Przejdź do treści

Woda z sałaty ułatwia zasypianie? O trend z TikToka pytamy ekspertów

Woda z sałaty na bezsenność / pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Czy Polskę czeka epidemia małpiej ospy? Ministerstwo Zdrowia uspokaja
Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości
Raz w tygodniu miewasz migrenę? Przyczyną może być zła okluzja
Pink: „Miałam objawy udaru, to było przerażające”. Diagnoza była zupełnie inna
Gdyby nie wizyta w salonie fryzjerskim, nie wiedziałaby, na co choruje. Teraz chce uświadamiać innych

Masz problem z zasypianiem? Potrafisz godzinami kręcić się w łóżku, a sen i tak nie przychodzi? Z pomocą przychodzi nowy trend z TikToka – picie wody, w której wcześniej moczone były liście sałaty. Ale czy to naprawdę działa? Mamy komentarz terapeutki snu oraz dietetyczki.

Woda z sałaty na bezsenność

Liście sałaty wrzucone do szklanki i zalane gorącą wodą mają ułatwić zasypianie? Tak uważa coraz więcej użytkowników TikToka publikujących swoje filmiki pod hashtagiem „#lettucewater”. Wielu z nich do liści sałaty i wrzątku dodaje też herbatę miętową bądź rumiankową, by nadać napojowi smaku. Tak powstała woda ma spowodować senność. Warto dodać, że zaparzonych liści sałaty nie spożywamy. Czy to jednak działa?

Jak wyjaśnia w rozmowie mgr inż. Paula Nagel, ekspertka ds. żywienia w Narodowym Centrum Edukacji Żywieniowej i Centrum Dietetycznym Online NIZP-PZH w Warszawie, nowy trend z TikToka budzi pewne wątpliwości.

„Sałata sama w sobie jako produkt spożywczy, konsumowana przez człowieka jest bardzo wartościowa. Jest niskokaloryczna (100 g liści dostarcza około 10-15 kcal), lekkostrawna, bogata w błonnik pokarmowy oraz w witaminy (np. kwas foliowy, witaminę K) i składniki mineralne (np. potas, wapń). Sałata to także warzywo o wysokiej zawartości wody (około 95 proc.), a właściwe nawodnienie organizmu warunkuje prawidłowy przebieg procesów metabolicznych” – dodaje dietetyczka.

Specjalnie dla Hello Zdrowie mgr inż. Paula Nagel sprawdziła, czy istnieją badania na temat wpływu sałaty na sen.

„Jedno z takich badań to publikacja w „Research Journal of Pharmacognosy” z 2020 roku, która wykazała pewną korelację w spożywaniu oleju z nasion sałaty (Lactuca sativa L.) na sen dzieci (3-6 lat) borykającymi się z zaburzeniami sennymi. To badanie w porównaniu do tego z 2017 roku było badaniem o wysokiej jakości i wiarygodności (randomizowane badanie kontrolne z podwójnie ślepą próbą), a badanie na które powołują się TikTokowcy o działaniach nasennych wody z liści sałaty przeprowadzone było na myszach w 2017 roku.

Gryzoniom podawano ekstrakt z nasion i liści różnych odmian sałat zawierający laktucynę i lakukopicynę – substancje biologicznie czynne, które uważa się, że mogą korzystanie wpływać na długość i jakość snu. Warto wspomnieć, że przed podaniem ekstraktu myszom otrzymały one pentobarbital – organiczny związek chemiczny z grupy barbituranów, stosowany jako lek nasenny i uspokajający. Do tej pory nie pojawiło się żadne nowe badanie (na ludziach), które potwierdzałyby wnioski z tamtego badania” – mówi dietetyczka.

I dodaje, że warto zwrócić uwagę, że jedzenie sałaty, a – co za tym idzie – trawienie jej w przewodzie pokarmowym i wykorzystanie cennych składników w niej zawartych przez organizm działa w zupełnie innym mechanizmie niż wypijanie wody po sałacie.

„Wyizolowanie ekstraktu z liści sałaty metodami chemicznymi zawsze będzie wiązało się z wyższą zawartością fitozwiązków w porównaniu do moczenia, czy gotowania liści sałaty w wodzie. Jaka ilość aktywnych związków przechodzi do wody podczas moczenia – ciężko ocenić, ale na pewno nie są to zawrotne ilości” – wyjaśnia ekspertka ds. żywienia.

