Przejdź do treści

Problemy z oddychaniem, walenie serca i pocenie się – to nie jedyne objawy. Zobacz, po czym poznasz atak paniki

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Anna Mucha
Anna Mucha: dziękujemy bohaterom, którzy narażają swoje zdrowie i życie, żeby to wszystko jeszcze mogło jakoś funkcjonować
Kosmetyki
Czytamy Etykiety apeluje: nie tylko w prima aprilis nie daj się nabrać! Portal zebrał najgorsze chwyty marketingowe na jednym opakowaniu
Jak wygląda przebieg i leczenie po operacji plastycznej?
Operacje plastyczne. Jak wygląda przebieg i leczenie po operacji plastycznej?
MCHC w morfologii - co oznacza obniżone lub podwyższone?
MCHC w morfologii – co oznacza obniżone lub podwyższone?
Kobieta stoi przy oknie, na ramionach ma nałożoną kurtkę jeansową
Furagina i witamina C na zapalenie dróg moczowych to dobre połączenie? Wyjaśnia farmaceutka

Stres? Napięcie? Lęk? Która z nas tego nie czuła! Pamiętasz, jak denerwowałaś się, gdy miałaś ważny egzamin w szkole albo na studiach? A może niedawno zjadały cię nerwy, bo nie powiódł się ważny projekt w pracy albo mocno przeżyłaś rodzinną kłótnię. Pewnie wiesz, jak radzić sobie z lękiem wywoływanym tego typu sytuacjami, kiedy niepokojące emocje przychodzą i odchodzą w sposób w miarę do przewidzenia. Czasami jednak stresor bywa tak nagły i intensywny, że może wywołać niespodziewane uczucie silnego lęku. Nazywa się to atakiem paniki i przyznajemy – może być przerażający.

Co się wtedy z nami dzieje? Kiedy pojawia się sygnał o zagrożeniu (realnym albo wyimaginowanym) mózg przez układ współczulny mobilizuje ciało. Kiedy masz atak paniki, twoje ciało spodziewa się stoczenia walki lub przygotowuje na ucieczkę. Układ nerwowy wyzwala uwalnianie dużej ilości adrenaliny, co może to wywołać poczucie strachu, pocenie się, niemożność złapania tchu i wiele innych rzeczy.

Atak paniki ma charakter falowy. To bardzo gwałtowny przypływ lęku, któremu towarzyszą silne fizyczne i psychiczne objawy. Odczuwasz je nagle i intensywnie, ale w ciągu kilku chwil ustępują, jak fala. Taki atak mogą wywołać jednorazowe zdarzenia, które będą przez ciebie odbierane jako szczególnie przerażające (np. wystąpienie publiczne). O ironio – obawa o to, że można mieć atak paniki, też może ten atak wywołać.

Naucz się rozpoznawać objawy ataku paniki.

Konkretne symptomy będą się różnić w zależności od osoby przeżywającej napad paniki – i nie spodziewaj się, że to będzie wyglądać, jak w filmach. Zazwyczaj atakowi paniki towarzyszą cztery albo więcej z poniższych objawów:

Walenie serca

Ten objaw (i większość innych) jest bezpośrednim wynikiem naszej ewolucyjnej reakcji na walkę lub ucieczkę. Współczulny układ nerwowy (sympatyczny) mobilizuje organizm – wzrasta tętno, serce zaczyna szybciej bić. To wszystko po to, by dostarczyć więcej tlenu do mięśni, aby organizm mógł odeprzeć niebezpieczeństwo lub uciec od niego.

Uderzenia gorąca

Podczas ataku paniki krew odpływa z obszarów, gdzie nie jest potrzebna, takich jak palce u rąk i nóg, i wysyłana jest do dużych grup mięśniowych, które są ważne przy walce lub podczas ucieczce. Taka reakcja ciała może spowodować, że skóra zrobi się blada i zimna, szczególnie ta na dłoniach i stopach. Mogą też wystąpić uderzenia gorąca (to przez przyspieszone tętno).

Uczucie słabości

Podczas nagłego napadu paniki w wyniku odpływu krwi z pewnych części ciała, niektórzy mogą czuć osłabienie w rękach i nogach, Często ludzi opisują to uczucie, jakby mieli wrażenie, że zaraz osuną się na ziemię, że nie mają siły, że zemdleją. To dlatego zdarza się, że pod wpływem silnych emocji bezwiednie siadamy np. na krzesło lub na ziemię.

Drętwienie lub mrowienie

Ten objaw nadal dotyczy tego samego zjawiska, co w przypadku uczucia słabości – kiedy do dłoni i stóp dopływa mniej krwi niż zwykle, bardzo prawdopodobne jest uczucie, „jakby ktoś wbijał szpilki czy igły”. To mrowienie podobne do tego, jakie czujemy, gdy jakaś część ciała zdrętwieje, bo długo siedzieliśmy w tej samej pozycji.

 

Zmęczona kobieta

Zadyszka

Oddech przyspiesza i staje się głębszy, ponieważ ciało musi się zmobilizować do natychmiastowej reakcji, czyli wysłać więcej tlenu do mięśni. Czasami może się zdarzyć, że podczas ataku paniki oddech stanie się nierówny. Możesz wtedy nawet odczuwać to jako dławienie albo duszenie się. Ten objaw jest ciężki do opanowania i wywołuje sam w sobie strach, więc potrafi nasilić trwający atak paniki.

Zawroty głowy

Kiedy oddech staje się nierówny, mniej tlenu dociera do mózgu. Nie jest to szkodliwe, ponieważ ataki paniki trwają średnio kilka minut, ale może wywołać zawroty głowy, dezorientację, poczucie oderwania od rzeczywistości. Gdy emocje opadną i lęk minie, można mieć wrażenie, jakby się było przez te chwile we śnie.

 

Pocenie się

Wiele osób intensywnie poci się nie tylko podczas ataku paniki, ale nawet, gdy po prostu doświadczają jakiejś stresującej sytuacji w życiu. Pocenie chłodzi ciało – organizm chce w ten sposób zapobiec przegrzaniu.

Nudności lub ból brzucha

Gdy opanowuje cię panika, system trawienny zwalnia. Dzieje się tak ze względu na energię, która normalnie wykorzystywana do trawienia pokarmu, teraz przekierowywana jest do mięśni. A to po to, by być przygotowanym na ewentualne niebezpieczeństwo (tak postrzega sytuację paniki organizm). Osoba mająca atak, może czuć mdłości i silny ból brzucha. U niektórych ciało w tej sytuacji będzie chciało pozbyć się zbędnego balastu. Dlatego możesz dopaść cię biegunka.

 

Ból w klatce piersiowej

Nierówny, przyspieszony oddech może też prowadzić do uczucia ucisku w klatce piersiowej. Dlatego wiele osób, mając atak paniki, myśli, że przechodzi właśnie zawał serca. To też może być przerażające i nasilić panikę.

Poczucie, że się zaraz umrze

Te wszystkie nieprzyjemne, bardzo intensywne odczucia i reakcje, jakimi zalani jesteśmy podczas ataku paniki, przerażają. Fizyczne objawy wywołują strach i wtedy niektórzy mogą mieć wrażenie, a nawet być przekonani, że umierają. Tymczasem doświadczają dramatycznego, ale na szczęście chwilowego kryzysu zdrowotnego.

 

Co robić, gdy dopadnie cię atak paniki?

Zwykle taki atak trwa kilka minut, ale dla osoby doświadczającego go, ta chwila może wydawać się wiecznością. Żeby ogarniająca nas panika minęła jak najszybciej, najlepszą rzeczą, jaką można zrobić, to nie walczyć z tym. Łatwo powiedzieć, prawda? Jednak im bardziej starasz się nie wpaść w panikę i walczysz z tymi wszystkimi uczuciami, tym bardziej się denerwujesz i tym więcej adrenaliny się wydziela, co wzmacnia atak paniki.

Gdy czujesz zbliżającą się katastrofę, weź kilka powolnych, głębokich oddechów i powiedz sobie na głos, że to wszystko za chwilę minie. Następnie spróbuj intencjonalnie po kolei od stóp do głowy napinać i rozluźniać poszczególne mięśnie. Skup się na tym, jak się czujesz, gdy się rozluźniają.

Ataki paniki najczęściej są epizodyczne i póki faktycznie zdarzają się sporadycznie, nie powinny być powodem do niepokoju. Jeśli natomiast często ogarnia cię panika, nie umiesz sobie z nią poradzić, dezorganizuje twoje życie i utrudnia normalne funkcjonowanie, musisz działać. Potrzebujesz wypracować własne sposoby na zminimalizowanie stresu w swoim życiu. Najlepiej nauczyć się radzić z emocjami, nie pozwalając im na eskalację.

