Przejdź do treści

Witamina E (tokoferol), czyli witamina potrzebna bardziej niż myślisz!

Witamina E (tokoferol), czyli witamina potrzebna bardziej niż myślisz! / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

„Witamina płodności”, „witamina młodości”… Nic dziwnego, że o witaminie E od tylu lat jest tak głośno. To jedna z najbardziej pożądanych dla naszego organizmu witamin. Co warto o niej wiedzieć i w jakich produktach jej szukać?

Czym jest witamina E?

Pod pojęciem „witamina E” kryje się grupa związków nazywanych tokoferolami. Wraz z witaminami A, D oraz K są one rozpuszczalne w tłuszczach. W związku z tym nie są wydalane wraz z moczem czy potem, a magazynowane w organizmie (około 20 mg). Witamina E w większości znajduje się w tkance tłuszczowej oraz w nadnerczach.

Witamina ta wykazuje silne właściwości przeciwutleniające. Dzięki temu chroni nasz organizm przed stresem oksydacyjnym, który uszkadza komórki. Oprócz tego witamina E uczestniczy w tzw. syntezie substancji przeciwkrzepliwych (czyli zapobiega zakrzepom) oraz chroni erytrocyty znajdujące się w naszej krwi. Witamina E bierze również udział w procesie wytwarzania nasienia u mężczyzn, a u kobiet jest jedną z niezbędnych witamin w ciąży, ponieważ jest odpowiedzialna za rozwój płodu. To ona wpływa na hormon gonadotropowy, który reguluje pracę jajników.

Jak czytamy w normach spożycia opracowanych przez Instytut Żywności i Żywienia w 2008 roku, które nie uległy zmianom na przestrzeni ostatnich lat, dzienne zapotrzebowanie u dorosłych kobiet wynosi 8 mg, a u dorosłych mężczyzn – 10 mg. Zwiększa się ono podczas ciąży (10 mg) oraz laktacji (11 mg).

Mówiąc o witaminie E i o kobietach, nie możemy zapominać o jednym ważnym aspekcie: jej poziom w kobiecym organizmie spada podczas menopauzy. Dlatego właśnie w tym okresie warto korzystać z produktów, które zawierają odpowiednie stężenie witaminy E. Jeśli chodzi o żywność, witaminę E znajdziemy w: wątróbce, drobiu, nasionach słonecznika, migdałach, orzeszkach ziemnych, orzechach laskowych, awokado, papryce, mango czy kiwi. Warto też wiedzieć, że bogate w witaminę E są oleje roślinne oraz oliwa. Znacznie większe jej ilości znajdziemy w tych tłoczonych na zimno.

Zastosowanie witaminy E

Witamina E, ze względu na działanie regeneracyjne, znalazła zastosowanie m.in. w kosmetyce. Wspiera ona bowiem proces budowy skóry oraz ma duże znaczenie w procesie gojenia się ran. Producenci kosmetyków dodają ją także do produktów do opalania – witamina E chroni w ten sposób skórę przed negatywnym działaniem promieni słonecznych.

Co ciekawe, witaminę E wykorzystuje się także w preparatach stosowanych na suchość pochwy. Znajdziesz ją też w kremach oraz przeciwstarzeniowych serach.

Witamina E ma swoje zastosowanie również w farmakologii. Jej przyjmowanie jest niezwykle ważne szczególnie w okresie menopauzy. Witamina E bierze udział w procesie odbudowy kości w osteoporozie oraz hamuje rozwój chorób sercowo-naczyniowych.

Jak witamina E wpływa na nasze zdrowie?

Witamina E jest silnym przeciwutleniaczem niezbędnym do prawidłowej pracy całego organizmu. Jej stężeniem warto się szczególnie zainteresować w okresie menopauzy. Dlaczego? Wraz z menopauzą ustaje działanie estrogenów, które – podobnie jak witamina E – wykazują działanie antyoksydacyjne. Stosowanie witaminy E (zarówno w postaci suplementów diety, jak i preparatów, np. globulek dopochwowych) wpłynie więc pozytywnie na organizm, zmniejszając w ten sposób ryzyko zachorowalności na wiele chorób, jak np. miażdżyca tętnic, choroba Parkinsona czy choroba Alzheimera.

Oprócz tego odpowiedni wskaźnik witaminy E w okresie menopauzalnym zniweluje nieprzyjemne uderzenia gorąca, poty, wpłynie na pierwsze oznaki starzenia się skóry oraz załagodzi suchość pochwy. Na ostatnie schorzenie najlepiej zadziałają globulki łączone – z witaminą E, kwasem mlekowym oraz kwasem hialuronowym w składzie.

 

Materiał powstał we współpracy z partnerem Jasnum

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Dieta po usunięciu woreczka żółciowego – zalecenia żywieniowe, przykładowy jadłospis

„Atrofia pochwy to stała towarzyszka menopauzy”. Skąd się bierze suchość pochwy i jak sobie z nią poradzić, mówi prof. Paweł Miotła

Jak skutecznie zatroszczyć się o swoją mikrobiotę? Ekspertka przedstawia 5 prostych zasad

Naomi Watts przeszła perimenopauzę w wieku 36 lat. "Wpadłam w całkowitą panikę, czułam się bardzo samotnie" / gettyimages

Naomi Watts weszła w perimenopauzę w wieku 36 lat. „Wpadłam w całkowitą panikę, czułam się bardzo samotnie”

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Katechiny – działanie, źródła w diecie, właściwości

Sen – twój najlepszy przyjaciel podczas menopauzy. Jak o niego zadbać?

Nawilżaj i chroń! Skuteczny plan na zadbanie o okolice intymne podczas menopauzy

Fakty i mity o pH pochwy – jakie powinno być pH w pochwie i co zrobić, żeby je unormować?

Najważniejszy czysty skład, czyli na co zwracać uwagę podczas wybierania preparatów dopochwowych

Odczarowujemy lubrykant – w jakich sytuacjach może pomóc kobietom w wieku menopauzalnym, jak wybrać najlepszy?

relaksująca się młoda kobieta

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

Hanna Stolińska /fot. archiwum prywatne

Dr Hanna Stolińska: W czasie menopauzy zmienia się metabolizm, aby go rozkręcić, najlepiej stosować odpowiednią dietę

Joanna Keszka, instruktorka seksualna, pisarka /fot. archiwum prywatne

Joanna Keszka: „Dojrzałość polega na tym, że jesteśmy bardziej otwarci – na siebie i na drugą osobę. Także w seksie”

Jak oswoić wczesną i przedwczesną menopauzę? Ich przyczyny, objawy i konsekwencje zdrowotne

Glutation – co to jest? Gdzie znajdziesz go najwięcej? Skutki uboczne niedoboru

Jak przewidzieć, kiedy zacznie nam się menopauza? Naukowcy znają odpowiedź

Wlewy witaminowe sposobem na kaca? "Promowanie ich jest szkodliwe społecznie" - podkreśla dietetyczka Aneta Pisarek

Wlewy witaminowe sposobem na kaca? „Promowanie ich jest szkodliwe społecznie” – podkreśla dietetyczka Aneta Pisarek

Dr n. med. Maria Maliszewska / fot. neurosphera

„Po czwartej, piątej dekadzie życia wzrasta zachorowalność na depresję”. O wpływie menopauzy na mózg mówi dr n. med. Maria Maliszewska

86-latek przedawkował witaminę B6 / istock

Mężczyzna przyjmował 70-krotnie wyższą dawkę witaminy B6 niż zakładają zalecenia. 86-latek utracił zdolność chodzenia

Witamina B6 pomoże w walce z depresją? Zaskakujące odkrycie naukowców

Meczą cię wzdęcia, gazy, zaparcia? „Zadbaj o aktywację MMC!” / istock

Męczą cię wzdęcia, gazy, zaparcia? „Zadbaj o aktywację MMC!” – podpowiada dietetyczka

Czego nie można jeść w trakcie ciąży? Odpowiedzi mogą Cię zaskoczyć!