Przejdź do treści

Skuteczne i bezpieczne sposoby na wzmocnienie odporności u dziecka

zdrowe jedzenie
Fot. Kamila Cyganek/AdobeStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Woda z sałaty ułatwia zasypianie? O trend z TikToka pytamy ekspertów
Jason Kelk nie żyje. Zmarł najdłużej hospitalizowany pacjent z Covid-19
Zmarł Jason Kelk. Najdłużej hospitalizowany pacjent z powodu COVID-19
Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?
Agnieszka Włodarczyk
Agnieszka Włodarczyk: nigdy wcześniej nie chciałam mieć dziecka
Ratowniczka medyczna
Czeka nas kolejny lockdown? „Będziemy mieli naprawdę bardzo silną czwartą falę”

Najczęściej osłabiony układ odpornościowy daje o sobie znać w momencie, gdy dziecko zaczyna chodzić do żłobka lub przedszkola, pojawiają się wówczas nawracające infekcje dolnych oraz górnych dróg oddechowych. Bardzo ważne jest, aby w tym czasie rodzice zadbali o odporność dziecka.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska
lekarz

Układ immunologiczny, czyli odpornościowy, rozwija się u dziecka do 9. miesiąca życia, natomiast pełną dojrzałość osiąga po 12 latach. Oznacza to, iż w tym okresie dziecko jest bardziej narażone na działanie patogenów oraz drobnoustrojów chorobotwórczych. W tym czasie rodzice powinni wzmacniać odporność dziecka. Istnieje na to kilka skutecznych i bezpiecznych metod.

Jak wzmocnić odporność dziecka?

Sposobów na wzmocnienie odporności dziecka jest wiele, jednak nie wszystkie są skuteczne, a niekiedy zdarza się, że przynoszą odwrotny skutek. W zależności od stanu zdrowia dziecka należy dobrać odpowiednią metodę bądź metody, by wzmocnić odporność, warto skonsultować się wówczas z lekarzem pediatrą lub immunologiem.

  1. Prawidłowa dieta jest kluczowym elementem podczas dbania oraz wzmacniania odporności. Bardzo ważne, aby dieta dziecka była zróżnicowana, zbilansowana i bogata w witaminy oraz makro- i mikroelementy. W jadłospisie dziecka powinny się znaleźć: warzywa, owoce, chude mięso, nabiał, ryby, pieczywo wielo- lub pełnoziarniste, ryż oraz kasza. Ważnym również jest to, aby dziecko jadło posiłki regularnie.
  2. Odpowiednie nawodnienie organizmu – jeśli organizm jest nawodniony, błony śluzowe nie wysychają, przez co nie przyczepiają się do nich bakterie, grzyby oraz wirusy.
  3. Przebywanie na świeżym powietrzu – dziecko powinno wychodzić na zewnątrz przynajmniej raz dziennie. Zarówno podczas ładnej, jaki i brzydkiej pogody, dzięki temu dziecko wzmacnia procesy termoregulacyjne organizmu.
  4. Higiena rąk – ważne, aby po spacerze, wizycie w toalecie oraz przed każdym posiłkiem dziecko dokładnie umyło ręce. Zmniejsza to ryzyko wniknięcia patogenów i drobnoustrojów chorobotwórczych do wnętrza organizmu. Tak samo ważne jest, aby dziecko dokładnie myło zęby, minimum dwa razy dziennie.
  5. Zdrowy sen – dziecko powinno kłaść się spać codziennie o podobnej porze. Pomieszczenie, w którym śpi powinno być przewietrzone, a temperatura wynosić 18–19℃. Dziecko powinno przesypiać minimum 8 godzin dziennie.

Preparaty wzmacniające odporność u dzieci

  1. Obowiązkowe szczepienia ochronne – wbrew powszechnemu twierdzeniu, szczepionki nie powodują, iż dziecko nie zachoruje na daną chorobę, jedynie wzmacniają organizm i zapewniają odpowiednie warunki, aby dziecko, kiedy zachoruje, mogło zwalczyć chorobę.
  2. Witaminy – suplementacja niektórych witamin znacznie wzmacnia układ odpornościowy dziecka. Do takich witamin należą:
  • witamina A wspomaga pracę białych krwinek, ponadto wpływa na błony śluzowe, dzięki czemu stają się odporne na patogeny,
  • witamina B2 pomaga w zwalczaniu infekcji bakteryjnych,
  • witamina B6 wpływa bezpośrednio na pracę układu immunologicznego,
  • witamina B12 bierze udział we wzroście oraz podziałach komórkowych,
  • witamina C jest naturalnym antyoksydantem zwalczającym szkodliwe wolne rodniki, powoduje wzrost leukocytów, czyli białych krwinek, oraz ma wpływ na odporność wrodzoną i nabytą,
  • witamina D bierze udział w aktywacji mechanizmów obronnych organizmów,
  • Witamina E podobnie jak witamina C, zwalcza wolne rodniki.
  1. Preparaty zawierające cynk – wpływa on na pracę hormonów grasicy, co bezpośrednio              przekłada się na pracę układu odpornościowego.

