Przejdź do treści

Chcesz skutecznie schudnąć? Oto najważniejsze czynniki, które wpływają na tempo chudnięcia

Zdjęcie: juan pablo rodriguez / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!
Mleko pomaga zasnąć: prawda czy mit? Sprawdziłam
Łatwo zasypiasz w dzień i nie śpisz w nocy? To może być narkolepsja. Sprawdź, jakie objawy ma to zaburzenie
Ratunku, głowa mi pęka! O nieoczywistych przyczynach bólu głowy mówi specjalistka fizjoterapii Katarzyna Kowalik
Red Lipstick Monster pokazała swoje zdjęcie w kostiumie kąpielowym – bez retuszu i filtra. „W końcu ktoś pokazuje prawdziwość kobiet”

Chcę schudnąć! To jeden z najczęściej pojawiających się celów, gdy zaczyna się nowy rok, wiosna czy po prostu rozpoczynamy treningi. Tempo chudnięcia jest zależne od kilku czynników, między innymi: początkowej masy ciała, genetyki, ilości snu, trybu życia, aktywności fizycznej i trybu dnia.

Każdy chciałby tracić na wadze jak najszybciej, jednak tak samo jak nadmierne kilogramy nie pojawiły się w ciągu nocy, tak nie znikną równie szybko. Przyjmuje się, że najlepiej jest tracić około pół kilograma do 1 kg tygodniowo. Jest to zdrowe tempo, które sprawi, że oprócz tkanki tłuszczowej, nie znikną mięśnie. Każdy organizm jest jednak inny i na naszą utratę wagi wpływa cały szereg czynników. Oto one.

Obecna waga

Bardzo mocno determinuje ona naszą kondycję oraz przemianę materii. Zasada obowiązująca wszystkich jest jedna – aby tracić na wadze, dzienne spalanie kalorii musi być większe niż ich spożycie. Tak więc osoba ważąca 150 kilogramów i spalająca dziennie ok. 2800 kalorii może znaczniej ograniczyć ich podaż, aby szybciej chudnąć, niż osoba ważąca 75 kilogramów spalająca dziennie 1800 kalorii.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Historia utraty wagi

Jeśli w przeszłości znacznie schudliście, ponowny spadek kilogramów może okazać się trudniejszy do osiągnięcia lub nieco wolniejszy.

Tryb życia

Jeśli już teraz prowadzicie zdrowy tryb życia, wskazówka na wadze najprawdopodobniej nie będzie przesuwała się w dół w zawrotnym tempie. Jeżeli jednak zaczynacie od zera, macie duże możliwości – od poprawy nawyków żywieniowych, poziomu aktywności czy czynników takich jak poziom stresu czy sen, które także wpływają na wagę.

Kobieta ćwiczy na rolce do ćwiczeń

Stan gospodarki hormonalnej

Hormony są biologicznymi przekaźnikami, które sterują znaczną częścią procesów przebiegających w organizmie, w tym także utratą wagi. Osoby z zaburzonym wydzielaniem hormonów tarczycy czy kortyzolu mają skłonności do przybierania na wadze. Hormony odgrywają w tym procesie ważną rolę szczególnie u kobiet.

Sposób na aktywność fizyczną

Ćwiczenia aerobowe sprzyjają spalaniu kalorii oraz służą układowi krążenia, jednak nie zapominajcie o budowaniu masy mięśniowej lub chociaż o zachowaniu tej, którą już macie – ponieważ wraz ze spadkiem masy mięśniowej spowalnia metabolizm, a co za tym idzie – także proces chudnięcia.

6 rzeczy, które spowalniają metabolizm

Genetyka

Jest to czynnik, na który nie mamy zbyt dużego wpływu. Badania wykazały, że na wagę wpływa około 200 genów. Istnieją jednak testy, dzięki którym możemy dowiedzieć się o naszych predyspozycjach. Jest też łatwiejszy sposób – wystarczy przeanalizować, jak kwestie te wyglądały u poprzednich pokoleń oraz wyciągnąć z nich wnioski.

Sen

Nie jest sekretem, że zbyt mała ilość snu (poniżej 7 godzin) spowalnia przemianę materii. Warto także zwrócić uwagę na jego jakość – kiedy jest ona niska, efekt jest podobny.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wystarczą dobre chęci i trochę czasu. Stretching jest dla wszystkich!

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Bolą cię plecy? Ulgę mogą przynieść ci poste ćwiczenia

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Ćwiczenia po porodzie / gettyimages

Od jakich ćwiczeń warto zacząć zaraz po porodzie? Fizjoterapeutka wyjaśnia

Kobieta i mężczyzna ćwiczą

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego, czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Wyprostuj się! Twój kręgosłup ci za to podziękuje

Wybierz najlepszy sport najlepszy dla twoich stawów. Fizjoterapeuta podpowiada

„Może pełnić ważną funkcję w zapobieganiu otyłości i insulinooporności”. O brązowej tkance tłuszczowej, którą warto mieć, mówi dr Iwona Boniecka

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Tomasz Sekielski / Fot. Jerzy Dudek/DDTVN/East News

Tomasz Sekielski szczerze o uzależnieniu. „Wiedziałem że wyrządzam sobie krzywdę. Bałem się, że się już nie obudzę”

Kobieta

Masz chorą tarczycę? Włącz te ćwiczenia w swój plan dnia

Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

„Joga to nie wyścig. Chodzi tylko o to, żeby się czuć dobrze w swoim ciele, nauczyć się je szanować i akceptować” – mówi Aldona Filipiuk, instruktorka Ashtanga joga

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia fizyczne mogą wzmocnić efektywność szczepienia. Najnowsze badania naukowców

Kobieta w ciąży

Makrosomia – płód większy niż wiek ciąży. Przyczyny, objawy, powikłania

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

„To rodzaj ruchu, który się nie narzuca. Jakby ktoś pociągał nasze kończyny za nitki”. O gyrokinesis®, treningu dla leniwych, mówi Ula Wojtkowiak

„Ciało reguluje wagę jak termostat. Nie wie, że zależy nam np. na wyszczupleniu ud, więc walczy o ochronę swoich zasobów”. O teorii wagi chronionej mówi psychodietetyczka Małgorzata Zięba

„Pokaż mi, jak stoisz, a powiem ci, w jakiej jesteś formie… psycho-fizycznej”. Kasia Bem radzi, jak się wreszcie porządnie wyprostować

Koślawe kolana

Koślawe kolana – przyczyny deformacji u dzieci i dorosłych. Jakie ćwiczenia i wkładki

Jak możesz sobie sama poradzić z zaparciami? Wyjaśnia fizjoterapeuta Kamil Kozakowski

Jak możesz sobie sama poradzić z zaparciami? Wyjaśnia fizjoterapeuta Kamil Kozakowski

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×