Przejdź do treści

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz, dlaczego? Danny G/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Ta decyzja zaprzecza dorobkowi ostatnich 40 lat polskiej medycyny rozrodu, neonatologii i pediatrii”. NIL i PTP o wyroku Trybunału Konstytucyjnego
dziewczyna, ból
„Czy wiesz, czym jest ból?”. Dr Paweł Kabata w mocnych słowach o tym, że nikt nie ma prawa do decydowania o cierpieniu innych
Przeziębienie w ciąży? Lekarka radzi, jak sobie z nim poradzić
Przeziębienie w ciąży? Lekarka podpowiada, jak sobie z nim poradzić
Personel medyczny z własnych środków stworzył „śluzę antycovidową”. Folia szklarniowa i czarne worki na śmieci mają chronić przed wirusem
Jak rozmawiać z dziećmi o sytuacji po wyroku Trybunału Konstytucyjnego ws. aborcji? Podpowiadają autorki profilu "Jak wychować dziewczynki"
Jak rozmawiać z dziećmi o protestach po wyroku Trybunału Konstytucyjnego ws. aborcji? Podpowiadają autorki profilu „Jak wychować dziewczynki”

Nikt już nie śpiewa ci kołysanek, dzień jest zawsze za krótki, a czasu na sen co raz mniej… Czas słodkiego dzieciństwa minął bezpowrotnie, ale sen powinien być dla ciebie równie ważny teraz jak dawniej.

Gdy twoim celem jest utrzymanie dobrego zdrowia na długo, możesz postawić znak równości między zrównoważoną dietą, aktywnością fizyczną a snem. Przeczytaj, dlaczego sen jest ważny – te dziesięć powodów powinno być dobrą „reprymendą”, zanim włączysz kolejny odcinek ulubionego serialu i pójdziesz spać dopiero nad ranem.

Kiepski sen, kiepska waga

Ograniczanie czasu snu, a co za tym idzie obniżenie jego jakości, jest mocno powiązane z przybieraniem na wadze. Osoby cierpiące na zaburzenia snu częściej dotyka problem zbędnych kilogramów, dodatkowo niesie ono podwyższone ryzyko otyłości. Podczas szeroko zakrojonych badań poglądowych, w których wzięto pod uwagę dzieci, wykazano, że „zły sen” podnosi to ryzyko o 89 proc. W przypadku dorosłych odnotowano 55 proc. skok wartości.

Przyjmuje się, że powodów tycia, zależnych od zaburzeń snu jest wiele, m.in. odpowiadają za to hormony, ale również brak chęci do aktywności fizycznej po nieprzespanej nocy. Jeśli myślisz o zrzuceniu paru zbędnych kilogramów, pamiętaj o tym, by wcześnie położyć się do łóżka.

Więcej snu, mniej kalorii

Według badań, osoby pozbawione snu mają większy apetyt, przez co dzienne spożycie kalorii wzrasta. Niedobór snu powoduje wahania hormonów, w tym tych odpowiedzialnych za łaknienie i uczucie sytości. Łączy się to z podwyższony poziomem greliny – hormonu stymulującego apetyt i spadkiem poziomu leptyny – hormonu tłumiącego apetyt. Wniosek jest prosty: śpisz więcej – jesz mniej.

Dobry sen – koncentracja i efekty

Mózg nie śpi, ale my śpijmy za niego. Prawidłowy sen wpłynie pozytywnie na nasze funkcje poznawcze, koncentrację, produktywność i wydajność. W ramach eksperymentu testom poddano doktorantów. W grupie przyszłych lekarzy, niemalże zwyczajem jest praca po godzinach, która w tym wypadku przekraczała nawet 24 godziny. Pozostali z testowanych, podczas swojego stażu wykonywali pracę zgodnie z grafikiem. Wyniki były jednoznaczne – grupa „nadgorliwych-bezsennych” popełniła o 36 proc. więcej błędów niż stażyści, którzy mogli pozwolić sobie na więcej snu. Inne dane, których źródłem jest National Institutes of Health, mówią, że brak snu lub jego niedobór może wpływać negatywnie na funkcje mózgu w podobnym stopniu jak przy zatruciu alkoholem. Dobroczynną wartość snu potwierdzają informację o poprawie pamięci, koncentracji i zdolności rozwiązywania problemów – zarówno u dorosłych, jak i u dzieci.

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Sen a sport

Sen poprawia wyniki sportowe i optymalizuje ogólną sprawność podczas wysiłku fizycznego. Na podstawie testów klinicznych przeprowadzonych na koszykarzach wykazano, że dłuższy sen znacząco poprawia szybkość, dokładność, czas reakcji i zapał do gry. Nie trzeba być jednak sportowcem, by przekonać się, że bez snu nasza sprawność ulega znacznemu pogorszeniu. Badanie przeprowadzone na ponad 2800 kobietach wykazało zależność pomiędzy niedoborem snu a takimi objawami, jak spowolnione tempo, niższa siła chwytu oraz wzmożona trudność w wykonywaniu wszelkich czynności.

