Przejdź do treści

Woda z sałaty ułatwia zasypianie? O trend z TikToka pytamy ekspertów

Woda z sałaty na bezsenność / pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak podkręcić metabolizm, gdy organizm się starzeje? 7 kluczowych porad/fot. Pexels
Jak podkręcić metabolizm, gdy organizm się starzeje? 7 kluczowych porad
Psycholożka o pułapkach leczenia niepłodności
„Nie kupię nowej sukienki, bo za chwilę będę w ciąży”. Psycholożka Anna Wietrzykowska o pułapkach niepłodności
Koronawirus u zaszczepionych zatrzymuje się tylko kilka dni w... nosie!
Koronawirus u zaszczepionych zatrzymuje się tylko kilka dni w… nosie! Nowe ustalenia włoskich naukowców
„Nie jestem nikomu winna wyglądu” – mówi Maja Staśko, wyjaśniając zjawisko przemocy psychicznej w sieci
Zdjęcie rentgenowskie mózgu
Śmiertelna choroba mózgu wśród pracownic laboratorium. Wstrzymano badania nad prionami

Masz problem z zasypianiem? Potrafisz godzinami kręcić się w łóżku, a sen i tak nie przychodzi? Z pomocą przychodzi nowy trend z TikToka – picie wody, w której wcześniej moczone były liście sałaty. Ale czy to naprawdę działa? Mamy komentarz terapeutki snu oraz dietetyczki.

Woda z sałaty na bezsenność

Liście sałaty wrzucone do szklanki i zalane gorącą wodą mają ułatwić zasypianie? Tak uważa coraz więcej użytkowników TikToka publikujących swoje filmiki pod hashtagiem „#lettucewater”. Wielu z nich do liści sałaty i wrzątku dodaje też herbatę miętową bądź rumiankową, by nadać napojowi smaku. Tak powstała woda ma spowodować senność. Warto dodać, że zaparzonych liści sałaty nie spożywamy. Czy to jednak działa?

Jak wyjaśnia w rozmowie mgr inż. Paula Nagel, ekspertka ds. żywienia w Narodowym Centrum Edukacji Żywieniowej i Centrum Dietetycznym Online NIZP-PZH w Warszawie, nowy trend z TikToka budzi pewne wątpliwości.

„Sałata sama w sobie jako produkt spożywczy, konsumowana przez człowieka jest bardzo wartościowa. Jest niskokaloryczna (100 g liści dostarcza około 10-15 kcal), lekkostrawna, bogata w błonnik pokarmowy oraz w witaminy (np. kwas foliowy, witaminę K) i składniki mineralne (np. potas, wapń). Sałata to także warzywo o wysokiej zawartości wody (około 95 proc.), a właściwe nawodnienie organizmu warunkuje prawidłowy przebieg procesów metabolicznych” – dodaje dietetyczka.

Specjalnie dla Hello Zdrowie mgr inż. Paula Nagel sprawdziła, czy istnieją badania na temat wpływu sałaty na sen.

„Jedno z takich badań to publikacja w „Research Journal of Pharmacognosy” z 2020 roku, która wykazała pewną korelację w spożywaniu oleju z nasion sałaty (Lactuca sativa L.) na sen dzieci (3-6 lat) borykającymi się z zaburzeniami sennymi. To badanie w porównaniu do tego z 2017 roku było badaniem o wysokiej jakości i wiarygodności (randomizowane badanie kontrolne z podwójnie ślepą próbą), a badanie na które powołują się TikTokowcy o działaniach nasennych wody z liści sałaty przeprowadzone było na myszach w 2017 roku.

Gryzoniom podawano ekstrakt z nasion i liści różnych odmian sałat zawierający laktucynę i lakukopicynę – substancje biologicznie czynne, które uważa się, że mogą korzystanie wpływać na długość i jakość snu. Warto wspomnieć, że przed podaniem ekstraktu myszom otrzymały one pentobarbital – organiczny związek chemiczny z grupy barbituranów, stosowany jako lek nasenny i uspokajający. Do tej pory nie pojawiło się żadne nowe badanie (na ludziach), które potwierdzałyby wnioski z tamtego badania” – mówi dietetyczka.

I dodaje, że warto zwrócić uwagę, że jedzenie sałaty, a – co za tym idzie – trawienie jej w przewodzie pokarmowym i wykorzystanie cennych składników w niej zawartych przez organizm działa w zupełnie innym mechanizmie niż wypijanie wody po sałacie.

„Wyizolowanie ekstraktu z liści sałaty metodami chemicznymi zawsze będzie wiązało się z wyższą zawartością fitozwiązków w porównaniu do moczenia, czy gotowania liści sałaty w wodzie. Jaka ilość aktywnych związków przechodzi do wody podczas moczenia – ciężko ocenić, ale na pewno nie są to zawrotne ilości” – wyjaśnia ekspertka ds. żywienia.

