Przejdź do treści

Rozważasz rzucenie palenia? Efekty i korzyści po zerwaniu z nałogiem

Dwie kobiety palą papierosy
Rozważasz rzucenie palenia? Efekty i korzyści po zerwaniu z nałogiem Fot: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Szacuje się, że blisko osiem milionów Polaków codziennie pali papierosy. Nałóg ten dotyczy co trzeciej dorosłej osoby. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, jak wiele szkód wyrządza dym tytoniowy w naszym organizmie. Zawiera on wiele substancji kancerogennych, które prowadzą do groźnych chorób nowotworowych. Sprawdź, jakie są korzyści z niepalenia. 

Czy rzucenie palenia zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów? 

Jeśli wahasz się, czy warto rzucić palenie, musisz uświadomić sobie, co znajduje się w dymie tytoniowym. Zidentyfikowano w nim ponad 5000 substancji chemicznych, w tym 100 związków o potwierdzonym działaniu rakotwórczym oraz 900 substancji potencjalnie kancerogennych. Wśród nich warto wymienić, chociażby benzopiren, kadm, uretan toluen i polon. Szacuje się, że palenie papierosów jest przyczyną: 

  • 80% zachorowań na nowotwór krtani i płuc; 
  • 50% nowotworów gardła; 
  • 25% nowotworów wątroby. 

Podstawową korzyścią z rzucenia palenia jest więc zaprzestanie ekspozycji na stężone i silne substancje bardzo szkodliwe dla człowieka. Pamiętaj, że osoby w Twoim otoczeniu stają się palaczami biernymi, ponieważ również wdychają wytwarzany przez Ciebie dym tytoniowy. 

złamany papieros na dłoni

Rzucanie palenia dzień po dniu – efekty 

Rzucenie palenia przynosi liczne korzyści dla organizmu, dlatego warto rozważyć rozpoczęcie walki z nałogiem jak najszybciej. Ministerstwo Zdrowia publikuje na swojej stronie informacje na temat tego, jak zmienia się organizm palacza w miarę upływu czasu po odstawieniu papierosów. Przyjrzyjmy się, co dzieje się w organizmie osoby, która rzuciła palenie: 

  • w ciągu 12 godzin zawartość tlenku węgla we krwi wraca do normy; 
  • po 3 miesiącach zaczyna być odczuwalna poprawa kondycji fizycznej; 
  • w ciągu 5 do 15 lat ryzyko udaru mózgu jest takie same jak u osób niepalących; 
  • po upływie 15 lat ryzyko wystąpienia chorób serca jest takie samo jak u osób niepalących. 

Zwróć uwagę, że im dłużej unikasz kontaktu z nikotyną, tym więcej pozytywnych skutków odczujesz w przyszłości. Dlatego warto wspierać walkę z nałogiem, korzystając z pomocy psychologa lub stosując preparaty zawierające cytyzynę. Te środki działają skuteczniej niż nikotynowa terapia zastępcza i nie wymuszają dalszego kontaktu organizmu z nikotyną. 

Pamiętaj, że nie tylko zwykłe papierosy niosą ze sobą zagrożenie dla zdrowia. Coraz częściej zwraca się uwagę na szkodliwość e-papierosów. Choć pozornie bezpieczne dla zdrowia, mogą zawierać w sobie niebezpieczne związki chemiczne. Niestety, brakuje dokładnych badań na temat wpływu długofalowego stosowania e-papierosów na zdrowie, ale European Respiratory Society i polskie Ministerstwo Zdrowia odradzają ich stosowanie. 

Co zyskasz, rzucając palenie

Jak zmienia się cera po rzuceniu palenia? 

W ciągu miesiąca do dwóch od rzucenia palenia Twoja skóra stanie się lepiej nawilżona i odzyska dawny blask. Wynika to częściowo z poprawy funkcjonowania układu krwionośnego, w tym naczyń włosowatych odpowiedzialnych za odżywienie skóry. 

Warto pamiętać, że dym tytoniowy wpływa również na inne wytwory keratynowe, czyli włosy i paznokcie. Po odstawieniu papierosów włosy stają się mocniejsze i przestają wypadać, a paznokcie odzyskują sprężystość i wytrzymałość, nie pękają i tracą niezdrową, żółtawą barwę. 

Skutki rzucenie palenia a kondycja fizyczna 

Rezygnacja z papierosów korzystnie wpływa na wydolność fizyczną organizmu. Tlen może być znacznie sprawniej transportowany do komórek, co skutkuje zmniejszeniem obciążenia mięśnia sercowego. Już po kilku miesiącach od zerwania z nałogiem zauważysz poprawę podczas codziennych aktywności, takich jak prace w ogrodzie, wchodzenie po schodach czy szybki marsz. 

Jak długo utrzymuje się efekt odstawienny po rezygnacji z papierosów? 

W literaturze wskazuje się, że objawy abstynencji nikotynowej pojawiają się zazwyczaj w ciągu 4 do 24 godzin od zaprzestania palenia papierosów. Symptomy osiągają szczyt mniej więcej w trzecim dniu i przez kolejne 3-4 tygodnie fluktuują. Intensywność objawów odstawienia nikotyny zależy od długości i intensywności używania tego środka. 

Bibliografia: 

  1. McLaughlin I, Dani JA, De Biasi M. Nicotine withdrawal. Curr Top Behav Neurosci. 2015, 24: 99-123; 
  2. Szpringer M. i in.; Uzależnienie od nikotyny i ocena skuteczności rzucania palenia u dorosłych; Environmental Medicine 2016, 19, 1: 43-50 
  3. https://szczepimysie.pacjent.gov.pl/aktualnosc/dlaczego-warto-rzucic-palenie; [dostęp 14.06.2024]. 

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.