problemy ze snem

Nasz organizm najlepiej wypoczywa w nocy. Sen jest tak samo potrzebny, jak jedzenie i woda do prawidłowego funkcjonowania. Jeśli więc cierpisz na bezsenność lub masz problemy z zasypianiem, to powody, by zbadać ich przyczynę. Jedno jest pewne, nie możesz w żadnym razie ich zbagatelizować.

Dlaczego sen jest taki ważny?

Sen jest potrzebny człowiekowi do regeneracji. Kiedy śpimy, w naszych organizmach odbywa się proces odnowy systemu kontrolującego przemianę materii. W tym czasie tworzy się większa ilość białek oraz hormonów, więcej krwi napływa do mięśni. Choć my zapadamy w sen, nasz organizm cały czas intensywnie pracuje, abyśmy w ciągu dnia mogli prawidłowo funkcjonować.

Organizm człowieka jest tak zaprogramowany, że najlepiej wypoczywa w nocy. Dlatego trzeba dbać, by kłaść się do łóżka o odpowiedniej porze i przesypiać +/- 8 godzin. To jednak nie zawsze jest możliwe. Jak się okazuje, problemy ze snem w obecnych czasach ma coraz więcej osób w różnym wieku. Nie można tego lekceważyć. Bezsenność należy leczyć.

Problemy ze snem. Czy to choroba?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała oficjalnie bezsenność za chorobę. Jak jednak przewlekłe problemy ze snem odróżnić od jednej nieprzespanej nocy raz na jakiś czas?

Jeżeli takie noce, kiedy mamy kłopoty z zaśnięciem przez kilka godzin, budzimy się w środku nocy po kilka razy i nie możemy ponownie zasnąć, zdarzają się w ciągu tygodnia trzy lub nawet cztery razy, mamy już do czynienia z chorobą. A ta wymaga konsultacji lekarskiej.

Problemy ze snem. Jakie są skutki?

Problemy ze snem sprawiają, że:

  • jesteśmy mniej aktywni,
  • nasze samopoczucie jest o wiele gorsze,
  • nasz poziom koncentracji jest obniżony,
  • mamy zmniejszona odporność,
  • nasza pamięć jest gorsza.

Naukowcy zauważają również, że osoby cierpiące na bezsenność znacznie częściej dostają udaru mózgu i umierają na zawał serca. U osób, którym doskwiera deficyt snu, o wiele częściej diagnozuje się zaburzenia psychiczne, w tym bardzo często depresję.

Problemy ze snem. Jakie są rodzaje bezsenności?

Lekarze podzieli problemy ze snem na dwie grupy.

1) Bezsenność zewnątrzpochodna. Do czynników, które ją powodują, zalicza się:

  • niewygodne łóżko,
  • hałas dochodzący z ulicy lub z wnętrza domu,
  • zbyt wysoka temperatura w sypialni,
  • migoczący neon za oknem lub nawet własny telewizor.

Wyeliminowanie tych negatywnych czynników jest stosunkowo proste. Wymaga przeorganizowania sypialni, wymiany materaca i poduszek lub zakupu grubych zasłon. Aby dodatkowo się zrelaksować, zalecane jest również słuchanie uspokajającej muzyki i przygotowywanie sobie inhalacji.

2) Bezsenność wewnątrzpochodna. Powody jej powstawania ciężko pokonać, ponieważ tkwią one w nas samych. Czynnikami wpływającymi na problemy ze snem może być ogólny zły stan zdrowia, a także bardzo często zaburzenia psychiczne, w tym depresja, nerwice, stany lękowe.

Na bezsenność wewnątrzpochodną wpływa m.in.:

Problemy ze snem — fazy snu

Niezależnie od tego, jak długo śpimy, sen można podzielić na 5 faz. Ich długość trwania wynosi od 90 do 100 minut.

Podstawowe fazy snu:

  • pierwsza — trwa zaledwie kilka minut pomiędzy snem a jawą,
  • druga — sen płytki,
  • trzecia — sen wolnofalowy,
  • czwarta (REM) — jej nazwa wzięła się od angielskiego skrótu rapid eye movements, czyli szybkie ruchy gałek ocznych. Inaczej nazywa się ją również snem paradoksalnym. Ciekawostką jest to, że pomimo snu nasz mózg bardzo intensywnie pracuje,
  • piąta — to moment, kiedy nasz organizm na nowo się uspokaja i wycisza.

Według naukowców człowiekowi potrzebne są trzy fazy, dające łącznie około 5 godzin snu. Każda kolejna godzina to dla organizmu większa przyjemność i możliwość skuteczniejszej regeneracji.

Najnowsze