 

Niektórym pomaga pisanie dziennika – po każdym ataku paniki zapisz, co się dokładnie wtedy dzieje: o czym myślałaś przed atakiem, co go wywołało, jak reagowało twoje ciało. Następnym razem łatwiej ci będzie rozpoznać sytuację lub myśli, które wywołują u ciebie panikę i odpowiednio wcześniej będziesz mogła zareagować.

Dieta, która może pomóc

Jednym ze składników, który skutecznie ułatwia radzenie sobie ze stresem, jest magnez – redukuje stany lękowe, pomaga się rozluźnić. Pierwiastek ten znajdziesz w orzechach, pestkach dyni, gorzkiej czekoladzie, rybach i awokado. Na układ nerwowy dobrze wpływa też witamina B. W związku z tym jedz zielone warzywa, nabiał, kasze, chude mięso i strączki.

Co sprawia, że jesteśmy bardziej podatni na napady paniki?

– brak snu – jeśli sypiasz za krótko lub zbyt płytko, organizm nie regeneruje się i gorzej sobie radzi w sytuacjach stresu

– przemęczenie – jeśli czujesz się zmęczona fizycznie, wpływa to też na psychikę i gorzej sobie radzisz w nerwowych sytuacjach

– brak aktywności fizycznej – regularne uprawianie sportu wzmacnia organizm nie tylko fizycznie, ale i psychicznie, dobrze wpływa na układ odpornościowy, sprawia, że nie ulegamy tak łatwo negatywnym emocjom

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Papier toaletowy owiniety drutem kolczastym

Koronawirus w Polsce. Dlaczego ludzie kupują papier toaletowy? Psycholożka wyjaśnia zachowania, jakie rodzą się w trakcie paniki

Siwienie włosów / istock

Czy da się osiwieć ze strachu w jedną noc? Odpowiada ekspertka

Praca zdalna / unsplash

Jak pracować zdalnie i nie oszaleć? Psycholożka ma kilka rad dla nas wszystkich

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

kobieta leżąca na podłodze

Hipochondryk choruje naprawdę. Sprawdź, dlaczego nie możemy powiedzieć, że są zdrowi

Co długotrwały stres robi z mózgiem

Wiesz, co długotrwały stres robi z twoim mózgiem? Jak się bronić przed stresem?

spocona kobieta

6 rzeczy, które twój pot chce ci powiedzieć

Korzeń arktyczny

Korzeń arktyczny – właściwości i przeciwwskazania

Co dziesiąty zawał serca w Polsce dotyczy osoby przed 45 rokiem życia

Coraz młodsi Polacy mają zawał. Co robimy źle?

Jelita a stres / istock

Jelita a stres – czy mają ze sobą coś wspólnego? Psycholożka i gastroenterolog wyjaśniają

Współczesne dzieci żyją w stresie, depresja jest coraz bardziej powszechna/gettyimages

„Nie bójmy się chwalić naszych dzieci” – psycholog dziecięcy Monika Chrapińska-Krupa opowiada o stresie i depresji wśród młodych ludzi

3 kobiety pracują na laptopach w kawiarni i rozmawiają ze sobą

Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Kobieta idzie z rozłożonym parasolem w ręku

Stres to cichy zabójca? „Stres, którego doświadczasz wpływa na wiele procesów fizjologicznych, w tym trawienie, działanie układu odpornościowego, nastrój, emocje” – tłumaczy lekarka

Jak rozpoznać zawał i pomóc osobie, która go przechodzi? Poznaj porady ratownika medycznego!

Kortyzol – hormon zabójca, który niszczy ci życie. Co o nim wiemy?

ból w klatce

Ból w klatce piersiowej. Lekarz wyjaśnia, co to może oznaczać

stres trening

Zminimalizuj ilość stresu w swoim życiu. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

serce

Nie lekceważ tych objawów. To może być serce

zmartwiona kobieta

Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?

młoda kobieta

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

7 codziennych nawyków osłabiających odporność. Może któryś z nich ciebie dotyczy?

mobbing

Mobbing w miejscu pracy? Reaguj natychmiast! Co warto wiedzieć?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta wycierająca nos

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości