Przejdź do treści

Wyluzuj, to tylko PMS. Czyli jak udało mi się złagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego

Marta Krupińska
Marta Krupińska / grafika: Joanna Zduniak
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kolejna fala zakażeń. „Obecny koronawirus bardzo różni się od oryginalnego, to inna choroba, więc możemy mówić o COVID-22”
Dwulatek na OIOM-ie. Groźna choroba z ubiegłego stulecia powróciła
W lipcu może zabraknąć nawet 215 leków – podaje Ministerstwo Zdrowia. Na liście Clexane, Humulin czy Berodual
Pierwsza pomoc w przypadku poparzenia przez meduzę. Sprawdź krok po kroku, jak się zachować
Taka ciąża zdarza się raz na 70 milionów. 35-latka spodziewa się dwóch par bliźniąt

Ma ponad 300 symptomów, od rozdrażnienia, przez bóle i obrzęki, po nieprzyjemne niespodzianki na skórze. Te objawy PMS-u od zawsze mocno dawały mi w kość, ale wreszcie znalazłam sposób na ich złagodzenie. Obok rytuałów self care i dużej wyrozumiałości dla samej siebie sięgnęłam po suplement Wimin SOS PMS. Przetestowałam, jak działa, i zrozumiałam, że te dni nie muszą być straszne.

Po prostu mam PMS

Kobiety narzekają na PMS, ale dla mnie to jedyny czas w miesiącu, gdy mogę być sobą – powiedziała kiedyś aktorka Roseanne Barr. Chyba domyślam się, o co jej chodziło. Z comiesięczną regularnością przychodzi u mnie taki dzień, gdy rzucam się na czekoladę, płaczę albo wściekam się z byle powodu i najchętniej schowałabym się pod koc, aby oglądać łzawe teen movies o nastoletnich romansach. Żeby nie było zbyt lekko, na brodzie dochodzi do nagłej erupcji pryszczy, spodnie stają się podejrzanie ciasne, a piersi bolą nawet przy zakładaniu stanika. Istna rozkosz… To wszystko razem wzięte sprawia, że czuję się jeszcze bardziej do niczego, moja samoocena gwałtownie leci w dół i nie chcę nikogo widzieć (a raczej nikomu się pokazywać) w tym stanie. Wiem jednak, że nie jestem w tym odosobniona i że wszystko ze mną w porządku. Po prostu mam PMS.

Jeśli PMS to również twój problem, nie czekaj dłużej. Zajrzyj do przestrzeni zakupowej HelloZdrowie i sięgnij po suplement Wimin SOS PMS!

Zdrowie intymne i seks, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z SOS PMS, 30 saszetek
139,00 zł

To nie przesada

Dla niektórych kobiet (w tym dla mnie) tzw. premenstrual syndrome, czyli zespół napięcia przedmiesiączkowego, za który w znacznej mierze odpowiadają hormony, jest nawet bardziej dokuczliwy niż sama miesiączka. Może dotkliwie odbijać się na naszym samopoczuciu fizycznym i psychicznym. Towarzyszy mu ponad 300 objawów, w tym najbardziej powszechne, takie jak drażliwość, smutek, płaczliwość, zatrzymywanie wody, biegunki lub zaparcia, zmiany skórne, bóle głowy i ogólne uczucie zmęczenia. W jednym miesiącu mogą wystąpić pojedynczo, za to w większym natężeniu, aby w kolejnym przypuścić zmasowany atak. Gdy symptomy są na tyle silne, że poważnie utrudniają życie, warto skonsultować się z lekarzem. Być może jesteśmy w grupie około 2% kobiet, które cierpią na PMDD, czyli przedmiesiączkowe napięcie dysforyczne (premenstrual dysphoric disorder), które wymaga właściwie dobranej, zindywidualizowanej terapii farmakologicznej. Na szczęście obiegowe przekonanie, że to przesada, aby leczyć normalny proces fizjologiczny, odchodzi w niebyt. Bo kto choć raz doświadczył PMS, wie, że absolutnie nie jest to wyolbrzymione, ani tym bardziej wymyślone.

Aby lepiej znieść PMS, wiem, że muszę zadbać o siebie w te dni. Przed ani w trakcie miesiączki nie jestem w szczytowej formie, więc odpuszczam sobie wtedy bardziej męczące aktywności. Zamiast zajęć ze sztangą na siłowni, wybieram łagodną jogę, która uspokaja i niweluje bóle. Po pracy nie pędzę na spotkania ze znajomymi, tylko zaszywam się w domu ze wspomnianym już kocem i serialowym maratonem. Włączam tryb odpoczynku, spełniania drobnych zachcianek i robienia sobie przyjemności typu drzemka, kąpiel z pachnącą solą, lody czy gorąca czekolada.

Niepokalanej mnisi

Wsparcie od środka

Moimi naturalnymi sojusznikami w bardziej znośnym przejściu przez PMS stały się niedawno roślinne ekstrakty, np. z niepokalanka pospolitego, który zawiera substancje regulujące poziom hormonów i łagodzi objawy rozdrażnienia. Znalazłam go m.in. w wegańskim suplemencie diety Wimin SOS PMS, który dzięki w 100 proc. naturalnym składnikom wspiera układ hormonalny, niweluje napięcie i pomaga utrzymać dobry nastrój. Wykorzystano w nim też ekstrakty z korzenia szparaga groniastego i znamion słupka szafranu. Oraz szczególnie cenne dla zdrowia kobiet witaminy i mikroelementy, w tym witaminę B6, która pomaga regulować aktywność hormonalną, oraz żelazo – badania potwierdzają, że wysokie spożycie tego ostatniego pomaga ustrzec się przed ciężkimi objawami PMS.

Moja przygoda z Wimin SOS PMS

W przeciwieństwie do działających doraźnie leków, na efekty suplementów trzeba poczekać minimum miesiąc. Kluczowa jest też systematyczność ich przyjmowania. W przypadku Wimin SOS PMS jeden słoiczek kapsułek starcza dokładnie na miesiąc. Jako, że jestem fanką suplementów, nie miałam problemów z regularnością – łykałam je codziennie, po śniadaniu.

Pierwsze rezultaty zaczęłam zauważać w drugiej fazie cyklu, im bardziej zbliżała się miesiączka. Dużym zaskoczeniem było, że nie miałam, jak zwykle przed okresem, wydętego brzucha i worków pod oczami, a na twarzy pojawiło się mniej irytujących wykwitów. Czułam się też mniej zmęczona i ospała.  Nie zniknęła co prawda nieprzemożona ochota na słodycze, no ale nie można mieć wszystkiego.

Wiem za to, że będę kontynuować moją przygodę z Wimin SOS PMS i mogę śmiało polecić ten produkt wszystkim, dla których to najgorsze dni w miesiącu. Po 30 dniach zażywania go przekonałam się, że ten czas może być nawet całkiem znośny.

Nie cierp więcej z powodu PMS-u. Wypróbuj przetestowany przez Martę suplement Wimin SOS PMS, który kupisz w sklepie HelloZdrowie!

BESTSELLER
Zdrowie intymne i seks
WIMIN SOS PMS, 30 kaps.
79,00 zł

Jak jeszcze walczę z PMS-em?

W łagodzeniu objawów PMS-u z pomocą przychodzą mi też olejki eteryczne. Ich moc uświadomiła mi aromaterapeutka Edyta Tecław

– Olejki eteryczne to naturalny sposób na wsparcie zdrowia fizycznego i psychicznego każdej kobiety. Niezależnie, czy wchodzimy w okres dojrzewania, planujemy macierzyństwo, jesteśmy matkami czy dopada nas menopauza – możemy korzystać z dobrodziejstw natury, aby poprawić swój komfort życia – mówi ekspertka.

I dodaje, że ponieważ każda z nas jest inna i indywidualnie znosi comiesięczne zmiany hormonalne, warto sprawdzić, które olejki będą działać na nas najlepiej.

– Niewątpliwie najlepszym przyjacielem każdej miesiączkującej kobiety są olejki z geranium, paczuli i szałwii muszkatołowej. To trzy rośliny, które znane są ze swojej niezawodności w regulowaniu poziomu hormonów żeńskich – tłumaczy Edyta Tecław. – Jeśli PMS jest u Ciebie bardzo przykry ze względu na zatrzymywanie wody w organizmie, sięgnij po olejek grejpfrutowy i rozmarynowy. Przy opuchliźnie nóg wymocz stopy w chłodnej wodzie z dodatkiem 5 kropli wybranego olejku – radzi. Z kolei przy spadku nastroju z pomocą przyjdą olejki cytrusowe, które są uznawane za naturalne antydepresanty. Przy bezsenności idealnie sprawdzi się olejek z melisy, którym można skropić poduszkę, a przy bólach głowy – wmasowanie w skronie 2 kropli olejku z mięty pieprzowej lub lawendy.

Aromaterapia – przekonuje specjalistka – pomoże zniwelować też bóle i skurcze.

– Zrób delikatny masaż dołu brzucha lub/i krzyża, używając olejku z geranium, rumianku niemieckiego lub mięty pieprzowej. Kilka kropli olejku zmieszanego z łyżeczką oleju kokosowego zadziała rozkurczowo i zlikwiduje mdłości – radzi ekspertka. Z kolei przy bólach piersi jej zdaniem idealnie sprawdzi się olejek z palmarosy, geranium lub kadzidłowca, które również, połączone z olejem kokosowym, można delikatnie wmasować w tkliwe okolice.

Przy problemach z koncentracją wspierająco zadziała olejek z rozmarynu czy cynamonu. A jeśli odczuwasz brak energii, apatię, postaw na olejek z cedru himalajskiego, grejpfruta, mięty pieprzowej, pomarańczy lub czarnego pieprzu. Jest też prosty i naturalny sposób na opanowanie przemożnego apetytu na lody i czekoladę, który często pojawia się przy PMS –  olejek z grejpfruta.

– Możesz powąchać go wprost z buteleczki, gdy najdzie Cię ochota na słodycze – podpowiada Edyta Tecław.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ile ważna jest recepta? Czym różni się recepta papierowa od e-recepty?

Co robić wieczorem, by budzić się rano rześką i wyspaną? 5 nawyków, które zmieniają wszystko

Dieta łagodząca objawy PMS, czyli co jeść, żeby mniej cierpieć

Czy eleganckie majtki z siateczki mogą zastąpić dwa tampony? Sprawdziłam

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

„Jeśli krew byłaby złota, rządziłybyśmy światem”. Polska artystka śpiewa o miesiączce

Plamienie zamiast miesiączki – co oznacza?

Poznaj patenty trenerów i dietetyków na lepszą przemianę materii

Okresowa Koalicja apeluje o zmiany systemowe w kwestii dostępu do środków menstruacyjnych. "Dalej tak nie pociągniemy"

„Nam się po prostu należą podpaski w toaletach publicznych”. Okresowa Koalicja apeluje o zmiany systemowe w kwestii dostępu do środków menstruacyjnych

Qinwen Zheng przyznała, że zmagała się z PMS / gettyimages

Zheng Qinwen, rywalka Igi Świątek, na korcie zmagała się z PMS. „Chciałabym być mężczyzną na korcie, żebym nie musiała cierpieć, ale nie mogę”

Podpaski

„W całym szpitalu nie było ani jednej 'państwowej’ wkładki czy tamponu”. Siostra Bożenna gorzko o ubóstwie menstruacyjnym

Alicja Binkowska

Alicja Binkowska: „Rezygnowanie z psychoterapii na rzecz przyjmowania olejków CBD to bardzo niepokojący kierunek”

Moda na kawę z grzybami ma sens? Sprawdziłyśmy, czy grzyby funkcjonalne to dobry sposób na lepsze zdrowie i nastrój

Kozłek lekarski – na bezsenność, stany lękowe i PMS. Właściwości, dawkowanie i uprawa

Jak długo trzeba brać suplementy, żeby zauważyć rezultaty?

Postbiotyki - czym są? / pexels

Postbiotyki. O tym, czym są, gdzie je znajdziemy i czy warto się nimi zainteresować, mówi Ewa Kowalska

Akcja Menstruacja: Okres nie zatrzymuje się na czas wojny. Podpaski i tampony potrzebne są o każdej porze dnia i nocy

Ruszyła zbiórka Podpaski dla Ukrainy. „Okres nie zatrzymuje się na czas wojny”

Witamina D - kiedy ją przyjmować? / pexels

Łykasz witaminę D? Wyjaśniamy, o jakiej porze dnia najlepiej ją przyjmować

zdrowe jedzenie

Naturalne odkwaszanie organizmu – czy ma sens? Jak to zrobić?

kobiety w majtkach menstruacyjnych

8 dowodów na to, że majtki menstruacyjne biją na głowę tampony i podpaski

Kobieta

Psycholożka stanowczo: „Przedmiesiączkowe zaburzenie dysforyczne to nie mit”

Majtki menstruacyjne WIMIN

Majtki menstruacyjne WIMIN. Cztery dziennikarki przetestowały je dla was na własnej skórze

Czy przed okresem można…? – odpowiada lekarz Łukasz Stelmaszczyk

Spermidyna w jabłkach / istock

Spermidyna pomoże ci zachować długowieczność. Czym jest substancja, o której wszyscy mówią?

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×