Przejdź do treści

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz, dlaczego? Danny G/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak zwracać się do osób trans i niebinarnych? Stowarzyszenie „Miłość nie wyklucza” wyjaśnia
Kiedy iść do psychiatry?
Kiedy iść do psychiatry? Lekarka podpowiada, co powinno zwrócić naszą uwagę u siebie i innych
Kobieta idzie do samolotu
Jak zadbać o wzrok w trakcie podróży samolotem?
Dieta zupowa, czyli jadłospis pełen zup. Czy warto ją stosować?
Zachorowań na grypę o połowę mniej niż w zeszłym roku. Pozytywny efekt uboczny koronawirusa?

Nikt już nie śpiewa ci kołysanek, dzień jest zawsze za krótki, a czasu na sen co raz mniej… Czas słodkiego dzieciństwa minął bezpowrotnie, ale sen powinien być dla ciebie równie ważny teraz jak dawniej.

Gdy twoim celem jest utrzymanie dobrego zdrowia na długo, możesz postawić znak równości między zrównoważoną dietą, aktywnością fizyczną a snem. Przeczytaj, dlaczego sen jest ważny – te dziesięć powodów powinno być dobrą „reprymendą”, zanim włączysz kolejny odcinek ulubionego serialu i pójdziesz spać dopiero nad ranem.

Kiepski sen, kiepska waga

Ograniczanie czasu snu, a co za tym idzie obniżenie jego jakości, jest mocno powiązane z przybieraniem na wadze. Osoby cierpiące na zaburzenia snu częściej dotyka problem zbędnych kilogramów, dodatkowo niesie ono podwyższone ryzyko otyłości. Podczas szeroko zakrojonych badań poglądowych, w których wzięto pod uwagę dzieci, wykazano, że „zły sen” podnosi to ryzyko o 89 proc. W przypadku dorosłych odnotowano 55 proc. skok wartości.

Przyjmuje się, że powodów tycia, zależnych od zaburzeń snu jest wiele, m.in. odpowiadają za to hormony, ale również brak chęci do aktywności fizycznej po nieprzespanej nocy. Jeśli myślisz o zrzuceniu paru zbędnych kilogramów, pamiętaj o tym, by wcześnie położyć się do łóżka.

Więcej snu, mniej kalorii

Według badań, osoby pozbawione snu mają większy apetyt, przez co dzienne spożycie kalorii wzrasta. Niedobór snu powoduje wahania hormonów, w tym tych odpowiedzialnych za łaknienie i uczucie sytości. Łączy się to z podwyższony poziomem greliny – hormonu stymulującego apetyt i spadkiem poziomu leptyny – hormonu tłumiącego apetyt. Wniosek jest prosty: śpisz więcej – jesz mniej.

Dobry sen – koncentracja i efekty

Mózg nie śpi, ale my śpijmy za niego. Prawidłowy sen wpłynie pozytywnie na nasze funkcje poznawcze, koncentrację, produktywność i wydajność. W ramach eksperymentu testom poddano doktorantów. W grupie przyszłych lekarzy, niemalże zwyczajem jest praca po godzinach, która w tym wypadku przekraczała nawet 24 godziny. Pozostali z testowanych, podczas swojego stażu wykonywali pracę zgodnie z grafikiem. Wyniki były jednoznaczne – grupa „nadgorliwych-bezsennych” popełniła o 36 proc. więcej błędów niż stażyści, którzy mogli pozwolić sobie na więcej snu. Inne dane, których źródłem jest National Institutes of Health, mówią, że brak snu lub jego niedobór może wpływać negatywnie na funkcje mózgu w podobnym stopniu jak przy zatruciu alkoholem. Dobroczynną wartość snu potwierdzają informację o poprawie pamięci, koncentracji i zdolności rozwiązywania problemów – zarówno u dorosłych, jak i u dzieci.

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Sen a sport

Sen poprawia wyniki sportowe i optymalizuje ogólną sprawność podczas wysiłku fizycznego. Na podstawie testów klinicznych przeprowadzonych na koszykarzach wykazano, że dłuższy sen znacząco poprawia szybkość, dokładność, czas reakcji i zapał do gry. Nie trzeba być jednak sportowcem, by przekonać się, że bez snu nasza sprawność ulega znacznemu pogorszeniu. Badanie przeprowadzone na ponad 2800 kobietach wykazało zależność pomiędzy niedoborem snu a takimi objawami, jak spowolnione tempo, niższa siła chwytu oraz wzmożona trudność w wykonywaniu wszelkich czynności.

Dobry sen – zdrowe serce

Zaburzenia snu są czynnikiem generującym ryzyko, nie tylko otyłości czy sprawności fizycznej. Mogą być też odpowiedzialne za zagrożenie spowodowane chorobami przewlekłymi, chociażby układu krwionośnego i serca. Weryfikacja w 15 niezależnych źródłach badań dowodzi, że ludzie, którzy regularnie „zarywają noce” lub cierpią na bezsenność, są znacznie bardziej narażeni na choroby serca lub udar niż ci, którzy śpią 7-8 godzin na dobę.

Słodkich snów

Czy krótki sen może sprawić, że zachorujemy na cukrzycę typu 2? Jest to możliwe, jeśli zaburzenia snu są długoterminowe i ekstremalne. Dlaczego? Oto naukowe wyjaśnienie – ograniczenie snu wpływa na poziom cukru we krwi i zmniejsza wrażliwość na insulinę. Badania kliniczne nie pozostawiają wątpliwości. Grupa młodych, zdrowych mężczyzn wzięła udział w eksperymencie, podczas którego przez 6 nocy z rzędu ich czas snu został ograniczony do 4 godzin. Po tym czasie wszyscy ochotnicy wykazywali symptomy odpowiednie dla stanu przedcukrzycowego. Objawy te ustąpiły po tygodniu znormalizowanego czasu snu.

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Smutek bez snu

Bezsenność jest przejawem depresji, ale może być też jej przyczyną. Szacuje się, że 90 proc. osób z depresją narzeka na jakość swojego snu. Wiąże się to ze zwiększonym ryzykiem podejmowania prób samobójczych. Choroby, w których doświadcza się znacznych niedoborów snu, w tym chroniczny brak snu, czyli bezsenność oraz obturacyjny bezdech senny są nierzadko czynnikiem wystąpienia depresji.

Wyśniona odporność

Nawet niewielka utrata snu wpływa na osłabienie twojego układu immunologicznego. I tym razem brutalne fakty nie pozostawiają nam złudzeń. Kolejny test kliniczny – po podaniu ochotnikom wirusa, wywołującego przeziębienie, monitorowano ich zachowanie przez dwa tygodnie. Wyniki – osoby, które pozostawały w objęciach Morfeusza dłużej niż 8 godzin, zwalczały wirusa znacznie lepiej niż te, które spały mniej niż 7 godzin, wykazując 3 razy większą tendencję do zachorowania. Czujesz, że „coś cię bierze”, wskakuj pod kołdrę i tul się do poduszki przez co najmniej 8 godzin. Najprawdopodobniej będzie miało to lepszy skutek niż faszerowanie się czosnkiem.

Destrukcyjna bezsenność

Coś się pali? Nie, to tylko stan zapalny w twoim ciele. Ten pożar również może ugasić kojący sen. Deficyty snu są również związane z długotrwałym stanem zapalnym przewodu pokarmowego, które diagnozuje się jako IBD – nieswoiste zapalenie jelit. W jednym badaniu zaobserwowano, że pacjenci ze zdiagnozowaną chorobą Leśniowskiego-Crohna i borykający się z zaburzeniami snu, mieli 2 razy większe prawdopodobieństwo nawrotu choroby niż pacjenci, którzy spali dobrze.

Samotność bez snu

Utrata snu zmniejsza twoją potrzebę kontaktów społecznych i może zniekształcać odbiór niektórych znaków w interakcjach międzyludzkich. Czułaś się kiedyś jak zombie – chodzisz, mówisz, ale niewiele rozumiesz i wiesz? Gdy nie sypiasz dobrze, może to tak wyglądać i spowodować nieprzyjemne nieporozumienia w relacjach ze znajomymi i rodziną. Potwierdzają to badania, przeprowadzone za pomocą sprawdzianu emocjonalnego rozpoznawania twarzy. Na przykład, jedno z nich wykazało, że ludzie, którzy nie spali, mieli zmniejszoną zdolność rozpoznawania wyrazu gniewu i szczęścia.

Któż nie słyszał dewizy „sen to zdrowie”? Zatem: „dobranoc”.

 

Źródło: Healtline, National Institutes of Health

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak przyśpieszyć metabolizm?

Chcesz przyśpieszyć metabolizm? Dołącz do swojej diety ten produkt

Wzdęcia po seksie? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Tłuszcz i cholesterol naprawdę są takie groźne? Rozprawiamy się z mitami

10 kuchennych trików, które odmienią twoje życie. Znasz je wszystkie?

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Podgrzewasz wszystko w mikrofalówce? Sprawdź, które produkty nie powinny do niej trafić

Dopiero co zjadłaś, a już czujesz się głodna? Oto możliwe przyczyny

Komary lubią cię bardziej od innych? Sprawdź, co może być przyczyną

Jesteś fanką serów? Sprawdź, które są najzdrowsze

Co jeść, by być zdrowym i szczęśliwym?

Soda sprawdzi się nie tylko podczas gotowania. Poznaj jej 8 zastosowań

Chcesz obniżyć cholesterol? Sięgnij po te produkty

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Sekret długowieczności? 5 wskazówek, które warto zapamiętać

Pijesz gazowaną wodę zamiast „zwykłej”? Sprawdź, jakie ma wady i zalety

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Nie wyobrażasz sobie lata bez grilla? Nie popełniaj tych błędów

Arbuz, pomarańcze i spółka. Jedzenie, które koniecznie musisz umyć

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Czy można mrozić masło? Jak się do tego zabrać?

Można schudnąć bez diety? Tak, jeśli zastosujesz się do tych wskazówek

Wolisz kawę od herbaty? Przeczytaj, zmienisz preferencje

Lubisz tajskie jedzenie? Sprawdź, czy twój organizm też je lubi

Nietypowe oznaki depresji. Sprawdź, na co zwracać uwagę

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?