Przejdź do treści

Chcesz poprawić jakość swojego snu? Oto najbardziej skuteczne metody!

Chcesz poprawić jakość swojego snu? Oto najbardziej skuteczne metody! Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Na sen poświęcamy przeciętnie 1/3 naszego życia, dlatego warto zadbać o to, aby był to czas spędzony efektywnie. Jakość snu przekłada się bowiem na procesy regeneracyjne organizmu oraz pracę mózgu. Oto osiem porad, które sprawią, że będziesz się lepiej wysypiać.

Kładź się spać o stałej porze

Organizm kocha rutynę – warto więc pamiętać o tym, żeby chodzić spać o zbliżonych porach. Regularność korzystanie wpływa nie tylko na rytm okołodobowy, ale również na jakość samego snu. Sen pomaga w utrzymaniu równowagi mózgu, korzystanie wpływa na regenerację całego ciała a także na pamięć i koncentrację.

Sięgnij po suplementy

W problemach z zasypianiem pomóc mogą odpowiednio dobrane suplementy. Kłopoty z zaśnięciem są często związane z zaburzeniami w produkcji melatoniny – to substancja naturalnie wytwarzana przez szyszynkę mózgową. Warto więc sięgnąć po preparat, który pobudzi organizm do produkcji tego hormonu, np. Good Sleep from Plants. Ponadto, zawarte w nim ekstrakty z rozmarynu i liliowca rdzawego wspomogą procesy regeneracji. Zaletą suplementu jest roślinny skład, co sprawia, że kapsułki nie uzależniają i nie powodują spadku koncentracji w ciągu dnia.

Good Sleep from Plants znajdziesz w przestrzeni zakupowej Hello Zdrowie. Zawalcz wraz z nim o dobry sen!

Zjedz lekką kolację

Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi – głosi stare przysłowie. I jest w nim sporo prawdy – eksperci sugerują bowiem, żeby ostatni posiłek spożywać na trzy-cztery godziny przed snem. Najlepiej, aby był on lekkostrawny, dzięki czemu nie będzie zalegać na żołądku, kiedy będziesz zasypiać. Do kolacyjnego menu można włączyć produkty zawierające tryptofan, który stymuluje produkcję melatoniny, która nazywana jest potocznie hormonem snu. Przykładem mogą być orzechy, pestki dyni, mozarella czy chude ryby. Wieczorami zrezygnuj z przetworzonych, słonych przekąsek i słodyczy. Konsekwencją mogą być nie tylko zgaga czy refluks, ale również częstsze wybudzanie się w nocy.

Zredukuj stres

Stres negatywnie przekłada się na jakość snu oraz sprawia, że mamy problemy z zasypianiem. W dzisiejszych, pandemicznych czasach, zredukowanie stresu stało się jeszcze trudniejsze, dlatego trzeba się chwytać wszelkich możliwych sposobów. Krótki spacer przed snem czy sesja jogi zapewnią nie tylko dawkę ruchu, ale też dotlenią organizm. Zapachowe świeczki lub kadzidełka pomogą zapomnieć o nerwowym dniu w pracy. Aby wyciszyć organizm możesz odtwarzać relaksującą muzykę, wziąć kąpiel albo wypić szklankę ciepłego mleka z odrobiną miodu.

Ogranicz spożycie alkoholu

Lampka wina przed snem stała się twoim rytuałem? Jeśli tak – lepiej zamienić ją na odpowiednio dobrane suplementy bądź napar z melisy. Picie alkoholu stymuluje produkcję ketonów i aldehydów, a one z kolei sprawiają, że ciężej jest osiągnąć wejście w fazę REM, czyli snu głębokiego, która decyduje o jego jakości. Zdaniem ekspertów, aby odpowiednio się regenerować, człowiek potrzebuje średnio dwóch godzin snu głębokiego.

Odpowiednio dobrany materac

Jeśli w nocy, przewracając się z boku na bok, cały czas szukasz odpowiedniej pozycji dla swojego ciała, to może oznaczać jedno – przyszedł czas na wymianę i dobranie odpowiedniego materaca. Dobrej klasy materac powinien podpierać kręgosłup, nie zapadać się pod ciężarem naszego ciała. Nie może być więc ani zbyt twardy, ani zbyt miękki.

Dobrze przygotowana sypialnia

Zwłaszcza w czasach pandemii staraj się dbać o to, aby sypialnia pozostała przede wszystkim miejscem do wypoczynku. Dlatego unikaj pracy zdalnej właśnie w tym pomieszczeniu. Pamiętaj o odpowiednim zaciemnieniu, które zapewnią zasłony lub rolety – jeśli mózg ma odpoczywać, nie może być rozpraszany przez światło. Również z tego powodu panuje przekonanie, że wystrój sypialni powinien być stonowany kolorystycznie. Dobrym nawykiem jest wietrzenie sypialni, szybciej bowiem zasypia się w miejscu, w którym jest rześko.

Odłóż smartfona i pozbądź się telewizora z sypialni

O tym, że niebieskie światło emitowane ze smartfonów i tabletów działa pobudzająco na mózg, nie trzeba nikogo przekonywać. Jeśli często korzystasz z takich urządzeń wieczorami i nastymulujesz swój mózg światłem, sen będzie płytszy i ciężej będzie zapaść w fazę snu głębokiego. Zaburzona zostanie też praca szyszynki i produkcja melatoniny. Najlepiej więc zrezygnować z używania komórki przed snem i w ogóle nie zabierać jej do sypialni. Jeśli jednak obowiązki zawodowe wymagają, abyś była dostępna pod telefonem – skorzystaj z opcji przyciemniania ekranu. Warto także pozbyć się z sypialni telewizora – czas przed snem lepiej wykorzystać na wyciszenie, niż pobudzanie newsami czy filmami.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Berberys – zastosowanie w kuchni, kosmetologii i suplementach diety

Czym jest inozytol i czy jego stosowanie jest bezpieczne? Inozytol a zespół policystycznych jajników

Kobieta leży w łóżku

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

Jak selen i cynk działają na potencję i libido?

Czym jest rutyna? Czy sprawdza się na popękane naczynka?

Czujesz, że "jedziesz na oparach"? Michał Kot podpowiada, z czego to może wynikać i dzięki czemu zyskasz więcej energii

Czujesz, że „jedziesz na oparach”? Michał Kot podpowiada, z czego to może wynikać i dzięki czemu zyskasz więcej energii

Teobromina – występowanie, działanie i dawkowanie. Gdzie jej szukać w przyrodzie i na sklepowych półkach?

Budzisz się w środku nocy i nie możesz zasnąć? Lekarka wyjaśnia, z czego to może wynikać

Budzisz się w środku nocy i nie możesz zasnąć? Lekarka wyjaśnia, z czego to może wynikać

Kobieta leży na łóżku. W ręku trzyma święcącą kulę

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Aloes

Zadbaj o odporność. Poznaj 6 składników, które mogą uratować cię przed infekcją

Daria Łukowska / archiwum prywatne

„Nasz organizm wie, że noc jest od tego, by się regenerował. Jeżeli my to zaburzamy, on nie będzie miał na to czasu”. O tym, jak spać, żeby się wyspać, mówi Daria Łukowska

Kobieta leży w łóżku

Połóż się dziś wcześniej spać. Naprawdę warto!

Czy Polacy chcą zmiany czasu? Wyniki nowego badania są jednoznaczne

Czy Polacy chcą zmiany czasu? Wyniki nowego badania są jednoznaczne

Dr Anna Romaniuk / fot. Hello Zdrowie

„Na odporność wpływa czułość i bliskość. Do tej sfery zaliczyłabym także zdrowe relacje” – mówi ekspertka dr Anna Romaniuk. Oto kluczowe filary odporności!

Sen – twój najlepszy przyjaciel podczas menopauzy. Jak o niego zadbać?

"Twierdzenia, że miałem seksomnię, zrujnowały moją sprawę o gwałt" - podkreśla Jade McCrossen-Nethercott

„Twierdzenia, że miałam seksomnię, zrujnowały moją sprawę o gwałt” – podkreśla Jade McCrossen-Nethercott

Dlaczego Polki nie śpią? Wyniki najnowszego badania zaskakują / istock

Dlaczego Polki nie śpią? Wyniki najnowszego badania zaskakują

relaksująca się młoda kobieta

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

Ciągłe zmęczenie – objawy, przyczyny, choroby. Jak je pokonać?

Śpisz w skarpetkach? Sprawdź, czy to na pewno dobry pomysł

Śpisz w skarpetkach? Sprawdź, czy to na pewno dobry pomysł

3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować

7 skutecznych sposobów na przetrwanie kryzysu

zdrowy mózg

7 rzeczy, za które twój mózg będzie ci wdzięczny

Najpopularniejsze

Grypa typu A/iStock

Grypa typu A – leczenie, objawy i charakterystyka wirusa

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Grypa typu B - objawy, charakterystyka

Grypa typu B – przyczyny, objawy i leczenie

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

Jak odetkać ucho zatkane woskowiną, katarem i wodą? Domowe sposoby

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

„Dobry seks to taki w kontakcie z własnym ciałem, emocjami i drugim człowiekiem. Nawet jeżeli miedzy kochankami nie ma miłości” – mówi Marta Niedźwiecka, psycholożka i sex coach

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?