Przejdź do treści

Problemy z oddychaniem, walenie serca i pocenie się – to nie jedyne objawy. Zobacz, po czym poznasz atak paniki

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wielka Brytania: Niemal 80 przypadków zarażenia groźną odmianą koronawirusa z Indii
Wskaźnik R dla Polski spadł poniżej jednego – poinformował minister zdrowia. To ważny sygnał dotyczący przebiegu epidemii
Punkty Szczepień Powszechnych – czym są? Gdzie się zaszczepić?
strefy erogenne
Przenieś grę wstępną na inny poziom. 8 miejsc erogennych, których być może jeszcze nie odkryłaś, a warto
Czy lekarz sam może wybrać, jaką szczepionkę przeciwko koronawirusowi poda pacjentowi? Minister zdrowia wyjaśnia

Stres? Napięcie? Lęk? Która z nas tego nie czuła! Pamiętasz, jak denerwowałaś się, gdy miałaś ważny egzamin w szkole albo na studiach? A może niedawno zjadały cię nerwy, bo nie powiódł się ważny projekt w pracy albo mocno przeżyłaś rodzinną kłótnię. Pewnie wiesz, jak radzić sobie z lękiem wywoływanym tego typu sytuacjami, kiedy niepokojące emocje przychodzą i odchodzą w sposób w miarę do przewidzenia. Czasami jednak stresor bywa tak nagły i intensywny, że może wywołać niespodziewane uczucie silnego lęku. Nazywa się to atakiem paniki i przyznajemy – może być przerażający.

Co się wtedy z nami dzieje? Kiedy pojawia się sygnał o zagrożeniu (realnym albo wyimaginowanym) mózg przez układ współczulny mobilizuje ciało. Kiedy masz atak paniki, twoje ciało spodziewa się stoczenia walki lub przygotowuje na ucieczkę. Układ nerwowy wyzwala uwalnianie dużej ilości adrenaliny, co może to wywołać poczucie strachu, pocenie się, niemożność złapania tchu i wiele innych rzeczy.

Atak paniki ma charakter falowy. To bardzo gwałtowny przypływ lęku, któremu towarzyszą silne fizyczne i psychiczne objawy. Odczuwasz je nagle i intensywnie, ale w ciągu kilku chwil ustępują, jak fala. Taki atak mogą wywołać jednorazowe zdarzenia, które będą przez ciebie odbierane jako szczególnie przerażające (np. wystąpienie publiczne). O ironio – obawa o to, że można mieć atak paniki, też może ten atak wywołać.

Naucz się rozpoznawać objawy ataku paniki.

Konkretne symptomy będą się różnić w zależności od osoby przeżywającej napad paniki – i nie spodziewaj się, że to będzie wyglądać, jak w filmach. Zazwyczaj atakowi paniki towarzyszą cztery albo więcej z poniższych objawów:

Walenie serca

Ten objaw (i większość innych) jest bezpośrednim wynikiem naszej ewolucyjnej reakcji na walkę lub ucieczkę. Współczulny układ nerwowy (sympatyczny) mobilizuje organizm – wzrasta tętno, serce zaczyna szybciej bić. To wszystko po to, by dostarczyć więcej tlenu do mięśni, aby organizm mógł odeprzeć niebezpieczeństwo lub uciec od niego.

Uderzenia gorąca

Podczas ataku paniki krew odpływa z obszarów, gdzie nie jest potrzebna, takich jak palce u rąk i nóg, i wysyłana jest do dużych grup mięśniowych, które są ważne przy walce lub podczas ucieczce. Taka reakcja ciała może spowodować, że skóra zrobi się blada i zimna, szczególnie ta na dłoniach i stopach. Mogą też wystąpić uderzenia gorąca (to przez przyspieszone tętno).

Uczucie słabości

Podczas nagłego napadu paniki w wyniku odpływu krwi z pewnych części ciała, niektórzy mogą czuć osłabienie w rękach i nogach, Często ludzi opisują to uczucie, jakby mieli wrażenie, że zaraz osuną się na ziemię, że nie mają siły, że zemdleją. To dlatego zdarza się, że pod wpływem silnych emocji bezwiednie siadamy np. na krzesło lub na ziemię.

Drętwienie lub mrowienie

Ten objaw nadal dotyczy tego samego zjawiska, co w przypadku uczucia słabości – kiedy do dłoni i stóp dopływa mniej krwi niż zwykle, bardzo prawdopodobne jest uczucie, „jakby ktoś wbijał szpilki czy igły”. To mrowienie podobne do tego, jakie czujemy, gdy jakaś część ciała zdrętwieje, bo długo siedzieliśmy w tej samej pozycji.

 

Zmęczona kobieta w łóżku przykrywa się poduszką

Zadyszka

Oddech przyspiesza i staje się głębszy, ponieważ ciało musi się zmobilizować do natychmiastowej reakcji, czyli wysłać więcej tlenu do mięśni. Czasami może się zdarzyć, że podczas ataku paniki oddech stanie się nierówny. Możesz wtedy nawet odczuwać to jako dławienie albo duszenie się. Ten objaw jest ciężki do opanowania i wywołuje sam w sobie strach, więc potrafi nasilić trwający atak paniki.

Zawroty głowy

Kiedy oddech staje się nierówny, mniej tlenu dociera do mózgu. Nie jest to szkodliwe, ponieważ ataki paniki trwają średnio kilka minut, ale może wywołać zawroty głowy, dezorientację, poczucie oderwania od rzeczywistości. Gdy emocje opadną i lęk minie, można mieć wrażenie, jakby się było przez te chwile we śnie.

 

Pocenie się

Wiele osób intensywnie poci się nie tylko podczas ataku paniki, ale nawet, gdy po prostu doświadczają jakiejś stresującej sytuacji w życiu. Pocenie chłodzi ciało – organizm chce w ten sposób zapobiec przegrzaniu.

Nudności lub ból brzucha

Gdy opanowuje cię panika, system trawienny zwalnia. Dzieje się tak ze względu na energię, która normalnie wykorzystywana do trawienia pokarmu, teraz przekierowywana jest do mięśni. A to po to, by być przygotowanym na ewentualne niebezpieczeństwo (tak postrzega sytuację paniki organizm). Osoba mająca atak, może czuć mdłości i silny ból brzucha. U niektórych ciało w tej sytuacji będzie chciało pozbyć się zbędnego balastu. Dlatego możesz dopaść cię biegunka.

 

Kobieta leży na łóżku

Ból w klatce piersiowej

Nierówny, przyspieszony oddech może też prowadzić do uczucia ucisku w klatce piersiowej. Dlatego wiele osób, mając atak paniki, myśli, że przechodzi właśnie zawał serca. To też może być przerażające i nasilić panikę.

Poczucie, że się zaraz umrze

Te wszystkie nieprzyjemne, bardzo intensywne odczucia i reakcje, jakimi zalani jesteśmy podczas ataku paniki, przerażają. Fizyczne objawy wywołują strach i wtedy niektórzy mogą mieć wrażenie, a nawet być przekonani, że umierają. Tymczasem doświadczają dramatycznego, ale na szczęście chwilowego kryzysu zdrowotnego.

 

Co robić, gdy dopadnie cię atak paniki?

Zwykle taki atak trwa kilka minut, ale dla osoby doświadczającego go, ta chwila może wydawać się wiecznością. Żeby ogarniająca nas panika minęła jak najszybciej, najlepszą rzeczą, jaką można zrobić, to nie walczyć z tym. Łatwo powiedzieć, prawda? Jednak im bardziej starasz się nie wpaść w panikę i walczysz z tymi wszystkimi uczuciami, tym bardziej się denerwujesz i tym więcej adrenaliny się wydziela, co wzmacnia atak paniki.

Gdy czujesz zbliżającą się katastrofę, weź kilka powolnych, głębokich oddechów i powiedz sobie na głos, że to wszystko za chwilę minie. Następnie spróbuj intencjonalnie po kolei od stóp do głowy napinać i rozluźniać poszczególne mięśnie. Skup się na tym, jak się czujesz, gdy się rozluźniają.

Ataki paniki najczęściej są epizodyczne i póki faktycznie zdarzają się sporadycznie, nie powinny być powodem do niepokoju. Jeśli natomiast często ogarnia cię panika, nie umiesz sobie z nią poradzić, dezorganizuje twoje życie i utrudnia normalne funkcjonowanie, musisz działać. Potrzebujesz wypracować własne sposoby na zminimalizowanie stresu w swoim życiu. Najlepiej nauczyć się radzić z emocjami, nie pozwalając im na eskalację.

 

Niektórym pomaga pisanie dziennika – po każdym ataku paniki zapisz, co się dokładnie wtedy dzieje: o czym myślałaś przed atakiem, co go wywołało, jak reagowało twoje ciało. Następnym razem łatwiej ci będzie rozpoznać sytuację lub myśli, które wywołują u ciebie panikę i odpowiednio wcześniej będziesz mogła zareagować.

Dieta, która może pomóc

Jednym ze składników, który skutecznie ułatwia radzenie sobie ze stresem, jest magnez – redukuje stany lękowe, pomaga się rozluźnić. Pierwiastek ten znajdziesz w orzechach, pestkach dyni, gorzkiej czekoladzie, rybach i awokado. Na układ nerwowy dobrze wpływa też witamina B. W związku z tym jedz zielone warzywa, nabiał, kasze, chude mięso i strączki.

Co sprawia, że jesteśmy bardziej podatni na napady paniki?

– brak snu – jeśli sypiasz za krótko lub zbyt płytko, organizm nie regeneruje się i gorzej sobie radzi w sytuacjach stresu

– przemęczenie – jeśli czujesz się zmęczona fizycznie, wpływa to też na psychikę i gorzej sobie radzisz w nerwowych sytuacjach

– brak aktywności fizycznej – regularne uprawianie sportu wzmacnia organizm nie tylko fizycznie, ale i psychicznie, dobrze wpływa na układ odpornościowy, sprawia, że nie ulegamy tak łatwo negatywnym emocjom

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Masz brzuch stresowy? Pani Fizjotrener ma dla ciebie kilka ćwiczeń

Limfa (chłonka) – funkcje i choroby układu limfatycznego

Kobieta

Dermatillomania, czyli patologiczne skubanie skóry. „U każdej osoby może mieć inne przyczyny i podłoże”

Do czego może służyć grzebień podczas porodu? Wyjaśnia położna Izabela Dembińska

Do czego może służyć grzebień podczas porodu? Wyjaśnia położna Izabela Dembińska

Adaptogeny w obliczu czynników stresogennych

Rehabilitacja kardiologiczna – czym jest i jak przebiega?

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Twój chłopak chrapie? To może być zwiastun problemów z sercem

Atropina – działanie, przeciwwskazania i skutki uboczne

Chroń serce przed chłodem. Zimno może mu poważnie zaszkodzić

„Chorzy ze stresu. Problemy psychosomatyczne” Ewy Kempisty-Jeznach już w sklepach. Mamy patronat medialny!

Prof. Marzena Dębska / zdj. Lewanowicz

„Jeśli dziecko ma przeżyć, nie można czekać” – mówi prof. Marzena Dębska, która jako jedyna w Polsce wykonuje operacje serca płodu w łonie matki

Aorta – funkcje, budowa. Koarktacja i rozwarstwienie aorty

Zmęczona kobieta leży na łóżku

„Neurastenia to bardzo podstępna choroba”. W szczególności grozi nam w czasie pandemii

Stres, niepokój i lęk vs jelita i probiotyki. Biotechnolożka wyjaśnia, jaki to ma związek

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

Hello My Hero. Jesika Misztal – bije w niej męskie serce, a ciało pokryte jest bliznami

Gorąca kąpiel – za i przeciw. Komu nie służy kąpiel w gorącej wodzie?

Serce w tarapatach. Tych sygnałów nie ignoruj!

Kobieta ćwiczy

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Niekonwencjonalnie: kręgarstwo. Czym jest i na czym polega? Czy jest bezpieczne?

Ewa Wojciechowska

Less Stress From Plants, czyli suplementacja dla wszystkich, którzy chcą naturalnie zadbać o swój układ nerwowy. Przetestowałam!

Kardiolog dr Michał Chudzik

Zawał szkodzi sercu i… psychice. „To potężna bomba, która spada na człowieka i nie kończy się na szpitalu” – mówi dr n. med. Michał Chudzik

ataki paniki / unsplash

„Możesz wiedzieć wszystko, ale gdy dzieje się to właśnie tobie, nie jesteś w stanie właściwie nic zrobić” – mówi Lidka zmagająca się z atakami paniki

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?