Przejdź do treści

Metionina – działanie, źródła w pożywieniu i suplementacja

Metionina - działanie, źródła w pożywieniu i suplementacja
Metionina - działanie, źródła w pożywieniu i suplementacja. Źródło: istockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać / fot.Pexels
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać
Wirus RSV szerzy się w Wielkiej Brytanii
Nie tylko COVID-19. Inny groźny wirus atakuje małe dzieci
Pielęgniarka w skafandrze ochronnym trzyma w rękach szczepionkę
Izrael: Trzecia dawka szczepionki na COVID-19. Prezydent zaszczepił się jako pierwszy
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
Kurkumina w Hashimoto pomaga wyciszyć stan zapalny – mówią ekspertki z „Ogarnij Hashimoto”

Metionina jest egzogennym aminokwasem siarkowym, który musi być dostarczany z pożywieniem, ponieważ organizm nie potrafi go sam syntetyzować. W organizmie pełni bardzo ważne funkcje, odpowiadając za liczne procesy biochemiczne. Najwięcej metioniny znajduje się w rybach, mięsie i jajach. Metionina jest także składnikiem suplementów diety, stosowanych m.in w celu stymulacji wzrostu włosów i paznokci.

Co to jest metionina?

Metionina to jeden z aminokwasów egzogennych, czyli takich, których ludzki organizm nie syntetyzuje. Metionina została po raz pierwszy wyizolowana w 1922 roku, a w następnych latach stała się rozpoznawalna jako jeden z podstawowych budulców białek. Metionina występuje w postaci dwóch izomerów: L oraz D, w naturze dominuje forma L-metioniny. Aminokwas ten jest niezbędny do syntezy wielu związków, m.in kwasów nukleinowych i choliny oraz innego aminokwasu siarkowego – cysteiny. Dobrze zbilansowana dieta dostarcza wystarczającą ilość metioniny, do jej przedawkowania może dojść w przypadku nadmiernej suplementacji.

Działanie metioniny

Metionina wpływa na procesy metaboliczne lipidów, aktywuje enzymy przeciwutleniające oraz stymuluje biosyntezę glutationu, dzięki czemu przeciwdziała stresowi antyoksydacyjnemu. Pochodna adenozyny i metioniny – s-adenozylometionina (SAM) jest najważniejszym substratem w procesie metylacji, występuje w każdej komórce organizmu i odpowiada za wiele procesów biochemicznych, w tym syntezę fosfadydylocholiny (lipidu odpowiedzialnego za prawidłowe funkcjonowanie błon biologicznych) oraz neuroprzekaźników: dopaminy, serotoniny i noradrenaliny. Ponadto metionina buduje wiele białek i hormonów – jest aminokwasem rozpoczynającym ich syntezę. Ze względu na obecność siarki, metionina poprawia stan skóry oraz zapobiega łamliwości paznokci i wypadaniu włosów.

Metioninie przypisuje się właściwości:

  • przeciwutleniające – chroni organizm przed substancjami toksycznymi i wolnymi rodnikami;
  • przeciwdepresyjne – wspomaga produkcję serotoniny, suplementowana łagodzi objawy takie jak drżenie rąk, wahania nastroju i zaburzenia snu, dzięki czemu może poprawiać jakość życia osób chorujących na depresję i chorobę Parkinsona;
  • przeciwmiażdżycowe – reguluje stężenie lipidów we krwi i tkankach;
  • przeciwalergiczne – obniża poziom histaminy we krwi;
  • odtruwające – umożliwia proces detoksykacji metali ciężkich;
  • łagodzące w bólach zwyrodnieniowych stawów;
  • ochronne – zapobiega uszkodzeniom wątroby i infekcjom dróg moczowych – działa na mocz zakwaszająco, dzięki czemu hamuje rozwój bakterii odpowiedzialnych za wywoływanie zapalenia pęcherza.
Za dużo protein, czyli konkretnie ile?

Metionina – źródła w pożywieniu

Zdrowa osoba powinna spożywać codziennie około 19 mg metioniny na kilogram masy ciała. Dobrym źródłem metioniny są jaja, mięso, ryby, ziarna zbóż, nasiona sezamu i orzechy brazylijskie. Przykładowo, w 100 gramach orzechów brazylijskich znajduje się aż 1000 mg metioniny, nasiona sezamu zawierają 586 mg metioniny, surowy łosoś 626 mg, a filet z piersi kurczaka 552 mg (na 100 gram produktu). Owoce i warzywa zawierają niewielkie ilości metioniny. Chociaż nasiona roślin strączkowych dostarczają dużą ilość białka, jest ono niepełnowartościowe z powodu niewystarczającej zawartości metioniny. Długie gotowanie, moczenie potraw oraz wysoka temperatura mogą niszczyć strukturę aminokwasów i zmniejszać ilość metioniny w produkcie.

Poniższa tabelka przedstawia produkty o niskiej, średniej i wysokiej zawartości metioniny.

Produkty o niskiej zawartości metioniny <100 mg  Produkty o średniej zawartości metioniny 100-300 mg  Produkty o wysokiej zawartości metioniny >300 mg 
Jabłko 

Ogórek 

Sałata  

Pomidor 

Marchewka 

Kukurydza 

Ziemniaki 

Grzyby 

Brokuły 

Arbuz 

Banan 

Winogrona 

Gruszka 

Orzechy włoskie 

Migdały 

 

Orzechy nerkowca 

Czarna fasola 

Soja 

Nasiona słonecznika 

Ser cheddar 

Mleko 1% tłuszczu 

Jogurt 

Krewetki 

Orzechy brazylijskie 

Łosoś 

Tuńczyk w puszcze 

Jaja 

Indyk 

Wołowina 

Kurczak 

Wieprzowina 

Ilość produktów została przedstawiona w odniesieniu do standardowych wielkości porcji: 1/2 porcji lub średniej wielkości owoc lub warzywo; garść orzechów, 1/2 szklanki  fasoli, porcja mięsa.

