Przejdź do treści

Od rozdrażnienia po furię. Psycholożka o tym, co chce nam powiedzieć złość i jak sobie z nią radzić

Złość jest niezbędna do życia, ale warto też umieć odpuszczać\ źródło:pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Młoda krew wydłuża życie? Naukowcy w końcu poznali odpowiedź
„Tam na dole”, „muszelka”, „siusia”. Badanie pokazało, jak Polki nazywają swoje narządy płciowe
Nie żyje Olivia Newton-John. Gwiazda „Grease” od 30 lat chorowała na nowotwór
Rewolucja w medycynie. Naukowcy ożywili część komórek u świni, która już nie żyła
Szczepionka komórkowa na raka coraz bliżej? Pracują nad nią polscy naukowcy

„Emocja ta jest ważnym sygnałem, że nasze potrzeby zostały naruszone, że zagrożone jest nasze dobre samopoczucie, że coś albo ktoś przekroczył nasze granice. Dlatego złość jest tak potrzebna: bo dzięki niej wiemy, że coś jest nie tak” – przekonuje @psycholog_na_insta, czyli Katarzyna Kucewicz. I podpowiada co zrobić, żeby jednak złość nie zdominowała nam życia. 

„Złość jest emocją ważną, wartą uwagi, ale nie wartą silnej eskalacji”

W jednym z najnowszych wpisów na Instagramie Katarzyna Kucewicz, autorka profilu @psycholog_na_insta przypomina, że złość jest jedną z podstawowych, naturalnych emocji człowieka. I nie da się przejść przez życie, nie złoszcząc się na innych, siebie czy okoliczności. Mało tego, złość często chce nam coś powiedzieć.

„Emocja ta jest ważnym sygnałem, że nasze potrzeby zostały naruszone, że zagrożone jest nasze dobre samopoczucie, że coś albo ktoś przekroczył nasze granice. Dlatego złość jest tak potrzebna: bo dzięki niej wiemy, że coś jest nie tak” – wyjaśnia.

I dodaje:

„Problem pojawia się jednak, kiedy tę emocję wyrażamy agresją, furią, przemocą, bezradnością albo innymi zrachowaniami, które sieją spustoszenie w naszym wnętrzu albo w naszych relacjach”.

Psycholożka wymienia tutaj zachowania napastliwe, do których możemy zaliczyć m.in. krzyk, szturchanie, bicie, zastraszanie, upokarzanie, wyszydzanie, pretensje, wyzwiska, niszczenie przedmiotów, okaleczanie oraz zachowania bierno-agresywne: obrażanie się, ignorowanie, drobne złośliwości, przerzucanie odpowiedzialności na drugą stronę, ośmieszanie w towarzystwie, milczenie, złośliwości rzucane niby w przestrzeń, manipulacja, wzbudzanie poczucia winy, pouczanie, strofowanie, zrzucanie winy na karb naszego braku poczucia humoru.

„W czasach kryzysu stres może manifestować się także złością. Dlatego być może nawet jeśli kiedyś się specjalnie nie złościliście – teraz się złościcie. Albo odwrotnie: wydaje się, że nic Was nie złości, a tak naprawdę często odczuwacie rozdygotanie, jest Wam słabo albo macie tendencje do spóźnienia się na spotkania z ludźmi, których niezbyt lubicie. Uwaga: To też może być złość” – wyjaśnia.

Proponuje, żeby sprawdzić, jak dużo jest w nas złości, i w co dobrego można ją przekłuć.

Bo złość jest emocją ważną, wartą uwagi, ale nie wartą silnej eskalacji” – zaznacza.

Przyznaje, że sama coraz częściej odpuszcza złoszczenie się i świadome schodzenie komuś z drogi niż wchodzenie w konflikt.

„Oczywiście to jest tylko możliwe przy uważnym sprawdzaniu: czego potrzebuję? co będzie dobre dla moich granic i mojego zdrowia?” – zaznacza.

Z jej wpisu możemy dowiedzieć się także, jak poza gniewem manifestuje się złość. Okazuje się, że może przybierać maski, poprzez takie symptomy jak np. brak apetytu, kłopoty ze snem czy też brak energii życiowej. Psycholożka w swoim wpisie prezentuje także dynamikę odczuwania złości, zawierającą pięciostopniową skalę: od rozdrażnienia aż po furię. Dwie ostatnie emocje na skali są niszczące i niezdrowe (szczegóły we wpisie na Instagramie).

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Kobieta i mężczyzna

Katarzyna Kucewicz – kim jest?

Katarzyna Kucewicz jest psycholożką, pedagożką, psychoterapeutką i terapeutką zaburzeń seksualnych. Współtwórczynią Ośrodka Psychoterapii i Coachingu INNER GARDEN w Warszawie. Propagatorka psychologii i psychoterapii. Na Instagramie prowadzi swój cykl rozmów „Nocne Rozmowy Terapeutów”. Współautorka książki „Pięknie odmienni”. Prowadzi profil @psycholog_na_insta, na którym dzieli się wiedzą. Obserwuje ją ponad 22 tys. osób.

 

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„W szkole uczą, kiedy był chrzest Polski i hołd pruski, ale nie tego, jak się bronić i jak stawiać granice” – mówi Emil Bekier, ofiara prześladowania

Dlaczego tak trudno reagować na mobbing, mówi psycholożka Karolina Ołdak /fot. Getty Images

„Wpojono nam, że trzeba dążyć do celu, nawet jeśli po drodze pojawiają się trudności”. Dlaczego tak trudno reagować na mobbing, mówi psycholożka Karolina Ołdak

Mizoginizm – co to jest? Przyczyny i objawy. Jak leczy się to zaburzenie?

„Zmiana brzmienia głosu może być jednym ze skutków psychoterapii” – mówi logopedka Marta Wesołowska

Kobieta płacze

„Płacz nie jest tylko dla dzieci – płacz jest dla wszystkich. Nie ma się czego wstydzić” – pisze Aleksandra Dejewska

„Te wszystkie przykre słowa były małymi ciosami, przez które coś, co w sobie lubiłam, stawało się moim kompleksem” – mówi Katarzyna Czapraga, ofiara fat shamingu

Kłótnia w związku. 7 rzeczy, których lepiej po niej nie robić

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

„Ich współpracownicy często opisują to jako obcowanie z czystym – niejako nieludzkim – intelektem”. Jak rozpoznać psychopatę, tłumaczy ekspertka

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Aleksytymia - czym jest? / pexels

Masz trudność z nazywaniem i identyfikowaniem emocji? Jak 10 proc. populacji, możesz być aleksytymikiem

Paulina Danielak / archiwum prywatne

Paulina Danielak: Kobiety często nie mają dostępu do złości. Pojawia się płacz, bo nikt nie uczył ich wcześniej, jak wyrażać złość

dr Ewa Jarcewska-Gerc /fot. archiwum prywatne

„Poczucie winy, które towarzyszy prokrastynacji, może albo nas pogrążyć w dalszym odkładaniu, albo w końcu zmotywować do zmiany” – mówi Ewa Jarczewska-Gerc

„W domach, w których oszukiwanie jest mechanizmem obronnym, wychowujemy patologicznych kłamców”. O psychologii kłamstwa mówi Natalia Hofman

„Matczyna rana przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Ale można ją uzdrowić” – mówi Aneta Gajda-Boryczko, terapeutka

Kobieta

„Ciało reaguje szybciej niż nasz umysł i dłużej trzyma napięcie”. Pani Fizjotrener o powiązaniu emocji z konkretnym narządem w organizmie

Uzasadnienie emocjonalne - czym jest? / pexels

Po jednym złym dniu w pracy czujesz, że jesteś do niczego? Tak właśnie działa uzasadnienie emocjonalne

Kiedy spokój budzi niepokój. „Osoba z traumą więzi przyciąga partnerów, którzy nie dostrzegają jej potrzeb” – mówi psychotraumatolog Katarzyna Tutko

Moje emocje przejmują nade mną kontrolę. Czy da się nad nimi zapanować?

Smutek może zapewnić przetrwanie. „W odniesieniu genetycznym sprawia, że inni mają odruch pomocy” – mówi Katarzyna Stefaniak, psychoterapeutka

Kobieta

Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!

Kobieta trzyma przed sobą czerwoną folię

Rozpracuj negatywne emocje i wykorzystaj je. Przydadzą ci się w życiu!

Joanna Czekaj / fot. arch. prywatne

„Narcyz zniszczy ci życie bez skrupułów” – mówi Justyna Czekaj pomagająca kobietom wyzwolić się z traumy po życiu z narcyzem

Kobieta

Nie planuj wszystkiego. „Patrzymy często tam, gdzie chcemy się znaleźć, i przez to zdarza nam się przeoczyć to, co dzieje się tu i teraz”

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

×