Przejdź do treści

Jak wzmocnić układ immunologiczny u dorosłych?

kobieta dba o zdrowie
Fot. Robert Kneschke/AdobeStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wirus, który niszczy najbardziej agresywne nowotwory? To może być przełom w onkologii
Odkryto wirusa, który unieszkodliwia najbardziej agresywne nowotwory. To może być przełom w onkologii
Skąd ta senność po jedzeniu? 6 możliwych powodów /fot.Pexels Polina Tankilevitch
Skąd ta senność po jedzeniu? 6 możliwych powodów
Pstrykanie długopisem, kręcenie włosami, obgryzanie paznokci... Jak pozbyć się tych nawyków? Podpowiada Magdalena Komsta
Skubanie skórek, obgryzanie paznokci, strzelanie palcami? To mogą być stimy. Psycholożka podpowiada, jak się ich pozbyć
Przez pandemię psychika dzieci jest w tragicznym stanie. Odpowiedź rządu? Infolinia prowadzona przez księdza egzorcystę
Przez pandemię psychika dzieci jest w tragicznym stanie. Odpowiedź rządu? Infolinia prowadzona przez księdza egzorcystę
Ericka Hart pokazała na wybiegu blizny po mastektomii. Prawdziwa rewolucja na tygodniu mody w Nowym Jorku

Układ immunologiczny odpowiada za obronę organizmu przed drobnoustrojami wywołującymi infekcje i choroby. Pod wpływem różnych czynników jego działanie może zostać osłabione, co może być groźne zwłaszcza w okresach przeziębienia i grypy. Warto wiedzieć, jak wzmocnić układ immunologiczny u dorosłych, aby cieszyć się dobrym zdrowiem.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Agnieszka Widera
lekarz

Układ immunologiczny jest jednym z elementów odporności. Jego funkcją jest rozpoznawanie, zapamiętywanie i eliminowanie czynników chorobotwórczych, takich jak wirusy, bakterie i pasożyty. Układ immunologiczny rozwija się już od pierwszych dni po narodzinach, a pełną sprawność osiąga około 20. roku życia człowieka. Komórki układu odpornościowego znajdują się w różnych narządach ciała, aby móc szybko reagować w sytuacji zagrożenia. Działanie układu immunologicznego może zostać osłabione przez brak odpoczynku, stres, siedzący tryb życia i złe nawyki żywieniowe. W takich sytuacjach konieczne jest podejmowanie działań prozdrowotnych i uzupełnianie witamin na wzmocnienie organizmu dla dorosłych.

Witaminy dla dorosłych na wzmocnienie

Na prawidłowe działanie układu immunologicznego znaczący wpływ mają witaminy i składniki mineralne. Należą do nich przede wszystkim witaminy (C, A, B, D, E), kwas foliowy, żelazo, cynk oraz selen. Warto zadbać o ich prawidłowy poziom, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, kiedy organizm jest szczególnie podatny na infekcje. Minerały i witaminy na wzmocnienie organizmu dla dorosłych powinny być dostarczane głównie z pożywieniem. Jednak kiedy organizm jest osłabiony i szczególnie narażony na zakażenie drobnoustrojami, zaleca się ich suplementację w formie produktów farmaceutycznych dostępnych w aptekach. Należy pamiętać, aby wybierać te suplementy diety, które są naturalne i nie zawierają w sobie szkodliwych składników. Warto swój wybór skonsultować z lekarzem.

Witaminy na wzmocnienie organizmu dla dorosłych mogą być dostarczane także w formie naturalnych syropów. W okresie zwiększonej zachorowalności zaleca się picie syropu z czarnego bzu, malin lub lipy. Można dodawać je do herbaty lub pić po jednej łyżeczce rano i wieczorem.

Dieta na wzmocnienie odporności

Zbilansowana dieta, która dostarcza organizmowi niezbędnych składników odżywczych, pozwala na zachowanie zdrowia i zwiększenie odporności. W diecie powinny znaleźć się witaminy dla dorosłych na wzmocnienie, takie jak:

  • Witamina C

Jej głównym składnikiem jest kwas askorbinowy, który wzmacnia i uszczelnia naczynia krwionośne. Dzięki temu przemieszczanie się patogenów jest utrudnione. Witamina C wpływa także na produkcję komórek układu immunologicznego. Jej źródłem są przede wszystkim owoce i warzywa.

  • Witamina A

Wpływa korzystnie na skórę i błony śluzowe, czyli pierwszą barierę, którą muszą pokonać czynniki chorobotwórcze. Ponadto przyczynia się do zwiększenia ilości produkowanych przeciwciał. Najwięcej witaminy A znajduje się w marchwi, szpinaku i wątróbce.

  • Witamina D

Ma wpływ na różnicowanie się komórek układu odpornościowego, dzięki czemu każda z nich jest wyspecjalizowana w konkretnym działaniu. Źródłem witaminy D są ryby, wątróbka i jaja.

  • Witamina B

Korzystnie wpływa na układ nerwowy, którego prawidłowe funkcjonowanie ściśle wiąże się z poziomem odporności organizmu. Szczególnie ważny jest kwas foliowy (witamina B9), którego głównym źródłem są zielone warzywa.