O białku w diecie wege

Niedobór i nadmiar metioniny

Niedobór metioniny może prowadzić do zatrzymywania płynów i powstawania obrzęków, ponieważ metionina ma wpływ na wydalanie substancji z moczem. Zaburzenia w metabolizmie metioniny powodują wzrost poziomu homocysteiny. Homocysteina gromadząca się w nadmiarze we krwi  doprowadza do hiperhomocysteinemii, która stanowi czynnik ryzyka choroby wieńcowej, zawału serca i udaru mózgu.

Objawy niedoboru metioniny to: pogorszeniem nastroju, osłabienie struktury włosów i zaburzenia pracy wątroby. Z kolei nadmiar metioniny może powodować spadek ciśnienia krwi, obniżenie temperatury ciała, bóle głowy, nudności, wymioty, senność i zaburzenia orientacji.

Fot. Pexels.com

Metionina w suplementach

Dostępne w aptece preparaty z metioniną zwykle zawierają dodatkowe składniki takie jak krzem, witaminy z grupy B, biotyna, cysteina, kwas foliowy i wyciągi roślinne. Suplementy metioniny zalecane są do stosowania w przypadku niedoborów aminokwasów siarkowych, polecane są także dla osób ze słabymi włosami i paznokciami. Cena suplementu metioniny jest bardzo zróżnicowana. Przykładowo preparat zawierający metioninę, cystynę i witaminy z grupy B kosztuje około 40 zł za opakowanie zawierające 100 tabletek. Natomiast suplement diety z krzemem, metioniną i biotyną to koszt około 10 zł za 30 tabletek.

Jeśli istnieją przesłanki do suplementacji metioniny, warto wybierać produkty zawierające minimum 100 mg metioniny w jednej dawce. Jak każdy składnik, tak i metionina dostarczana do organizmu w nadmiarze może wywołać efekty uboczne, dlatego zalecana jest ostrożność w stosowaniu suplementu.

Stosowanie metioniny w celach terapeutycznych, tj. leczeniu zwyrodnieniowych schorzeń neurologicznych, wspomaganiu wypłukliwania złogów z dróg moczowych i żółciowych, pobudzaniu wydzielania żółci czy zapobieganiu infekcjom należy skonsultować z lekarzem, aby upewnić się, że suplementacja w danym przypadku jest bezpieczna.

Bibliografia:

[1] United States Department of Agriculture, Agricultural Research Service, „National Nutrient Database for Standard Reference Release 28”, [Online]. Available: https://ndb.nal.usda.gov.

[2] Y. Martínez i wsp., “The role of methionine on metabolism, oxidative stress, and diseases”, Amino Acids, vol. 49, no. 12, pp. 2091–2098, Dec. 2017.

[3] M. Krzystanek, A. Paasz, E. Krzystanek, I. Krupka-Matuszczyk, R. Wiaderkiewicz, R. Skowronek, „S-adenosyl L-methionine in CNS diseases. Review”, Psychiatr Pol., vol. 6, no. 45, pp. 923-931, 2011.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Suplementy na paznokcie – jak wybrać najlepsze?

Chinina – co to jest, właściwości i skutki uboczne, cena

ból

Co stres robi z naszymi stawami? Będziesz zaskoczona

Prądy interferencyjne – wskazania, skutki uboczne, cena

Masaż wirowy – rodzaje, wskazania, przygotowanie, cena

Rotor rehabilitacyjny – czym jest i jaki wybrać?

Szyna CPM – co to jest, jak ćwiczyć? Wypożyczalnie szyn

Budowa kolana – rzepka, łąkotka, więzadła

Staw Choparta i Lisfranca – budowa, funkcje, leczenie urazów

Aparat Golgiego – co to jest, budowa i funkcje

Staw kolanowy – budowa, urazy, jak wzmocnić kolana

Gościec stawowy – przyczyny, objawy, leczenie i dieta

dna moczanowa

Jak pozbyć się kwasu moczowego? Co podwyższa jego stężenie?

Zespół bolesnego barku – przyczyny, objawy, rehabilitacja

USG stawów – wskazania, przygotowanie i przebieg badania

Dziewczyna stoi przy krze lodowej

Krioterapia – co to jest, przeciwwskazania, przygotowanie

kobieta z długimi włosami

Skrzyp na włosy – efekty. A może pokrzywa na włosy?

grzybica stop

Grzybica paznokci – przyczyny, objawy, leczenie, domowe sposoby

Ból nóg na zmianę pogody – jak sobie pomóc?

Dlaczego łamią się paznokcie?

Dlaczego łamią się paznokcie i jak temu zaradzić?

Derma roller

Derma roller – dlaczego nie powinnaś używać go sama w domu?

Osteofitoza – przyczyny, objawy, leczenie

Osteofitoza krawędziowa – przyczyny, objawy, leczenie

Wiotkość stawów u dzieci i dorosłych

Wiotkość stawów u dzieci i dorosłych – objawy hipermobilności

Kolagen jest czymś, czego potrzebujemy, ale czy warto dodawać go do kawy?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

plamy na nogach

Czym są czerwone plamy na nogach i co może być ich przyczyną?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku