Przejdź do treści

Suplementy diety na odporność – które są najlepsze?

Suplementy diety na odporność - które są najlepsze? Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?
Masz problemy z jelitami? Wypróbuj „Metodę 5R”, czyli plan naprawczy polecany przez dietetyka
5 razy TAK dla wakacyjnego seksu
„Treść, która ma trafić do polskich szkół, krzywdzi, szkaluje i poniża”. Małgorzata Rozenek-Majdan o nowym podręczniku HiT
Łódzcy lekarze uratowali bliźniaki z syndromem podkradania. Ich matka uciekła przed wojną

Leki na wzmocnienie odporności to jedne z najczęściej kupowanych suplementów diety. Sięgamy po nie nie tylko w czasie trwania infekcji, ale także profilaktycznie. Zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym środki na odporność cieszą się dużym zainteresowaniem. I rzeczywiście – odpowiednie leki na podniesienie odporności mogą wpłynąć korzystnie na funkcjonowanie układu odpornościowego, ale nigdy nie należy zapominać o szeroko pojętym zdrowym stylu życia, obejmującym regularną aktywność fizyczną oraz odpowiednio zbilansowaną dietę.

Roślinne suplementy diety na odporność

Medycyna od tysięcy lat czerpie z leczniczej mocy roślin – nie inaczej jest w przypadku wspomagania naturalnej odporności organizmu. Składnikami wielu tabletek wzmacniających odporność są ekstrakty roślinne o udowodnionym działaniu immunomodulującym. Jednym z najpopularniejszych preparatów tego typu jest jeżówka purpurowa Echinacea purpurea. Jeżówka purpurowa wpływa na reakcje odpornościowe organizmu na drodze pobudzenia aktywności komórek NK oraz procesów fagocytozy, dzięki czemu możliwe jest sprawniejsze zwalczanie drobnoustrojów. Zalecane jest zastosowanie terapii wzmacniającej z jeżówką purpurową, trwającej około 10 dni. Taka terapia może być wykonana profilaktycznie lub na początku infekcji.

Kolejny ceniony roślinny składnik tabletek na uodpornienie to aloes. Aloes może być przyjmowany w postaci soku czy kapsułek. Zawarte w aloesie związki aktywne wspomagają namnażanie limfocytów B i T oraz działają przeciwzapalnie. Wyciąg z aloesu stosowany jest profilaktycznie u dzieci powyżej piątego roku życia i dorosłych w celu ograniczenia rozwoju infekcji górnych i dolnych dróg oddechowych.

Kobieta / unsplash

Czosnek to jeden z najlepiej poznanych antybiotyków roślinnych, nie dziwi zatem, że stosowany jest w lekach zwiększających odporność. Czosnek wspomaga naturalną odporność organizmu przede wszystkim za sprawą allicyny – związku siarkowego, aktywującego powstawanie nowych limfocytów, a także neutralizującego wolne rodniki. Za immunomodulujące działanie czosnku odpowiada także zawarta w nim witamina C czy witaminy z grupy B. Stosowanie kapsułek zawierających skoncentrowany ekstrakt z czosnku pozwala na przyjęcie sporej dawki związków aktywnych, ponadto jest doskonałą alternatywą dla osób nie przepadających za zapachem czosnku – i dlatego wiele osób woli taką suplementację niż spożycie ząbka czosnku.

Czarny bez, aronia, jagody goji czy acai – to kolejne cenione składniki suplementów diety na odporność. Stanowią prawdziwą skarbnicę witaminy C i wielu innych antyoksydantów. Ponadto zbawienny wpływ na odporność organizmu mogą mieć także adaptogeny, czyli rośliny zwiększające wytrzymałość organizmu na stres, działające tonująco i aktywujące procesy odpornościowe organizmu. Takie działanie wykazuje m.in. żen-szeń czy Ashwagandha.

 

Szukasz odpowiedniego dla siebie preparatu na odporność? Zajrzyj do sklepu Hello Zdrowie!

Probiotyki – lekarstwo na odporność?

Probiotyki to suplementy diety zawierające starannie wyselekcjonowane szczepy bakteryjne. Naturalna odporność organizmu mogą wywierać określone szczepy, np. Lactobacillus rhamnosus GG, Lactobacillus casei DN 114 001, Lactobacillus Johnsonie La1 (NCC533), Lactobacillus acidophilus LC1, Streptococcus salivarius K12. Działanie probiotyków nie ogranicza się tylko i wyłącznie do jelit. Owszem – dobroczynne szczepy bakterii pomagają utrzymać optymalny skład fizjologicznej flory jelitowej, ale nie tylko. Ich wpływ na odporność sprowadza się do następujących mechanizmów:

  • zwiększenie obrony organizmu przed alergenami wziewnymi i pokarmowymi,
  • pobudzenie aktywności makrofagów i granulocytów,
  • aktywowanie komórek NK,
  • nasilenie syntezy cytokin.

Suplementy diety zawierające dobroczynne bakterie mogą występować także w postaci synbiotyków – wówczas ich skład wzbogacony jest o tzw. prebiotyki, czyli związki pobudzające wzrost probiotycznych bakterii.

suplementacja a odporność w czasie pandemii COVID-19

Witaminy i składniki mineralne wspomagające odporność

Aby wzmocnić naturalną odporność i wspomóc organizm w walce z drobnoustrojami, można sięgać po preparaty witaminowo-mineralne. Jedną z witamin doskonale sprawdzających się w okresie zwiększonej zapadalności na infekcje jest witamina C. Należy jednak pamiętać, że najlepiej jest stosować ją profilaktycznie, gdyż sięgnięcie po witaminę C dopiero wtedy, gdy rozwinie się infekcja jest znacznie mniej skuteczne. Kolejna witamina ważna dla odporności organizmu to witamina D, a także witaminy A i E oraz witaminy z grupy B. Z kolei najważniejsze składniki mineralne wpływające w korzystny sposób na funkcjonowanie układu odpornościowego to:

  • cynk wspomagający dojrzewanie limfocytów T,
  • selen pobudzający aktywność limfocytów T i B oraz makrofagów,
  • żelazo uczestniczące w syntezie przeciwciał i krwinek białych.

Jak jeszcze można wspomóc naturalną odporność organizmu?

Poza stosowaniem odpowiednich suplementów diety, nie należy zapominać o zdrowym trybie życia. Dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego ogromne znaczenie ma regularna aktywność fizyczna, a także jak najczęstsze przebywanie na świeżym powietrzu. Ponadto należy unikać stresu i zadbać o optymalną ilość snu (siedem lub osiem godzin na dobę). Nie wolno zapomnieć o odpowiedniej diecie – nie może w niej zabraknąć ryb, chudych mięs, warzyw i owoców, orzechów, produktów z pełnych ziaren zbóż. Wskazane jest natomiast ograniczenie spożycia żywności przetworzonej czy cukru.

Istotne znaczenie ma także hartowanie organizmu, czyli zwiększenie jego tolerancji na niskie temperatury. Można wykonywać naprzemienne ciepłe i zimne prysznice, często wietrzyć pomieszczenia, nie ubierać zbyt wielu warstw ubrań. I na koniec – warto wypracować odpowiednie techniki walki ze stresem, np. ćwiczenia oddechowe czy aromaterapię.

 

 

Bibliografia:

  1. Mojka K., Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki – charakterystyka i funkcje, Problemy Higieny i Epidemiologii, 2014, 95 (3).
  2. Krzysik M. i in., Wpływ wybranych składników odżywczych pożywienia na funkcjonowanie układu odpornościowego. Immunomodulacyjne działanie witamin i pierwiastków śladowych na organizm człowieka, Adv Clin Exp Med, 2007.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zimny prysznic na odchudzanie i gorączkę? Wyjaśniamy, czy to służy, czy szkodzi naszemu zdrowiu

Kilka schorzeń i 36 tabletek dziennie. „Problem polega na tym, że powyżej pięciu leków tracimy kontrolę nad ich działaniem ubocznym” – mówi dr Michał Chudzik

Probówki z krwią pobraną do badań

Potwierdzono nowe przypadki wąglika w Europie. Wśród zakażonych są dzieci

Przedawkowanie witaminy C – przyczyny, objawy, postępowanie

Co robić wieczorem, by budzić się rano rześką i wyspaną? 5 nawyków, które zmieniają wszystko

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Ponad 90 proc. Polaków jest odpornych na koronawirusa? Niedzielski: Wynik daje nam pewien komfort bezpieczeństwa

Alicja Binkowska

Alicja Binkowska: „Rezygnowanie z psychoterapii na rzecz przyjmowania olejków CBD to bardzo niepokojący kierunek”

Fakty i mity: Przeziębienie pęcherza

„Nie siadaj na betonie, bo złapiesz wilka”, czyli przeziębienie pęcherza. Czy to prawda?

Moda na kawę z grzybami ma sens? Sprawdziłyśmy, czy grzyby funkcjonalne to dobry sposób na lepsze zdrowie i nastrój

Witamina D - kiedy ją przyjmować? / pexels

Łykasz witaminę D? Wyjaśniamy, o jakiej porze dnia najlepiej ją przyjmować

Jak wesprzeć swoją odporność, żeby pierwszych wiosennych dni nie spędzić w łóżku z gorączką i katarem?

laboratorium

Makrofagi – co to, funkcje w organizmie, aktywacja makrofagów

Złote mleko (z kurkumą)

Złote mleko – sprawdź przepisy na mleko z kurkumą i ich właściwości

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Eozynofilia – przyczyny, objawy, normy i leczenie

Rola selenu w chorobie Hashimoto

kobieta myje warzywa w zlewie

7 warzyw, które warto jeść zimą. Sprawdź, czy nie zapominasz włączać ich do codziennej diety

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach

Suplementy dla kobiet – sprawdź, czy twój organizm ich nie potrzebuje

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

kobieta na łące

Żelazo – dlaczego może go brakować? Poznaj 9 oznak niedoboru żelaza

W wiosnę z nową energią! / pexels

4 rzeczy, które możesz zrobić przed wiosną, by wkroczyć w nią z nową energią

Laktoferyna

Laktoferyna – działanie, zastosowanie i przeciwwskazania

Wimin Głębokie Skupienie / arch. prywatne

To tak, jakbyś postanowiła biegać i z niewygodnych butów przerzuciła się na lekkie adidasy. Poznaj Głębokie Skupienie Wimin

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

×