Przejdź do treści

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Poziom żelaza a długość życia – naukowcy widzą związek Jeffery Erhunse/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joanna Jaworska
3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]
Kobieta i mężczyzna przytulają się
Usłyszałaś od ginekologa, żeby przed seksem napić się lampki wina, żeby nie bolało? Pani Fizjotrener: to nie jest ból, na który możesz się godzić
San Marino
San Marino oferuje turystom szczepionkę wliczoną w koszty pobytu. Jest jeden haczyk
Szczepionki
Kolejny kraj wycofuje dwie szczepionki na COVID-19. Powodem są przypadki zakrzepów u zaszczepionych
Polekowe uszkodzenie wątroby – przyczyny i leczenie

Żelazo jest jednym z ważniejszych składników, które powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi. Wiemy, że jego niedobory nie są dla nas niczym dobrym, ale i nadmiar żelaza nie jest czymś pożądanym. Naukowcy dowiedzieli się o tym pierwiastku jeszcze czegoś – może wpływać na to, ile będziemy żyć. 

Co wpływa na to, jak długo żyjemy?

Chcąc żyć długo i zdrowo, powinniśmy zwracać uwagę na poziom żelaza we krwi. Do takich wniosków doszli naukowcy, którzy opublikowali wyniki swoich badań w czasopiśmie naukowym Nature Communications. Chcieli oni sprawdzić, co wpływa na to, ile (i w jakim zdrowiu) żyjemy. Jak wiemy, długie i zdrowe życie zależy od wielu czynników, m.in. od stylu życia, środowiska czy genetyki. Najnowsze szacunki wskazują, że składniki genetyczne, wpływające na długość życia czy lata wolne od chorób, to zaledwie 10 proc. całego wpływu – przebadanie ich jest zatem niezwykle trudne. Jednak, przy wystarczających próbkach, badania asocjacyjne całego genomu dotyczące cech starzenia, mogą zidentyfikować potencjalne geny zaangażowane w proces starzenia się. Tym właśnie zajęli się badacze.

Dynia i pestki

Metabolizm żelaza ma znaczenie

Naukowcy oceniali stopień pokrywania się w badaniu asocjacyjnym całego genomu (GWAS) trzech różnych rodzajów fenotypów starzenia. Wykorzystali trzy publiczne badania GWAS, pochodzące z Europy. Wzięli pod uwagę:

  • Długość życia,
  • Lata przeżyte bez chorób
  • Długowieczność (definiowaną jako przeżycie do wieku ponad 90 percentyla).

Przeprowadzone analizy wykazały, że z tymi miarami długiego życia powiązanych jest 10 kluczowych regionów genomu, a także zestawy genów, które są związane ze sposobem metabolizowania żelaza przez organizm. Zbyt duża ilość żelaza we krwi może być łączona ze zwiększonym ryzykiem wcześniejszej śmierci. Odkrycia badaczy sugerują, że wysoki poziom żelaza skraca czas życia wolny od chorób, a kontrolowanie jego poziomu może pomóc zapobiegać schorzeniom związanym z wiekiem.  Naukowcy spekulują, że ich odkrycia dotyczące metabolizmu żelaza mogą także wyjaśniać, dlaczego dieta bogata w czerwone mięso (o wysokim poziomie żelaza) jest łączona z chorobami, które pojawiają się wraz z wiekiem, jak choroby serca. Wskazują także, że chociaż badania wiążące obszary chromosomów odpowiedzialne za starzenie się z metabolizmem żelaza są na wczesnym etapie, to już dają wiele możliwości – m.in. dotyczących stworzenia leków, które obniżałyby poziom żelaza we krwi, a co za tym idzie – wydłużały życie. Odkrycie naukowców – jeśli zostanie poparte kolejnymi badaniami – może poprawić jakość i długość naszego życia.

Nie mamy wpływu na metabolizm żelaza, który jest związany z genetyką, ale mamy wpływ na samą ilość przyjmowanego przez nas żelaza – stosując zdrową, urozmaiconą dietę.

Żelazo na wagę złota. A może nie?

Doskonale wiemy, że żelazo jest jednym z ważniejszych składników, które powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi. M.in. wchodzi w skład hemoglobiny, wspiera układ odpornościowy.  Jednak wiemy także, że nie tylko jego niedobór jest zły. Nadmiar żelaza łączony jest z ryzykiem zachorowania na chorobę Parkinsona czy schorzenia wątroby, wpływa także na zdolność organizmu do zwalczania infekcji. Najnowsze badanie dodaje jeszcze jedną cegiełkę, wskazując, że poziom żelaza ma wpływ na długość naszego życia – a jego nadmiar może wpływać na to, ile będziemy żyć oraz czy będą to lata spędzone bez chorób.

 

 

 

kobieta trzymająca suplementy

Gdzie znajdziemy żelazo? I jakie są normy?

Żelazo hemowe znajdziemy w produktach pochodzenia zwierzęcego, z kolei niehemowe – w produktach pochodzenia roślinnego. Źródła żelaza w diecie to np. podroby, produkty zbożowe czy nasiona roślin strączkowych. Warto nadmienić, że lepiej przyswajamy żelazo hemowe, chociaż w naszym jadłospisie dominuje raczej ten drugi typ. Jak czytamy „Normach żywienia dla populacji Polski”, przygotowanych przez Instytut Żywności i Żywienia, średnie spożycie żelaza u osób dorosłych waha się od 9,4 mg na dobę do 17,9 mg/dobę. Z kolei w całodziennym jadłospisie Polaków średnia zawartość żelaza to 12,4 mg (u chłopców i mężczyzn było to 15 mg, a u dziewcząt i kobiet – 10,2 mg).

Poziom zalecanego spożycia żelaza (RDA), określony przez opracowane przez IŻiŻ Normy Żywienia dla populacji Polski, to 10 mg u mężczyzn i 18 mg u kobiet na dobę. Amerykański Instytut Medycyny Narodowej Akademii Nauk określił UL (tolerowane dzienne spożycie) żelaza na poziomie 45 mg/dzień. Dawka śmiertelna wynosi 1400 mg/kg m.c. Maksymalna ilość żelaza w suplementach diety – zgodnie z opublikowaną pod koniec 2019 uchwałą Zespołu ds. suplementów diety – to 20 mg/dzień, z kolei w suplementach dla kobiet w ciąży nie powinna przekraczać 30 mg.

Czekając na dalsze badania nad wpływem żelaza na długość życia, nie pozostaje nam nic innego jak stosować zdrową, urozmaiconą dietę. W końcu nie od dziś wiadomo, że co za dużo, to niezdrowo.

 

Źródło: nature.com, sciencealert, Instytut Żywności i Żywienia

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

Kobieta

Epigenetyka – zdrowie to nie tylko geny

Szklanka z wodą i tabletki

W jaki sposób bezpiecznie podzielić tabletki? Czy można je kruszyć? Wyjaśnia pielęgniarka Natalia Lekowska

Kobieta robi ciasto w kuchni

Masz czarne akcesoria kuchenne? Lepiej z nich nie korzystaj! Ostrzega Mama Chemik

prof. Krzysztof J. Filipiak

Prof. Krzysztof J. Filipiak: „Wielu z nas zdaje sobie sprawę, że szczepionki znajdą się w Polsce najwcześniej jesienią 2021 r. Nadal więc czeka nas trudny rok walki z pandemią”

Sarkocystoza – objawy, diagnostyka, leczenie i profilaktyka

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Odkażasz ciągle dłonie? Sprawdź, czy na pewno robisz to dobrze

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Chcesz zadbać o jelita? 4 rzeczy, o których musisz pamiętać

Najpopularniejsze

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?