Przejdź do treści

Co robić, gdy sen nie nadchodzi? O zmianach dla zdrowego snu pisze lek. Ewa Stawiarska

Źródło: iStockPhoto
Źródło: iStockPhoto
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Małpia ospa dynamicznie rozprzestrzenia się w Europie. Wirus jest coraz bliżej Polski
Czy w trakcie pobytu w szpitalu trzeba mieć swoje leki, które przyjmujemy na co dzień? Wyjaśnia prawniczka Patrycja Pieszczek-Bober
„W całym szpitalu nie było ani jednej 'państwowej’ wkładki czy tamponu”. Siostra Bożenna gorzko o ubóstwie menstruacyjnym
Może nas czekać przełom w leczeniu cukrzycy i otyłości. Badania nowego leku są bardzo obiecujące
Transpłciowy mężczyzna w ciąży w reklamie Calvina Kleina. Marka usuwa nienawistne komentarze

Doktorka od 7 Boleści to profil na Instagramie, za którym kryje się lekarka Ewa Stawiarska. W swoim najnowszym wpisie napisała ona o tym, co można zrobić, by szybciej zasnąć i lepiej spać.

Nie możesz zasnąć? Ogranicz rozpraszacze i stresory

Pierwszym ze sposobów na zaśnięcie, które wymienia lekarka, jest ograniczenie czasu spędzanego w łóżku. Warto pamiętać, że w łóżku powinniśmy spać i, jeśli chcemy, uprawiać seks, a nie pracować, oglądać telewizję czy słuchać muzyki. Ewa Stawiarska dodaje również, że lepiej nie czekać na to, aż w końcu zaśniemy, starać się o tym nie myśleć.

Do łóżka kładziemy się, kiedy jesteśmy zmęczeni, senni. Jeżeli w ciągu 15-20 minut nie zaśniemy i zaczynamy się „nakręcać” i denerwować tym, że nie możemy zasnąć – wstajemy, robimy coś poza łóżkiem i wracamy do niego dopiero, kiedy poczujemy senność.

Z sypialni warto też, jak dodaje Doktorka od 7 Boleści, wyrzucić zegarek, a telefon położyć poza zasięgiem ręki. Odliczanie kolejnych minut od położenia się tylko wzmaga nasz stres i powoduje, że mamy jeszcze większy problem, by zasnąć.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowa dieta i aktywność fizyczna dla zdrowego snu

Co jeszcze należy zrobić? Zadbać o odpowiednią porcję ruchu (w konkretnych godzinach):

Zwiększyć aktywność fizyczną. Najlepiej działają ćwiczenia aerobowe wykonywane między 17 a 18. Nie zaleca się aktywności później niż na 3 godziny przed snem (szczególnie tej o dużej intensywności).

Ewa Stawiarska radzi również, by dokładnie przyjrzeć się temu, co jemy i pijemy. Należy unikać kofeiny, nikotyny, herbaty i alkoholu. Substancje te mogą bowiem wpływać na sen nawet przez okres 12 godzin od ich spożycia.

Jeżeli kochacie kawę tak bardzo, jak ja – pijcie ją tylko rano. Unikamy palenia papierosów i jedzenia przez 2-3 godziny przed snem. A najlepiej to w ogóle nie palić!

Co więcej, dobrze jest ustalić sobie stałą porę wstawania z łóżka i przestrzegać jej także w dni wolne od pracy.

Te wszystkie zasady składają się na odpowiednią higienę snu, czyli:

Zbiór zachowań, które warto wdrożyć w życie jako pierwsze, zanim sięgniemy po suplementy wspomagające zasypianie i leki nasenne.

Kobieta leży na trawie, ma zamknięte oczy

Nic nie pomaga? Skontaktuj się ze specjalistą

Ekspertka zaznacza też, że jeśli wszystkie podane przez nią sposoby, o których piszemy powyżej, nie zadziałają, a problemy z zasypianiem i jakością snu przybiorą formę długotrwałych i przewlekłych zaburzeń, należy skonsultować się z lekarzem. Istnieją też specjalne poradnie leczenia zaburzeń snu. Specjalistka podkreśla również, że podstawą leczenia jest w takich sytuacjach psychoterapia, która – w połączeniu z odpowiednią farmakoterapią – pozwala dotrzeć do źródła problemu. Ewa Stawiarska dodaje, że to znacznie skuteczniejsza i bezpieczniejsza forma walki z zaburzeniami snu niż kupowanie na własną rękę środków uspokajających. Jak pisze:

Nie należy samodzielnie, bez konsultacji lekarskiej włączać sobie leków nasennych i uspokajających! Pamiętajcie, że to nie są cukierki – takie leki mogą wpływać na wasze zdolności psychosomotoryczne, uzależniać oraz wchodzić w interakcje z Waszymi stałymi lekami.

