Przejdź do treści

L-karnityna – rola w organizmie, niedobór, suplementacja

L-karnityna
L-karnityna
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Źródło: iStockPhoto
Co robić, gdy sen nie nadchodzi? O zmianach dla zdrowego snu pisze lek. Ewa Stawiarska
Źródło: Instagram/Porozumienie Rezydentów
Medycy walczą z hejtem, jakiego doświadczają w czasie pandemii. Rusza akcja #wylecznienawiść
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać / fot.Pexels
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać
Wirus RSV szerzy się w Wielkiej Brytanii
Nie tylko COVID-19. Inny groźny wirus atakuje małe dzieci
Pielęgniarka w skafandrze ochronnym trzyma w rękach szczepionkę
Izrael: Trzecia dawka szczepionki na COVID-19. Prezydent zaszczepił się jako pierwszy

L-karnityna to substancja niezbędna i niezastąpiona dla naszego organizmu. Występuje fizjologicznie w organizmie, może być przyjmowana jako suplement diety. Upodobali ją sobie sportowcy. Teraz sięgają po nią osoby na diecie, które chcą zgubić nadmiar kilogramów. Jak działa L-karnityna i kiedy po nią sięgać?

L-karnityna – co to jest?

Karnityna to związek występujący przede wszystkim w mięśniach szkieletowych oraz mięśniu serca. Związek ten syntetyzowany jest w wątrobie i nerkach z dwóch aminokwasów – metioniny i lizyny. Karnityna może występować w dwóch postaciach: D-karnityna to postać nieaktywna, a L-karnityna to aktywna biologicznie postać karnityny.

Rola L-karnityny w organizmie

Udział w metabolizmie lipidów to główna funkcja, jaką w organizmie człowieka pełni L-karnityna. Działanie tego związku sprowadza się do uczestnictwa w transporcie kwasów tłuszczowych do miejsca ich spalania, mitochondriów. Karnityna wspomaga prawidłowe funkcjonowanie mięśni, w tym serca, działa przeciwutleniająco. Suplementacja diety tym związkiem ogranicza uczucie zmęczenia i poprawia nastrój, ale nie zwiększa wydolności organizmu czy utraty masy ciała.

Dzienne zapotrzebowanie na L-karnitynę

Dobowe zapotrzebowanie na karnitynę do około 15 mg. Takie ilości karnityny mogą być pozyskane drogą endogennej syntezy oraz dostarczone wraz z dietą.

Tabletki

Zwiększone zapotrzebowanie na L-karnitynę

Czynniki mogące zwiększać zapotrzebowanie na karnitynę to:

  • dieta bezmięsna, zwłaszcza wegańska;
  • niedobór w diecie składników, takich jak witamina C, B6, niacyna i żelazo;
  • choroba niedokrwienna serca i zaburzenia krążenia;
  • neuropatia cukrzycowa,
  • zaburzenia pracy nerek,
  • zaburzenia płodności u mężczyzn.

Źródła L-karnityny w diecie

W diecie nie brakuje naturalnych źródeł karnityny. Najważniejsze z nich to:

  • czerwone mięso, zwłaszcza jagnięcina i baranina;
  • drób,
  • ryby,
  • nabiał,
  • fermentowane produkty sojowe, jak miso i tempeh;
  • masło orzechowe,
  • szparagi,
  • awokado,
  • pełne ziarno pszenicy.

Niedobór L-karnityny w organizmie

Do niedoboru karnityny może dojść w efekcie zbyt niskiej podaży tego związku wraz z dietą, a także schorzeń wątroby czy nerek. Gdy karnityny jest za mało, może się pojawić niski poziom cukru we krwi, zmęczenie i osłabienie siły mięśni, zaburzenia pracy serca.

Nadmiar karnityny w organizmie

Przyjmowanie zbyt wysokich dawek L-karnityny wraz z suplementami może prowadzić do przedawkowania L-karnityny. Skutki uboczne to  biegunka, osłabienie siły mięśni. W przypadku cukrzycy, padaczki, chorób serca, nerek lub wątroby czy przyjmowania hormonów tarczycy, suplementacja musi być uzgodniona z lekarzem.

L-karnityna – jak stosować suplement diety?

L-karnityna dostępna jest w postaci suplementów diety – jako kapsułki, proszek, L-karnityna w płynie. W jaki celu zażywana jest L – karnityna? Efekty suplementacji są szczególnie doceniane przez osoby intensywnie uprawiające sport – karnityna umożliwia wydłużenie czasu wysiłku i wspomaga potreningową regenerację mięśni. Jak powinna być zażywana L-karnityna – przed czy po treningu? Wskazane jest stosowanie suplementu przed treningiem, a zalecana dawka to 500-2000 mg na dobę.

Suplementy dietu

L-karnityna – skutki uboczne

Stosowanie L-karnityny w postaci suplementu diety uznawane jest za bezpieczne. Niekiedy mogą pojawić się umiarkowane efekty uboczne, towarzyszące zazwyczaj przyjęciu zbyt dużych dawek preparatu. Wówczas można doświadczyć bólów brzucha, biegunki czy wymiotów.

 


Bibliografia:

Fielding R. i in., L-carnitine supplementation in recovery after exercise; Nutrients, Mar 2018

Kępka A. i in., Karnityna: funkcja, metabolizm i znaczenie w niewydolności wątroby u pacjentów w przebiegłym zatruciu alkoholem; Postepy Hig Med Dośw, 2011

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Pocałunek to samo zdrowie / istock

Całowanie się jest zdrowe. Jakie plusy dla organizmu za sobą niesie?

Kobieta mierzy obwód w talii

Stałe wciąganie brzucha nie jest zdrowe. Nie powinnaś tego robić

Relaksacja Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

„Od czego zaczyna się reset hormonalny? Od uświadomienia sobie, że z przebitą oponą nie pojedziesz dalej”. Recenzja książki „Dieta 7 hormonów” Sary Gottfried

Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?

Ektomorfik – kto to, dieta i trening. Jak może przytyć?

Mezomorfik – kto to jest, cechy, dieta i trening dla mezomorfika

Seks was nie odchudzi. I bardzo dobrze!

Tendinopatia – co to jest, rodzaje, leczenie

Metoda Bobath – rehabilitacja, ćwiczenia, poradnik

Masaż wirowy – rodzaje, wskazania, przygotowanie, cena

Rotor rehabilitacyjny – czym jest i jaki wybrać?

Diatermia krótkofalowa (teraplus) – działanie i wskazania

Nerw łokciowy – funkcje, uszkodzenie, ćwiczenia i operacja

Mięsień czworogłowy uda – budowa, funkcje, ćwiczenia

odchudzanie nie jest tanie

Ile kosztuje utrata jednego kilograma ciała? Fizjoterapeutka wyliczyła

Powięź – budowa, funkcje, choroby. Zapalenie powięzi

Budowa kolana – rzepka, łąkotka, więzadła

Mięśnie brzucha – podział, anatomia, funkcje

Mięśnie uda – budowa, funkcje, ćwiczenia, co na zakwasy

Kresa biała – anatomia. Rozstęp i przepuklina kresy białej

kobieta zimą

Przepona – funkcje, rodzaje, oddychanie, przepuklina

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Mięsień gruszkowaty – przyczyny, objawy, leczenie zespołu

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

plamy na nogach

Czym są czerwone plamy na nogach i co może być ich przyczyną?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!