Przejdź do treści

Mgła umysłowa to nie tylko wina COVID. Co jeszcze ją wywołuje i co możesz z tym zrobić?

Mgła umysłowa / pexels
Mgła umysłowa / pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Czarne stringi nie dla każdego” – alarmuje Gosia Włodarczyk. Komu mogą szkodzić?
WHO: najwięcej zgonów z powodu gruźlicy
WHO alarmuje: w 2020 roku nastąpił największy wzrost śmiertelności z powodu gruźlicy od 10 lat
„Myślałam, iż wskoczę już w jeansy przedciążowe”. Aleksandra Domańska przyznaje sobie tytuł „pierwszej naiwniaczki”
Jesteś po szczepionce Johnson&Johnson? Sprawdź, co z dawką przypominającą
Nowe wytyczne w sprawie stosowania aspiryny. Wyjaśniamy, kto nie powinien jej przyjmować

Zaćmienie umysłu, mózg jakby we mgle – tak najczęściej opisujemy ten stan. To nie jest choroba, tylko szereg dolegliwości utrudniających percepcję: poczucie zdezorientowania, trudność z zebraniem myśli i skupieniem, problem ze znalezieniem słów, pamięcią. Bywa męczące, frustruje, ale i niepokoi. 

Dodatkowo przy tym mogą pojawiać się też inne dolegliwości: spadek energii, trudności z przyswajaniem nowych informacji i przypomnieniem sobie starych, ból głowy, obniżony nastrój. Mgła umysłowa potrafi uprzykrzać życie kobietom w ciąży, przechodzącym menopauzę, chorującym na depresję, bywa efektem ubocznym przyjmowania niektórych leków. Zamglenie umysłowe dotyczy też 25-30 procent osób po przechorowaniu COVID-19. Co jeszcze może negatywnie odbijać się na pracy mózgu i jasności umysłu?

Niedobory witamin z grupy B

One szczególnie wpływają na mózg i jego pracę. Witamina B1 zapobiega pogarszaniu pamięci i spowalnia proces starzenia się mózgu. B6 wspiera powstawanie wielu neuroprzekaźników, m.in acetylocholiny, która współtworzy procesy pamięciowe. B9, czyli kwas foliowy, przeciwdziała demencji, poprawia procesy poznawcze, pamięć długo- i krótkotrwałą. Również bez witaminy B12 nie ma mowy o zachowaniu jasności umysłu. Podstawowymi objawami jej niedoboru są zaburzenia koncentracji, zmęczenie, problemy z pamięcią.

Jeśli jesz mało mięsa i ryb, albo w ogóle w twojej diecie nie ma produktów pochodzenia zwierzęcego, witaminy z grupy B uzupełnisz suplementami. B12 znajdziesz np. w preparacie Deep Focus from Plants, który dodatkowo dzięki ekstraktowi z szałwii lekarskiej i kofeinie z liści herbaty poprawia koncentrację, usprawnia procesy myślowe i zdolności pamięciowe.

Zdrowie umysłu, from Plants
Deep Focus from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł

Niewysypianie się

Nie da się wyćwiczyć organizmu czy przystosować go tak, aby potrzebował mniejszej ilości snu. Wielokrotnie przeprowadzane badania ekspertów z tej dziedziny nieubłaganie za każdym razem potwierdzają: żeby organizm dobrze funkcjonował, potrzebuje 7-8 godzin snu na dobę. Jeśli nie zadbamy o nocny wypoczynek, odbije się to na naszej odporności, pracy układy trawiennego, stężeniu hormonów, metabolizmie, układzie nerwowym, wreszcie na mózgu, a co za tym idzie – pamięci, koncentracji, myśleniu. Przewlekłe niedosypianie według m.in. „Journal of Neuroscience” powoduje trwałe uszkodzenia komórek mózgowych. Inni eksperci z USA z Duke University dowiedli, że niewyspani podejmujemy gorsze decyzje, a ich koledzy po fachu z Pensylwanii uważają, że problemy ze snem negatywnie wpływają na obszar mózgu, który odpowiada za pamięć.

Zła dieta

Nadmiar cukru i węglowodanów prostych, częste jedzenie produktów przetworzonych i fast foodów negatywnie wpływa na mózg, mogąc wywołać dolegliwości opisywane właśnie jako mgła umysłowa. Nie pomaga też nadużywanie kofeiny i alkoholu. Jeśli nasz jadłospis jest słabej jakości, nie dostarcza  odpowiedniej ilości i różnorodności składników odżywczych, zmniejsza się też jakość połączeń neuronowych w mózgu. Według francuskich biochemików na aktywność kory mózgowej wpływa też regularność posiłków. Żeby mieć jasny i sprawny umysł, łatwo przyswajać wiedzę i szybko łączyć fakty, potrzebujesz przeciwutleniaczy i witamin, a także kwasów omega-3. Sprawdzi się dieta oparta na roślinach, bogata w warzywa (zwłaszcza zielone liściaste) i owoce (koniecznie jagody i borówki), ale także jaja oraz tłuste ryby. Ważne są też orzechy, kakao i olej lniany.

