Przejdź do treści

Witaminy z grupy B – komu grozi niedobór?

Istpck.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pielęgniarka z USA pokazała, jak wyglądała przed pandemią i jak wygląda teraz. Ma przekaz dla koronasceptyków
Pielęgniarka z USA pokazała, jak wyglądała przed pandemią i jak wygląda teraz. Ma ważny przekaz dla koronasceptyków
Anja Rubik
Anja Rubik o okładce „Vogue Polska”: chciałam, aby sesja oddała nasz bunt i naszą siłę
matka trzymająca dziecko, pandemia
Pomoc dla kobiet w ciąży i matek. Darmowe podcasty od Fundacji Mlekiem Mamy
Kobiety w maseczkach ochronnych
Brytyjscy naukowcy odkryli, że osoby zakażone koronawirusem najbardziej zarażają przez pierwsze 5 dni od wystąpienia objawów
Pacjentka po przeszczepie serca urodziła dziecko. To rzadkość na skalę krajową

Grupę witamin B tworzy osiem związków chemicznych. Ich wspólna misja to wspieranie układu nerwowego. Są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Ale nie tylko…

Witaminy z grupy B

Wszystkie witaminy z grupy B teoretycznie powinny być dostarczane w wystarczających ilościach z jedzeniem. Głównymi ich źródłami są zboża, otręby, drożdże piwne, kiełki pszenicy, podroby, ryby, mięso, soki oraz owoce, warzywa i orzechy. Organizm ich nie magazynuje, więc m.in. przy złej diecie i częstym spożywaniu kawy oraz alkoholu mogą się pojawić braki.

Według prof. Davida Kennedy’ego z Brain, Performance and Nutrition Research Centre w Northumbria University (Wielka Brytania), który powołuje się na badania epidemiologiczne, mieszkańcy krajów rozwiniętych cierpią na niedobory od jednej do kilku witamin z grupy B. W swojej pracy na temat wpływu witaminy B na funkcjonowanie mózgu prof. Kennedy pisze, że te substancje odżywcze rozpuszczalne w wodzie są bezpieczne dla organizmu nawet przy przyjęciu ich w większych dawkach, niż wskazują normy dietetyczne.

Po prostu trudno je przedawkować (uwaga – wyjątek stanowi kwas foliowy). A suplementacja w niektórych przypadkach ma uzasadnienie (jednak decyzję o uzupełnieniu i dawkowaniu należy podejmować po konsultacji z lekarzem).

Komu może brakować witaminy B i dlaczego?

Zestresowani, przygnębieni, rozstrojeni

Wszystkie witaminy z grupy B są ważne dla układu nerwowego. Niedobór witaminy B6 (pirydoksyny) może skutkować pojawieniem się lęku, depresji i rozdrażnienia albo przewlekłego zmęczenia. Brak witaminy B12 (kobalaminy) to ryzyko uszkodzenia układu nerwowego (zniszczenia osłonek mielinowych dającego objawy przypominające stwardnienie rozsiane). Gdy mamy za mało witaminy B5 (kwasu pantotenowego), mogą się pojawić zaburzenia czucia, snu, przewlekłe zmęczenie i trudności w nauce. Witamina B1 (tiamina) usprawnia pamięć i funkcje poznawcze. Jej braki mogą mieć osoby nadużywające alkoholu i jedzące za duże ilości węglowodanów.

Problemy skórne i zajady

Zajady, zapalenie języka, jęczmień, zaczerwienienie i inne podrażnienia oczu oraz bóle głowy mogą świadczyć o niedoborze witaminy B2 (ryboflawiny).

Sportowcy

To szczególna grupa ludzi z zapotrzebowaniem na konkretne dawki witamin z grupy B w diecie. Związki te odgrywają ważną rolę w produkcji energii, przemianie materii, ale nie tylko. Witamina B1 pomaga zregenerować się po wysiłku, bierze udział w procesie powstawania energii. Niedobór witaminy B2 obniża osiągi w sporcie. Z kolei witamina B3 (niacyna) także bierze udział w procesach metabolicznych i wytwarzaniu energii. Jej niedobór spowalnia metabolizm.

Witamina B5 uczestniczy w powstawaniu koenzymu odpowiedzialnego za syntezę glikogenu – źródła energii dla mięśni. Dobra wiadomość: jest obecna w wielu produktach i trzeba się naprawdę bardzo postarać, by doprowadzić do jej niedoboru. Witamina B6 uczestniczy w pozyskiwaniu energii z aminokwasów. Jej suplementację zaleca się sportowcom na diecie wysokobiałkowej. Braki witaminy B6 zmniejszają wydolność tlenową i regenerację po wysiłku.

Podczas aktywności niezwykle ważne jest to, by organizm sprawnie transportował tlen. W tych procesach udział bierze również witamina B12 – uczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek, a zatem wpływa na transport tlenu do komórek, co jest istotne zwłaszcza dla sportowców wytrzymałościowych.

Kobiety cierpiące na PMS

U większości kobiet mających objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego stwierdza się zbyt wysoki poziom estrogenu we krwi. A witamina B6 obniża poziom estrogenu i wspomaga utrzymanie równowagi hormonalnej. Suplementacja może również łagodzić skutki uboczne stosowania doustnych środków antykoncepcyjnych. Najwięcej witaminy B6 mają: drób, podroby, jaja i ryby.

Przyszłe mamy

Niedobór kwasu foliowego (wit. B9) w organizmie matki w czasie ciąży to ryzyko powstania wad neurologicznych płodu – wrodzonych wad cewy nerwowej czy rozszczepu kręgosłupa. Lekarze zalecają przyjmowanie kwasu foliowego nie tylko w czasie ciąży, ale także przed zajściem w ciążę.

Oczywiście witamina B9 ma też inne funkcje – odpowiada m.in. za przyswajalność substancji odżywczych w jelicie i wydolność organizmu. Wraz z witaminami B12 i B6 chroni ścianki naczyń krwionośnych. Obniża poziom szkodliwego związku – homocysteiny. Jej brak może się skończyć niedokrwistością i osłabieniem. Najwięcej kwasu foliowego jest w wątróbce, szpinaku, pestkach dyni i produktach zbożowych.

60-latki i starsi

Witamina B1 zapobiega pogorszeniu funkcji umysłowych i zaburzeniom nerwowym związanym m.in. ze starzeniem się. Ma także działanie naprawcze w przypadku niektórych zaburzeń związanych z nieprawidłowościami wynikającymi z niskiego poziomu acetylocholiny (jednego z neuroprzekaźników). Niedobór witaminy B1 obserwuje się u ponad 30 proc. starszych ludzi, a poważne niedobory acetylocholiny w mózgu są często związane z osłabieniem funkcji umysłowych. Poza tym witamina B1 przydaje się w metabolizmie węglowodanów.

Znajdziemy ją w warzywach strączkowych, produktach zbożowych, drożdżach i mięsie. Dla osób po 60. roku życia szczególnie ważna jest także witamina B12. Naukowcy z Rush University Medical Center (USA) udowodnili, że jej braki wiążą się z ryzykiem zaburzeń myślenia i atrofii (zaniku) mózgu. Poza tym wraz z kwasem foliowym odgrywa znaczącą rolę w tworzeniu czerwonych krwinek. Najwięcej witaminy B12 mają jaja, ryby, mięso, podroby, nabiał i mleko.

Sygnałów wskazujących na problemy z poziomem witamin z grupy B jest wiele. Niełatwo więc będzie samemu dojść do źródła kłopotów. Jednak jeśli jesteśmy w którejś z powyższych grup lub zauważamy niepokojący objaw, powinniśmy się zwrócić do lekarza i zbadać, czy niedobory tych ważnych witamin nie dotyczą właśnie nas.

Synergia witamin B

Warto pamiętać, że witaminy B wchłaniają się i działają synergistycznie, zatem aby skutecznie uzupełniać poziom jednej, najlepiej przyjmować też inne z tej grupy.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Antykoncepcja u nastolatków. Co o tym mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa?

„Mam ochotę uciec na koniec świata”. Dlaczego przed okresem czujemy się czas tak beznadziejnie?

Pierwsza miesiączka/Pexels

„Pierwsza miesiączka? O nie, teraz już będziesz miała przechlapane do 50-tki…”. Seksuolożka o tym, jak nie rozmawiać z dzieckiem o menstruacji

„Nie chcę rozmawiać o swojej miesiączce jak o czymś odrażającym, bo przecież taka ona nie jest. To normalna funkcja biologiczna mojego ciała” – mówi Clara Henry, szwedzka blogerka, autorka książki „Tak, mam okres, a co?”

3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować

„W reklamach kobieta miesiączkująca jest ubrana na biało, tańczy, śpiewa i nie zachowuje się jak kobieta, która ma okres”. Czego o miesiączce (nie) dowiadujemy się od naszych mam?

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Utrata miesiączki przez stres zdarza się bardzo często

Jak zatrzymać okres? Stres zaburza cykl miesiączkowy

kobieta karmi piersią

Karmienie piersią a ciąża. Czy można karmić piersią w ciąży?

Matka z dzieckiem po porodzie

Boję się porodu, a jestem w ósmym miesiącu ciąży. Co robić?

Kobieta siedzi

Krwawienie po okresie – przyczyny, objawy, kolory wydzielin

ginekolog Marzena Dębska

Dni płodne – schorzenia, które mogą zaburzać płodność

Afrodyzjaki – naturalne produkty, które podniosą twoje libido

Dziewczyny z WIMIN świętują Dzień Mamy serią rozmów o macierzyństwie

Bergamotka jest skarbnicą witaminy A i C

Bergamotka to skarbnica witamin A i C. Poznaj jej właściwości i działanie

kobieta patrzy w obiektyw

Jak skutecznie zajść w ciążę? Odpowiada psychoterapeuta

Anna Skura, WIMIN, OTOZ Animals

3 inicjatywy, które ratują nas w czasie kwarantanny. Też je pokochacie!

kobieta patrzy w obiektyw

Ile trwa okres i co ile się pojawia? Skąpy i obfity okres

Dziewczyny z WIMIN wspierają zdrowie kobiet podczas #zostańwdomu

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

relaksująca się młoda kobieta

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

Miesiączka / istock

Jak zmienia się twoja miesiączka, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Joanna Mudrowska: Kobiecość? To takie fajne pudełko z bardzo różnymi czekoladkami

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?