Zobacz także

  1. Tran – wypijanie codziennie jednej łyżki tranu znacznie wzmacnia oraz wspomaga pracę układu odpornościowego. W skład tranu wchodzą kwasy omega-3 oraz omega-6 , które mają działanie przeciwzapalne i przeciwalergiczne oraz witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A ,D, E, K.
  2. Napary lub wyciągi z aloesu, czosnku lub żeń-szenia – zawierają w swoim składzie witaminy, aminokwasy, sole mineralne oraz inne naturalne związki działające przeciwzapalnie.
  3. Prebiotyki – są to preparaty zawierające bakterie obecne w ludzkim układzie pokarmowym, które stanowią fizjologiczną florę bakteryjną. Dzięki nim ,,dobre” bakterie atakują patogenne bakterie. Bardzo istotne znaczenie ma zażywanie probiotyków podczas antybiotykoterapii.
  4. Syropy zawierające wyciągi z dzikiej róży lub czarnego bzu – są bogate w sole mineralne oraz witaminy. Można je stosować przez cały rok, jednak przede wszystkim powinny być zażywane w okresach przejściowych, takich jak wiosna i jesień, w sytuacjach obniżenia odporności oraz po antybiotykoterapii.

Najnowsze w naszym serwisie

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kury

Zgłoszono pierwszy przypadek ptasiej grypy H10N3 u człowieka

Sauna fińska – właściwości, jak korzystać, przeciwwskazania

Po szczepieniu nie wytworzyli przeciwciał. Problem może dotyczyć nawet 10 proc. społeczeństwa

„Polski ład” ogłoszony. Co nowego w ramach działań w zakresie ochrony zdrowia?

Opieka paliatywna – na czym polega i jakie są jej rodzaje. Dla kogo jest przeznaczona taka forma opieki?

Opieka paliatywna – komfort w chorobie w starszym wieku. Na czym polega? Czy możemy się tego nauczyć?

Colostrum na odporność – czy to rzeczywiście działa?

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Hesperydyna – wykorzystanie w lecznictwie i kosmetyce

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Przelewanie w brzuchu – czy jest normalne? Co może oznaczać uczucie przelewania wody w brzuchu?

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

Meteopaci to osoby chore na pogodę. Jakie są przyczyny, objawy i sposoby leczenia meteopatii?

Dziecko je

Wysoki poziom toksycznych metali ciężkich w żywności dla niemowląt. Niepokojący raport zza oceanu

chora na COVID-19

Koronawirus a mikrobiota. „Osoby hospitalizowane z powodu COVID-19 miały inny skład bakterii jelitowych”

koronawirus, kobieta w maseczce

Zaskakujący przypadek. Dwa zakażenia w dwa miesiące dwoma różnymi szczepami SARS-CoV-2

Czy morsowanie jest dla wszystkich i czy zawsze wychodzi na dobre? Odpowiada Anna Reguła

Czy morsowanie jest dla wszystkich i czy zawsze wychodzi na dobre? Odpowiada Anna Reguła

Rodzaje szczepionek na COVID-19: wektorowa, mRNA

Zdrowo dopieprzone, czyli o tym, czym przyprawiać potrawy, by wspomóc organizm

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Suchość pochwy – problem kobiet z niskim poziomem estrogenów. Jak sobie radzić z tą dolegliwością?

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Jaglany detoks – oczyść swój organizm szybko i bezpiecznie

dygotanie z zimna

Dygoczemy z zimna, bo wychłodzony organizm próbuje się ratować. Jak mu pomóc?

Najpopularniejsze

matka z dorosłą córką

„Przez całe życie była toksyczną osobą, w każdej roli: pracownika, koleżanki, siostry, córki. I toksyczną mamą” – opowiada 35-letnia Ada o swojej matce

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

żyły na nogach

Zapalenie żył – jakie objawy wskazują na stan zapalny w żyłach powierzchownych i głębokich?

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?