Przejdź do treści

10 rzeczy, które ułatwią rzucenie palenia

Zdjęcie: Stas Svechnikov / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
https://www.istockphoto.com/
Od 8 do 17 tysięcy sztuk. Tyle każda z nas zużywa średnio w ciągu całego życia podpasek i tamponów. Warto więc zwracać uwagę na ich skład
Bodymaps SS19 fot. Zuza Krajewska
Ukłon w stronę naturalności i możliwości kobiecego ciała. Zobaczcie fantastyczną kampanię polskiej marki Bodymaps
Istockphoto.com
Nieoczywiste momenty, w których może nam spaść cukier. Nie chodzi tylko o alkohol
kobieta je na ulicy w pośpiechu
Czy wiesz, jakie badania powinnaś wykonać na czczo? Skorzystaj ze ściągi!
https://www.istockphoto.com/
Niebezpieczne związki. Warzywa i zioła, których nie należy łączyć ze słońcem. Wyjaśnia dietetyczka

Decyzja o rzuceniu palenia podjęta? Gratulacje! Teraz pora przejść do działania. Oprócz silnej woli, wsparcia bliskich i ewentualnie pomocy lekarza przydać się może wyrobienie nowych nawyków. Jakich?

Najważniejsze, że jesteś już po jasnej stronie mocy! Ale wiadomo, zło będzie kusiło, a ciemna strona ma sposoby, żeby zbałamucić cię tak jak Anakina Skywalkera, podrzucając m.in. całą serię wymówek: „Skoro już nie palę, to mogę jednego zapalić”, albo: „Jeden nie zaszkodzi” czy też: „Zapalę sobie tylko tego jednego do kawy”, ewentualnie: „A może jednak rzucę od poniedziałku”. Trzeba się temu oprzeć! Jak? Wypróbuj nasze patenty ‒ konsultowaliśmy je z ekspalaczami! Przydały im się na początku ich nowej drogi życia.

Mniej alkoholu

Alkohol i papierosy są jak syjamskie rodzeństwo ‒ nierozerwalne. Szczególnie dla osoby, która zawsze pali przy drinku. Dane amerykańskiej organizacji badającej m.in. wpływ picia alkoholu na zdrowie ‒ National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism ‒ nie pozostawiają wątpliwości. Większość, bo aż 80‒95 proc. alkoholików, pali papierosy, w tym 70 proc. powyżej paczki dziennie. Przy czym picie silniej wpływa na palenie niż odwrotnie. Z badań cytowanych przez NIAAA wynika, że alkohol i nikotyna wzmacniają swoje działanie, stymulując wydzielanie dopaminy ‒ neuroprzekaźnika, który poprawia samopoczucie. Poza tym obie używki znoszą wzajemnie swoje negatywne skutki ‒ alkohol rozluźnia i uspokaja, nikotyna pobudza i wyostrza zmysły. I tak np. stymulujące działanie nikotyny może nieco zniwelować utratę czujności wywołaną alkoholem. Dlatego osobom rzucającym palenie radzi się też ograniczyć lub zupełnie przestać pić alkohol ‒ przynajmniej przez pierwsze tygodnie.

Mniej kawy

Kawa i papieros to jedno z najgorszych połączeń. Ale dla wielu palących to poranny rytuał, bez którego nie są w stanie zacząć dnia. Jak dowiedli greccy naukowcy, dym papierosowy w połączeniu z kofeiną ma niezwykle szkodliwe działanie na układ krwionośny. A współdziałanie kawy i papierosów może być znacznie gorsze dla zdrowia niż szkodliwe skutki działania każdej z tych substancji z osobna. Ciekawe, czy wiedząc to, Jim Jarmusch nakręciłby jeden z ulubionych filmów każdego palacza „Kawa i papierosy”… Jeśli nie wyobrażasz sobie kawy bez papierosa, koniecznie ogranicz jej picie. Podobnie jak w przypadku alkoholu ‒ przynajmniej na początku. Za bardzo lubisz kawę? Będzie nagroda za cierpliwość. Jak dowiodła francuska badaczka Nelly Jacob, kawa lepiej smakuje bez papierosa ‒ bo palenie tytoniu upośledza doznania smakowe gorzkiego smaku.

 

Kobieta trzyma się za nos

Więcej ruchu

Wiadomo ‒ ruch dobry na wszystko. Wyzwala endorfiny, łagodzi stres i odwraca uwagę od chęci zapalenia papierosa. Poza tym jak się porządnie zmęczysz, masz mniejszą ochotę na palenie. I co ważne ‒ gdy zaczynasz więcej jeść (bo po rozstaniu z paleniem wszystko wydaje się smaczniejsze i bardziej pachnące, a co za tym idzie, rośnie apetyt), masz szansę to spalić.

Napięty grafik

Zasada jest prosta ‒ im mniej czasu palacz ma na palenie i myślenie o paleniu, tym lepiej. Dlatego przez pierwsze dni, a nawet tygodnie, trzeba wychodzić z domu, nie zostawiać sobie czasu na refleksje i kontemplację ‒ wiadomo, przy papierosie lepiej się myśli ‒ oraz przebywać wśród ludzi, żeby w razie czego był „świadek zbrodni”. Dobrze jest poinformować znajomych, że się rzuca palenie ‒ w razie potrzeby powstrzymają przed sięgnięciem po papierosa.

Małe nagrody i duże przyjemności

Wielu palaczy wrzucało codziennie do skarbonki pieniądze, które wydaliby na papierosy. Po miesiącu można za to było kupić niezłe buty, a po pół roku pojechać na wakacje. Warto wdrożyć taki system motywacyjny. Albo jakikolwiek inny i nagradzać się za dzień/tydzień/miesiąc bez papierosa. Można też pieniądze, zamiast na palenie, wydać na szczytny cel ‒ schroniska dla zwierząt, ubogie dzieci, chorych, wspomóc organizację charytatywną. Wtedy ma się jeszcze więcej powodów do zadowolenia!

 

Mycie zębów po każdym posiłku

Wszyscy fani dymka znają to powiedzenie: „Każdy palacz po jedzeniu nie zapomni o paleniu”. Czas na nowe: „Umyj zęby po jedzeniu, to zapomnisz o paleniu”. Nowy rytuał przerwie stary nawyk! Jest i bonus ‒ świeży oddech i smak w ustach.

Przekąski i woda

Popijanie wody małymi łykami i przekąski (polecane są te niskokaloryczne: marchewki, kalarepa, seler naciowy) pomagają przezwyciężyć chęć zapalenia. Naukowcy polecają picie wody przez słomkę, by zastąpić odruch zaciągania się papierosem. Według danych opublikowanych w czasopiśmie „Lancet Psychiatry” popijanie wody (podobnie jak nikotyna) wyzwala produkcję dopaminy.

Strefa bez papierosa

Nagle dopada cię chęć sięgnięcia po papierosa, a nie masz pod ręką gum z nikotyną, wody do popijania czy przekąski? Idź jak najszybciej w miejsce, w którym nie można palić ‒ do sklepu, księgarni, gdziekolwiek, byleby był tam zakaz palenia.

 

Świadomość, dlaczego rzucasz!

Jeśli chwilowo nie robią na tobie wrażenia skutki palenia: choroby serca, płuc, POChP, nowotwory, szara skóra, żółte zęby, śmierdzące ręce i ubrania, nieświeży oddech, gorsza kondycja, to spójrz na swoich bliskich. Czy naprawdę chcesz być z nimi krócej o 10 lat? Bo o tyle średnio skraca się życie palacza według badań naukowców z Uniwersytetu w Bristolu. Każdy papieros kosztuje cię 11 minut życia ‒ ostrzega Ministerstwo Zdrowia. Ale nie tylko ciebie ‒ bierni palacze, czyli twoja rodzina i bliscy, też są w niebezpieczeństwie. Szacunki Głównego Inspektoratu Sanitarnego z 2002 roku pokazały, że z powodu wdychania dymu tytoniowego zmarło w tym czasie co najmniej 1826 niepalących Polaków, z czego 933 na niedokrwienną chorobę serca, 692 na udar mózgu, 128 na raka płuc, a 73 na przewlekłą nienowotworową chorobę układu oddechowego. W Polsce przeprowadzono także wiele badań klinicznych i epidemiologicznych obrazujących zdrowotne następstwa wymuszonego narażenia dzieci na dym tytoniowy. Obserwuje się wśród nich wzrost ryzyka niższej masy urodzeniowej, zakażeń dróg oddechowych, upośledzenia funkcji płuc, nawracających chorób ucha, ataków astmy czy nawet nagłego zgonu niemowlęcia.

Telefon do przyjaciela

Znajdź wśród znajomych byłego palacza i umów się z nim na tzw. telefon ratunkowy. Gdy nie jesteś w stanie sobie sam poradzić z chęcią zapalenia, zadzwoń do kogoś, kto wybije ci ten pomysł z głowy. I przypomni o punkcie numer 9.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Palisz? Zobacz, co się stanie, gdy rzucisz palenie

kobieta pali papierosa

„Palenie papierosów odchudza?”. Rzucanie palenia – fakty i mity

skóra

Rzeczy, których skóra ci nie daruje, można długo wyliczać. Oto 8 tych najważniejszych

6 nawyków, które szkodzą twojemu sercu

Mężczyzna przepaławia papieros

Wpływ palenia papierosów na organizm i zdrowie. Dlaczego nikotyna jest szkodliwa?

Wiesz, jak palenie wpływa na twój wygląd? Może warto rzucić papierosy?

Kobieta w ciąży z odkrytym brzuchem przerywa na pół papieros.

Skutki i niebezpieczeństwa związane z paleniem w ciąży. Jak rzucić palenie?

marihuana oraz inne wytwory z konopii

Palenie marihuany – jakie są skutki stosowania używki?

złamany papieros na dłoni

Poznaj domowe sposoby, które pomogą rzucić palenie papierosów

Nikotyną w nikotynę

Nikotyną w nikotynę

Popsuty układ nagrody – czyli o tym, jak powstaje nałóg

Popsuty układ nagrody – czyli o tym, jak powstaje nałóg

Jak rzucenie palenia naprawdę wpływa na wagę?

Jak rzucenie palenia naprawdę wpływa na wagę?

Kara czy nagroda – co lepiej działa na palaczy?

Kara czy nagroda – co lepiej działa na palaczy?

Fakt na dziś: niecała paczka papierosów zmienia geny

Fakt na dziś: niecała paczka papierosów zmienia geny

W domu palacza jak w Pekinie

W domu palacza jak w Pekinie

Rzucić palenie i nie przytyć

Rzuć palenie i nie przytyj

Palisz? Stale zerkaj w lustro...

Palisz? Stale zerkaj w lustro

Małgorzata Andrzejewska

„To sama natura! PRF otrzymujemy z krwi własnej pacjenta”. To ona pomaga w gojeniu się ran. Czym jest PRF, wyjaśnia dentystka Małgorzata Andrzejewska

Kobieta przegląda się w lustrze

„Skóra jest bezpośrednim odbiorcą stresu. Stres może też pogorszyć łuszczycę, trądzik różowaty i wypryski”. Dermatolożka o wpływie stresu na skórę

Gluten w zdrowej diecie – może być czy lepiej sobie darować?

„Gluten w zdrowej diecie – może być czy lepiej sobie darować? – pyta (i odpowiada!) Monika Ciesielska, dietetyczka

Instagram: https://www.instagram.com/pani_fizjotrener/

Kolor krwi menstruacyjnej może dużo powiedzieć o stanie twojego zdrowia. Wyjaśnia fizjoterapeutka

Liść damiany łagodnie uspokaja, poprawia nastrój, działa przeciwlękowo

„Liść damiany łagodnie uspokaja, poprawia nastrój, działa przeciwlękowo, a to się przekłada również na wzmocnienie popędu seksualnego”

kobieta przemawia do publiczności

Stres popijasz kawą? Uważaj na serce. O tym, czy przyspieszone bicie serca jest dla nas groźne, mówi kardiolog

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska