Przejdź do treści

Masz trudności z zasypianiem, mimo że przestrzegasz podstawowych zasad higieny snu? Poznaj 7 niecodziennych sposobów na bezsenność

Kobieta leży w łóżku
zdjęcie: unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Sałatka to nie posiłek? Sprawdź, co zrobić, aby nie była jedynie dodatkiem do dania
Czego nie robić w ciąży? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Czego nie powinnyśmy robić w ciąży? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej
„Z niedoskonałościami możesz być zdrowa i sprawna”. Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej
Edukacja seksualna / rawpixel
Matka Lekarka o (braku) edukacji seksualnej: „W pracy przekonałam się, że wciąż wszystko jest jednym wielkim tematem tabu”
Extreme hunger - co to jest i czym różni się od kompulsywnego jedzenia? Wyjaśnia psychodietetyczka
Extreme hunger – co to jest i czym różni się od kompulsywnego jedzenia? Wyjaśnia psychodietetyczka

Sypialnia wywietrzona, telefon odłożony, cisza. A ty jednak przewracasz się z boku na bok i nie możesz zasnąć. Przestrzegasz podstawowych zasad dotyczących higieny snu, ale to nic nie daje. Czas coś zmienić. Poznaj niecodzienne sposoby na zasypianie.

Jeśli masz problemy ze snem, pewnie przeczytałaś już niejeden artykuł na ten temat. Dobrze wiesz, żeby nie pić kawy po południu, wywietrzyć sypialnię, kłaść się i wstawać codziennie o tej samej porze. Słyszałaś też pewnie, żeby odstawić urządzenia ze świecącymi ekranami około dwóch godzin przed snem. To wszystko prawda. Jeśli jednak te patenty wypróbowałaś, a nadal masz kłopoty z zasypianiem, spróbuj czegoś nowego.

Około 50 procent ludzi na świecie deklaruje, że ma problemy ze snem, w Polsce ponad połowa aktywnych zawodowo cierpi na jego deficyt. To czas na regenerację i odbudowę zasobów energetycznych. Już po 20 minutach snu, komórki mózgowe zaczynają się zajmować własną odnową, bo nie muszą reagować na żadne sygnały z zewnątrz.

Około 50 procent ludzi na świecie deklaruje, że ma problemy ze snem, w Polsce ponad połowa aktywnych zawodowo cierpi na jego deficyt

We śnie (ale i podczas wypoczynku) regeneruje się też ciało – mózg wydziela hormon wzrostu, który służy do reperacji tkanek. Dochodzi do utrwalenia rzeczy, których się ostatnio uczyliśmy i czyszczenia magazynu pamięci świeżej (usuwane są nieprzydatne informacje). System immunologiczny również zyskuje dzięki odpoczynkowi. Jest bardziej odporny na działanie bakterii i wirusów. To wystarczająco dużo argumentów, aby zawalczyć o dobry sen.

kobieta mająca problem ze snem

Spisz swoje zmartwienia

Czujesz, że naprawdę chce ci się spać. Wchodzisz pod kołdrę, układasz się w ulubionej pozycji, zamykasz oczy i… nic. Zamiast odpłynąć, zaczynasz rozmyślać – rozpamiętujesz miniony dzień lub martwisz się o jutro.

Jeśli tak wyglądają twoje wieczory, spróbuj spisać odręcznie wszystko, co cię męczy. Spisz to, o czym akurat myślisz, a w szczególności rzeczy, którymi się martwisz. Już po chwili powinieneś się poczuć lepiej. Skoro problemy są tu, pod ręką, w jednym miejscu, nie musisz już o nich myśleć. I wreszcie możesz iść spać. Jeśli czujesz się wyjątkowo zestresowany, kartkę włóż do pudełka. Brzmi głupio, ale dla mózgu to może być sygnał, że jest wolny. Według Brytyjskiego Stowarzyszenia Snu gonitwę myśli pomagają też zatrzymać odgłosy natury, takie jak fale, deszcz w lesie tropikalnym, szum wiatru i ćwierkanie ptaków.

Załóż planner

Regularne prowadzenie kalendarza, w którym zapiszesz cele, plany i zadania, może nie tylko ułatwić ci uporządkowanie życia, ale również zasypianie. Sztuczka działa na tej samej zasadzie co spisywanie zmartwień i myśli.

Codziennie wieczorem (ale nie tuż przed snem) zajrzyj do plannera i zaznacz, co dziś udało się zrobić. Zaplanuj następny dzień. Wszystko, co ważne, masz spisane, więc nie musisz się martwić, że o czymś zapomnisz. Jest większa szansa, że dzięki temu wieczorem będziesz spokojniejszy. Ważne jednak, żeby nie robić tego tuż przed snem, bo jeśli się zdenerwujesz, a jest to całkiem możliwe, problemy z zaśnięciem nie znikną. Ta sama zasada dotyczy prowadzenia trudnych rozmów z bliskimi. Późny wieczór niech będzie czasem relaksu i świętego spokoju.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Nie zmuszaj się

Wielu ekspertów od snu zaleca: nie próbuj zasypiać na siłę. I ma to sens. Położyłeś się pół godziny temu i nadal nie śpisz? Zamiast przewracać się z boku na bok, wstań. Możesz pospacerować, sięgnąć po kolorowankę dla dorosłych (uspokajają, rozluźniają i nie angażują głowy), poczytać. Dr David Lewis, neuropsycholog z Uniwersytetu Sussex, uważa, że już 6 minut czytania redukuje stres o prawie 70 procent. Aż żal z tego nie skorzystać.

