Przejdź do treści

Witamina B5

Witamina B5
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?
Marihuana leczy raka. Mit czy prawda?
Mama i stetoskop
Mama i stetoskop: Nie wierzcie we wszystko co znajdziecie w internecie. Jeśli jest coś, co was nurtuje, to pytajcie lekarzy

Zapotrzebowanie dobowe: kobiety i mężczyźni 4-7 mg.

Rola: produkcja koenzymu A, hormonów nadnercza i przeciwciał, przemiany energetyczne węglowodanów, prawidłowy metabolizm komórek skóry i nerwowych.

Zwiększone zapotrzebowanie: stres, choroby układu trawienia, rekonwalescencja po urazach i ciężkich chorobach, dieta bogata w cukry i produkty wysoko przetworzone.

Objawy niedoboru: zaburzenia trawienia, skurcze mięśni, bóle i sztywność stawów, siwienie i wypadanie włosów, pęknięcia w kącikach ust i oczu, zmęczenie i podatność na infekcje.

Skutki nadmiaru: raczej nie występują.

Interakcje: umożliwia syntezę wit. D.

Źródła: ciemne mięso drobiowe, owoce morza, wątróbka, żółtka jaj, pełnoziarniste produkty zbożowe, orzechy ziemne, soja i inne nasiona roślin strączkowych, brokuły, awokado, grzyby.

Witamina B5 rozkłada się pod wpływem ogrzewania i mrożenia, środowiska zasadowego i kwaśnego (dodatek odpowiednio: sody oczyszczonej i np. octu), wypłukiwania przy gotowaniu oraz przemysłowego przetwarzania żywności, m.in. rozdrabniania.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Co warto wiedzieć o niacynie?

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

7 najlepszych diet na 2018 rok

Witaminy i mikroelementy: (nie)udane połączenia

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Poczytaj dla zdrowia

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Dietetyczka kontra singielka na zakupach

6 najgorszych nawyków żywieniowych