Dobry sen – zdrowe serce

Zaburzenia snu są czynnikiem generującym ryzyko, nie tylko otyłości czy sprawności fizycznej. Mogą być też odpowiedzialne za zagrożenie spowodowane chorobami przewlekłymi, chociażby układu krwionośnego i serca. Weryfikacja w 15 niezależnych źródłach badań dowodzi, że ludzie, którzy regularnie „zarywają noce” lub cierpią na bezsenność, są znacznie bardziej narażeni na choroby serca lub udar niż ci, którzy śpią 7-8 godzin na dobę.

Słodkich snów

Czy krótki sen może sprawić, że zachorujemy na cukrzycę typu 2? Jest to możliwe, jeśli zaburzenia snu są długoterminowe i ekstremalne. Dlaczego? Oto naukowe wyjaśnienie – ograniczenie snu wpływa na poziom cukru we krwi i zmniejsza wrażliwość na insulinę. Badania kliniczne nie pozostawiają wątpliwości. Grupa młodych, zdrowych mężczyzn wzięła udział w eksperymencie, podczas którego przez 6 nocy z rzędu ich czas snu został ograniczony do 4 godzin. Po tym czasie wszyscy ochotnicy wykazywali symptomy odpowiednie dla stanu przedcukrzycowego. Objawy te ustąpiły po tygodniu znormalizowanego czasu snu.

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Smutek bez snu

Bezsenność jest przejawem depresji, ale może być też jej przyczyną. Szacuje się, że 90 proc. osób z depresją narzeka na jakość swojego snu. Wiąże się to ze zwiększonym ryzykiem podejmowania prób samobójczych. Choroby, w których doświadcza się znacznych niedoborów snu, w tym chroniczny brak snu, czyli bezsenność oraz obturacyjny bezdech senny są nierzadko czynnikiem wystąpienia depresji.

Wyśniona odporność

Nawet niewielka utrata snu wpływa na osłabienie twojego układu immunologicznego. I tym razem brutalne fakty nie pozostawiają nam złudzeń. Kolejny test kliniczny – po podaniu ochotnikom wirusa, wywołującego przeziębienie, monitorowano ich zachowanie przez dwa tygodnie. Wyniki – osoby, które pozostawały w objęciach Morfeusza dłużej niż 8 godzin, zwalczały wirusa znacznie lepiej niż te, które spały mniej niż 7 godzin, wykazując 3 razy większą tendencję do zachorowania. Czujesz, że „coś cię bierze”, wskakuj pod kołdrę i tul się do poduszki przez co najmniej 8 godzin. Najprawdopodobniej będzie miało to lepszy skutek niż faszerowanie się czosnkiem.

Destrukcyjna bezsenność

Coś się pali? Nie, to tylko stan zapalny w twoim ciele. Ten pożar również może ugasić kojący sen. Deficyty snu są również związane z długotrwałym stanem zapalnym przewodu pokarmowego, które diagnozuje się jako IBD – nieswoiste zapalenie jelit. W jednym badaniu zaobserwowano, że pacjenci ze zdiagnozowaną chorobą Leśniowskiego-Crohna i borykający się z zaburzeniami snu, mieli 2 razy większe prawdopodobieństwo nawrotu choroby niż pacjenci, którzy spali dobrze.

Samotność bez snu

Utrata snu zmniejsza twoją potrzebę kontaktów społecznych i może zniekształcać odbiór niektórych znaków w interakcjach międzyludzkich. Czułaś się kiedyś jak zombie – chodzisz, mówisz, ale niewiele rozumiesz i wiesz? Gdy nie sypiasz dobrze, może to tak wyglądać i spowodować nieprzyjemne nieporozumienia w relacjach ze znajomymi i rodziną. Potwierdzają to badania, przeprowadzone za pomocą sprawdzianu emocjonalnego rozpoznawania twarzy. Na przykład, jedno z nich wykazało, że ludzie, którzy nie spali, mieli zmniejszoną zdolność rozpoznawania wyrazu gniewu i szczęścia.

Któż nie słyszał dewizy „sen to zdrowie”? Zatem: „dobranoc”.

 

Źródło: Healtline, National Institutes of Health

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny, zapobieganie

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

kobieta w łóżku

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Mózg pełen różnych emocji

Stres – wpływ na zdrowie. Jak radzić sobie ze stresem?

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Odkażasz ciągle dłonie? Sprawdź, czy na pewno robisz to dobrze

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku