Przejdź do treści

Przemilczane uroki zimy, czyli jak nasz organizm znosi niskie temperatury

Kobieta pod drewnianą chatą zima
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Moczenie nocne u dzieci i dorosłych – przyczyny, leczenie
W jaki sposób hormony wpływają na stan naszych jelit? Dietetyczka Emilia Cesarek wyjaśnia
Prezydent Francji ogłosił stworzenie pakietu psychiatrycznego dla dzieci z depresją
Prezydent Francji ogłosił stworzenie pakietu psychiatrycznego dla dzieci z depresją w związku z pandemią
Zakrzepica po szczepionkach przeciw COVID-19. Naukowcy mają dwie hipotezy, jaka może być ich przyczyna
Zakrzepica po szczepionkach przeciw COVID-19. Naukowcy mają hipotezy, jaka może być ich przyczyna
Zmęczone oczy po ciężkim dniu? Mamy na to sposób – joga oczu

Mróz zetnie lodem zbiorniki wodne, śnieg poprószy w całej Polsce – taką prognozę pogody zdarzy nam się usłyszeć pewnie jeszcze nieraz w tym sezonie. Ale czy wiemy, jak niskie temperatury wpływają na nasz organizm i nasze samopoczucie? Jakie „atrakcje” poza śniegiem sprzedaje nam zima? I jak powinniśmy o siebie zadbać w tym okresie?

Spalanie kalorii

Siarczysty mróz, śnieżny puch i wczesny mrok sprawiają, że zimowe wieczory chętnie spędzamy pod kocem, ogrzewając dłonie kubkiem ciepłej herbaty. A później zachodzimy w głowę, ile kilogramów więcej wskaże nasza waga przez to, że włączyliśmy tryb domatorki. Choć mogłoby się wydawać, że sezon zimowy sprzyja zwiększaniu masy ciała, to okazuje się, że nawet krótka ekspozycja na chłód – na przykład podczas zimowego spaceru – może przyspieszyć spalanie tkanki tłuszczowej. Czary? Nic z tych rzeczy. Otóż, organizm narażony na zbyt niską temperaturę zewnętrzną, musi się wysilić, by utrzymać odpowiedni poziom ciepła. Taki wysiłek związany jest z wydatkiem energetycznym, czyli spalaniem kalorii. Krótko mówiąc: nasz organizm wykorzystuje energię do tego, by się ogrzać.

Odwodnienie

Co więcej, zimą nasz organizm jest bardziej narażony na odwodnienie niż upalnym latem. Suche powietrze sprawia, że płuca muszą ciężej pracować, aby nawilżyć i ogrzać powietrze, które wdychamy. Mamy też grubszą odzież i pod jej ciężarem organizm zwiększa wysiłek. A im większy wysiłek, tym więcej płynów potrzebujemy. Niestety wraz ze spadkiem temperatury, spada również uczucie pragnienia. Nawet o 40 proc. Dlatego sięgajmy po wodę szczególnie w chłodne dni!

kobieta sięgająca po szklankę wody

Spadek odporności

Mróz wybija zarazki i dzięki temu choroby nie mnożą się na potęgę – pewnie słyszałyście nieraz takie stwierdzenie. Choć brzmi bardzo optymistycznie, nie gwarantuje nam przetrwania zimy bez złapania infekcji. W tym sezonie nawet częściej chorujemy, bo raptowne zmiany temperatur wystawiają nasz układ odpornościowy na próbę. Gdy przemarzniemy, przeziębienie – w postaci stanu podgorączkowego w pakiecie z kaszlem i/lub katarem – mamy murowane. Oddychanie lodowatym powietrzem sprawia, że zwężają się naczynia krwionośne. Obkurczone naczynia nie przepuszczają odpowiedniej liczby komórek odpornościowych, przez co nasz układ odpornościowy traci zdolność obrony przed zarazkami.

Jednak najpewniejsza przyczyna zwiększonej zachorowalności w sezonie zimowym nie leży w naszym układzie immunologicznym, ale w rinowirusach, które szczególnie dobrze rozmnażają się w zimnie. To one odpowiadają za 50 procent zachorowań na przeziębienie. Wystarczy już o 3 stopnie obniżyć temperaturę ciała, żeby rinowirusom stworzyć przytulny kącik. Wtedy nie dość, że namnażają się szybciej, to jeszcze produkują więcej zaraźliwych cząstek.

Słabsza kondycja skóry i odmrożenia

Najszybciej wychładzają się dłonie, stopy, uszy, policzki i nos. Gdy odczuwamy zimno, pieczenie, szczypanie lub drętwiejące palce, możliwe, że doszło odmrożenia. Pamiętajmy, żeby ogrzewać się stopniowo a nie gwałtownie. Powinno pomóc włożenie rąk lub stóp do letniej, a nie gorącej wody, przyłożenie termoforu i kubek ciepłej herbaty. Przemarzniętych części ciała nie pocieramy intensywnie, żeby nie uszkodzić naskórka.

Dłuższe przebywanie na mrozie powoduje zmniejszenie ukrwienia i dotlenienia naszej skóry przez co ta, staje się podrażniona i wysuszona. Najlepszym ratunkiem jest tłusty krem, który na powierzchni skóry będzie tworzył filtr ochronny, zabezpieczając ją przed utratą wilgoci. Zimą wybierajmy też kremy odżywcze, które pomogą zregenerować i odbudować naturalny płaszcz lipidowy skóry. Skuteczny krem odżywczy może się pochwalić witaminami A i E w składzie, ale mile widziane są też witaminy D i K, które wspomagają procesy regeneracji. Krem należy nakładać co najmniej kilkanaście minut przed wyjściem. W przeciwnym razie jego składniki pod wpływem mrozu mogą tylko podrażnić skórę. Wtedy łatwiej o przemrożenie.

Kosmetyki do ciała

Przed zakupem kremu warto przyjrzeć się jego składowi. Mile widziane są enzymy, flawonoidy, garbniki, kwas hialuronowy, kwasy owocowe, witamina C, aloes, arnika czy mukopolisacharydy. Składniki te skutecznie pomagają w ochronie narażonej na podrażnienia i obrzęki skóry. Lepiej natomiast zrezygnować z kremu, który zawiera alkohol. Przez zawartość alkoholu kremy uzyskują co prawda płynniejszą konsystencję, ale z drugiej strony składnik ten wysusza skórę.

Poza pielęgnacją istotne jest również odpowiednie ubranie. Najwięcej ciepła ucieka przez głowę i stopy. Na zimowy spacer obowiązkowo zabierzmy więc czapkę i ciepłe, nieprzemakające buty. Warto też mieć rękawiczki na zmianę, zwłaszcza gdy w planach są zabawy śniegiem czy inna aktywność fizyczna.

Więcej na temat tego, czego unikać, jak się ubierać i co jeść w sezonie zimowym przeczytacie w tym artykule: Zatroszcz się o siebie zimą.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

Meteopaci to osoby chore na pogodę. Jakie są przyczyny, objawy i sposoby leczenia meteopatii?

Chroń serce przed chłodem. Zimno może mu poważnie zaszkodzić

Kiedy zimno to za zimno dla dziecka? Wyjaśniamy, czy duży mróz wyklucza spacery

Kiedy zimno to za zimno dla dziecka? Wyjaśniamy, czy duży mróz wyklucza spacery

chora na COVID-19

Koronawirus a mikrobiota. „Osoby hospitalizowane z powodu COVID-19 miały inny skład bakterii jelitowych”

koronawirus, kobieta w maseczce

Zaskakujący przypadek. Dwa zakażenia w dwa miesiące dwoma różnymi szczepami SARS-CoV-2

Jak wzmocnić odporność dziecka? 5 sprawdzonych sposobów

Czy morsowanie jest dla wszystkich i czy zawsze wychodzi na dobre? Odpowiada Anna Reguła

Czy morsowanie jest dla wszystkich i czy zawsze wychodzi na dobre? Odpowiada Anna Reguła

Odmrożenia – sprawdź, czy popełniasz te błędy

Rodzaje szczepionek na COVID-19: wektorowa, mRNA

dziecko zimą

Hartuj się, kto może! Czyli o najprostszym i skutecznym sposobie na wzmocnienie odporności u dziecka

Zdrowo dopieprzone, czyli o tym, czym przyprawiać potrawy, by wspomóc organizm

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

dygotanie z zimna

Dygoczemy z zimna, bo wychłodzony organizm próbuje się ratować. Jak mu pomóc?

Seks zimą – jak go uprawiać, by było nam miło

7 zdrowotnych właściwości imbiru

Jersinioza – objawy, leczenie i powikłania zakażenia yersinią

Dlaczego jesienią i zimą tyjemy ? Odpowiedź jest bardziej skomplikowana, niż myślisz

Choroba popromienna – przyczyny, objawy, leczenie

Po jakim czasie wykonać test na HIV od ekspozycji na zakażenie? Rodzaje testów na HIV

Co jeść podczas infekcji? Menu na cały dzień

Przeziębiłaś się? Dodaj te składniki do codziennej diety

Prof. Jacek M. Witkowski: Nasza odporność wcale nie pochodzi tylko z jelit

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?