Przejdź do treści

Jak wzmocnić układ immunologiczny u dorosłych?

kobieta dba o zdrowie
Fot. Robert Kneschke/AdobeStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Raw bars - zdrowe mrożone batony
Raw bars – zdrowe mrożone batony
kapsułki
Witaminy – kiedy, które i dla kogo?
Psychologiczny problem… zaparć
istockphoto.com
Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?
istockphoto.com
„Czy podoba mi się moje ciało poporodowe? Nieszczególnie, ale jestem z niego bardzo dumna”. Kobiety pokazały, jak wyglądały po porodzie

Układ immunologiczny odpowiada za obronę organizmu przed drobnoustrojami wywołującymi infekcje i choroby. Pod wpływem różnych czynników jego działanie może zostać osłabione, co może być groźne zwłaszcza w okresach przeziębienia i grypy. Warto wiedzieć, jak wzmocnić układ immunologiczny u dorosłych, aby cieszyć się dobrym zdrowiem.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Agnieszka Widera
lekarz

Układ immunologiczny jest jednym z elementów odporności. Jego funkcją jest rozpoznawanie, zapamiętywanie i eliminowanie czynników chorobotwórczych, takich jak wirusy, bakterie i pasożyty. Układ immunologiczny rozwija się już od pierwszych dni po narodzinach, a pełną sprawność osiąga około 20. roku życia człowieka. Komórki układu odpornościowego znajdują się w różnych narządach ciała, aby móc szybko reagować w sytuacji zagrożenia. Działanie układu immunologicznego może zostać osłabione przez brak odpoczynku, stres, siedzący tryb życia i złe nawyki żywieniowe. W takich sytuacjach konieczne jest podejmowanie działań prozdrowotnych i uzupełnianie witamin na wzmocnienie organizmu dla dorosłych.

Witaminy dla dorosłych na wzmocnienie

Na prawidłowe działanie układu immunologicznego znaczący wpływ mają witaminy i składniki mineralne. Należą do nich przede wszystkim witaminy (C, A, B, D, E), kwas foliowy, żelazo, cynk oraz selen. Warto zadbać o ich prawidłowy poziom, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, kiedy organizm jest szczególnie podatny na infekcje. Minerały i witaminy na wzmocnienie organizmu dla dorosłych powinny być dostarczane głównie z pożywieniem. Jednak kiedy organizm jest osłabiony i szczególnie narażony na zakażenie drobnoustrojami, zaleca się ich suplementację w formie produktów farmaceutycznych dostępnych w aptekach. Należy pamiętać, aby wybierać te suplementy diety, które są naturalne i nie zawierają w sobie szkodliwych składników. Warto swój wybór skonsultować z lekarzem.

Witaminy na wzmocnienie organizmu dla dorosłych mogą być dostarczane także w formie naturalnych syropów. W okresie zwiększonej zachorowalności zaleca się picie syropu z czarnego bzu, malin lub lipy. Można dodawać je do herbaty lub pić po jednej łyżeczce rano i wieczorem.

Chcesz lepszej ochrony organizmu?

Dobre bakterie są naszymi małymi sojusznikami. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć ochronę Twojego organizmu.

Sprawdź

Dieta na wzmocnienie odporności

Zbilansowana dieta, która dostarcza organizmowi niezbędnych składników odżywczych, pozwala na zachowanie zdrowia i zwiększenie odporności. W diecie powinny znaleźć się witaminy dla dorosłych na wzmocnienie, takie jak:

  • Witamina C

Jej głównym składnikiem jest kwas askorbinowy, który wzmacnia i uszczelnia naczynia krwionośne. Dzięki temu przemieszczanie się patogenów jest utrudnione. Witamina C wpływa także na produkcję komórek układu immunologicznego. Jej źródłem są przede wszystkim owoce i warzywa.

  • Witamina A

Wpływa korzystnie na skórę i błony śluzowe, czyli pierwszą barierę, którą muszą pokonać czynniki chorobotwórcze. Ponadto przyczynia się do zwiększenia ilości produkowanych przeciwciał. Najwięcej witaminy A znajduje się w marchwi, szpinaku i wątróbce.

  • Witamina D

Ma wpływ na różnicowanie się komórek układu odpornościowego, dzięki czemu każda z nich jest wyspecjalizowana w konkretnym działaniu. Źródłem witaminy D są ryby, wątróbka i jaja.

  • Witamina B

Korzystnie wpływa na układ nerwowy, którego prawidłowe funkcjonowanie ściśle wiąże się z poziomem odporności organizmu. Szczególnie ważny jest kwas foliowy (witamina B9), którego głównym źródłem są zielone warzywa.

  • Witamina E

Jest najsilniejszym przeciwutleniaczem, którego zadaniem jest eliminowanie z organizmu wolnych rodników. Najwięcej witaminy E znajduje się w szpinaku, orzechach i nasionach słonecznika.

W diecie osoby, która chce wzmocnić swoją odporność, powinny znaleźć się także ryby i owoce morza, które zawierają w sobie dużą ilość selenu. Jest to pierwiastek odpowiedzialny za namnażanie się komórek odpornościowych. Natomiast spożycie dużej ilości pomidorów, pietruszki i warzyw strączkowych podnosi poziom cynku, niezbędnego do aktywacji narządów układu immunologicznego.

Zobacz także

Sposoby na wzmocnienie układu odpornościowego

Do wzmocnienia układu odpornościowego przyczynia się prowadzenie zdrowego stylu życia. Liczne badania wykazały, że codzienna aktywność fizyczna pobudza produkcję i aktywność komórek odpornościowych. Ćwiczenia powinny trwać około 40 minut i nie być zbyt intensywne. Korzystne działanie sportu na odporność wykazano u osób w każdym wieku. Najlepsza jest aktywność fizyczna na świeżym powietrzu, ponieważ przy okazji hartuje organizm. Dzięki temu staje się on odporny na wahania temperatur i niekorzystne warunki pogodowe.

Osoby, które żyją w ciągłym biegu i są narażone na duży stres, oraz te, które nie przeznaczają wystarczającej liczby godzin w ciągu dnia na sen i odpoczynek, są bardziej narażone na spadek odporności, a tym samym na infekcje wirusowe i bakteryjne. W sytuacji napięcia emocjonalnego organizm produkuje dużą ilość kortyzolu. Hormon ten jest odpowiedzialny za obniżenie liczby komórek układu odpornościowego. Powinno się dążyć do tego, aby każdego dnia znaleźć chociaż 30 minut na relaks i wyciszenie się. Może to być kąpiel, ćwiczenia oddechowe, joga, spacer lub spotkanie z przyjaciółmi. Warto zadbać również o regularny sen i kładzenie się spać o tych samych porach.

Najnowsze w naszym serwisie

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak wzmocnić odporność przed sezonem infekcyjnym? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

kobieta przed komputerem

„Im bardziej napinasz szyję, tym mocniej „ciągniesz” również za nerwy, które przechodzą przez nadgarstek”. Fizjoterapeuta o syndromie biurowego nadgarstka

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

istockphoto.com

5 codziennych zagrożeń dla kręgosłupa

Nasz mózg nie jest więc w stanie zablokować tego, co narozrabialiśmy w jelicie, a przez to spada nasza odporność

„Prawidłowo funkcjonujący układ odpornościowy dla kobiet w okresie rozrodczym to prawdziwy skarb” – o naszej odporności mówi dr Anna Romaniuk, mikrobiolog, immunolog, psychodietetyk

Zadbaj o układ odpornościowy. Pomocna będzie Lactobacillus rhamnosus – bakteria potrzebna naszej florze jelitowej

klimatyzacja

Klimatyzacja – poznaj jej plusy i minusy

Jak zniszczyć sobie odporność latem? To wcale nie takie trudne

swędząca skóra

Dlaczego skóra swędzi? Sprawdź, jaka może być przyczyna problemu

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

odporność

„Zaniedbujemy nasze zdrowie, nie korzystając z dobrodziejstw, jakie daje nam współczesna medycyna” – o naszej odporności mówi Barbara Joanna Bałan, immunolog i internista

kobieta ucząca się reanimacji

Reanimacja a resuscytacja. Jaka jest różnica? Jak je przeprowadzić?

Chora kobieta leży w łóżku

Dlaczego niektóre z nas chorują częściej?

https://www.istockphoto.com

Czy antybiotyk obniża odporność dziecka? Wyjaśnia lekarka Joanna Matysiak

Upały? Myj ręce! Okazuje się, że wiele z nas robi to niepoprawnie

Wegański biszkopt nadziany porzeczkami

Dieta dla zdrowych stawów

Zadbaj o stawy. Sprawdź, które produkty im sprzyjają, a które szkodzą

Wirus opryszczki, którego mamy prawie wszyscy. Wiesz o nim wszystko?

Migrena na talerzu. Czego nie jeść, by uniknąć bólu głowy?

„W pierwszej kolejności pobiera się serce, następnie płuca, wątrobę, trzustkę i na końcu nerki”. Panna Chirurg, czyli dziewczyna przy stole operacyjnym, opowiada jak wygląda procedura przeszczepiania

Zajady – jak je leczyć domowymi sposobami?

kobieta w stanie lękowym

Stany lękowe – jak i dlaczego powstają? Pokonywanie lęku