Przejdź do treści

Dopadają cię skurcze i miewasz przyspieszone tętno? Może masz za mało potasu w organizmie?

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
istockphoto
„Że Niby Fit” na Instagramie: 5 kroków, jak nie przytyć w wakacje
istockphoto
Często miewasz migreny? Sprawdź, co może prowokować bóle
Komosa ryżowa zapiekana z brzoskwiniami
dziewczyna z lodami
Niepozorne nawyki, które niszczą zęby. Oto 6 rzeczy, których dla dobra zębów lepiej nie robić
Chuda niekoniecznie znaczy zdrowa
Uważaj przy odchudzaniu. „Chuda” niekoniecznie znaczy „zdrowa”

Potas jest jednym z najważniejszych jonów w ludzkim organizmie. Reguluje pracę układu nerwowego, wpływa na skurcze mięśni oraz uwalnianie hormonów. Jego niedobór, czyli hipokaliemia, może znacznie utrudnić codzienne funkcjonowanie, a w skrajnych przypadkach nawet być zagrożeniem dla życia. Jak rozpoznać, że masz za mało potasu w organizmie? Oto kilka objawów.

Skurcze i drętwienie

Potas jest podstawowym kationem, znajduje się głównie w przestrzeni międzykomórkowej, czyli odwrotnie niż sód, który gromadzi się w komórkach. Wspólnie odpowiadają za powstawanie potencjału spoczynkowego i czynnościowego błony komórkowej. Ma to szczególne znaczenie w funkcjonowaniu neuronów oraz przesyłaniu impulsów nerwowych. Wahania poziomu potasu w organizmie wpływają zatem na przekaźnictwo np. między komórkami nerwowymi i mięśniowymi. Oczywiście przyczyn nagłych skurczów mięśni czy drętwienia kończyn może być wiele, ale warto rozważyć obniżony poziom potasu jako potencjalną przyczynę.

Ciągłe zmęczenie

Zauważyłeś, że ostatnio szybciej męczysz się podczas ćwiczeń? Może w ogóle nie masz na nie siły, a w ciągu dnia odczuwasz ciągłe znużenie? Za to również może być odpowiedzialny potas, a właściwie jego niedobór. Każda komórka w organizmie potrzebuje stałych dostaw tego pierwiastka (podobnie jak sodu, chloru i innych), by móc spełniać swoją funkcję. Zatem nawet niewielkie wahania mają wpływ na ogólne samopoczucie. Oczywiście przyczyny chronicznego zmęczenia mogą być również związane z innymi niedoborami lub dysfunkcjami narządów np. tarczycy, dlatego nie można go po prostu ignorować.

Chcesz mieć szybszy metabolizm?

Ciało kobiety cały czas się zmienia. Czasem chcemy mieć więcej przemiany, a mniej materii. Sprawdź jak WIMIN może Ci w tym pomóc

Sprawdź
Niedobór żelaza - najczęstszy brak pokarmowy

Przyspieszone tętno

Potas wpływa na pracę układu sercowo-naczyniowego. Kołatanie serca, zaburzenia rytmu i przyspieszone tętno mogą być spowodowane właśnie niedoborem tego pierwiastka. Dzieje się tak ze względu na zaburzenia przesyłania impulsów elektrycznych między komórkami odpowiedzialnymi za pobudzanie mięśnia sercowego do skurczu. Nie wolno jednak suplementować potasu na własną rękę, ponieważ jego nadmiar może doprowadzić do bradykardii, a nawet zatrzymania pracy serca. Zaburzenia rytmu i inne kardiologiczne dolegliwości powinny być jak najszybciej skonsultowane z lekarzem, ponieważ nie muszą być związane z zaburzeniami jonowo-elektrolitowymi.

Uczucie niepokoju

Potas ma wiele wspólnego z przewodnictwem na poziomie komórkowym, a to przekłada się na funkcjonowanie całego układu nerwowego. Jony potasu uczestniczą również w transporcie serotoniny, przez co wpływają na nasze samopoczucie i zdrowie psychiczne. Już w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku pojawiały się publikacje naukowe świadczące o powiązaniu poziomu potasu, sodu czy magnezu z zaburzeniami depresyjnymi.

