Przejdź do treści

Płacz najlepszym lekarstwem na stres?

łzy
zdjęcie: unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta i mężczyzna
Czy aseksualność to wolność od seksu? Tłumaczy edukatorka seksualna Alicja Długołęcka
Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny
kobieta myśli leżąc w łóżku
Intuicja – wierzyć jej czy nie?
Mówią na ciebie „kobieta guma”, bo jesteś wygimnastykowana od dziecka? Skonsultuj się z fizjoterapeutą, to może być hipermobilność
„Przestań się smucić”, „weź się w garść” – takie słowa mogą zadziałać odwrotnie. Czego nie mówić osobie z depresją? Tłumaczy psycholog Katarzyna Binkiewicz

Badania pokazują, że tajemnica życia wolnego od stresu i napięć tkwi w płaczu. Zamiast śmiechu, snu czy czarnej kawy, najbardziej korzystnym sposobem na złagodzenie stresu jest płacz – uważa japoński naukowiec Hidefumi Yoshida.

Słuchanie emocjonalnej muzyki, oglądanie smutnych filmów i czytanie książek ze łzami w oczach może przynieść ogromne korzyści dla zdrowia psychicznego poprzez stymulację przywspółczulnego działania nerwów, co usprawnia pracę akcji serca i ma korzystny wpływ na umysł – wyjaśnia Hidefumi Yoshida, były szkolny nauczyciel.

Hidefumi Yoshida określa siebie jako „nauczyciela łez” i organizuje regularne warsztaty i wykłady w całej Japonii, aby uświadamiać ludziom psychologiczne zalety płaczu. „Akt płaczu w procesie zwalczania stresu, jest bardziej skuteczny niż śmiech czy sen” – powiedział 43-letni naukowiec dla „Japan Times”.

Rozpracuj negatywne emocje

Jeśli płaczesz raz w tygodniu, możesz żyć bez stresu

W 2014 roku Yoshida połączył siły z Hideho Aritą, profesorem Wydziału Medycyny Uniwersytetu Tokijskiego w Tokio, aby rozpocząć serię wykładów mających na celu podniesienie świadomości na temat korzyści płynących z płaczu. We wrześniu Yoshida miał wykład w liceum w Osace w Daito w Japonii, gdzie 79 nastoletnich uczniów oglądało film, który miał wywołać łzy wzruszenia. Następnie napisali oni esej, o tym, jakich doznali przeżyć w trakcie seansu.

Yoshida nie jest pierwszym naukowcem, które promuje kojące działanie płaczu. W 1981 roku badanie zatytułowane „Teatr Expert” przeprowadzone przez doktora Wiliama Freya na University of Minnesota pokazało, że płacz uwalnia endorfiny. Inne badania przeprowadzone w 2008 roku na ponad 3 tys. osobach wykazały, że płacz sprawił, że ludzie lepiej się poczuli i odnajdywali w trudnych sytuacjach. Skłoniło to autorów do wyciągnięcia wniosków, że pozwolenie sobie na płacz powinno być stosowane jako forma terapii.

Od tego czasu, coraz więcej szkół i firm organizuje warsztaty uświadamiające swoich uczniów lub pracowników.

Opracowano na podstawie independent.co.uk.

Czy wstydzisz się płaczu?

TAK, zdarza się
NIE, jest to normalne
Zobacz wyniki ankiety

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Złamane serce” to nie tylko przenośnia! O schorzeniu, które przez lata nie było rozpoznawane, mówi kardiolog Robert Gil

Stres w pracy - jak się go pozbyć?

Stres w pracy – jak go ograniczyć?

Jak obniżyć poziom kortyzolu

Wysoki poziom kortyzolu może być niebezpieczny. Oto jak możesz go obniżyć

Kobieta pije kawę przed monitorem

„Jeśli szef ma ochotę zostawać po godzinach, jest to jego zdrowie psychiczne. Ty martw się swoim”. O zagrożeniach wynikających z pracy „po godzinach” mówi psycholog Jadwiga Grech

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

Stres i atopia – toksyczny związek

Zmagasz się z atopowym zapaleniem skóry? Zobacz, jak możesz sobie pomóc

Praca, dom, obowiązki… Spokojnie, nie wszystko w życiu musi być idealne. Oto 5 powodów, dla których czasem dobrze odpuścić

„Stres jest najpowszechniejszym czynnikiem, który rujnuje życie seksualne”. Dowiedz się, jak toksyczna praca wpływa na nasz organizm

Zminimalizuj ilość stresu w swoim życiu. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Problemy z oddychaniem, walenie serca i pocenie się – to nie jedyne objawy. Zobacz, po czym poznasz atak paniki

Śmiejące się dziewczyny

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

7 codziennych nawyków osłabiających odporność. Może któryś z nich ciebie dotyczy?

Rzuć wszystko i jedź…tam gdzie nikt nie mieszka! Bieszczady są już przereklamowane

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

6 sposobów, by zestresować się na maksa

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholog Anita Kruszewska

10 niezdrowych wieczornych nawyków

14 skutecznych sposobów na stres

kobieta z papierem toaletowym w dłoni

Wpływ stresu na gospodarkę pokarmową. Dietetyczka: jelita to nasz drugi mózg

para leży w łóżku z białą pościelą i rozmawia

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Gdy praca staje się chorobą

Gdy praca staje się chorobą

dziewczyna bawiąca się klockami lego forma

Klocki LEGO sposobem na stres u dorosłych

5 rzeczy, których nie cierpi twój żołądek

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?