Czym może być spowodowana bezsenność?

W swoich wcześniejszych postach Ewa Stawiarska już niejednokrotnie poruszała temat bezsenności, wskazując także na jej możliwe przyczyny. A te mogą być różnorodne, jednak najczęściej powoduje je silny czynnik stresujący, taki jak śmierć bądź choroba bliskiej osoby, utrata lub zmiana pracy, rozwód, rozstanie z długoletnim partnerem, a także inne wydarzenia, które zmieniają nasz sleep pattern, czyli schemat snu.

Pewną rolę odgrywają również czynniki środowiskowe (takie właśnie jak dbanie o higienę snu), genetyczne, a także choroby towarzyszące bezsenności, sposób ich leczenia, wsparcie uzyskiwane od innych. Ekspertka zauważa również, że bezsenność uważa się za chorobę przewlekłą, na co wskazuje m.in. badanie „Epidemiology of insomnia: a longitudinal study in a UK population” opublikowane w 2007 roku, z którego wynika, że 67 procent cierpiących na bezsenność po 12 miesiącach nadal mierzy się z tym problemem.

Kim jest Doktorka od 7 Boleści?

Doktorka od 7 Boleści, czyli Ewa Stawiarska, to absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, obecnie w trakcie specjalizacji z medycyny rodzinnej, a także certyfikowana lekarka Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością. Profil Ewy Stawiarskiej śledzi na Instagramie ponad 18 tysięcy osób, lekarka w swoich postach pisze m.in. o szczepieniach przeciw COVID-19, otyłości, komplikacjach zdrowotnych występujących po zakażeniu koronawirusem SARS-CoV-2.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta leży wśród kwiatów

Kiedy liczenie baranów nie wystarczy… Dowiedz się, jak spać dobrze!

Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki? / Fot. Pexels

„Piasek mózgowy” może powodować bezsenność, występuje nawet u 30-latków. Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki, mówi neurolożka Magdalena Podbrożna

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać

Kozłek lekarski – na bezsenność, stany lękowe i PMS. Właściwości, dawkowanie i uprawa

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

Wiele osób po COVID-19 boryka się z zaburzeniami snu

Osoby, które przeszły COVID-19, mogą gorzej znieść zmianę czasu

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

Kobieta siedzi na łóżku

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Kołdra obciążeniowa – hit czy kit? „Nieodpowiednio dobrana zrobi nam więcej szkody niż pożytku” – przestrzega ekspert

Kołdra obciążeniowa – hit czy kit? „Nieodpowiednio dobrana zrobi nam więcej szkody niż pożytku” – przestrzega ekspert

Kobieta

5 błędów, które popełniasz przed 10 rano

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Kobieta leży w łóżku

Masz trudności z zasypianiem, mimo że przestrzegasz podstawowych zasad higieny snu? Poznaj 7 niecodziennych sposobów na bezsenność

W wiosnę z nową energią! / pexels

4 rzeczy, które możesz zrobić przed wiosną, by wkroczyć w nią z nową energią

Kobieta śpi w łóżku

Masz problemy z zasypianiem w nowym miejscu? Naukowcy dowiedli, w czym tkwi problem

Kobieta z kołdrą i kubkiem kawy, który trzyma w ręce

W jaki sposób stwierdzić, czy śpimy wystarczająco dużo? Wyjaśnia biotechnolog Dawid Polak

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Anna Sierant /fot. archiwum prywatne

Stres, bezsenność i zszargane nerwy? Wypróbuj Naturell Ashwagandha! Ja sprawdziłam i polecam

Kobieta leży na trawie, ma zamknięte oczy

Jak spać, aby twój organizm najlepiej na tym skorzystał?

Higiena snu – sposoby na spokojny sen niemowlaka

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Podaruj sobie i najbliższym suplementy From Plants /fot. archiwum własne

Chcesz mieć spokojne święta? Nie zdawaj się na los. Podaruj sobie i najbliższym suplementy From Plants

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

×