Przejdź do treści

Co robić, gdy sen nie nadchodzi? O zmianach dla zdrowego snu pisze lek. Ewa Stawiarska

Źródło: iStockPhoto
Źródło: iStockPhoto
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Chubby chasing i feedersi, czyli z czym spotykają się kobiety plus size [WIDEO]
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!
Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!
Nie lekceważ tych objawów. To może być serce

Doktorka od 7 Boleści to profil na Instagramie, za którym kryje się lekarka Ewa Stawiarska. W swoim najnowszym wpisie napisała ona o tym, co można zrobić, by szybciej zasnąć i lepiej spać.

Nie możesz zasnąć? Ogranicz rozpraszacze i stresory

Pierwszym ze sposobów na zaśnięcie, które wymienia lekarka, jest ograniczenie czasu spędzanego w łóżku. Warto pamiętać, że w łóżku powinniśmy spać i, jeśli chcemy, uprawiać seks, a nie pracować, oglądać telewizję czy słuchać muzyki. Ewa Stawiarska dodaje również, że lepiej nie czekać na to, aż w końcu zaśniemy, starać się o tym nie myśleć.

Do łóżka kładziemy się, kiedy jesteśmy zmęczeni, senni. Jeżeli w ciągu 15-20 minut nie zaśniemy i zaczynamy się „nakręcać” i denerwować tym, że nie możemy zasnąć – wstajemy, robimy coś poza łóżkiem i wracamy do niego dopiero, kiedy poczujemy senność.

Z sypialni warto też, jak dodaje Doktorka od 7 Boleści, wyrzucić zegarek, a telefon położyć poza zasięgiem ręki. Odliczanie kolejnych minut od położenia się tylko wzmaga nasz stres i powoduje, że mamy jeszcze większy problem, by zasnąć.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowa dieta i aktywność fizyczna dla zdrowego snu

Co jeszcze należy zrobić? Zadbać o odpowiednią porcję ruchu (w konkretnych godzinach):

Zwiększyć aktywność fizyczną. Najlepiej działają ćwiczenia aerobowe wykonywane między 17 a 18. Nie zaleca się aktywności później niż na 3 godziny przed snem (szczególnie tej o dużej intensywności).

Ewa Stawiarska radzi również, by dokładnie przyjrzeć się temu, co jemy i pijemy. Należy unikać kofeiny, nikotyny, herbaty i alkoholu. Substancje te mogą bowiem wpływać na sen nawet przez okres 12 godzin od ich spożycia.

Jeżeli kochacie kawę tak bardzo, jak ja – pijcie ją tylko rano. Unikamy palenia papierosów i jedzenia przez 2-3 godziny przed snem. A najlepiej to w ogóle nie palić!

Co więcej, dobrze jest ustalić sobie stałą porę wstawania z łóżka i przestrzegać jej także w dni wolne od pracy.

Te wszystkie zasady składają się na odpowiednią higienę snu, czyli:

Zbiór zachowań, które warto wdrożyć w życie jako pierwsze, zanim sięgniemy po suplementy wspomagające zasypianie i leki nasenne.

Kobieta leży na trawie, ma zamknięte oczy

Nic nie pomaga? Skontaktuj się ze specjalistą

Ekspertka zaznacza też, że jeśli wszystkie podane przez nią sposoby, o których piszemy powyżej, nie zadziałają, a problemy z zasypianiem i jakością snu przybiorą formę długotrwałych i przewlekłych zaburzeń, należy skonsultować się z lekarzem. Istnieją też specjalne poradnie leczenia zaburzeń snu. Specjalistka podkreśla również, że podstawą leczenia jest w takich sytuacjach psychoterapia, która – w połączeniu z odpowiednią farmakoterapią – pozwala dotrzeć do źródła problemu. Ewa Stawiarska dodaje, że to znacznie skuteczniejsza i bezpieczniejsza forma walki z zaburzeniami snu niż kupowanie na własną rękę środków uspokajających. Jak pisze:

Nie należy samodzielnie, bez konsultacji lekarskiej włączać sobie leków nasennych i uspokajających! Pamiętajcie, że to nie są cukierki – takie leki mogą wpływać na wasze zdolności psychosomotoryczne, uzależniać oraz wchodzić w interakcje z Waszymi stałymi lekami.

Czym może być spowodowana bezsenność?

W swoich wcześniejszych postach Ewa Stawiarska już niejednokrotnie poruszała temat bezsenności, wskazując także na jej możliwe przyczyny. A te mogą być różnorodne, jednak najczęściej powoduje je silny czynnik stresujący, taki jak śmierć bądź choroba bliskiej osoby, utrata lub zmiana pracy, rozwód, rozstanie z długoletnim partnerem, a także inne wydarzenia, które zmieniają nasz sleep pattern, czyli schemat snu.

Pewną rolę odgrywają również czynniki środowiskowe (takie właśnie jak dbanie o higienę snu), genetyczne, a także choroby towarzyszące bezsenności, sposób ich leczenia, wsparcie uzyskiwane od innych. Ekspertka zauważa również, że bezsenność uważa się za chorobę przewlekłą, na co wskazuje m.in. badanie „Epidemiology of insomnia: a longitudinal study in a UK population” opublikowane w 2007 roku, z którego wynika, że 67 procent cierpiących na bezsenność po 12 miesiącach nadal mierzy się z tym problemem.

Kim jest Doktorka od 7 Boleści?

Doktorka od 7 Boleści, czyli Ewa Stawiarska, to absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, obecnie w trakcie specjalizacji z medycyny rodzinnej, a także certyfikowana lekarka Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością. Profil Ewy Stawiarskiej śledzi na Instagramie ponad 18 tysięcy osób, lekarka w swoich postach pisze m.in. o szczepieniach przeciw COVID-19, otyłości, komplikacjach zdrowotnych występujących po zakażeniu koronawirusem SARS-CoV-2.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta śpi w łóżku

Masz problemy z zasypianiem w nowym miejscu? Naukowcy dowiedli, w czym tkwi problem

Kobieta z kołdrą i kubkiem kawy, który trzyma w ręce

W jaki sposób stwierdzić, czy śpimy wystarczająco dużo? Wyjaśnia biotechnolog Dawid Polak

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Anna Sierant /fot. archiwum prywatne

Stres, bezsenność i zszargane nerwy? Wypróbuj Naturell Ashwagandha! Ja sprawdziłam i polecam

Kobieta leży na trawie, ma zamknięte oczy

Jak spać, aby twój organizm najlepiej na tym skorzystał?

Higiena snu – sposoby na spokojny sen niemowlaka

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Kobieta leży w łóżku

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Podaruj sobie i najbliższym suplementy From Plants /fot. archiwum własne

Chcesz mieć spokojne święta? Nie zdawaj się na los. Podaruj sobie i najbliższym suplementy From Plants

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Kobieta śpi w łóżku, obok niej leży pies

Osoby z zaburzeniami snu mogą ciężej przechodzić COVID-19 – alarmują naukowcy

Dlaczego kobiety sypiają lepiej i jak rozpoznać, że nasz sen jest dobrej jakości / fot. pexels

Dlaczego „power nap” nie jest dla każdego i jak rozpoznać, że nasz sen jest dobrej jakości – wyjaśnia dr n. med. Aleksandra Wierzbicka

Regularne kładzenie się spać o 22 może zminimalizować ryzyko zawału serca – wynika z badania

Regularne kładzenie się spać o 22 może zminimalizować ryzyko zawału serca – wynika z badania

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Czy można umrzeć z przepracowania? Odpowiada lek. Ewa Stawiarska

„Tak, można umrzeć z przepracowania. I są na to dowody naukowe” – podkreśla lek. Ewa Stawiarska

Bezsenność - przyczyny i leczenie

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Chcesz poprawić jakość swojego snu? Oto najbardziej skuteczne metody!

Kobieta przy laptopie

Nocne światło psuje nam zdrowie. Dlaczego potrzebujemy ciemności?

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu

Jak brak snu wpływa na poziom TSH i hormonów tarczycy? Wyjaśnia Emilia Cesarek

Jak brak snu wpływa na poziom TSH i hormonów tarczycy? Wyjaśnia Emilia Cesarek

Ewa Wojciechowska

Less Stress From Plants, czyli suplementacja dla wszystkich, którzy chcą naturalnie zadbać o swój układ nerwowy. Przetestowałam!

Zadbaj o dobry sen! Oto 10 powodów, dla których lepiej kłaść się wcześniej spać

Co robić wieczorem, by budzić się rano rześką i wyspaną? 5 nawyków, które zmieniają wszystko

Woda z sałaty ułatwia zasypianie? O trend z TikToka pytamy ekspertów

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Seks – 5 błędów, które popełniają kobiety

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

×