Przejdź do treści

7 czynników, od których zależy tempo chudnięcia

Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zadbaj o własne piersi. Ruszyła kampania Fundacji Rak’n’Roll
doktor michał lipa przodem
Czy USG jest bezpieczne? Dr Michał Lipa uspokaja kobiety
Meghan Markle jest w ciąży. Poinformował Pałac Kensington
Marta Frej dla Hello Zdrowie!
smutna kobieta
Czy kobiecy gniew może być zdrowy?

Chcę schudnąć! To jeden z najczęściej pojawiających się celów na nowy rok i nie tylko. Tempo chudnięcia jest zależne od kilku czynników, między innymi: początkowej masy ciała, genetyki, ilości snu, trybu życia, aktywności fizycznej i trybu dnia.

Każdy chciałby tracić na wadze jak najszybciej, jednak tak samo jak nadmierne kilogramy nie pojawiły się w ciągu nocy, tak nie znikną równie szybko. Przyjmuje się, że najlepiej jest tracić około pół kilograma do 1 kg tygodniowo. Jest to zdrowe tempo, które sprawi, że oprócz tkanki tłuszczowej, nie znikną mięśnie. Każdy organizm jest jednak inny i na naszą utratę wagi wpływa cały szereg czynników. Oto one.

[sticker]

1. Obecna waga – bardzo mocno determinuje ona naszą kondycję oraz przemianę materii. Zasada obowiązująca wszystkich jest jedna – aby tracić na wadze, dzienne spalanie kalorii musi być większe niż ich spożycie. Tak więc osoba ważąca 150 kilogramów i spalająca dziennie ok. 2800 kalorii może znaczniej ograniczyć ich podaż, aby szybciej chudnąć, niż osoba ważąca 75 kilogramów spalająca dziennie 1800 kalorii.

2. Historia utraty wagi – jeśli w przeszłości znacznie schudliście, ponowny spadek kilogramów może okazać się trudniejszy do osiągnięcia lub nieco wolniejszy.

3. Tryb życia – jeśli już teraz prowadzicie zdrowy tryb życia, wskazówka na wadze najprawdopodobniej nie będzie przesuwała się w dół w zawrotnym tempie. Jeżeli jednak zaczynacie od zera, macie duże możliwości – od poprawy nawyków żywieniowych, poziomu aktywności czy czynników takich jak poziom stresu czy sen, które także wpływają na wagę.

4. Stan gospodarki hormonalnej – hormony są biologicznymi przekaźnikami, które sterują znaczną częścią procesów przebiegających w organizmie, w tym także utratą wagi. Osoby z zaburzonym wydzielaniem hormonów tarczycy czy kortyzolu mają skłonności do przybierania na wadze. Hormony odgrywają w tym procesie ważną rolę szczególnie u kobiet.

5. Sposób na aktywność fizyczną – ćwiczenia aerobowe sprzyjają spalaniu kalorii oraz służą układowi krążenia, jednak nie zapominajcie o budowaniu masy mięśniowej lub chociaż o zachowaniu tej, którą już macie – ponieważ wraz ze spadkiem masy mięśniowej spowalnia metabolizm, a co za tym idzie – także proces chudnięcia.

6. Genetyka – jest to czynnik, na który nie mamy zbyt dużego wpływu. Badania wykazały, że na wagę wpływa około 200 genów. Istnieją jednak testy, dzięki którym możemy dowiedzieć się o naszych predyspozycjach. Jest też łatwiejszy sposób – wystarczy przeanalizować, jak kwestie te wyglądały u poprzednich pokoleń oraz wyciągnąć z nich wnioski.

7. Sen – nie jest sekretem, że zbyt mała ilość snu (poniżej 7 godzin) spowalnia przemianę materii. Warto także zwrócić uwagę na jego jakość – kiedy jest ona niska, efekt jest podobny.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Zadbaj o własne piersi. Ruszyła kampania Fundacji Rak’n’Roll

Leczenie onkologiczne – to nie tylko utrata włosów. Jakie są skutki radioterapii i chemioterapii?

Jesteś w grupie ryzyka? Nie bój się badań!

Iwona Xiężopolska-Krzyżańska: modliłam się zaledwie o pół roku, a dostałam od Boga jeszcze kilka lat

Myślisz, że rak piersi cię nie dotyczy? Nie bądź taka pewna

HZ kontra mity #3 Połóg

doktor michał lipa przodem

Czy USG jest bezpieczne? Dr Michał Lipa uspokaja kobiety

Badania piersi – w jakim dniu cyklu je robić?

„To, że nie mamy cycka, to nie znaczy, że nie jesteśmy kobietami”. Alicja Czarnecka o życiu po raku

chirurg Paweł Kabata sodchyla sięod biurka na którym stoi komputer

Onkolog dr Paweł Kabata: Lekarze to nie wyrachowane i sfrustrowane dranie

„Jakby lekarz chciał mi powiedzieć, że jestem za młoda na raka”. Ania Domiańczyk o życiu z rakiem

Przewodnik po badaniach piersi – jakie i kiedy warto zrobić?