Deficyt magnezu

Szacuje się, że dotyczy on nawet połowy Polaków. Niewłaściwą dietą i trybem życia  łatwo doprowadzić do zbyt niskiego stężenia tego pierwiastka w organizmie. O rolach, jakie pełni, można by napisać oddzielny artykuł. Wpływa na układ krwionośny, serce, kości i mięśnie, układ nerwowy, reguluje poziom hormonów, poprawia koncentrację i pamięć. Jeśli masz za mało magnezu, możesz mieć trudności ze skupienie się i zebraniem myśli, coś podobnego do pocovidowej mgły umysłowej. Do najbogatszych źródeł tego makroelementu wśród produktów spożywczych należą: pestki dyni, sezam, kakao, orzechy nerkowca, laskowe i ziemne, kasza gryczana, soja, migdały, płatki owsiane, fasola. Tabletki z magnezem są jednym z popularniejszych suplementów kupowanych w aptekach. Chociaż trudno zrobić sobie krzywdę, łykając je, trzeba uważać na interakcje – groźne bywa łączenie tego pierwiastka z lekami na cukrzycę, nadciśnienie, zaburzenia krzepnięcia krwi, ze środkami moczopędnymi, niektórymi antybiotykami.

Braki w witaminie D

Wiemy o niej już naprawdę dużo – że do jej syntezy dochodzi pod wpływem promieni słonecznych, że w Polsce trzeba ją suplementować co najmniej od września do maja (w wielu przypadkach lekarze zalecają robić to przez cały rok), że wpływa na wiele funkcji organizmu: od odporności, przez pracę układu trawiennego, po mózg. Witamina D pomaga w regeneracji neuronów, wpływa na strukturę komórek mózgowych, a jej niedobór odbija się na funkcjach poznawczych. Możemy mieć problemy z pamięcią i skupieniem się, mało tego – wykazano powiązanie między deficytem witaminy D a ryzykiem rozwoju demencji, w tym choroby Alzheimera. Jeśli chcesz zrobić to jak należy? Najpierw zbadaj poziom witaminy D3 we krwi, potem na tej podstawie niech lekarz dobierze ci odpowiednią dawkę preparatu.

Ela Kowalska testuje Deep Focus from Plants /fot. archiwum prywatne

Nieumiejętność wypoczywania

Mózg lubi wyzwania i potrzebuje stymulacji, ale w całym dobowym rytmie musi też mieć trochę spokoju. Jeśli przychodzi wieczór, a ty ciągle martwisz się deadline’ami, masz gonitwę myśli, analizujesz; albo na wakacjach nie potrafisz zwolnić, wyspać się, odsapnąć psychicznie –  warto popracować nad technikami medytacyjnymi lub treningiem uważności. Naukowcy z Edynburga podpowiadają, żeby dosłownie na 10 minut zamknąć oczy, będąc w zaciemnionym pomieszczeniu. Tyle już wystarczy, żeby mózg się zregenerował. Kiedy na co dzień jesteśmy przebodźcowani i przytłoczeni technologią, łatwo zatracić umiejętność skutecznego wypoczywania. A długofalowe efekty takiego stanu mogą przypominać pocovidowe zamglenie umysłu.

Odwodnienie

Mózg to w 80 procentach woda. Nawet niewielkie odwodnienie od razu odbija się na jego pracy i kondycji. Warto o tym pamiętać szczególnie w upalne dni.  Naukowcy ze Stanford Institute of Technology przeanalizowali zależności między przebywaniem w wysokich temperaturach a zdolnościami umysłu i zauważyli, że skuteczność rozwiązywania zadań poznawczych w takich warunkach może spaść nawet o 16 procent. Upał dosyć szybko wywołujący odwodnienie organizmu (co negatywnie wpływa na struktury w mózgu) powoduje, że wolniej reagujemy na bodźce, trudniej nam podejmować decyzje, a także skupić się na pracy.

Sklep HelloZdrowie

Od jakiegoś czasu HelloZdrowie nie jest już „tylko” przestrzenią do bezpiecznych i wzmacniających rozmów o naszym ciele i zdrowiu (w tym psychicznym!). Jesteśmy również miejscem, w którym możecie kupić wyselekcjonowane przez redakcję, dobre dla zdrowia produkty. Nasi rynkowi ninja szukają nieustająco nowości a my jesteśmy również testerskim teamem.

Zapraszamy Was gorąco – jesień pełną parą, warto zadbać o odporność i pomyśleć co dobrego możecie dla siebie zrobić. Zapraszamy codziennie na sklep.hellozdrowie.pl!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Niemal pół tysiąca złotych za przyjęcie szczepionki przeciwko COVID-19. Tak postanowił parlament w Wilnie

Izrael ogłasza, że pokonał wariant Delta koronawirusa

Izrael ogłasza, że pokonał wariant Delta koronawirusa. „Czwarta fala się skończyła”

„Koszty pandemii są niemierzalne w żadnej walucie i są ogromne. To nie są tylko straty w organizmach pacjentów, ale i w ich umysłach” – mówi prof. Zbigniew Gaciong

Pfizer przeprowadzi „żywy eksperyment”. Całe miasto ma otrzymać szczepionkę przeciw COVID-19

Pfizer przeprowadzi „żywy eksperyment”. Całe miasto ma otrzymać szczepionkę przeciw COVID-19

Amerykański gigant farmaceutyczny chce zatwierdzenia jego leku przeciw COVID-19. Wniosek już wpłynął do FDA

Pierwszy lek na COVID-19 w tabletce czeka na zatwierdzenie! Wniosek już wpłynął do FDA

Zbyt wczesne ściąganie maseczki przy jedzeniu zwiększa ryzyko zakażenia COVID-19 – mówią naukowcy

Padł rekord zachorowań na grypę. "Potwierdzają się prognozy lekarzy o bombie z opóźnionym zapłonem"

Padł rekord zachorowań na grypę! „Potwierdzają się prognozy lekarzy o bombie z opóźnionym zapłonem”

Adam Niedzielski do Episkopatu: zwracam się z apelem o przypomnienie informacji o konieczności zasłaniania nosa i ust w przestrzeniach zamkniętych

Ekspert ostrzega przed środkami do dezynfekcji

Ekspert ostrzega przed środkami do dezynfekcji. „Ekspozycja na nie dramatycznie uszkodziła naszą odporność”

Minister zdrowia o apogeum czwartej fali

Minister Niedzielski powiedział, kiedy nastąpi apogeum czwartej fali. Podał konkretny termin

Kolejny smutny efekt pandemii: setki tysięcy dzieci zostały osierocone przez COVID-19

Tragiczny efekt pandemii: ponad 120 tys. dzieci osieroconych przez COVID-19 w USA

Phoebe Dynevor: Rozpoznawalność ma swoją cenę, a jest nią zdrowie psychiczne

Phoebe Dynevor: Rozpoznawalność ma swoją cenę, a jest nią zdrowie psychiczne

Niedzielski o tym, w jaki sposób pacjenci obecnie przechodzą COVID-19

Niedzielski o przebiegu COVID-19 w czwartej fali: Szybciej dochodzi do załamania i pogorszenia stanu zdrowia

Francis Haugen ujawnia szokujące fakty o działaniach Facebooka

Była pracownica Facebooka: algorytmy promują treści szerzące nienawiść i szkodzące zdrowiu psychicznemu najmłodszych

Jak radzić sobie ze stresem, który wywołuje pandemia? /fot. Pexels

Jak radzić sobie ze stresem, który wywołuje pandemia?

Konieczne będzie opracowanie nowej formuły szczepionki przeciw COVID-19 na 2022 rok – zapowiada prezes BioNTech

Nowa Zelandia kończy ze strategią „zero COVID”. Władze uznały, że wyeliminowanie wirusa jest niemożliwe

Nowa Zelandia kończy ze strategią „zero COVID”. Władze uznały, że wyeliminowanie wirusa jest niemożliwe

Dr Fauci o wynikach badań klinicznych nad molnupiravirm: "To bardzo imponujące"

Dr Fauci o wynikach badań klinicznych nad eksperymentalnym lekiem na COVID-19, Molnupiravirem: „To bardzo imponujące”

Dr Julia E. Wahl

Julia E. Wahl: Skutki bycia empatycznym nie zawsze wyjdą nam na dobre. Empatią da się manipulować

Odkryto biomarker, który przewiduje nadchodzący zgon z powodu COVID-19

Zerwij z „czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Ile w pełni zaszczepionych osób zachorowało na koronawirusa? Ministerstwo Zdrowia podało nowe dane

Pierwszy lek na koronawirusa? Producent wyjaśnił, w jaki sposób działa tabletka

Szczepienie na COVID-19 i na grypę wykonywane podczas jednej wizyty jest bezpieczne – mówią naukowcy

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

×