Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Wygoń papierosy biegiem

Wygoń papierosy biegiem
Zdjęcie: shutterstock
Jeśli należysz do 70 proc. palaczy, którzy chcą rzucić nałóg, to jest dla ciebie nowa nadzieja. Naukowcy podpowiadają, co pomoże zmniejszyć przykre objawy głodu nikotynowego i ułatwi rzucenie palenia. A do tego jest podwójnie zdrowe.

Według U.S. Centers for Disease Control and Prevention ok. 70 proc. palaczy chce uwolnić się od papierosa. To się ceni, bo dym z tego małego cichego zabójcy zawiera tysiące szkodliwych i rakotwórczych substancji. Jest głównym sprawcą większości problemów ze zdrowiem, w tym najczęściej zabijającego nowotworu złośliwego u mężczyzn i drugiego pod tym względem u kobiet – raka płuca. Sprawa jest o tyle śmierdząca, że papierosy trują nie tylko palacza, ale i osoby z jego otoczenia. Jeśli chciałeś rzucić, pewnie próbowałeś różnych sposobów.

Powiązany artykuł: Co dzieje się z organizmem, kiedy rzucasz palenie?

Bezskutecznie? Według badaczy z St. George's University of London skutecznym lekarstwem jest… regularna aktywność fizyczna. Sprawia, że łatwiej pokonać negatywne skutki odstawienia papierosów. I wcale nie chodzi o duży wysiłek.

Po pierwsze, wystarczą ćwiczenia umiarkowanej intensywności. Po drugie, dowiedziono, że mają one ochronne działanie, mianowicie łatwiej nam dzięki nim uporać się z objawami głodu nikotynowego, takimi jak suchość w ustach, zimne poty, niepokój, wzmożony apetyt, mdłości czy bóle głowy, a także wahania nastrojów, nerwowość i problemy z koncentracją. Po trzecie, co tłumaczy mechanizm działania, ruch pobudza w mózgu receptory nikotynowe alfa-7, które są „odbiorcami” nikotyny, i dają poczucie przyjemności. Sport może więc rekompensować mózgowi odczucie satysfakcji po papierosie.

Jeśli trochę poszperamy w pracach naukowych, dowiemy się, że ruch naprawdę może pomóc rzucić palenie. Pomijając już badania, nie trudno się domyślić, że ćwiczenia mają znacznie więcej korzyści w trakcie rzucania palenia. Przede wszystkim pomagają nam odwrócić uwagę od palenia, a to już połowa sukcesu. Samo ćwiczenie mobilizuje nas do zdrowszego trybu życia, poza tym poprawia wydolność płuc i serca, a dzięki temu - działanie układu oddechowego, odstresowuje i wycisza, co w przypadku rzucania palenia jest bardzo pożądane. Czego chcieć więcej? Dwie zdrowe zmiany za jednym zamachem – to nam się podoba!

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Najpopularniejsze na blogu

Powiązane artykuły

Bezruch szkodliwy jak papierosy!

Brak aktywności to prawdziwa światowa pandemia. I to wcale nie mniej groźna nawet niż palenie papierosów....
Brak aktywności to prawdziwa światowa pandemia. I to wcale nie mniej groźna nawet niż palenie papierosów.

Fakty i mity: Papierosy „light” są mniej szkodliwe

Papierosy „light” są mniej szkodliwe. Prawda czy fałsz?
Papierosy „light” są mniej szkodliwe. Prawda czy fałsz?

Jak papierosy działają na leki?

Zarówno czynne, jak i bierne palenie może wpływać na działanie leków. Jeśli rzucasz lub rzuciłeś papierosy,...
Zarówno czynne, jak i bierne palenie może wpływać na działanie leków. Jeśli rzucasz lub rzuciłeś papierosy, uważaj jeszcze bardziej. Dlaczego i jakie leki wchodzą w interakcję z dymem papierosowym?