Przejdź do treści

Mgła umysłowa to nie tylko wina COVID. Co jeszcze ją wywołuje i co możesz z tym zrobić?

Mgła umysłowa / pexels
Mgła umysłowa / pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Przyjmowanie witaminy C wraz z lewotyroksyną wpływa korzystnie na choroby tarczycy? Wyjaśnia farmaceutka
Delta czy Omikron? Jakie objawy świadczą o zakażeniu danym wariantem koronawirusa?
Koniec z testowaniem COVID-19 przez nos? „Metoda, którą stosujemy obecnie, może być problematyczna”
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży stracił rządowe dofinansowanie. „Nie rozumiemy tej sytuacji” – pisze do premiera prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
„Wiedzieliście, że Blue Monday to ściema?” – pisze biotechnolog Dawid Polak. Dlaczego nie należy wierzyć w najbardziej dołujący dzień w roku?

Zaćmienie umysłu, mózg jakby we mgle – tak najczęściej opisujemy ten stan. To nie jest choroba, tylko szereg dolegliwości utrudniających percepcję: poczucie zdezorientowania, trudność z zebraniem myśli i skupieniem, problem ze znalezieniem słów, pamięcią. Bywa męczące, frustruje, ale i niepokoi. 

Dodatkowo przy tym mogą pojawiać się też inne dolegliwości: spadek energii, trudności z przyswajaniem nowych informacji i przypomnieniem sobie starych, ból głowy, obniżony nastrój. Mgła umysłowa potrafi uprzykrzać życie kobietom w ciąży, przechodzącym menopauzę, chorującym na depresję, bywa efektem ubocznym przyjmowania niektórych leków. Zamglenie umysłowe dotyczy też 25-30 procent osób po przechorowaniu COVID-19. Co jeszcze może negatywnie odbijać się na pracy mózgu i jasności umysłu?

Niedobory witamin z grupy B

One szczególnie wpływają na mózg i jego pracę. Witamina B1 zapobiega pogarszaniu pamięci i spowalnia proces starzenia się mózgu. B6 wspiera powstawanie wielu neuroprzekaźników, m.in acetylocholiny, która współtworzy procesy pamięciowe. B9, czyli kwas foliowy, przeciwdziała demencji, poprawia procesy poznawcze, pamięć długo- i krótkotrwałą. Również bez witaminy B12 nie ma mowy o zachowaniu jasności umysłu. Podstawowymi objawami jej niedoboru są zaburzenia koncentracji, zmęczenie, problemy z pamięcią.

Jeśli jesz mało mięsa i ryb, albo w ogóle w twojej diecie nie ma produktów pochodzenia zwierzęcego, witaminy z grupy B uzupełnisz suplementami. B12 znajdziesz np. w preparacie Deep Focus from Plants, który dodatkowo dzięki ekstraktowi z szałwii lekarskiej i kofeinie z liści herbaty poprawia koncentrację, usprawnia procesy myślowe i zdolności pamięciowe.

Zdrowie umysłu
Deep Focus from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł

Niewysypianie się

Nie da się wyćwiczyć organizmu czy przystosować go tak, aby potrzebował mniejszej ilości snu. Wielokrotnie przeprowadzane badania ekspertów z tej dziedziny nieubłaganie za każdym razem potwierdzają: żeby organizm dobrze funkcjonował, potrzebuje 7-8 godzin snu na dobę. Jeśli nie zadbamy o nocny wypoczynek, odbije się to na naszej odporności, pracy układy trawiennego, stężeniu hormonów, metabolizmie, układzie nerwowym, wreszcie na mózgu, a co za tym idzie – pamięci, koncentracji, myśleniu. Przewlekłe niedosypianie według m.in. „Journal of Neuroscience” powoduje trwałe uszkodzenia komórek mózgowych. Inni eksperci z USA z Duke University dowiedli, że niewyspani podejmujemy gorsze decyzje, a ich koledzy po fachu z Pensylwanii uważają, że problemy ze snem negatywnie wpływają na obszar mózgu, który odpowiada za pamięć.

