Przejdź do treści

Miedź

Miedź
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
matka trzymająca dłoń dziecka
Coraz większa ilość cesarek
doktor michał lipa przodem
Czy USG jest bezpieczne?
Meghan Markle jest w ciąży. Poinformował Pałac Kensington
Marta Frej dla Hello Zdrowie!
smutna kobieta
Czy kobiecy gniew może być zdrowy?

Zapotrzebowanie dobowe: 2 mg

Rola: wchłanianie i przemiany żelaza oraz witaminy C; udział syntezie i funkcjonowaniu hemoglobiny w czerwonych krwinkach; produkcja białek skóry i tkanki łącznej – kolagenu i elastyny, barwnika skóry i włosów – melaniny, hormonów, m.in. dopaminy i noradrenaliny, enzymów neutralizujących wolne rodniki; budowa osłonek mielinowych komórek nerwowych; przemiany związków tłuszczowych.

Zwiększone zapotrzebowanie: dieta bogata w cukry; nadmierne dawki suplementów z witaminą C, cynkiem i wapniem; choroba Crohna, celiakia, zaburzenia wchłaniania.

Objawy niedoboru: osłabiona regeneracji tkanki łącznej – zmniejszona elastyczność skóry, ścięgien, ścian naczyń krwionośnych; łamliwość i wyblakły kolor włosów; zaburzenia gospodarki lipidowej – rozwój miażdżycy i chorób serca; nadciśnienie i arytmia; anemie; migreny; choroby układu krążenia i nerek; osteoporoza; zaburzenia psychiczne; obniżenie poziomu estrogenu i zaburzenia płodności.

Skutki nadmiaru: toksyczne; nudności, wymioty, bóle brzucha i mięśni; zwiększenie wydzielania estrogenu, a w rezultacie objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego; uszkodzenie wątroby.

Źródła: wątroba i nerki; owoce morza: małże, homary, ostrygi; mięso; orzechy; warzywa; pełnoziarniste produkty zbożowe; nasiona roślin strączkowych; suszone owoce, m.in. morele i śliwki; orzechy i pestki; pomidory, zielone warzywa; grzyby; melasa; kakao; czarny pieprz; żeń-szeń.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Żelazo

Żelazo

Selen

Selen

Molibden

Molibden

Mangan

Mangan

Krzem

Krzem

Kobalt

Kobalt

Jod

Jod

Fluor

Fluor

Cynk

Cynk

Chrom

Chrom

Bor

Bor

5 naturalnych źródeł magnezu

5 naturalnych źródeł magnezu