu odpornościowego. Hartować organizm można podczas codziennej kąpieli. Należy naprzemiennie zmieniać strumień lecącej wody podczas prysznica z ciepłego na zimny i z powrotem na ciepły, powtarzając zabieg po pięć razy w ciągu dziesięciu minut. Dodatkowo, dobrze jest spłukiwać pianę z włosów jedynie za pomocą zimnej wody – jednocześnie zahartuje to ciało, jak i domknie łuski włosa po myciu, przez co będą łatwiejsze w rozczesywaniu i bardziej lśniące.

Można także brodzić w wannie w zimnej wodzie – w tym celu nalewamy zimnej wody tak, aby zakryła nam kostki i brodzimy przez minutę.

Przy wszelkich zabiegach hartujących organizm należy pamiętać o tym, aby nie przesadzić i nie narazić się na nadmierne wychłodzenie. Nie powinno się także od razu zaczynać od długich, zimnych pryszniców czy dziesięciu minut w zimnej wodzie – minuta wystarczy na początek. Po takim zabiegu należy porządnie wysuszyć organizm i rozgrzać się za pomocą aktywności fizycznej, np. przysiadów, podskoków.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta biegnie ulicą w parku. Jest ubrana w sportowe ciuchy. Dookoła są liście, widać, że jest jesień

Jak wzmacniać odporność jesienią? Farmaceutka Zofia Winczewska podpowiada

zestresowana kobieta

Stres oksydacyjny – z czego wynika i jak sobie z nim poradzić?

herbata

Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą?

Czy pogoda ma wpływ na układ odpornościowy?

Morsowanie / istockphoto.com

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

Słoiki z kiszonymi ogórkami. Ręka wkłada ogórka do słoika

Kiszonki idealne na wzmocnienie odporności. Poznaj korzyści płynące z jedzenia kiszonych warzyw

Domowe sposoby na siniaki

Siniaki na nogach? Oto kilka domowych sposobów, aby je zmniejszyć

damskie dłonie i stopy

Skręcona kostka – jak wyglądają objawy? Jakie są sposoby leczenia?

Kobieta z bólem w kolanie podczas chodzenia

Ból kolana przy chodzeniu a infekcje bakteryjne i choroby stawów

Toczeń: podstępna choroba. Co warto o niej wiedzieć?

nogi w podkolanówkach

Ból kolana przy zginaniu, chodzeniu i wchodzeniu po schodach – jakie są przyczyny? Jak leczyć?

kobieta z bólem żeber

Złamane żebra – przyczyny, leczenie i rehabilitacja. Czy możliwe są powikłania?

kobieta z bolącą nogą

Złamana noga – jak wyglądają objawy? Pierwsza pomoc i rehabilitacja

pelargonia afrykańska

Pelargonia na… przeziębienie

Kobieta na mieście / unsplash.com

Katar, gorączka, bolące gardło. Na co to komu? Jak się przed tym wszystkim chronić?

kobieta na jesiennym spacerze z psem

Przeziębiona? Nie siedź w domu, wyjdź na spacer

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta owinięta kocem

Często łapiesz infekcje? Dowiedz się, w czym może tkwić problem

Przygotowywanie herbaty na przeziębienie z imbirem, miodem, czosnkiem, cytryną

Imbir na przeziębienie – jak go wykorzystać, aby skutecznie pozbyć się choroby?

5 konsekwencji chodzenia do pracy z grypą

5 konsekwencji chodzenia do pracy z grypą

6 prostych sposobów na pogorszenie odporności dziecka

Jak wzmocnić odporność? Kurkuma, imbir, cynamon, czosnek, miód dadzą radę?

7 naturalnych składników wzmacniających odporność

dziecko z rotawirusem

Rotawirus u dzieci i niemowląt – jakie daje objawy?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.