Zła dieta

Nadmiar cukru i węglowodanów prostych, częste jedzenie produktów przetworzonych i fast foodów negatywnie wpływa na mózg, mogąc wywołać dolegliwości opisywane właśnie jako mgła umysłowa. Nie pomaga też nadużywanie kofeiny i alkoholu. Jeśli nasz jadłospis jest słabej jakości, nie dostarcza  odpowiedniej ilości i różnorodności składników odżywczych, zmniejsza się też jakość połączeń neuronowych w mózgu. Według francuskich biochemików na aktywność kory mózgowej wpływa też regularność posiłków. Żeby mieć jasny i sprawny umysł, łatwo przyswajać wiedzę i szybko łączyć fakty, potrzebujesz przeciwutleniaczy i witamin, a także kwasów omega-3. Sprawdzi się dieta oparta na roślinach, bogata w warzywa (zwłaszcza zielone liściaste) i owoce (koniecznie jagody i borówki), ale także jaja oraz tłuste ryby. Ważne są też orzechy, kakao i olej lniany.

Deficyt magnezu

Szacuje się, że dotyczy on nawet połowy Polaków. Niewłaściwą dietą i trybem życia  łatwo doprowadzić do zbyt niskiego stężenia tego pierwiastka w organizmie. O rolach, jakie pełni, można by napisać oddzielny artykuł. Wpływa na układ krwionośny, serce, kości i mięśnie, układ nerwowy, reguluje poziom hormonów, poprawia koncentrację i pamięć. Jeśli masz za mało magnezu, możesz mieć trudności ze skupienie się i zebraniem myśli, coś podobnego do pocovidowej mgły umysłowej. Do najbogatszych źródeł tego makroelementu wśród produktów spożywczych należą: pestki dyni, sezam, kakao, orzechy nerkowca, laskowe i ziemne, kasza gryczana, soja, migdały, płatki owsiane, fasola. Tabletki z magnezem są jednym z popularniejszych suplementów kupowanych w aptekach. Chociaż trudno zrobić sobie krzywdę, łykając je, trzeba uważać na interakcje – groźne bywa łączenie tego pierwiastka z lekami na cukrzycę, nadciśnienie, zaburzenia krzepnięcia krwi, ze środkami moczopędnymi, niektórymi antybiotykami.

Braki w witaminie D

Wiemy o niej już naprawdę dużo – że do jej syntezy dochodzi pod wpływem promieni słonecznych, że w Polsce trzeba ją suplementować co najmniej od września do maja (w wielu przypadkach lekarze zalecają robić to przez cały rok), że wpływa na wiele funkcji organizmu: od odporności, przez pracę układu trawiennego, po mózg. Witamina D pomaga w regeneracji neuronów, wpływa na strukturę komórek mózgowych, a jej niedobór odbija się na funkcjach poznawczych. Możemy mieć problemy z pamięcią i skupieniem się, mało tego – wykazano powiązanie między deficytem witaminy D a ryzykiem rozwoju demencji, w tym choroby Alzheimera. Jeśli chcesz zrobić to jak należy? Najpierw zbadaj poziom witaminy D3 we krwi, potem na tej podstawie niech lekarz dobierze ci odpowiednią dawkę preparatu.

Ela Kowalska testuje Deep Focus from Plants /fot. archiwum prywatne

Nieumiejętność wypoczywania

Mózg lubi wyzwania i potrzebuje stymulacji, ale w całym dobowym rytmie musi też mieć trochę spokoju. Jeśli przychodzi wieczór, a ty ciągle martwisz się deadline’ami, masz gonitwę myśli, analizujesz; albo na wakacjach nie potrafisz zwolnić, wyspać się, odsapnąć psychicznie –  warto popracować nad technikami medytacyjnymi lub treningiem uważności. Naukowcy z Edynburga podpowiadają, żeby dosłownie na 10 minut zamknąć oczy, będąc w zaciemnionym pomieszczeniu. Tyle już wystarczy, żeby mózg się zregenerował. Kiedy na co dzień jesteśmy przebodźcowani i przytłoczeni technologią, łatwo zatracić umiejętność skutecznego wypoczywania. A długofalowe efekty takiego stanu mogą przypominać pocovidowe zamglenie umysłu.

Odwodnienie

Mózg to w 80 procentach woda. Nawet niewielkie odwodnienie od razu odbija się na jego pracy i kondycji. Warto o tym pamiętać szczególnie w upalne dni.  Naukowcy ze Stanford Institute of Technology przeanalizowali zależności między przebywaniem w wysokich temperaturach a zdolnościami umysłu i zauważyli, że skuteczność rozwiązywania zadań poznawczych w takich warunkach może spaść nawet o 16 procent. Upał dosyć szybko wywołujący odwodnienie organizmu (co negatywnie wpływa na struktury w mózgu) powoduje, że wolniej reagujemy na bodźce, trudniej nam podejmować decyzje, a także skupić się na pracy.

Sklep HelloZdrowie

Od jakiegoś czasu HelloZdrowie nie jest już „tylko” przestrzenią do bezpiecznych i wzmacniających rozmów o naszym ciele i zdrowiu (w tym psychicznym!). Jesteśmy również miejscem, w którym możecie kupić wyselekcjonowane przez redakcję, dobre dla zdrowia produkty. Nasi rynkowi ninja szukają nieustająco nowości a my jesteśmy również testerskim teamem.

Zapraszamy Was gorąco – jesień pełną parą, warto zadbać o odporność i pomyśleć co dobrego możecie dla siebie zrobić. Zapraszamy codziennie na sklep.hellozdrowie.pl!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Mężczyzna na szczepieniu

Grecja. Obowiązek szczepień na COVID-19 dla osób po 60. roku życia

Czujesz pustkę i masz wrażenie, że czegoś ci brakuje? Przestań szukać na siłę

CDC skraca przerwę pomiędzy pierwszą serią szczepień przeciw COVID-19 a dawka przypominającą

CDC skraca przerwę pomiędzy pierwszą serią szczepień przeciw COVID-19 a dawką przypominającą

Wodór molekularny przyspiesza rehabilitację po przebyciu COVID-19 – potwierdzają badania. Co to za substancja?

Kobieta patrzy przez mikroskop

Niezwykłe odkrycie polskich naukowców. Zidentyfikowali wariant genetyczny, który zwiększa ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19

Maski materiałowe nieskuteczne w przypadku Omikronu? "Maska z tkaniny praktycznie nic nie daje"

Maseczki materiałowe nieskuteczne w przypadku Omikrona? „Praktycznie nic nie dają”

Kobieta stoi w łazience

Nietypowy efekt uboczny po szczepionce na COVID-19. Znikające zmiany skórne

Kobieta w maseczce ochronnej

Maseczka ochronna, która zmienia kolor, gdy trzeba ją wymienić. Nastolatek opatentował niezwykły projekt

Na świecie rośnie liczba zakażeń Delmikronem. To kombinacja wariantu Delta z Omikronem

Kobieta leży w łóżku

Dwa nowe objawy zakażenia Omikronem. Zgłaszają je najczęściej zaszczepieni na COVID-19

Grafika: szczepienie kuli ziemskiej

Twórca szczepionki AstraZeneca: „Nie możemy co pół roku szczepić planety na COVID-19”

Kobieta siedzi w autobusie

Gdzie usiąść w autobusie, by uniknąć zarażenia koronawirusem SARS-CoV-2? Nowe badanie naukowców

„Mordercy, zaraziliście moją córkę!”. Medycy z pierwszej linii frontu o zachowaniach antyszczepionkowców /fot. Getty Images

„Mordercy, zaraziliście moją córkę!”. Medycy z pierwszej linii frontu o zachowaniach antyszczepionkowców

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Sczepionki

Nowy wariant koronawirusa wykryty we Francji. IHU jest bardziej zakaźny i odporny na szczepionkę

„Co piąta kobieta wciąż doświadcza przemocy położniczej. Czasami słowa lekarzy aż wstyd przytoczyć” – mówi prezeska Fundacji Rodzić po Ludzku

Niezaszczepiony senior jest 56 razy bardziej narażony na zgon spowodowany koronawirusem – wynika z badań włoskich naukowców

Kobieta

Żadnych postanowień! 8 znacznie lepszych rzeczy do zrobienia na nowy rok

Kobieta w maseczce ochronnej

Znaczna utrata wagi może zmniejszyć ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19 – wynika z najnowszego badania

Prof. Napoleon Waszkiewicz: „Mam pacjentów chorych na schizofrenię, którzy bali się wyjść na ulicę, a dziś mają firmy, rozwijają się, nagrywają płyty”

Kobiety w sylwestra

Włoskie zalecenia na sylwestra: bez życzeń, toastów i stukania się kieliszkami

Testy antygenowe są mniej wrażliwe na wariant Omikron? Sprawdziła to Amerykańska Agencja Żywności i Leków

Testy antygenowe są mniej wrażliwe na wariant Omikron? Sprawdziła to Amerykańska Agencja Żywności i Leków

Szczepienie

Prezydent o wprowadzeniu obowiązku szczepień na COVID-19: „Wzbudza moje wątpliwości”

Wariantem Omikron do lutego zarażą się 3 mld osób  - szacują naukowcy z Uniwersytetu Waszyngtońskiego

Wariantem Omikron do lutego zarażą się 3 mld osób – szacują naukowcy z Uniwersytetu Waszyngtońskiego

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Seks – 5 błędów, które popełniają kobiety

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

×