Przejdź do treści

Suplementy diety na odporność – które są najlepsze?

Suplementy diety na odporność - które są najlepsze? Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Chubby chasing i feedersi, czyli z czym spotykają się kobiety plus size [WIDEO]
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!
Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!
Nie lekceważ tych objawów. To może być serce

Leki na wzmocnienie odporności to jedne z najczęściej kupowanych suplementów diety. Sięgamy po nie nie tylko w czasie trwania infekcji, ale także profilaktycznie. Zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym środki na odporność cieszą się dużym zainteresowaniem. I rzeczywiście – odpowiednie leki na podniesienie odporności mogą wpłynąć korzystnie na funkcjonowanie układu odpornościowego, ale nigdy nie należy zapominać o szeroko pojętym zdrowym stylu życia, obejmującym regularną aktywność fizyczną oraz odpowiednio zbilansowaną dietę.

Roślinne suplementy diety na odporność

Medycyna od tysięcy lat czerpie z leczniczej mocy roślin – nie inaczej jest w przypadku wspomagania naturalnej odporności organizmu. Składnikami wielu tabletek wzmacniających odporność są ekstrakty roślinne o udowodnionym działaniu immunomodulującym. Jednym z najpopularniejszych preparatów tego typu jest jeżówka purpurowa Echinacea purpurea. Jeżówka purpurowa wpływa na reakcje odpornościowe organizmu na drodze pobudzenia aktywności komórek NK oraz procesów fagocytozy, dzięki czemu możliwe jest sprawniejsze zwalczanie drobnoustrojów. Zalecane jest zastosowanie terapii wzmacniającej z jeżówką purpurową, trwającej około 10 dni. Taka terapia może być wykonana profilaktycznie lub na początku infekcji.

Kolejny ceniony roślinny składnik tabletek na uodpornienie to aloes. Aloes może być przyjmowany w postaci soku czy kapsułek. Zawarte w aloesie związki aktywne wspomagają namnażanie limfocytów B i T oraz działają przeciwzapalnie. Wyciąg z aloesu stosowany jest profilaktycznie u dzieci powyżej piątego roku życia i dorosłych w celu ograniczenia rozwoju infekcji górnych i dolnych dróg oddechowych.

Kobieta / unsplash

Czosnek to jeden z najlepiej poznanych antybiotyków roślinnych, nie dziwi zatem, że stosowany jest w lekach zwiększających odporność. Czosnek wspomaga naturalną odporność organizmu przede wszystkim za sprawą allicyny – związku siarkowego, aktywującego powstawanie nowych limfocytów, a także neutralizującego wolne rodniki. Za immunomodulujące działanie czosnku odpowiada także zawarta w nim witamina C czy witaminy z grupy B. Stosowanie kapsułek zawierających skoncentrowany ekstrakt z czosnku pozwala na przyjęcie sporej dawki związków aktywnych, ponadto jest doskonałą alternatywą dla osób nie przepadających za zapachem czosnku – i dlatego wiele osób woli taką suplementację niż spożycie ząbka czosnku.

Czarny bez, aronia, jagody goji czy acai – to kolejne cenione składniki suplementów diety na odporność. Stanowią prawdziwą skarbnicę witaminy C i wielu innych antyoksydantów. Ponadto zbawienny wpływ na odporność organizmu mogą mieć także adaptogeny, czyli rośliny zwiększające wytrzymałość organizmu na stres, działające tonująco i aktywujące procesy odpornościowe organizmu. Takie działanie wykazuje m.in. żen-szeń czy Ashwagandha.

 

Szukasz odpowiedniego dla siebie preparatu na odporność? Zajrzyj do sklepu Hello Zdrowie!

Probiotyki – lekarstwo na odporność?

Probiotyki to suplementy diety zawierające starannie wyselekcjonowane szczepy bakteryjne. Naturalna odporność organizmu mogą wywierać określone szczepy, np. Lactobacillus rhamnosus GG, Lactobacillus casei DN 114 001, Lactobacillus Johnsonie La1 (NCC533), Lactobacillus acidophilus LC1, Streptococcus salivarius K12. Działanie probiotyków nie ogranicza się tylko i wyłącznie do jelit. Owszem – dobroczynne szczepy bakterii pomagają utrzymać optymalny skład fizjologicznej flory jelitowej, ale nie tylko. Ich wpływ na odporność sprowadza się do następujących mechanizmów:

  • zwiększenie obrony organizmu przed alergenami wziewnymi i pokarmowymi,
  • pobudzenie aktywności makrofagów i granulocytów,
  • aktywowanie komórek NK,
  • nasilenie syntezy cytokin.

Suplementy diety zawierające dobroczynne bakterie mogą występować także w postaci synbiotyków – wówczas ich skład wzbogacony jest o tzw. prebiotyki, czyli związki pobudzające wzrost probiotycznych bakterii.

suplementacja a odporność w czasie pandemii COVID-19

Witaminy i składniki mineralne wspomagające odporność

Aby wzmocnić naturalną odporność i wspomóc organizm w walce z drobnoustrojami, można sięgać po preparaty witaminowo-mineralne. Jedną z witamin doskonale sprawdzających się w okresie zwiększonej zapadalności na infekcje jest witamina C. Należy jednak pamiętać, że najlepiej jest stosować ją profilaktycznie, gdyż sięgnięcie po witaminę C dopiero wtedy, gdy rozwinie się infekcja jest znacznie mniej skuteczne. Kolejna witamina ważna dla odporności organizmu to witamina D, a także witaminy A i E oraz witaminy z grupy B. Z kolei najważniejsze składniki mineralne wpływające w korzystny sposób na funkcjonowanie układu odpornościowego to:

  • cynk wspomagający dojrzewanie limfocytów T,
  • selen pobudzający aktywność limfocytów T i B oraz makrofagów,
  • żelazo uczestniczące w syntezie przeciwciał i krwinek białych.

Jak jeszcze można wspomóc naturalną odporność organizmu?

Poza stosowaniem odpowiednich suplementów diety, nie należy zapominać o zdrowym trybie życia. Dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego ogromne znaczenie ma regularna aktywność fizyczna, a także jak najczęstsze przebywanie na świeżym powietrzu. Ponadto należy unikać stresu i zadbać o optymalną ilość snu (siedem lub osiem godzin na dobę). Nie wolno zapomnieć o odpowiedniej diecie – nie może w niej zabraknąć ryb, chudych mięs, warzyw i owoców, orzechów, produktów z pełnych ziaren zbóż. Wskazane jest natomiast ograniczenie spożycia żywności przetworzonej czy cukru.

Istotne znaczenie ma także hartowanie organizmu, czyli zwiększenie jego tolerancji na niskie temperatury. Można wykonywać naprzemienne ciepłe i zimne prysznice, często wietrzyć pomieszczenia, nie ubierać zbyt wielu warstw ubrań. I na koniec – warto wypracować odpowiednie techniki walki ze stresem, np. ćwiczenia oddechowe czy aromaterapię.

 

 

Bibliografia:

  1. Mojka K., Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki – charakterystyka i funkcje, Problemy Higieny i Epidemiologii, 2014, 95 (3).
  2. Krzysik M. i in., Wpływ wybranych składników odżywczych pożywienia na funkcjonowanie układu odpornościowego. Immunomodulacyjne działanie witamin i pierwiastków śladowych na organizm człowieka, Adv Clin Exp Med, 2007.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wimin Głębokie Skupienie / arch. prywatne

To tak, jakbyś postanowiła biegać i z niewygodnych butów przerzuciła się na lekkie adidasy. Poznaj Głębokie Skupienie Wimin

7 zdrowotnych właściwości imbiru. Poznaj jego wielką moc!

Poprawa odporności zimą? Sprawdź, co nas wzmacnia

„Co nas nie zabije, to nas wzmocni”? Naukowcy udowodnili, że to bzdura

„Co nas nie zabije, to nas wzmocni”? Naukowcy udowodnili, że to bzdura

pijąca kobieta

Przemarznięta? Te napoje zimą rozgrzeją twój organizm skuteczniej niż herbata i kawa

Jak zimno wpływa na organizm? 7 powodów, dla których warto czasem zmarznąć

kobieta owinięta kocem

Często łapiesz infekcje? Dowiedz się, w czym może tkwić problem

Niemal cała dorosła populacja Polski nie ma odporności na krztusiec – ostrzegają specjaliści

Co jeść podczas infekcji? Menu na cały dzień

Przeziębiłaś się? Dodaj te składniki do codziennej diety

Pij wodę jesienią! Poznaj 4 najważniejsze powody, dla których warto to robić

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

Prohormony – co to jest, stosowanie, skutki uboczne

HMB – co to jest, działanie, dawkowanie, skutki uboczne

9 sposobów, by uniknąć infekcji tej jesieni

Wszystko, co trzeba wiedzieć o folianach /fot. Pexels

Wszystko, co trzeba wiedzieć o folianach

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy tabletki na odchudzanie pomagają czy szkodzą?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Tabletki na odchudzanie: pomagają czy szkodzą?

AKCJA SUPLEMENTACJA: Zespół napięcia przedmiesiączkowego

7 skutecznych sposobów na przetrwanie kryzysu

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. "Suplementy nie pomagają" - prawda czy fałsz?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. „Suplementy nie pomagają” – prawda czy fałsz?

Chcesz poprawić jakość swojego snu? Oto najbardziej skuteczne metody!

Dobre nawyki dla psychiki – wprowadź je, a zmniejszysz negatywny wpływ stresu na organizm

odporność

Dr Barbara Joanna Bałan: Lekceważąc szczepienia, zaniedbujemy nasze zdrowie. Nie korzystamy z dobrodziejstw, jakie daje nam współczesna medycyna

Marta Krupińska

Wyluzuj, to tylko PMS. Czyli jak udało mi się złagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego

zdrowy mózg

7 rzeczy, za które twój mózg będzie ci wdzięczny

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Seks – 5 błędów, które popełniają kobiety

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

×