Warto także pamiętać, że nieprawidłowo oczyszczone liście sałaty mogą nieść poważne zagrożenie zdrowotne w postaci zatrucia bakteriami E. coli, Listerii czy Salmonelli

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Okiem terapeutki snu

O to, czy picie wody z sałaty może przeciwdziałać bezsenności, zapytałam także terapeutkę snu, Małgorzatę Fornal-Pawłowską.

„Jestem ekspertem od bezsenności i opieram się na tym, co mówią standardy medyczne i badania naukowe. A one mówią, że główną metodą poprawy snu w tym zaburzeniu jest poznawczo-behawioralna terapia bezsenności. Jest to metoda niefarmakologiczna mająca pomóc pacjentowi powrócić do naturalnego, samodzielnego snu, poprzez naukę odpowiednich zachowań i radzenia sobie ze wzbudzeniem utrudniającym sen.

Nie chodzi więc tu o jakieś nowe procedury do zasypiania, a właśnie bycie bliżej natury, jej rytmu. Bo prawidłowy sen tak działa – nie są tu potrzebne jakieś gadżety tylko odpowiednia higiena snu, zdrowe nawyki z nim związane oraz ewentualnie leczenie chorób, które stoją za bezsennością” – wyjaśnia w rozmowie z Hello Zdrowie Małgorzata Fornal-Pawłowska.

Czy picie wody po sałacie sprawi więc, że zasypianie będzie łatwiejsze? Po rozmowie z naszymi ekspertkami wyraźnie widać, że ten trend z TikToka należy traktować z przymrużeniem oka. Jeśli jednak chcesz poeksperymentować z naturalnymi środkami wpływającymi na senność, sięgnij po żywność bogatą w serotoninę i tryptofan, które wpływają na produkcję melatoniny.

Badania wskazują, że bezsenność możemy zwalczyć np. bananami, garścią migdałów czy orzechów. Malin, jeżyn czy truskawek, które również pełnią funkcję katalizatora dla melatoniny, przed snem jednak nie polecamy. O tej porze mogą dodatkowo spowolnić metabolizm.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

mgr inż. Paula Nagel
specjalistka ds. żywienia

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta leży wśród kwiatów

Kiedy liczenie baranów nie wystarczy… Dowiedz się, jak spać dobrze!

Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki? / Fot. Pexels

„Piasek mózgowy” może powodować bezsenność, występuje nawet u 30-latków. Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki, mówi neurolożka Magdalena Podbrożna

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać

Kozłek lekarski – na bezsenność, stany lękowe i PMS. Właściwości, dawkowanie i uprawa

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

Wiele osób po COVID-19 boryka się z zaburzeniami snu

Osoby, które przeszły COVID-19, mogą gorzej znieść zmianę czasu

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

Kobieta siedzi na łóżku

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Kołdra obciążeniowa – hit czy kit? „Nieodpowiednio dobrana zrobi nam więcej szkody niż pożytku” – przestrzega ekspert

Kołdra obciążeniowa – hit czy kit? „Nieodpowiednio dobrana zrobi nam więcej szkody niż pożytku” – przestrzega ekspert

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Kobieta leży w łóżku

Masz trudności z zasypianiem, mimo że przestrzegasz podstawowych zasad higieny snu? Poznaj 7 niecodziennych sposobów na bezsenność

W wiosnę z nową energią! / pexels

4 rzeczy, które możesz zrobić przed wiosną, by wkroczyć w nią z nową energią

Kobieta śpi w łóżku

Masz problemy z zasypianiem w nowym miejscu? Naukowcy dowiedli, w czym tkwi problem

Kobieta z kołdrą i kubkiem kawy, który trzyma w ręce

W jaki sposób stwierdzić, czy śpimy wystarczająco dużo? Wyjaśnia biotechnolog Dawid Polak

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Anna Sierant /fot. archiwum prywatne

Stres, bezsenność i zszargane nerwy? Wypróbuj Naturell Ashwagandha! Ja sprawdziłam i polecam

Kobieta leży na trawie, ma zamknięte oczy

Jak spać, aby twój organizm najlepiej na tym skorzystał?

Higiena snu – sposoby na spokojny sen niemowlaka

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Podaruj sobie i najbliższym suplementy From Plants /fot. archiwum własne

Chcesz mieć spokojne święta? Nie zdawaj się na los. Podaruj sobie i najbliższym suplementy From Plants

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

×