 

Zaparcia

Nasz układ pokarmowy zbudowany jest między innymi z mięśniówki gładkiej, dzięki czemu jest w stanie przesuwać pokarm za pomocą ruchów perystaltycznych. Oczywiście komórki mięśni gładkich do prawidłowego funkcjonowania potrzebują sprawnego przekaźnictwa nerwowego, a jak już wiecie, bez potasu nie jest to możliwe. Właśnie dlatego niedobór tego pierwiastka zaburza pracę przewodu pokarmowego. Osłabienie perystaltyki może doprowadzić do zatrzymania treści pokarmowej w jelitach, wzdęć, zaparć i uporczywego bólu brzucha.

Bezsenność

Przy wspomnianych zaburzeniach rytmu serca, podwyższonym tętnie czy uczuciu niepokoju nietrudno o problemy z zasypianiem. Jak dotąd nie opublikowano jednoznacznych wyników badań, które potwierdziłyby bezpośredni wpływ niedoboru potasu na zaburzenia zasypiania. Jednak zgodnie z badaniami przeprowadzonymi na muszkach owocowych geny odpowiedzialne za sen związane są z funkcjonowaniem kanałów potasowych. Jak wykazało inne badanie, suplementacja potasem poprawia jakość snu i zmniejsza liczbę przebudzeń. Naukowcy przypuszczają zatem, że potas może mieć taki sam wpływ na sen u ludzi, ponieważ podobne geny znajdują się w naszym DNA.

Hipokaliemia najczęściej związana jest ze stosowaniem leków moczopędnych, dlatego osoby przyjmujące takie medykamenty powinny wpleść do swojej diety produkty bogate w potas. Dobrym źródłem tego pierwiastka są suszone owoce, np. morele, jabłka, figi, oraz warzywa np. pomidory. Należy jednak pamiętać, że każdy z powyższych objawów może mieć więcej niż jedną przyczynę, a nadmiar potasu nie jest korzystny dla zdrowia. Osoby chore na cukrzycę lub niewydolność serca nie powinny przyjmować potasu bez konsultacji z lekarzem! Mogą one być szczególnie narażone na działania niepożądane związane z przedawkowaniem.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Judith Butler

Judith Butler: słowo „lesbijka” pojawiło się w mojej głowie w wieku 14 lat, gdy zakochałam się w dziewczynie

„Kiedy szłam z kimś do łóżka, zasłaniałam swoje rozstępy. Dopiero po długim czasie zrozumiałam, że moi partnerzy i partnerki nie zwracają na to żadnej uwagi” – mówi Katarzyna, która polubiła swoje niedoskonałości

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

Zainteresują cię również:

odchudzanie

„Odchudzanie powinnyśmy zacząć od ustabilizowania emocji, a dopiero później od jedzenia”. Nie stresuj się! To ma wpływ na naszą wagę, przekonuje dietetyczka

Jak ekstrakt z zielonej herbaty wpływa na metabolizm?

Dieta Dukana. Zdrowa czy nie?

Dieta Dukana. Zdrowa? Niekoniecznie. Co o niej mówi dietetyczka?

Jak schudnąć, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Jak bezpiecznie i skutecznie się odchudzać, gdy masz 20, 30, 40 lat?

„Przecież wiadomo, że gruba dziewucha nie może mieć przystojnego faceta. A jak ma, to na bank jest feedersem!” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

Najczęstsze błędy żywieniowe wg trenerki Kasi Bigos

Po co urozmaicać dietę?

Po co urozmaicać dietę?

anorektyczka

„Dzisiaj uświadamiam kobiety, że mogą o siebie dbać, ale żeby robiły to z głową, bo jeśli tylko odłożą ją na półkę, a w zamian wybiorą ciało, to już po nich”. Rozmawiamy z Martą Kieniuk-Mędrala o zaburzeniach odżywiania

Metabolizm – czym właściwie jest i co na niego wpływa?

Jak przyspieszyć metabolizm?

Jak przyspieszyć metabolizm? Poznaj 5 skutecznych produktów

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

O jakiej porze dnia najlepiej trenować? Podpowiadamy

Najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Potas. Jak go tracimy? Poznaj głównych winowajców

6 rzeczy, które spowalniają metabolizm

Martwi cię słaba przemiana materii? Oto, co może być przyczyną

Chcesz zrzucić kilka kilogramów? Spróbuj koktajli z odpowiednimi składnikami, które podkręcają metabolizm

sieta

Dieta przyspieszająca metabolizm – co jeść, aby trawić szybciej?

szczupła sylwetka

Jak przyspieszyć metabolizm, aby czuć się lepiej i stracić kilogramy?

5 najczęstszych błędów przy odchudzaniu

Jak uleczyć sylwestrowego kaca?

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

5 zaskakujących spowalniaczy metabolizmu

Wychodź sobie zdrowie