Przejdź do treści

6 skutecznych sposobów na sprawny umysł i poprawę pamięci

6 skutecznych sposobów na sprawny umacysł i poprawę pamięci Taylor Heery/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wielka Brytania: Niemal 80 przypadków zarażenia groźną odmianą koronawirusa z Indii
Wskaźnik R dla Polski spadł poniżej jednego – poinformował minister zdrowia. To ważny sygnał dotyczący przebiegu epidemii
Punkty Szczepień Powszechnych – czym są? Gdzie się zaszczepić?
strefy erogenne
Przenieś grę wstępną na inny poziom. 8 miejsc erogennych, których być może jeszcze nie odkryłaś, a warto
Czy lekarz sam może wybrać, jaką szczepionkę przeciwko koronawirusowi poda pacjentowi? Minister zdrowia wyjaśnia

Jesteś na mieście albo na spotkaniu. Nagle pośród tłumu słyszysz znajomy głos wymawiający twoje imię. Patrzysz, ta osoba uśmiecha się. Wiesz, że ją znasz, ale jej imię wyparowało ci z głowy. Jedyne, co możesz powiedzieć, to: „No hej…”.

Spokojnie. Zanim nerwowo zaczniesz szukać w internecie objawów wczesnej demencji, musisz wiedzieć, że pewne zmiany związane ze zdolnościami poznawczymi i pamięcią są normalną i nieodłączną częścią procesu starzenia się. Szczególnie powszechne są problemy ze znalezieniem słów oraz chwilowe zaniki uwagi, kiedy zapominasz, po co poszłaś do drugiego pokoju. Umiejętności poznawcze człowieka, takie jak wielozadaniowość i szybkość przetwarzania informacji, osiągają szczyt około 30-tki. Później z biegiem lat mają subtelną tendencję spadkową. Przeciążony mózg pozbywa się mniej znaczących dla niego informacji. Po 50. roku życia zaczyna szwankować pamięć, łagodne zaburzenia poznawcze mogą pojawi się już w wieku 45 lat. Czy jesteś więc skazana na coraz częstsze problemy z pamięcią? Niekoniecznie. Dokonując kilku zmian w swoim stylu życia i odpowiednio zajmując się mózgiem, możesz sprawić, że będzie pracował na wysokich obrotach i nie zawiedzie cię, a ty pozostaniesz skoncentrowana, gdy tylko zechcesz. Poznaj 6 wskazówek, jak zachować umysłową młodość.

Spróbuj sobie przypomnieć, zamiast googlować

Oglądasz film i na końcu języka masz nazwisko aktora, który w nim gra. Co robisz? Zapewne sięgasz po telefon i sprawdzasz w wyszukiwarce, o kogo chodzi. Internet jest bardzo wygodnym narzędziem i często przydatnym, ale niestety napędza też współczesny problem – cyfrową amnezję. Umykają nam liczne informacje, bo wiemy, że w każdej chwili możemy je sprawdzić za pomocą komputera lub telefonu. Ufasz swoim urządzeniom, więc nie skupiasz się też na zapamiętywaniu wszystkiego. Skoro wystarczą trzy ruchy palca, żeby mieć dostęp do informacji, zaplanowanego w kalendarzu zdarzenia, numeru telefonu bliskiej osoby, to po co się trudzić?

Z badań przeprowadzonych przez Kaspersky Lab wynika, że brak zdolności zapamiętywania ważnych informacji bierze się z tego, że zrzucamy tę odpowiedzialność na nasze urządzenia. Okazuje się, że większość użytkowników internetu nie pamięta kluczowych dla siebie numerów telefonów – z tego 53 proc. nie zna numeru do swojego dziecka, a 33 proc. telefonu do swojego partnera. Prawie 80 proc. Europejczyków stwierdziło, że internet to dla nich uniwersalne źródło informacji i korzystają z niego bez przerwy.

To wszystko prowadzi do osłabienia pewnych obszarów mózgu – hipokampa i kory przedczołowej. To one są aktywowane, gdy uczysz się nowych rzeczy, a potem przywołujesz je z pamięci.

pizza

Następnym razem więc, gdy będziesz próbowała przypomnieć sobie nazwisko jakiegoś aktora, rzuć sobie wyzwanie, by nie szukać go w internecie. Spróbuj wysilić mózg i przypomnieć sobie sama. Podobnie spróbuj od czasu do czasu zrezygnować w używania mapy w smartfonie, gdy jedziesz pod konkretny adres. Chodzi o to, żeby czasem wyjść z trybu automatycznego. Im więcej zastanawiasz się i angażujesz swój mózg, tym dłużej zostanie on zdrowy.

Odpuść robienie wielu rzeczy naraz

Wielozadaniowość sprawia, że czujemy się produktywni i sprawni. Mózg jednak nie jest stworzony do tego, aby skupiać się na kilku rzeczach jednocześnie. Gdy podejmujesz się wielu zadań, mózg jest w stresie. Multitasking to zmuszanie go do intensywnego wysiłku, który wcale nie przekłada się na efekty. Skutki mogą być takie jak w przypadku nieprzespanej nocy. Badania dowodzą, że IQ ludzi, którzy wykonując zadanie rozpraszają się, sprawdzając e-maile i odbierając telefony, może spaść o 10 punktów. Możesz wtedy łatwiej popełnić błąd, a ostatecznie być mniej wydajna, niż gdybyś skupiła się na jednym zadaniu w określonym czasie. Wiesz, że wystarczy zaledwie czterosekundowa przerwa, żeby zerknąć na telefon w czasie, gdy zajmujesz się czymś ważnym (np. analizujesz jakieś dokumenty czy przygotowujesz raport do pracy), aby potroić szanse na popełnienie błędu podczas wykonywania zadania, które przerwałaś?

Gdy mózg się stresuje, uwalniane są hormony zakłócające pamięć krótkotrwałą. Dlatego gdy rozmawiasz z kimś i zadzwoni telefon, odbierzesz go, to potem często nie pamiętasz, co wcześniej mówiłaś. Zamiast przerzucać uwagę z zadania na zadanie, zaplanuj mądrze pracę. Zacznij od usunięcia smartfona z zasięgu ręki i wzroku, dzięki temu zdolności poznawcze twojego mózgu nie zostaną zagrożone rozproszeniem. Wyznacz konkretne godziny, w których będziesz odpowiadać na maile. W ten sposób ograniczysz nawyk ciągłego sprawdzania skrzynki. Gdy zajmujesz się czymś i chcesz, by to było maksymalnie efektywne, wyłącz powiadomienia z social mediów i komunikatorów.

Mózg nie lubi samotności. Anna Błażucka o tym, co niszczy zdrowie głowy

Uprawiaj seks. Regularnie

Według wielu badań może być to skuteczna metoda na zmniejszenie utraty pamięci. Dowiodła tego między innymi analiza danych dotyczących diety, zdrowia i sposobu życia ponad 6 tysięcy osób w wieku powyżej 50 lat przeprowadzona przez Marka Allena z Uniwersytetu w Australii. Osoby badane wypełniły też kwestionariusz dotyczący tego, jak często uprawiały seks oraz poddały się testom pamięci. Wyniki pokazały, że duża aktywność seksualna wiązała się z lepszą wydajnością pamięci. Co ciekawe znaczenie miała – poza samym aktem seksualnym – bliskość i czułość, czyli całowanie, przytulanie itp. Ta zależność szczególnie była widoczna u starszych uczestników badania. Autor tłumaczy, że intymność i seks stymulują obszary mózgu związane z pamięcią. Inne badania opublikowane na łamach czasopisma naukowego „PLOS ONE”, wykazały, że regularna aktywność seksualna może powodować wzrost komórek w hipokampie. Również w Princeton University przeprowadzono eksperymenty na szczurach. W grupie zwierząt regularnie kopulujących stwierdzono wyraźne oznaki zwiększenia liczby neuronów mózgowych. Wszystko wskazuje na to, że u ludzi jest podobnie. Z kolei naukowcy z Uniwersytetu w Oksfordzie udowodnili, że częsty seks poprawia nie tylko pamięć, ale też płynność werbalną i zdolność oceny odległości między obiektami.

Zdrzemnij się

Tu niczego nie przyspieszysz. Jakość spokojnego snu, z przejściem przez wszystkie fazy od lekkiego, przez głęboki, do REM we wczesnych godzinach porannych, sprawia, że doświadczenia i to czego nauczyliśmy się w ciągu dnia jest zbierane i przekształcane. Żadne ćwiczenia relaksacyjne ani suplementy nie zastąpią tych 7-8 godzin odpoczynku. Jednak podkreślają naukowcy, odpowiednio długo trwająca drzemka może być zaskakująco pożyteczna. Podczas 90-minutowego snu w ciągu dnia organizm jest w stanie przejść przez te cykle analogicznie do nocnego odpoczynku. Proporcje między cyklami są zachowane, dzięki temu taka drzemka konsoliduje pamięć, kreatywność i produktywność. Pewnie mało kto może sobie pozwolić na regularne 1,5-godzinne drzemanie w środku dnia, ale dla nich też mamy dobre wiadomości – 30 minut lekkiego snu także jest niezwykle dobre dla mózgu. Z badań przeprowadzonych w Asklepieion Hospital of Voula w Grecji wynika, że krótka drzemka działa zbawienie nie tylko na pamięć i procesy poznawcze, ale też wpływa korzystnie na serce i zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia.

Ćwicz, najlepiej codziennie

Każda aktywność fizyczna, która pobudza krążenie krwi w ciele, pobudza także mózg. Krwinki wypełnione tlenem i składnikami odżywczymi trafiają do mózgu i dożywiają go. Gdy ćwiczysz, zmuszasz organizm do produkcji białka, które działa na mózg jak nawóz na rośliny – stymuluje neurony do rozrostu i wytwarzania kolejnych połączeń, sprawiając, że skuteczniej komunikują się ze sobą. Badacze z Uniwersytetu w Illionis poprosili 120 dorosłych osób w wieku 55-80 lat, aby przez 40 minut 3 dni w tygodniu energicznie maszerowały. Po roku stwierdzili u aktywnej grupy (w porównaniu do grupy kontrolnej nie wykazującej takiej aktywności), że ich centrum pamięci, czyli hipokamp, jest o 2 proc. większy. To może wydawać się mało, ale wystarczy, aby stonować procesy starzenia się mózgu i zapobiec im. Mało tego – według ekspertów nawet pojedynczy trening wzmacnia funkcje poznawcze. Jeśli chcesz długo zachować swój mózg w jak najlepszej kondycji, ruszaj się kilka razy w tygodniu.

Zadbaj o dobre paliwo dla mózgu

Twój sposób odżywiania się ma ogromny wpływ na pamięć i koncentrację, zdolność uczenia się i przyswajania nowych informacji. Złota trójka pośród żywności najlepszej dla umysłu to jagody, buraki i kurkuma. Jagody poprzez bogactwo flawonoidów, które poprawiają przepływ krwi do mózgu, usprawniają funkcjonowanie jego komórek. Według badań opublikowanych na łamach „European Journal of Nutrition” uczniowie szkół podstawowych, którzy pili sok z jagód, sprawniej odrabiali lekcje i mieli lepsze wyniki w nauce niż pozostali.

Buraki są bogate w azotan, który przekształca się we krwi w tlenek azotu. Ten rozluźnia naczynia krwionośne w całym ciele, poprawiając przepływ krwi. A im więcej jej dociera do mózgu, tym bardziej wydajny będzie twój umysł. Naukowcy z Wake Forest University w USA przeprowadzili badanie na starszych osobach, sprawdzając, jak wpływa na działanie mózgu picie soku z buraków. Okazało się, że pomógł on usprawnić pamięć, a regularnie spożywany może – według autorów eksperymentu – uchronić przed demencją. Uczeni zalecają jednak, aby działanie buraków było skuteczniejsze, połączyć picie soku z ruchem, najlepiej umiarkowaną aktywnością fizyczną. O kurkumie pewnie nieraz słyszałaś wiele dobrego. Dzięki dużej zawartości kurkuminy, czyli silnej substancji przeciwzapalnej, poprawia pamięć i ułatwia skupienie się. W badaniu przeprowadzonym przez naukowców z Australii dowiedziono, że może też zapobiegać łagodnym zaburzeniom poznawczym i wspomagać odbudowę komórek mózgowych. Jedz więc curry na zdrowie, przyprawiaj kurkumą sosy i dania, ale nie zapominaj o oleju – on zdecydowanie zwiększa wchłanianie tej substancji w organizmie.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Układ limbiczny mózgu – budowa, funkcje, zaburzenia

Hipokamp – budowa, funkcje, uszkodzenie, regeneracja

Zmysły człowieka – rodzaje, funkcje i ich działanie

Płat ciemieniowy mózgu – budowa, funkcje, uszkodzenia

Płat potyliczny mózgu – budowa, funkcje, uszkodzenia

Kobieta

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

Tyłomózgowie – budowa, funkcje i choroby

Płat czołowy mózgu – funkcje, uszkodzenia, zaniki korowe

Rdzeń kręgowy – budowa, funkcje i skutki urazu rdzenia

Śródmózgowie – budowa, funkcje i uszkodzenia

Mózg nie lubi samotności. Anna Błażucka o tym, co niszczy zdrowie głowy

„Mózg nie lubi samotności”. Neurolożka dr n. med. Anna Błażucka o tym, co niszczy zdrowie głowy

Biofeedback – co to jest, rodzaje, przeciwwskazania, cena

O złych przeżyciach najlepiej zapomnieć. Podpowiadamy, jak przestać rozpamiętywać

Kobieta leży na łóżku

Twój mózg co jakiś czas potrzebuje odpoczynku i relaksu. Podpowiadamy, jak to zrobić

Kobieta z bukietem kwiatów

Po czterdziestce seks jest najlepszy! Poznaj 5 niezwykłych faktów dotyczących kobiecego ciała

Zatoka jamista – budowa, funkcje. Zakrzepica zatoki jamistej

Móżdżek – budowa, funkcje, choroby i badanie móżdżku

Neuron – budowa, funkcje i choroby komórki nerwowej

Kobieta stoi na ulicy

Ty czy twój mózg. Kto podejmie decyzje o tym, co dziś obejrzysz na Netfliksie?

Komórki glejowe – czym są, rodzaje i funkcje

Kora mózgowa – funkcje, budowa, zanik i śmierć

Starość zaczyna się od mózgu

Kobieta

Jesteś w trakcie chemioterapii i masz problemy z pamięcią i koncentracją? Psychoonkolożka wyjaśnia, jak sobie z nimi poradzić

Urwany film po alkoholu – czym jest i jak mu zapobiec

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?