Przejdź do treści

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Poziom żelaza a długość życia – naukowcy widzą związek Jeffery Erhunse/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Źródło: Instagram/Porozumienie Rezydentów
Medycy walczą z hejtem, jakiego doświadczają w czasie pandemii. Rusza akcja #wylecznienawiść
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać / fot.Pexels
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać
Wirus RSV szerzy się w Wielkiej Brytanii
Nie tylko COVID-19. Inny groźny wirus atakuje małe dzieci
Pielęgniarka w skafandrze ochronnym trzyma w rękach szczepionkę
Izrael: Trzecia dawka szczepionki na COVID-19. Prezydent zaszczepił się jako pierwszy
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję

Żelazo jest jednym z ważniejszych składników, które powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi. Wiemy, że jego niedobory nie są dla nas niczym dobrym, ale i nadmiar żelaza nie jest czymś pożądanym. Naukowcy dowiedzieli się o tym pierwiastku jeszcze czegoś – może wpływać na to, ile będziemy żyć. 

Co wpływa na to, jak długo żyjemy?

Chcąc żyć długo i zdrowo, powinniśmy zwracać uwagę na poziom żelaza we krwi. Do takich wniosków doszli naukowcy, którzy opublikowali wyniki swoich badań w czasopiśmie naukowym Nature Communications. Chcieli oni sprawdzić, co wpływa na to, ile (i w jakim zdrowiu) żyjemy. Jak wiemy, długie i zdrowe życie zależy od wielu czynników, m.in. od stylu życia, środowiska czy genetyki. Najnowsze szacunki wskazują, że składniki genetyczne, wpływające na długość życia czy lata wolne od chorób, to zaledwie 10 proc. całego wpływu – przebadanie ich jest zatem niezwykle trudne. Jednak, przy wystarczających próbkach, badania asocjacyjne całego genomu dotyczące cech starzenia, mogą zidentyfikować potencjalne geny zaangażowane w proces starzenia się. Tym właśnie zajęli się badacze.

Dynia i pestki

Metabolizm żelaza ma znaczenie

Naukowcy oceniali stopień pokrywania się w badaniu asocjacyjnym całego genomu (GWAS) trzech różnych rodzajów fenotypów starzenia. Wykorzystali trzy publiczne badania GWAS, pochodzące z Europy. Wzięli pod uwagę:

  • Długość życia,
  • Lata przeżyte bez chorób
  • Długowieczność (definiowaną jako przeżycie do wieku ponad 90 percentyla).

Przeprowadzone analizy wykazały, że z tymi miarami długiego życia powiązanych jest 10 kluczowych regionów genomu, a także zestawy genów, które są związane ze sposobem metabolizowania żelaza przez organizm. Zbyt duża ilość żelaza we krwi może być łączona ze zwiększonym ryzykiem wcześniejszej śmierci. Odkrycia badaczy sugerują, że wysoki poziom żelaza skraca czas życia wolny od chorób, a kontrolowanie jego poziomu może pomóc zapobiegać schorzeniom związanym z wiekiem.  Naukowcy spekulują, że ich odkrycia dotyczące metabolizmu żelaza mogą także wyjaśniać, dlaczego dieta bogata w czerwone mięso (o wysokim poziomie żelaza) jest łączona z chorobami, które pojawiają się wraz z wiekiem, jak choroby serca. Wskazują także, że chociaż badania wiążące obszary chromosomów odpowiedzialne za starzenie się z metabolizmem żelaza są na wczesnym etapie, to już dają wiele możliwości – m.in. dotyczących stworzenia leków, które obniżałyby poziom żelaza we krwi, a co za tym idzie – wydłużały życie. Odkrycie naukowców – jeśli zostanie poparte kolejnymi badaniami – może poprawić jakość i długość naszego życia.

Nie mamy wpływu na metabolizm żelaza, który jest związany z genetyką, ale mamy wpływ na samą ilość przyjmowanego przez nas żelaza – stosując zdrową, urozmaiconą dietę.

Żelazo na wagę złota. A może nie?

Doskonale wiemy, że żelazo jest jednym z ważniejszych składników, które powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi. M.in. wchodzi w skład hemoglobiny, wspiera układ odpornościowy.  Jednak wiemy także, że nie tylko jego niedobór jest zły. Nadmiar żelaza łączony jest z ryzykiem zachorowania na chorobę Parkinsona czy schorzenia wątroby, wpływa także na zdolność organizmu do zwalczania infekcji. Najnowsze badanie dodaje jeszcze jedną cegiełkę, wskazując, że poziom żelaza ma wpływ na długość naszego życia – a jego nadmiar może wpływać na to, ile będziemy żyć oraz czy będą to lata spędzone bez chorób.

 

 

 

kobieta trzymająca suplementy

Gdzie znajdziemy żelazo? I jakie są normy?

Żelazo hemowe znajdziemy w produktach pochodzenia zwierzęcego, z kolei niehemowe – w produktach pochodzenia roślinnego. Źródła żelaza w diecie to np. podroby, produkty zbożowe czy nasiona roślin strączkowych. Warto nadmienić, że lepiej przyswajamy żelazo hemowe, chociaż w naszym jadłospisie dominuje raczej ten drugi typ. Jak czytamy „Normach żywienia dla populacji Polski”, przygotowanych przez Instytut Żywności i Żywienia, średnie spożycie żelaza u osób dorosłych waha się od 9,4 mg na dobę do 17,9 mg/dobę. Z kolei w całodziennym jadłospisie Polaków średnia zawartość żelaza to 12,4 mg (u chłopców i mężczyzn było to 15 mg, a u dziewcząt i kobiet – 10,2 mg).

Poziom zalecanego spożycia żelaza (RDA), określony przez opracowane przez IŻiŻ Normy Żywienia dla populacji Polski, to 10 mg u mężczyzn i 18 mg u kobiet na dobę. Amerykański Instytut Medycyny Narodowej Akademii Nauk określił UL (tolerowane dzienne spożycie) żelaza na poziomie 45 mg/dzień. Dawka śmiertelna wynosi 1400 mg/kg m.c. Maksymalna ilość żelaza w suplementach diety – zgodnie z opublikowaną pod koniec 2019 uchwałą Zespołu ds. suplementów diety – to 20 mg/dzień, z kolei w suplementach dla kobiet w ciąży nie powinna przekraczać 30 mg.

Czekając na dalsze badania nad wpływem żelaza na długość życia, nie pozostaje nam nic innego jak stosować zdrową, urozmaiconą dietę. W końcu nie od dziś wiadomo, że co za dużo, to niezdrowo.

 

Źródło: nature.com, sciencealert, Instytut Żywności i Żywienia

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Komisja Europejska zobowiązała się do wycofania klatek w hodowli zwierząt w całej Unii Europejskiej. To historyczny moment!

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

Kobieta

Epigenetyka – zdrowie to nie tylko geny

Szklanka z wodą i tabletki

W jaki sposób bezpiecznie podzielić tabletki? Czy można je kruszyć? Wyjaśnia pielęgniarka Natalia Lekowska

Kobieta robi ciasto w kuchni

Masz czarne akcesoria kuchenne? Lepiej z nich nie korzystaj! Ostrzega Mama Chemik

prof. Krzysztof J. Filipiak

Prof. Krzysztof J. Filipiak: „Wielu z nas zdaje sobie sprawę, że szczepionki znajdą się w Polsce najwcześniej jesienią 2021 r. Nadal więc czeka nas trudny rok walki z pandemią”

Sarkocystoza – objawy, diagnostyka, leczenie i profilaktyka

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Odkażasz ciągle dłonie? Sprawdź, czy na pewno robisz to dobrze

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

plamy na nogach

Czym są czerwone plamy na nogach i co może być ich przyczyną?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!