Przejdź do treści

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Poziom żelaza a długość życia – naukowcy widzą związek Jeffery Erhunse/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Kichasz, gdy patrzysz na słońce? Biotechnolog Dawid Polak wyjaśnia to zjawisko
Jak poznać, że upał ci zaszkodził? „Są trzy zjawiska kliniczne, które świadczą o nadmiernym działaniu ciepła” – mówi lekarz Michał Sutkowski
Zmagasz się z zaparciami? Fizjoterapeutka tłumaczy, jakie mogą być tego konsekwencje
Petting – co to jest, sposoby pettingu, petting a ciąża
„Kobiety uczą się zachowań społecznych na zasadzie kopiuj-wklej, aż osiągają biegłość, która czyni ich autyzm niewidzialnym”. O życiu i kobiecości ze spektrum autyzmu mówi psycholożka i nauczycielka jogi Agata Ucińska

Żelazo jest jednym z ważniejszych składników, które powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi. Wiemy, że jego niedobory nie są dla nas niczym dobrym, ale i nadmiar żelaza nie jest czymś pożądanym. Naukowcy dowiedzieli się o tym pierwiastku jeszcze czegoś – może wpływać na to, ile będziemy żyć. 

Co wpływa na to, jak długo żyjemy?

Chcąc żyć długo i zdrowo, powinniśmy zwracać uwagę na poziom żelaza we krwi. Do takich wniosków doszli naukowcy, którzy opublikowali wyniki swoich badań w czasopiśmie naukowym Nature Communications. Chcieli oni sprawdzić, co wpływa na to, ile (i w jakim zdrowiu) żyjemy. Jak wiemy, długie i zdrowe życie zależy od wielu czynników, m.in. od stylu życia, środowiska czy genetyki. Najnowsze szacunki wskazują, że składniki genetyczne, wpływające na długość życia czy lata wolne od chorób, to zaledwie 10 proc. całego wpływu – przebadanie ich jest zatem niezwykle trudne. Jednak, przy wystarczających próbkach, badania asocjacyjne całego genomu dotyczące cech starzenia, mogą zidentyfikować potencjalne geny zaangażowane w proces starzenia się. Tym właśnie zajęli się badacze.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Dynia i pestki

Metabolizm żelaza ma znaczenie

Naukowcy oceniali stopień pokrywania się w badaniu asocjacyjnym całego genomu (GWAS) trzech różnych rodzajów fenotypów starzenia. Wykorzystali trzy publiczne badania GWAS, pochodzące z Europy. Wzięli pod uwagę:

  • Długość życia,
  • Lata przeżyte bez chorób
  • Długowieczność (definiowaną jako przeżycie do wieku ponad 90 percentyla).

Przeprowadzone analizy wykazały, że z tymi miarami długiego życia powiązanych jest 10 kluczowych regionów genomu, a także zestawy genów, które są związane ze sposobem metabolizowania żelaza przez organizm. Zbyt duża ilość żelaza we krwi może być łączona ze zwiększonym ryzykiem wcześniejszej śmierci. Odkrycia badaczy sugerują, że wysoki poziom żelaza skraca czas życia wolny od chorób, a kontrolowanie jego poziomu może pomóc zapobiegać schorzeniom związanym z wiekiem.  Naukowcy spekulują, że ich odkrycia dotyczące metabolizmu żelaza mogą także wyjaśniać, dlaczego dieta bogata w czerwone mięso (o wysokim poziomie żelaza) jest łączona z chorobami, które pojawiają się wraz z wiekiem, jak choroby serca. Wskazują także, że chociaż badania wiążące obszary chromosomów odpowiedzialne za starzenie się z metabolizmem żelaza są na wczesnym etapie, to już dają wiele możliwości – m.in. dotyczących stworzenia leków, które obniżałyby poziom żelaza we krwi, a co za tym idzie – wydłużały życie. Odkrycie naukowców – jeśli zostanie poparte kolejnymi badaniami – może poprawić jakość i długość naszego życia.

Nie mamy wpływu na metabolizm żelaza, który jest związany z genetyką, ale mamy wpływ na samą ilość przyjmowanego przez nas żelaza – stosując zdrową, urozmaiconą dietę.

Żelazo na wagę złota. A może nie?

Doskonale wiemy, że żelazo jest jednym z ważniejszych składników, które powinniśmy dostarczać naszemu organizmowi. M.in. wchodzi w skład hemoglobiny, wspiera układ odpornościowy.  Jednak wiemy także, że nie tylko jego niedobór jest zły. Nadmiar żelaza łączony jest z ryzykiem zachorowania na chorobę Parkinsona czy schorzenia wątroby, wpływa także na zdolność organizmu do zwalczania infekcji. Najnowsze badanie dodaje jeszcze jedną cegiełkę, wskazując, że poziom żelaza ma wpływ na długość naszego życia – a jego nadmiar może wpływać na to, ile będziemy żyć oraz czy będą to lata spędzone bez chorób.

 

 

 

kobieta trzymająca suplementy

Gdzie znajdziemy żelazo? I jakie są normy?

Żelazo hemowe znajdziemy w produktach pochodzenia zwierzęcego, z kolei niehemowe – w produktach pochodzenia roślinnego. Źródła żelaza w diecie to np. podroby, produkty zbożowe czy nasiona roślin strączkowych. Warto nadmienić, że lepiej przyswajamy żelazo hemowe, chociaż w naszym jadłospisie dominuje raczej ten drugi typ. Jak czytamy „Normach żywienia dla populacji Polski”, przygotowanych przez Instytut Żywności i Żywienia, średnie spożycie żelaza u osób dorosłych waha się od 9,4 mg na dobę do 17,9 mg/dobę. Z kolei w całodziennym jadłospisie Polaków średnia zawartość żelaza to 12,4 mg (u chłopców i mężczyzn było to 15 mg, a u dziewcząt i kobiet – 10,2 mg).

Poziom zalecanego spożycia żelaza (RDA), określony przez opracowane przez IŻiŻ Normy Żywienia dla populacji Polski, to 10 mg u mężczyzn i 18 mg u kobiet na dobę. Amerykański Instytut Medycyny Narodowej Akademii Nauk określił UL (tolerowane dzienne spożycie) żelaza na poziomie 45 mg/dzień. Dawka śmiertelna wynosi 1400 mg/kg m.c. Maksymalna ilość żelaza w suplementach diety – zgodnie z opublikowaną pod koniec 2019 uchwałą Zespołu ds. suplementów diety – to 20 mg/dzień, z kolei w suplementach dla kobiet w ciąży nie powinna przekraczać 30 mg.

Czekając na dalsze badania nad wpływem żelaza na długość życia, nie pozostaje nam nic innego jak stosować zdrową, urozmaiconą dietę. W końcu nie od dziś wiadomo, że co za dużo, to niezdrowo.

 

Źródło: nature.com, sciencealert, Instytut Żywności i Żywienia

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają

Woda z kranu kuchennego

Siedem błędów, które popełniamy w kuchni. Nie chodzi o gotowanie, ale o… sprzątanie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Im starsze, tym lepsze? Sprawdziłyśmy!

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Mięso mielone wycofane ze sklepów. Wykryto w nim salmonellę

Mięso mielone wycofane ze sklepów. Wykryto w nim salmonellę

Czasem trzeba się porządnie wypłakać. Ale musisz pamiętać o ważnej rzeczy

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Nie wyobrażasz sobie dnia bez “energetyka”? To może być już uzależnienie

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Tauryna

Tauryna – pochodzenie, właściwości, suplementacja

wino

Wieczór bez wina to nie wieczór? Sprawdź, co się dzieje z twoim organizmem, gdy po kieliszek sięgasz codziennie

Jak sikać, by nie szkodzić mięśniom dna miednicy? Kluczowe jest ułożenie… łokci

Stara toaleta, sławojka

Po powrocie z urlopu spuść wodę w toalecie! Może cię to ustrzec przed ciężką chorobą układu oddechowego

Zadbaj o dobry sen! Oto 10 powodów, dla których lepiej kłaść się wcześniej spać

Kawa czy herbata – co zwykle wybierasz? Przeczytaj, a zmienisz swoje preferencje

Sprawdź datę ważności produktów, które masz w domu. Niektóre najprawdopodobniej nie nadają się już do użytku

Kobieta

Zdrowie masz w.. nosie? Tak, twój nos ma własny mikrobiom!

Bad hair day? Czas przyjrzeć się swojej pielęgnacji!

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Komisja Europejska zobowiązała się do wycofania klatek w hodowli zwierząt w całej Unii Europejskiej. To historyczny moment!

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

Kobieta

Epigenetyka – zdrowie to nie tylko geny

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×