Warto także pamiętać, że nieprawidłowo oczyszczone liście sałaty mogą nieść poważne zagrożenie zdrowotne w postaci zatrucia bakteriami E. coli, Listerii czy Salmonelli

Okiem terapeutki snu

O to, czy picie wody z sałaty może przeciwdziałać bezsenności, zapytałam także terapeutkę snu, Małgorzatę Fornal-Pawłowską.

„Jestem ekspertem od bezsenności i opieram się na tym, co mówią standardy medyczne i badania naukowe. A one mówią, że główną metodą poprawy snu w tym zaburzeniu jest poznawczo-behawioralna terapia bezsenności. Jest to metoda niefarmakologiczna mająca pomóc pacjentowi powrócić do naturalnego, samodzielnego snu, poprzez naukę odpowiednich zachowań i radzenia sobie ze wzbudzeniem utrudniającym sen.

Nie chodzi więc tu o jakieś nowe procedury do zasypiania, a właśnie bycie bliżej natury, jej rytmu. Bo prawidłowy sen tak działa – nie są tu potrzebne jakieś gadżety tylko odpowiednia higiena snu, zdrowe nawyki z nim związane oraz ewentualnie leczenie chorób, które stoją za bezsennością” – wyjaśnia w rozmowie z Hello Zdrowie Małgorzata Fornal-Pawłowska.

Czy picie wody po sałacie sprawi więc, że zasypianie będzie łatwiejsze? Po rozmowie z naszymi ekspertkami wyraźnie widać, że ten trend z TikToka należy traktować z przymrużeniem oka. Jeśli jednak chcesz poeksperymentować z naturalnymi środkami wpływającymi na senność, sięgnij po żywność bogatą w serotoninę i tryptofan, które wpływają na produkcję melatoniny.

Badania wskazują, że bezsenność możemy zwalczyć np. bananami, garścią migdałów czy orzechów. Malin, jeżyn czy truskawek, które również pełnią funkcję katalizatora dla melatoniny, przed snem jednak nie polecamy. O tej porze mogą dodatkowo spowolnić metabolizm.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

mgr inż. Paula Nagel
specjalistka ds. żywienia

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Źródło: iStockPhoto

Co robić, gdy sen nie nadchodzi? O zmianach dla zdrowego snu pisze lek. Ewa Stawiarska

Co robić wieczorem, by budzić się rano rześką i wyspaną? 5 nawyków, które zmieniają wszystko

Ewa Wojciechowska

Less Stress From Plants, czyli suplementacja dla wszystkich, którzy chcą naturalnie zadbać o swój układ nerwowy. Przetestowałam!

Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?

Artur Rakowski / Archiwum prywatne

Artur Rakowski: adaptogenów nie możemy traktować jako polisy na niedbale prowadzone życie

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol / istock

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Za stwierdzeniem „źle spałam” kryje się o wiele więcej niż kłopoty z zasypianiem. Co męczy nas w nocy?

Drzemka – i moc jest z Tobą! Dlaczego sen w ciągu dnia jest na wagę złota?

Jak pozycje snu wpływają na nasz organizm? Wyjaśnia fizjoterapeuta / istock

Jak pozycje snu wpływają na nasz organizm? Wyjaśnia fizjoterapeuta

zaburzenia snu w pandemii

Dr n. med. Michał Skalski: Szacuje się, że co trzeci-czwarty ozdrowieniec będzie cierpiał z powodu zaburzeń lękowo-depresyjnych

Moczenie nocne u dzieci i dorosłych – przyczyny, leczenie

sen, pandemia

Sen pomaga zwalczyć COVID-19 – wskazują badania

Masz problemy ze snem? Dołącz sezam do swojej diety!

Kobieta leży na sofie

Lek. Joanna Adamiak: każdy z nas może doświadczyć objawów jet lagu w codziennym życiu w stałej strefie czasowej

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać

Melatonina – czym jest i jak działa? Badanie melatoniny

Kim Cattrall: Bezsenność? To jakby trzytonowy goryl siedział mi na piersi

„Bezsenność nie bierze się znikąd. Jest objawem czegoś, co dzieje się głębiej w nas. Chcąc dotrzeć do przyczyny, trzeba spojrzeć na siebie wielopoziomowo” – mówi Karolina Szaciłło

Ślinienie podczas snu – przyczyny, skutki, zapobieganie

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Smatrfon

7 powodów, żeby odpocząć od smartfona

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

plamy na nogach

Czym są czerwone plamy na nogach i co może być ich przyczyną?