Uważaj, jak się męczysz

Aktywność fizyczna dobrze wpływa na organizm, to wiadomo. Ale jeśli się zmęczysz, będziesz też dobrze spał. Ważne jednak, żeby wysiłek zaplanować co najmniej 4 godziny przed snem. W badaniach naukowców z uniwersytetu w Pensylwanii osoby, które nie podejmowały żadnej aktywności fizycznej w ciągu ostatniego miesiąca, miały wyższy wskaźnik niedostatecznej ilości snu w porównaniu z osobami aktywnymi fizycznie. Naukowcy podkreślają, że spacerowanie, jazda na rowerze, siłownia, zajęcia fitness czy prace w ogrodzie pozytywnie przekładają się na sen. Są jednak wyjątki – prace domowe i opieka nad dziećmi – które zdaniem badaczy nie gwarantują dobrze przespanej nocy.

Ola Lendzion

Zmień pozycję

Patrzysz na swoje łóżko i martwisz się, że znów nie będziesz mógł zasnąć? Po wielu nieprzespanych nocach miejsce, w którym śpimy, może się kojarzyć negatywnie. Zrób eksperyment. Następnym razem, gdy będziesz walczyć z bezsennością, zmień kierunek spania. Połóż poduszkę tam, gdzie do tej pory trzymałeś nogi. Taka mała zmiana perspektywy może dobrze wpłynąć na psychikę i twoje podejście do zasypiania.

Zjedz banana

I najlepiej popraw go orzechami. Te drugie są dobrym źródłem magnezu, który wspomaga pracę układu nerwowego i uspokaja. Banany z kolei zawierają tryptofan – w wyniku jego rozkładu powstaje serotonina (tzw. hormon szczęścia) poprawiająca nastrój i jakość snu. Z tego samego powodu dobre będą pestki słonecznika i dyni. Podczas kolacji na talerzu osób zmagających się bezsennością powinien znaleźć się też nabiał.

A co do picia? W pierwszej kolejności wymieniana jest melisa, która działa uspokajająco i odprężająco. Dobrze wpłynie też kąpiel z olejkiem lub naparem z tego zioła. Warto polubić dziurawca. To roślina, która świetnie koi nerwy. Jeżeli na stałe przyjmujesz jakieś leki, sprawdź tylko, czy dziurawiec nie wchodzi z nimi w interakcje.

Spisz to, o czym akurat myślisz, a w szczególności rzeczy, którymi się martwisz. Już po chwili powinieneś poczuć się lepiej

Daj ujście emocjom

Mówiąc wprost: po prostu się wypłacz. O co chodzi? Jeśli przechodzisz właśnie jakiś trudny okres w życiu i kłębią się w tobie emocje – nic dziwnego, że nie możesz spać. Idealne byłoby kłaść się z rozwiązanymi problemami, ale nie zawsze tak się da. Wtedy spróbuj oczyścić się ze złych uczuć. Puść smutną piosenkę albo porozmawiaj z kimś bliskim i daj upust swoim emocjom. Jeśli dawno nie płakałeś, może zapomniałeś, jak oczyszczające działanie mają łzy.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Produkty, których nie należy jeść przed snem / istock

Produkty, których nie powinniśmy jeść przed snem

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

„Proszę przyjść, jak będzie pani chciała mieć dzieci”. Te słowa usłyszała od lekarzy artystka Katarzyna Gabrysz, kiedy szukała pomocy

Pandemia sprawiła, że źle sypiasz? Sprawdź, jak poprawić jakość snu

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

kobieta w ciąży ze zdjęciem USG dziecka

Czy płód w macicy śni? Wyjaśnia ginekolog położnik

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Ciepłe mleko na bezsenność?

Ciepłe mleko na bezsenność?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

śpiąca dziewczyna

Poznaj swój chronotyp. Jesteś lwem, wilkiem, delfinem czy niedźwiedziem?

Melatonina / istock

Melatonina a sen. Skutki niedoboru i przedawkowania tego hormonu

Dwie osoby siedzą przy stoliku nad filiżankami kawy

Senność po kawie – gdy kawa nasila zmęczenie, zamiast pobudzać

Klasyfikacja zaburzeń snu. Jak rozpoznać bezsenność i ją leczyć? Tłumaczy lekarka

Kobiety rewolucjonizują świat. Zobacz, jak mogą zmienić twoje życie

Kobiety rewolucjonizują świat. Zobacz, jak mogą zmienić twoje życie

Jak poprawić sen dziecka?

Jak poprawić sen dziecka?

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Bezsenność / pexels.com

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Kobieta śpi - paraliż senny

Paraliż senny – co to jest, jakie są jego przyczyny i objawy?

sól

Nokturia – powód nocnych wizyt w toalecie

sen

Ćwicz i… śpij dobrze!

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta pracująca w domu

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę