Przejdź do treści

Katar, gorączka, bolące gardło. Na co to komu? Jak się przed tym wszystkim chronić?

Kobieta na mieście / unsplash.com
Kobieta na mieście / unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Źródło: iStockPhoto
Co robić, gdy sen nie nadchodzi? O zmianach dla zdrowego snu pisze lek. Ewa Stawiarska
Źródło: Instagram/Porozumienie Rezydentów
Medycy walczą z hejtem, jakiego doświadczają w czasie pandemii. Rusza akcja #wylecznienawiść
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać / fot.Pexels
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać
Wirus RSV szerzy się w Wielkiej Brytanii
Nie tylko COVID-19. Inny groźny wirus atakuje małe dzieci
Pielęgniarka w skafandrze ochronnym trzyma w rękach szczepionkę
Izrael: Trzecia dawka szczepionki na COVID-19. Prezydent zaszczepił się jako pierwszy

Gardło boli, katar męczy, a gorączka nie daje pracować. Tak często wygląda rzeczywistość jesienią. Dlatego warto zrobić wszystko, by przeziębienie i grypa nas nie dopadły. Jak? Wyjaśnia dr med. Andrzej Lasota z firmy Phytomedica.

Odporność – dlaczego spada jesienią i zimą?

Dlaczego jesienią i zimą chorujemy częściej niż w innych porach roku? Właśnie teraz nasza odporność spada. Wychodzimy z ciepłych, ogrzewanych domów, biur czy galerii handlowych na zimne powietrze. Często pada deszcz, więc zamiast spaceru do domu, wybieramy komunikację miejską.

W metrze, tramwaju, autobusie po raz kolejny jest ciepło. Ściągamy więc czapki i rozsuwamy szaliki. A potem znowu się ubieramy. Dwa ważne parametry – temperatura i wilgotność – nieustannie się więc zmieniają. W efekcie organizm ma problem z dostosowaniem się do warunków.

A jest jeszcze gorzej, gdy dodatkowo „złapiemy wirusa” w autobusie czy metrze. Wystarczy, że osoba stojąca obok nas kichnie lub zakaszle. Wirus przenosi się z jednej osoby na drugą z prędkością 160 km/h – a więc 44 metry jest w stanie pokonać w jedną sekundę! 

Odporność – dlaczego niektórzy chorują częściej?

Za przykład weźmy mieszkanki Warszawy. Codziennie rano wychodzą one do pracy, jadą metrem czy tramwajem, spędzają po kilka godzin dziennie w biurach (często bez dostępu do świeżego powietrza), później znowu wychodzą na zimne powietrze, wskakują do metra, wysiadają, robią szybkie zakupy, by dopiero późnym popołudniem albo wieczorem w końcu wrócić do domu. Dlaczego więc, chociaż są one narażone na te same niebezpieczeństwa, nie wszystkie chorują?

Wirusy atakują tylko niektórych. Przeziębienie i grypa nie rozwijają się u każdej osoby, która zetknie się z zarazkami. Według danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego, w 2018 roku na grypę zachorowało 5 milionów Polek i Polaków. Wirusy częściej dopadają te osoby, które mają obniżoną odporność immunologiczną. Na szczęście możemy ją wspierać.

Odporność – w jaki sposób możemy ją wspierać?

Jesień i zima to najlepszy czas na jedzenie cytrusów. Pomarańcze czy mandarynki właśnie w tym okresie są najsmaczniejsze. To bogactwo witaminy C.

Wzmacniaj organizm za pomocą suplementów diety. W walce o odporność pomoże np. spirulina. To rodzaj sinic, które są wyjątkowo bogate w składniki korzystnie wpływające na odporność organizmu. Szczególną właściwością spiruliny jest zawartość białka. Może ona wynosić nawet 70 proc. Spirulina zawiera także witaminy A, B, C, D, E, K, magnez, beta-karoten oraz znaczne ilości jodu.

– Naukowcom z Mississipi University, pracującym pod kierunkiem prof. Davida Pasco, udało się uzyskać ze spiruliny specjalny ekstrakt, który aktywuje nieswoisty układ odporności. Odporność naturalna nie tylko stanowi pierwszą linię obrony przeciwbakteryjnej, ale ma zasadniczy wpływ na tworzenie odporności adaptacyjnej, którą nabywamy po kontakcie z drobnoustrojem, np. po przechorowaniu lub po szczepieniach – mówi dr med. Andrzej Lasota z firmy Phytomedica.

Czystek - właściwości lecznicze. Na co pomaga czystek?

Dieta to jednak nie wszystko. W trosce o naszą odporność warto zastanowić się nad aktywnością fizyczną. Nawet kilkanaście minut ćwiczeń dziennie może mieć korzystny wpływ na zdrowie. Wybieraj więc spacer, nie autobus!

– Wysiłek fizyczny poprawia skuteczność makrofagów, czyli komórek broniących organizm przed antygenami. Gdy ćwiczymy, wzrasta także aktywność limfocytów Th, co zmniejsza ryzyko rozwoju zakażeń i chorób autoimmunologicznych. Ćwiczenia zwiększają także stężenie przeciwciał IgG i IgM we krwi oraz sprzyjają produkcji innych substancji mających wpływ na mechanizmy obronne organizmu. Warto też podkreślić, że rozgrzany ćwiczeniami organizm sprawniej radzi sobie z bakteriami – mówi dr Andrzej Lasota.

Poza aktywnością, bardzo ważny jest właściwy wypoczynek. Organizm wzmacnia się, jeśli śpimy ok. 7-8 godzin na dobę. I o tym także nie możemy zapominać!


Materiał powstał na podstawie materiałów Empemedia. 

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Po szczepieniu nie wytworzyli przeciwciał. Problem może dotyczyć nawet 10 proc. społeczeństwa

Colostrum na odporność – czy to rzeczywiście działa?

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

Meteopaci to osoby chore na pogodę. Jakie są przyczyny, objawy i sposoby leczenia meteopatii?

chora na COVID-19

Koronawirus a mikrobiota. „Osoby hospitalizowane z powodu COVID-19 miały inny skład bakterii jelitowych”

koronawirus, kobieta w maseczce

Zaskakujący przypadek. Dwa zakażenia w dwa miesiące dwoma różnymi szczepami SARS-CoV-2

Czy morsowanie jest dla wszystkich i czy zawsze wychodzi na dobre? Odpowiada Anna Reguła

Czy morsowanie jest dla wszystkich i czy zawsze wychodzi na dobre? Odpowiada Anna Reguła

Rodzaje szczepionek na COVID-19: wektorowa, mRNA

Zdrowo dopieprzone, czyli o tym, czym przyprawiać potrawy, by wspomóc organizm

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

dygotanie z zimna

Dygoczemy z zimna, bo wychłodzony organizm próbuje się ratować. Jak mu pomóc?

7 zdrowotnych właściwości imbiru

Jersinioza – objawy, leczenie i powikłania zakażenia yersinią

Choroba popromienna – przyczyny, objawy, leczenie

Po jakim czasie wykonać test na HIV od ekspozycji na zakażenie? Rodzaje testów na HIV

Co jeść podczas infekcji? Menu na cały dzień

Przeziębiłaś się? Dodaj te składniki do codziennej diety

Prof. Jacek M. Witkowski: Nasza odporność wcale nie pochodzi tylko z jelit

Czy to prawda, że domowy syrop z cebuli pomaga przy przeziębieniu?

przegrzewanie organizmu

5 rzeczy, które dzieją się z twoim ciałem, gdy w zimne dni za bardzo podkręcasz ogrzewanie

„Szwedzi nie wzięli pod uwagę, że odporność stadną osiąga się stosunkowo wolno” – mówi prof. Maria Gańczak

suplementacja a odporność w czasie pandemii COVID-19

Jak wzmocnić odporność w czasie pandemii COVID-19? Farmaceutka radzi, co warto suplementować

Pierwszy urlop bez problemów żołądkowych, czyli moje wakacje z GUUT. Przetestowałam, bo każda z nas ma dobro w sobie!

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

plamy na nogach

Czym są czerwone plamy na nogach i co może być ich przyczyną?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!