  • Witamina E

Jest najsilniejszym przeciwutleniaczem, którego zadaniem jest eliminowanie z organizmu wolnych rodników. Najwięcej witaminy E znajduje się w szpinaku, orzechach i nasionach słonecznika.

W diecie osoby, która chce wzmocnić swoją odporność, powinny znaleźć się także ryby i owoce morza, które zawierają w sobie dużą ilość selenu. Jest to pierwiastek odpowiedzialny za namnażanie się komórek odpornościowych. Natomiast spożycie dużej ilości pomidorów, pietruszki i warzyw strączkowych podnosi poziom cynku, niezbędnego do aktywacji narządów układu immunologicznego.

Zobacz także

Sposoby na wzmocnienie układu odpornościowego

Do wzmocnienia układu odpornościowego przyczynia się prowadzenie zdrowego stylu życia. Liczne badania wykazały, że codzienna aktywność fizyczna pobudza produkcję i aktywność komórek odpornościowych. Ćwiczenia powinny trwać około 40 minut i nie być zbyt intensywne. Korzystne działanie sportu na odporność wykazano u osób w każdym wieku. Najlepsza jest aktywność fizyczna na świeżym powietrzu, ponieważ przy okazji hartuje organizm. Dzięki temu staje się on odporny na wahania temperatur i niekorzystne warunki pogodowe.

Osoby, które żyją w ciągłym biegu i są narażone na duży stres, oraz te, które nie przeznaczają wystarczającej liczby godzin w ciągu dnia na sen i odpoczynek, są bardziej narażone na spadek odporności, a tym samym na infekcje wirusowe i bakteryjne. W sytuacji napięcia emocjonalnego organizm produkuje dużą ilość kortyzolu. Hormon ten jest odpowiedzialny za obniżenie liczby komórek układu odpornościowego. Powinno się dążyć do tego, aby każdego dnia znaleźć chociaż 30 minut na relaks i wyciszenie się. Może to być kąpiel, ćwiczenia oddechowe, joga, spacer lub spotkanie z przyjaciółmi. Warto zadbać również o regularny sen i kładzenie się spać o tych samych porach.

Najnowsze w naszym serwisie

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Spirometria - co to, normy, co wykrywa? Przebieg badania, przeciwwskazania

Spirometria – co to, normy, co wykrywa? Przebieg badania, przeciwwskazania

Badanie

Przełom w diagnozowaniu Alzheimera! Algorytm opracowany przez litewskich naukowców wykrywa chorobę z prawie 100-procentową dokładnością

W Hiszpanii został wydany alert epidemiczny. Powód? Podejrzenie wąglika

W Hiszpanii został wydany alert epidemiczny. Podejrzenie wąglika

Bliźniaczki syjamskie

Izrael. Lekarze rozdzielili bliźniaczki syjamskie zrośnięte głowami

Zespół stresu pourazowego (PTSD) - co to, objawy, leczenie, jak pomóc

Zespół stresu pourazowego (PTSD) – co to, objawy, leczenie, jak pomóc

ilustracja wątroby w rękach lekarza, 3D

Bilirubina całkowita – norma, podwyższona. Jak ją obniżyć?

Suplementy diety na odporność – które są najlepsze?

Kobieta leży w gabinecie lekarskim podłączona pod EEG

Badanie EEG – co wykrywa u dziecka i dorosłego? Wynik

Lekarz pobierający próbkę krwi aby sprawdzić czy pacjent jest chory na hemofilię

Hemofilia typu A, B i C – przyczyny, objawy i leczenie

Szybka utrata wagi – o czym może świadczyć nagłe chudnięcie?

Laborantka trzyma w ręku łańcuch genetyczny.

Zespół Edwardsa – jakie są przyczyny i objawy choroby?

Objawy alkoholizmu są szczególnie widoczne po odstawieniu tej substancji.

Alkoholizm – objawy, skutki, leczenie. Jak pomóc alkoholikowi?

Hirsutyzm, czyli nadmierna ilość owłosienia. Przyczyny, objawy i leczenie

Łatwo zasypiasz w dzień i nie śpisz w nocy? To może być narkolepsja. Sprawdź, jakie objawy ma to zaburzenie

Kobieta chora na sarkoidozę rozmawia z lekarką.

Sarkoidoza – objawy, leczenie, rodzaje. Co to jest?

Kury

Zgłoszono pierwszy przypadek ptasiej grypy H10N3 u człowieka

Sauna fińska – właściwości, jak korzystać, przeciwwskazania

Po szczepieniu nie wytworzyli przeciwciał. Problem może dotyczyć nawet 10 proc. społeczeństwa

„Polski ład” ogłoszony. Co nowego w ramach działań w zakresie ochrony zdrowia?

Opieka paliatywna – na czym polega i jakie są jej rodzaje. Dla kogo jest przeznaczona taka forma opieki?

Opieka paliatywna – komfort w chorobie w starszym wieku. Na czym polega? Czy możemy się tego nauczyć?

Colostrum na odporność – czy to rzeczywiście działa?

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Hesperydyna – wykorzystanie w lecznictwie i kosmetyce

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Dobry seks – różnica wieku czyni cuda

Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido