Przejdź do treści

Jak wzmocnić układ immunologiczny u dorosłych?

kobieta dba o zdrowie
Fot. Robert Kneschke/AdobeStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
10 rzeczy, które możesz zrobić, aby łatwiej osiągnąć orgazm
Orgazm? Proszę bardzo! Poznaj 10 sposobów, aby łatwiej go osiągnąć
zakochana para
„Nieszczerość tylko pozornie oszczędza komuś przykrości. W rzeczywistości dostarcza jej w nadmiarze, ale z opóźnionym zapłonem”. O szczerości w relacjach rozmawiamy z psycholog Katarzyną Łapińską
Desery
Szefowie kuchni kontra rak piersi. Pink Pudding Challenge promuje zdrowe jedzenie i zapobiega nowotworom
młoda kobieta w czarnych ciuchach stoi na scenie podczas konferencji tedx
„Rak szyjki macicy jest winą chorej” – mocne słowa artystki, której choroba zmieniła życie
„Cała prawda o programie SZMATA 4+” – obrzydliwy mem, który uderza we wszystkie matki

Układ immunologiczny odpowiada za obronę organizmu przed drobnoustrojami wywołującymi infekcje i choroby. Pod wpływem różnych czynników jego działanie może zostać osłabione, co może być groźne zwłaszcza w okresach przeziębienia i grypy. Warto wiedzieć, jak wzmocnić układ immunologiczny u dorosłych, aby cieszyć się dobrym zdrowiem.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Agnieszka Widera
lekarz

Układ immunologiczny jest jednym z elementów odporności. Jego funkcją jest rozpoznawanie, zapamiętywanie i eliminowanie czynników chorobotwórczych, takich jak wirusy, bakterie i pasożyty. Układ immunologiczny rozwija się już od pierwszych dni po narodzinach, a pełną sprawność osiąga około 20. roku życia człowieka. Komórki układu odpornościowego znajdują się w różnych narządach ciała, aby móc szybko reagować w sytuacji zagrożenia. Działanie układu immunologicznego może zostać osłabione przez brak odpoczynku, stres, siedzący tryb życia i złe nawyki żywieniowe. W takich sytuacjach konieczne jest podejmowanie działań prozdrowotnych i uzupełnianie witamin na wzmocnienie organizmu dla dorosłych.

Witaminy dla dorosłych na wzmocnienie

Na prawidłowe działanie układu immunologicznego znaczący wpływ mają witaminy i składniki mineralne. Należą do nich przede wszystkim witaminy (C, A, B, D, E), kwas foliowy, żelazo, cynk oraz selen. Warto zadbać o ich prawidłowy poziom, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, kiedy organizm jest szczególnie podatny na infekcje. Minerały i witaminy na wzmocnienie organizmu dla dorosłych powinny być dostarczane głównie z pożywieniem. Jednak kiedy organizm jest osłabiony i szczególnie narażony na zakażenie drobnoustrojami, zaleca się ich suplementację w formie produktów farmaceutycznych dostępnych w aptekach. Należy pamiętać, aby wybierać te suplementy diety, które są naturalne i nie zawierają w sobie szkodliwych składników. Warto swój wybór skonsultować z lekarzem.

Witaminy na wzmocnienie organizmu dla dorosłych mogą być dostarczane także w formie naturalnych syropów. W okresie zwiększonej zachorowalności zaleca się picie syropu z czarnego bzu, malin lub lipy. Można dodawać je do herbaty lub pić po jednej łyżeczce rano i wieczorem.

Dieta na wzmocnienie odporności

Zbilansowana dieta, która dostarcza organizmowi niezbędnych składników odżywczych, pozwala na zachowanie zdrowia i zwiększenie odporności. W diecie powinny znaleźć się witaminy dla dorosłych na wzmocnienie, takie jak:

  • Witamina C

Jej głównym składnikiem jest kwas askorbinowy, który wzmacnia i uszczelnia naczynia krwionośne. Dzięki temu przemieszczanie się patogenów jest utrudnione. Witamina C wpływa także na produkcję komórek układu immunologicznego. Jej źródłem są przede wszystkim owoce i warzywa.

  • Witamina A

Wpływa korzystnie na skórę i błony śluzowe, czyli pierwszą barierę, którą muszą pokonać czynniki chorobotwórcze. Ponadto przyczynia się do zwiększenia ilości produkowanych przeciwciał. Najwięcej witaminy A znajduje się w marchwi, szpinaku i wątróbce.

  • Witamina D

Ma wpływ na różnicowanie się komórek układu odpornościowego, dzięki czemu każda z nich jest wyspecjalizowana w konkretnym działaniu. Źródłem witaminy D są ryby, wątróbka i jaja.

  • Witamina B

Korzystnie wpływa na układ nerwowy, którego prawidłowe funkcjonowanie ściśle wiąże się z poziomem odporności organizmu. Szczególnie ważny jest kwas foliowy (witamina B9), którego głównym źródłem są zielone warzywa.

  • Witamina E

Jest najsilniejszym przeciwutleniaczem, którego zadaniem jest eliminowanie z organizmu wolnych rodników. Najwięcej witaminy E znajduje się w szpinaku, orzechach i nasionach słonecznika.

W diecie osoby, która chce wzmocnić swoją odporność, powinny znaleźć się także ryby i owoce morza, które zawierają w sobie dużą ilość selenu. Jest to pierwiastek odpowiedzialny za namnażanie się komórek odpornościowych. Natomiast spożycie dużej ilości pomidorów, pietruszki i warzyw strączkowych podnosi poziom cynku, niezbędnego do aktywacji narządów układu immunologicznego.

Zobacz także

Sposoby na wzmocnienie układu odpornościowego

Do wzmocnienia układu odpornościowego przyczynia się prowadzenie zdrowego stylu życia. Liczne badania wykazały, że codzienna aktywność fizyczna pobudza produkcję i aktywność komórek odpornościowych. Ćwiczenia powinny trwać około 40 minut i nie być zbyt intensywne. Korzystne działanie sportu na odporność wykazano u osób w każdym wieku. Najlepsza jest aktywność fizyczna na świeżym powietrzu, ponieważ przy okazji hartuje organizm. Dzięki temu staje się on odporny na wahania temperatur i niekorzystne warunki pogodowe.

Osoby, które żyją w ciągłym biegu i są narażone na duży stres, oraz te, które nie przeznaczają wystarczającej liczby godzin w ciągu dnia na sen i odpoczynek, są bardziej narażone na spadek odporności, a tym samym na infekcje wirusowe i bakteryjne. W sytuacji napięcia emocjonalnego organizm produkuje dużą ilość kortyzolu. Hormon ten jest odpowiedzialny za obniżenie liczby komórek układu odpornościowego. Powinno się dążyć do tego, aby każdego dnia znaleźć chociaż 30 minut na relaks i wyciszenie się. Może to być kąpiel, ćwiczenia oddechowe, joga, spacer lub spotkanie z przyjaciółmi. Warto zadbać również o regularny sen i kładzenie się spać o tych samych porach.

Najnowsze w naszym serwisie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Tabletki na drewnianej dużej łyżce

Neuroleptyki – wskazania, rodzaje oraz działanie leków przeciwpsychotycznych. Jakie zaburzenia się nimi leczy?

Olulista wykonuje pacjentce badanie okulistyczne

Zwyrodnienie plamki żółtej – przyczyny i objawy. Jak wygląda leczenie schorzenia?

Lekarz pokazuje mężczyźnie zdjęcie rentgenowskie kręgoslupa

Zwyrodnienie kręgosłupa – obraz choroby, przyczyny i leczenie. Jakimi ćwiczeniami można spowolnić rozwój choroby?

Wykrzywione dłonie starszej kobiety

Jak wygląda choroba zwyrodnieniowa stawów, czyli osteoartroza wielostawowa, gonartroza, koksartroza i inne

Kobieta w szarej bluzce leży na łóżku z termoforem

Jaka jest przyczyna tworzenia się skrzepów podczas okresu i o czym to świadczy? Czy okres ze skrzepami jest groźny?

Kobieta stoi przed lustrem i trzyma się jedną ręką za skroń, a drugą pod okiem

Neuropatia obwodowa – jakie są jej przyczyny i objawy? Leczenie obwodowych bólów neuropatycznych

Lekarka oglądająca zdjęcie roentgenowskie płuc.

Co to jest niedodma płuc? Objawy, diagnostyka obrazowa, leczenie. Czynniki zwiększające ryzyko wystąpienia

oko kobiety wpisane w różne algorytmy

Irydologia, czyli czytanie zdrowia z oczu. Na czym polega ta metoda i gdzie wykonać takie badanie?

Kobieta cierpiąca na otosklerozę podczas badania laryngologicznego.

Otoskleroza – leczenie operacyjne i zachowawcze, objawy choroby

Kobieta odczuwająca szum w głowie trzyma się za skronie.

Co oznacza ciągły szum w głowie? Przyczyny i postępowanie lecznicze

Dwóch lekarzy za pomocą przyrządów chirurgicznych wykonuje operację

Osteotomia – w czym kryje się sekret zabiegu chirurgicznego? Jakie są wskazania do rekonstrukcji kości i stawów?

Lekaż badający dłoń pokrytą brodawkami płaskimi.

Czym są brodawki płaskie? Jakie są przyczyny powstawania oraz jakie są sposoby ich leczenia?