Przejdź do treści

Mięsień naramienny – budowa, funkcje, ćwiczenia

kobieta trzymająca się za mięsień
Mięsień naramienny - budowa, funkcje, ćwiczenia Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Implant zamiast tabletki przeciwbólowej? Innowacyjne rozwiązanie naukowców
Lekarze dawali mu pół roku życia. Uratował go przeszczep, podczas którego otrzymał pięć narządów naraz
Wraca zerowy podatek VAT na zagraniczne leki ze zbiórek. Walczyli o to między innymi rodzice dzieci z SMA
„To był szok. Przez ponad dwadzieścia lat nie wiedziałam, z czym chodzę w brzuchu”. Szpital popełnił błąd. Pani Wanda odszkodowania nie dostanie
Kolejna fala zakażeń. „Obecny koronawirus bardzo różni się od oryginalnego, to inna choroba, więc możemy mówić o COVID-22”

Mięsień naramienny (mięsień barku) to największy mięsień wchodzący w skład mięśni obręczy kończyny górnej. Mięsień zlokalizowany jest w okolicy barku i odpowiada za stabilizowanie stawu ramiennego oraz wykonywanie ruchów ramienia. Mięśnie naramienne narażone są na takie urazy jak nadwyrężenie, naderwanie czy zerwanie. Mięśnie te ulegają także nadmiernemu napięciu, co prowadzi do wystąpienia bólu barków. Ćwiczenia na mięśnie barków można wykonywać zarówno w domu, jak i na siłowni. 

Mięsień naramienny – budowa i lokalizacja

Mięsień naramienny wchodzi w skład obręczy kończyny górnej, którą tworzy z następującymi mięśniami:

  • mięśniem podłopatkowym,
  • mięśniem obłym mniejszym,
  • mięśniem obłym większym,
  • mięśniem nadgrzebieniowym,
  • mięśniem podgrzebieniowym.

Mięsień naramienny to gruby i płaski mięsień otaczający staw barkowy. Ma on trzy miejsca przyczepu, które wyznaczają podział na trzy części. Część przednia, czyli część obojczykowa mięśnia naramiennego ma przyczep na końcu barkowym obojczyka. Część środkowa (barkowa) ma przyczep na wyrostku barkowym łopatki, natomiast część tylna (grzebieniowa) przyczepiona jest do do dolnego brzegu grzebienia łopatki. Wszystkie trzy części mięśnia naramiennego docierają do guzowatości naramiennej kości ramiennej, do której przyczepiają się silnym ścięgnem.

Mięśnie naramienne ukrwione są dzięki gałęziom tętnicy piersiowo – barkowej, a także dzięki tętnicy okalającej ramię tylnej oraz gałęzi naramiennej tętnicy głębokiej ramienia. Z kolei za unerwienie odpowiada splot ramienny i nerw pachowy.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Funkcje mięśnia naramiennego

Mięsień naramienny odpowiada przede wszystkim za stabilizację stawu ramiennego. Ponadto mięśnie barkowe umożliwiają wykonanie ruchów kończyny górnej. Najistotniejszym z tych ruchów jest odwodzenie ramienia do pozycji poziomej. W kontynuowaniu ruchu ręki powyżej poziomu ramienia uczestniczą natomiast mięśnie grzbietu. Ponadto mięsień naramienny pozwala na wykonywanie ruchów przywodzących do przodu, a także ruchów obrotowych do wewnątrz. Mięśnie barku uczestniczą w wykonywaniu ruchów przywodzących do tyłu, a także rotacji ramienia na zewnątrz.

Ból mięśnia naramiennego – przyczyny

Staw barkowy oraz okalające go mięśnie są podatne na rozmaite urazy. Gdy uszkodzony zostaje mięsień naramienny, ból pojawia się zazwyczaj podczas wykonywania ruchu odwodzenia ramienia. Urazy mięśnia naramiennego mają charakter nasilonego napięcia, przeciążenia oraz urazów mechanicznych – naderwania mięśnia naramiennego oraz zerwania mięśnia. Bolący bark przy podnoszeniu ręki może wskazywać także na zapalenie mięśnia naramiennego. Objawy towarzyszące zapaleniu to nie tylko ból, ale także obrzęk mięśnia i jego zwiększona tkliwość. Z kolei gdy pojawi się naciągnięcie barku, występuje ból zarówno w spoczynku, jak i podczas ruszania barkiem, a także zaczerwienienie barku i osłabienie kończyny górnej.

Zawsze należy mieć na uwadze, że przyczyną bólu barku może być nie tylko problem z mięśniem naramiennym, ale także zmiany zwyrodnieniowe stawu barkowego, zespół bolesnego barku, zespół cieśni podbarkowej, zapalenie kaletki podbarkowej.

kobieta biegająca na bieżni trzyma się za bolącą łydkę

Ćwiczenia na mięśnie naramienne

Warto regularnie wzmacniać mięśnie naramienne, wykonując zestaw odpowiednich ćwiczeń. Z powodzeniem można wykonać trening barków w domu, jak i na siłowni. Ćwiczenia na mięśnie barków najlepiej jest wykonywać ze sztangą lub hantlami. Jakie ćwiczenia na barki w domu warto wykonywać? Idealny zestaw ćwiczeń przedstawia się następująco:

  • wyciskanie sztangi sprzed klatki piersiowej – to ćwiczenie polega na przyjęciu pozycji siedzącej, a następnie chwyceniu sztangi w nachwycie na wysokości klatki piersiowej; sztangę należy wyciskać pionowo podczas wydechu;
  • wyciskanie hantli – podobnie jak w przypadku wyciskania sztangi konieczne jest przyjęcie pozycji siedzącej oraz chwycenie hantli nachwytem, na wysokości barków; hantle należy unieść łukiem nad głowę;
  • podciąganie sztangi wzdłuż tułowia do brody – przyjmując pozycję stojącą należy trzymać sztangę w nachwycie, na wysokości bioder; sztanga powinna być podciągnięta do brody wzdłuż tułowia, a ruch ten należy wykonać podczas wdechu; wraz z wydechem należy opuścić sztangę do pozycji wyjściowej;
  • unoszenie hantli w opadzie tułowia – należy przyjąć pozycję stojącą, układając nogi na szerokość bioder i pochylają tułów lekko do przodu; ramiona powinny zwisać swobodnie wzdłuż tułowia, a w dłoniach trzymane są hantle; utrzymując taką pozycję należy unieść ramiona podczas wydechu, ściągając łopatki; powrót do pozycji wyjściowej powinien nastąpić wraz ze wdechem.

 

Bibliografia:

  1. Bochenek A., Anatomia człowieka; Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2020.
i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Hipotonia mięśniowa – przyczyny, objawy i leczenie u dzieci i dorosłych

Czy wiosna szkodzi zdrowiu? Sprawdź, jakie dolegliwości mogą się wraz z nią pojawić, i jak sobie z nimi poradzić

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

Zmęczona kobieta

9 sygnałów, że nie jesteś w formie. Sprawdź, czy nie powinnaś zatroszczyć się o swoją kondycję

Trening Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Kwas moczowy we krwi – badanie, niskie i wysokie stężenie

„Ciało bez wątpienia lubi aktywność. Ale sport trzeba przyjąć z całym dobrodziejstwem inwentarza”. Jak nie zaczynać aktywności, mówi Andrzej Pyda

Jolanta Pawnik /fot. archiwum prywatne

Moja przygoda z Tru+ – za każdym razem miałam wrażenie, że to urządzenie słyszy moje myśli

Kinesiotaping / pexels

Kinesiotaping – czy naprawdę działa? Jakie są przeciwwskazania?

Mięśnie przedramienia – budowa, zapalenie, ból, ćwiczenia

ćwicząca kobieta

Mięsień nadgrzebieniowy – leczenie ścięgna, tendinopatia

kobieta w stroju sportowym

Mięsień ramienny – funkcje, budowa, ćwiczenia, topografia

Kobieta na siłowni

Mięsień dwugłowy uda – budowa, funkcje, ćwiczenia

Kobieta ćwicząca mięśnie brzucha

Mięsień poprzeczny brzucha – funkcje i ćwiczenia po ciąży

Kobieta ćwicząca mięsień czworoboczny

Mięsień czworoboczny – lokalizacja, funkcje, ćwiczenia

Biegająca kobieta

Mięśnie nóg – anatomia, funkcje, ćwiczenia

kobieta ćwicząca w lesie

Mięśnie posturalne – czym są, ćwiczenia wzmacniające

ćwiczenia mięśni pośladkowych

Mięśnie pośladkowe – anatomia, przyczyny bólu, ćwiczenia

ćwicząca kobieta

Mięsień trójgłowy ramienia – budowa, przyczepy, ćwiczenia

kobieta w stroju do ćwiczeń

Mięśnie skośne brzucha – anatomia, ból, ćwiczenia

łydki

Mięśnie łydki – budowa, przyczyny skurczów i bólu, ćwiczenia

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

×