Kwas foliowy

Kwas foliowy to jedna z witamin, jakie występują w naszym organizmie. Jest ona potrzebna każdemu człowiekowi, w szczególności kobietom w ciąży. Jak jednak pokazują badania, większość osób ma bardzo duże niedobory tej witaminy.

Kwas foliowy – informacje ogólne

Jest to organiczny związek chemiczny z grupy witamin B. Inne jego nazwy to witamina B9, B11 albo folacyna. Nazwa kwas foliowy pochodzi od łacińskiego folium, co oznacza “liść”.

Kwas foliowy to grupa związków obejmujących 20 pochodnych pteryny.

Jest to taki związek chemiczny, który potrzebny jest każdej ludzkiej komórce do prawidłowego funkcjonowania. Występuje on również poza organizmem człowieka. Można go również spotkać w tkankach roślin i zwierząt.

W żywności można spotkać kwas foliowy pod postacią folianów – soli kwasu foliowego.

Funkcje kwasu foliowego

Jest to witamina, dzięki której odbywa się wiele procesów w naszym organizmie. Przede wszystkim kwas bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych. To właśnie one odpowiedzialne są za wytworzenie ludzkiego DNA. Dzięki temu regulowane jest również funkcjonowanie i wzrost wszystkich komórek.

Inne funkcje kwasu foliowego to chociażby ochrona przed anemią. Kwas wpływa również na odpowiedni poziom homocysteiny odpowiadającej za ogólny stan zdrowia naszego organizmu.

Im wyższy poziom homocysteiny, tym gorzej dla naszego organizmu. Zbyt wysoki poziom oznaczać może choroby serca, zawały, wylewy. Sama homocysteina musi utrzymać się na niskim lub na średnim poziomie.

Warto wspomnieć, że kwas foliowy wpływa dodatnio na nasz układ nerwowy i na układ pokarmowy. Kwas przyczynia się do tworzenia soków żołądkowych. Wątroba, żołądek i jelita dzięki tej witaminie mogą w o wiele lepszy sposób pracować.

Zanotowano, że kwas foliowy obniża ryzyko zachorowania na raka szyjki macicy.

Kwas foliowy – skutki niedoboru

Niedobór kwasu foliowego doprowadza do zaburzeń degeneracyjnych, osteoporozy, niedokrwistości, chorób układu krążenia. O odpowiedni poziom kwasu foliowego muszą dbać kobiety w ciąży, ponieważ mogą one doprowadzić przez to do wad wrodzonych płodu

Do innych skutków niedoboru witaminy B9 należy:

  • zahamowanie wzrostu u dzieci i młodzieży
  • przedwczesna siwizna
  • kołatanie serca
  • problemy z pamięcią
  • bezsenność
  • niedokrwistość megaloblastyczna
  • nadmierna drażliwość
  • lęk, depresja
  • zmęczenie i kłopoty z koncentracją
  • stany zapalne języka oraz błony śluzowej warg
  • bóle głowy.

Kwas foliowy – nadmiar

Nie można doprowadzać również do nadmiaru kwasu foliowego w swoim organizmie. Może to bowiem skutkować:

  • depresją
  • bezsennością
  • rozdrażnieniem
  • skurczem oskrzeli
  • reakcjami alergicznymi
  • zaburzeniami żołądkowo – jelitowymi

Nadmiar kwasu foliowego u kobiet w ciąży może doprowadzić do zachorowania przez dziecko na astmę.

Kwas foliowy – kobiety w ciąży

Zaleca się przed zajściem w ciąże, jak również w jej trakcie, suplementację kwasem foliowym. Jak cały ten proces ma wyglądać – warto omówić to z lekarzem prowadzącym, który najlepiej dobierze odpowiednią dawkę witamin dla kobiet.

Odpowiednio rozpoczęta suplementacja zmniejsza ryzyko wystąpienia rozszczepu kręgosłupa u dziecka. Taki rozszczep może pojawić się już około 3 tygodnia ciąży, dlatego suplementacja jak najszybciej jest bardzo ważna.

Kwas foliowy zażywany przez kobiety w ciąży w odpowiedniej dawce zapobiega również powstawaniu wady cewy nerwowej płodu.

Kwas foliowy – występowanie

W aptece bez problemu zadbamy o suplementy kwasu foliowego. Jednak jest to taka witamina, która występuje w pokarmach. Warto zadbać o nie w swoim codziennym menu.

Do takich produktów żywieniowych zaliczyć można: kalafior, brukselkę, szparagi, sałatę, kapustę, brokuł, pomidor, groch, fasolę, orzech, słonecznik, burak, soczewicę, soję, a nawet drożdże piwowarskie. Oprócz tego naturalny kwas foliowy znaleźć można w awokado, bananach pomarańczach, wątrobie, pszenicy, żółtku jajka.

W Polsce nie stosuje się takiej praktyki. Jednak w innych krajach można spotkać chleby wzbogacone właśnie kwasem foliowym.

Najnowsze