Przejdź do treści

Naturalne, domowe sposoby na wzmocnienie odporności

produkty wzmacniające odporność
Fot. sonyakamoz / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wielka Brytania: Niemal 80 przypadków zarażenia groźną odmianą koronawirusa z Indii
Wskaźnik R dla Polski spadł poniżej jednego – poinformował minister zdrowia. To ważny sygnał dotyczący przebiegu epidemii
Punkty Szczepień Powszechnych – czym są? Gdzie się zaszczepić?
strefy erogenne
Przenieś grę wstępną na inny poziom. 8 miejsc erogennych, których być może jeszcze nie odkryłaś, a warto
Czy lekarz sam może wybrać, jaką szczepionkę przeciwko koronawirusowi poda pacjentowi? Minister zdrowia wyjaśnia

Odporność organizmu jest zależna od wielu składowych. Ciało zdrowej osoby samo z siebie całkiem dobrze radzi sobie z zagrożeniami w postaci drobnoustrojów, nie oznacza to jednak, że nie da się dodatkowo jej wzmocnić. Najlepsze domowe metody na świetną odporność to dieta i hartowanie organizmu.

Dieta dla wzmocnienia odporności – co jeść?

Odpowiednie odżywianie warto zacząć już od śniadania. Pierwszy posiłek w ciągu dnia jest wyjątkowo ważny dla naszego organizmu. Dlatego też lekkostrawne śniadanie powinno się jadać w ciągu godziny od przebudzenia. Unikać powinno się wszelkiego rodzaju cukrów prostych (a więc pączków, jagodzianek, napojów gazowanych), natomiast pożądane są białka, węglowodany oraz witaminy. Dobrze stymuluje organizm ciepłe jedzenie i napoje, dobrze jest więc włączyć do śniadania ciepłą, niesłodzoną herbatę lub kawę.

W diecie na wzmocnienie odporności równie ważne jest dostarczanie odpowiedniej ilości witamin i minerałów. Z tego powodu każdy posiłek w ciągu dnia powinien zawierać warzywa, ewentualnie owoce. Te ostatnie jednak zawierają dużo cukru i kalorii, nie powinno się więc z nimi przesadzać, zwłaszcza kosztem warzyw. Dwa jabłka, trzy mandarynki, kiść winogron dziennie wystarczy, aby podnieść odporność.

Unikać należy też tłustego mięsa. Chociaż zupy przyrządzane na boczku czy karkówce są wyjątkowo smaczne, nie powinno się ich jadać częściej niż raz na tydzień w sezonie zimowym, gdy organizm potrzebuje więcej kalorii dla utrzymania homeostazy w czasie chłodu. W sezonie letnim dobrze jest z nich w ogóle zrezygnować, zastępując mięsne zawiesiny bulionami na warzywach bądź chudym mięsie.

Zamień białe pieczywo i ryż na ich pełnoziarniste odpowiedniki, zawierające dużo więcej cynku i magnezu. Włącz do diety wątróbkę drobiową i tłuste ryby – mają kolejno dużo witaminy A oraz dobroczynnych kwasów wielonienasyconych omega-6 i omega-3. Ogranicz spożywanie potraw smażonych na rzecz tych przygotowywanych na parze, duszonych lub pieczonych. Gdy już smażysz, używaj do tego oliwy z oliwek, tłuszczu zdecydowanie najzdrowszego ze wszystkich dostępnych na rynku.

Warto także pamiętać, że używki spożywane w nadmiarze zdecydowanie działają na szkodę organizmu. Dotyczy to zwłaszcza alkoholu i papierosów. Kawa spożywana w nadmiarze bywa niezdrowa, powoduje także wypłukiwanie się magnezu i żelaza, jednakże do trzech filiżanek dziennie wykazuje wiele prozdrowotnych właściwości, działając pozytywnie na ciało.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Domowy syrop na wzmocnienie dla dzieci do dorosłych

Jeśli poważnie myślisz o wzmocnieniu odporności, dobrze jest przyrządzić łatwy i smaczny syrop. Przepis jest wyjątkowo prosty – należy drobno posiekać cebulę i obficie posypać cukrem bądź miodem. Istnieje także wersja z czosnkiem – w tym wypadku dwie główki należy zmiażdżyć i wymieszać z wodą i cukrem, w proporcji 100 ml wody na 100g cukru.

Zarówno syrop cebulowy, jak i czosnkowy są wyjątkowo smaczne, jednakże powinno się je ograniczyć do dwóch łyżek dziennie. Zawierają dużo witamin, ale i równie dużo cukru, w nadmiarze bywają więc bardziej szkodliwe niż pożyteczne.

Wzmacnianie odporności poprzez hartowanie organizmu

Hartowanie organizmu to znany i sprawdzony sposób na wzmocnienie układu odpornościowego. Hartować organizm można podczas codziennej kąpieli. Należy naprzemiennie zmieniać strumień lecącej wody podczas prysznica z ciepłego na zimny i z powrotem na ciepły, powtarzając zabieg po pięć razy w ciągu dziesięciu minut. Dodatkowo, dobrze jest spłukiwać pianę z włosów jedynie za pomocą zimnej wody – jednocześnie zahartuje to ciało, jak i domknie łuski włosa po myciu, przez co będą łatwiejsze w rozczesywaniu i bardziej lśniące.

Można także brodzić w wannie w zimnej wodzie – w tym celu nalewamy zimnej wody tak, aby zakryła nam kostki i brodzimy przez minutę.

Przy wszelkich zabiegach hartujących organizm należy pamiętać o tym, aby nie przesadzić i nie narazić się na nadmierne wychłodzenie. Nie powinno się także od razu zaczynać od długich, zimnych pryszniców czy dziesięciu minut w zimnej wodzie – minuta wystarczy na początek. Po takim zabiegu należy porządnie wysuszyć organizm i rozgrzać się za pomocą aktywności fizycznej, np. przysiadów, podskoków.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Przelewanie w brzuchu – czy jest normalne? Co może oznaczać uczucie przelewania wody w brzuchu?

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

Meteopaci to osoby chore na pogodę. Jakie są przyczyny, objawy i sposoby leczenia meteopatii?

chora na COVID-19

Koronawirus a mikrobiota. „Osoby hospitalizowane z powodu COVID-19 miały inny skład bakterii jelitowych”

koronawirus, kobieta w maseczce

Zaskakujący przypadek. Dwa zakażenia w dwa miesiące dwoma różnymi szczepami SARS-CoV-2

Jak wzmocnić odporność dziecka? 5 sprawdzonych sposobów

Czy morsowanie jest dla wszystkich i czy zawsze wychodzi na dobre? Odpowiada Anna Reguła

Czy morsowanie jest dla wszystkich i czy zawsze wychodzi na dobre? Odpowiada Anna Reguła

Rodzaje szczepionek na COVID-19: wektorowa, mRNA

dziecko zimą

Hartuj się, kto może! Czyli o najprostszym i skutecznym sposobie na wzmocnienie odporności u dziecka

Zdrowo dopieprzone, czyli o tym, czym przyprawiać potrawy, by wspomóc organizm

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Suchość pochwy – problem kobiet z niskim poziomem estrogenów. Jak sobie radzić z tą dolegliwością?

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Jaglany detoks – oczyść swój organizm szybko i bezpiecznie

dygotanie z zimna

Dygoczemy z zimna, bo wychłodzony organizm próbuje się ratować. Jak mu pomóc?

Jak pomóc, gdy ktoś się zadławi?

7 zdrowotnych właściwości imbiru

Jersinioza – objawy, leczenie i powikłania zakażenia yersinią

Szpital

Lek. Bartosz Fiałek: Szpitalny oddział ratunkowy jest miejscem, do którego zgłaszamy się w stanie bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia. Nie w celu diagnostyki

Choroba popromienna – przyczyny, objawy, leczenie

Po jakim czasie wykonać test na HIV od ekspozycji na zakażenie? Rodzaje testów na HIV

Co jeść podczas infekcji? Menu na cały dzień

Przeziębiłaś się? Dodaj te składniki do codziennej diety

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności