Przejdź do treści

Wydaje ci się, że nie jesteś poddenerwowana? Te symptomy mogą temu przeczyć

Wydaje ci się, że nie jesteś poddenerwowana? Te symptomy mogą temu przeczyć Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Z twoimi ocenami to skończysz na ulicy!”, „Jesteś do niczego!”, „Zamknij się, ryby i dzieci głosu nie mają”. Tak brzmi przemoc psychiczna wobec dzieci
W sieci lawina postów opatrzonych hasztagami #powiedzkomuś i #wyroknakobiety. TK zdecydował w sprawie aborcji ze względu na wady płodu
Pacjent w trakcie testu na koronawirusa
Jak przygotować się do testu na koronawirusa? Czego nie robić? Ministerstwo Zdrowia podało zalecenia
Mama z córkąsprzątają kuchnię
Mama Chemik: sprzątanie szkodzi tak samo jak palenie papierosów
Lekarze odkryli nowy organ w naszych ciałach. Mamy go w głowie

Sytuacja, w której się znaleźliśmy, dla nikogo nie jest łatwa, chociaż niektórzy radzą sobie z nią lepiej, inni trochę gorzej. Wszelkie restrykcje, wiadomości i panująca atmosfera mogą wywołać w nas uczucie niepokoju i lęku o siebie, najbliższych oraz ogólnie – o losy ludzkości. W końcu z dnia na dzień nasze życie musiało zmienić się diametralnie.

Na podstawie obserwacji i doświadczenia australijskiej psycholog Amandy Gordon, przyjrzymy się dość powszechnym reakcjom na obecną sytuację. Mogą one wskazywać na to – że chociaż wydaje ci się, że jest inaczej – przejmujesz się tym, co się dzieje dookoła.

Oto pięć symptomów, za którymi najprawdopodobniej stoi niepokój spowodowany pandemią (i nie tylko).

Nad(d/w)rażliwość

Poziom twojej irytacji osiągał ostatnio wyżyny? Najbardziej błaha rzecz mogła cię wyprowadzić z równowagi? Może to wynikać, z wewnętrznego napięcia i poczucia zagrożenia, które staramy się tłamsić, by zachować pozory normalności w tej nietypowej dla nas sytuacji. Może to być niepokojące, jeśli prowadzi do ostrych konfliktów, nieprzyjemnej atmosfery w domu i pracy (chociażby zdalnej). Możemy być nadwrażliwi w odbieraniu bodźców sensorycznych, które dodatkowo jeszcze bardziej nas drażnią. Chociaż wcześniej nie przyłożylibyśmy do nich w ogóle wagi. Nasza irytacja może być skierowana nie tylko na innych, częstym zjawiskiem, jak wspomina dr Gordon, jest sytuacja, w której stajemy się dużo bardziej krytyczni wobec siebie.

Zły sen

Wiele ludzi oddałoby wszystko, by móc obudzić się z tego koszmaru, który zgotowała nam pandemia COVID-19. A tymczasem pobudka nie jest możliwa, gdy nie nadejdzie sen. Zaburzenia snu są jednym z podstawowych symptomów stanów lękowych. U niektórych osób przejawia się to bezsennością, u innych wzmożoną potrzebą snu. U tych drugich, mimo pozornego długiego snu, nie pojawia się uczucie wyspania czy regeneracji. Niepokój i lęk zdecydowanie utrudniają spokojny, nieprzerwany sen. Parę wskazówek od dr Amy Reynolds, badaczki snu z Central Queensland University, które ułatwią nam zasypianie:

  • Co najmniej godzinę przed snem nie używaj komputera, telefonu lub telewizora;
  • Staraj się utrzymać stała porę, w której kładziesz się do łóżka;
  • Unikaj kawy późnym popołudniem, kofeina na pewno nie pomoże wyciszyć twojego ciała;
  • Sen na pierwszym miejscu. Jest on równie ważny jak zdrowa dieta, wysiłek fizyczny (jeśli nie ważniejszy).

Fizyczne dolegliwości

Ból głowy, nudności, rozstrój żołądka i objawy, podobne do zespołu drażliwości jelit, wszystko to może nie być objawem ciężkiej choroby, ale wynikać z uczucia zagrożenia i niepokoju. Nasze ciało szybko reaguje na złe samopoczucie, nawet gdy nie jest ono do końca uświadomione. Jak wyjaśnia dr Gordon: „możesz się czuć nieswojo, tak jak by ktoś cię ograniczał od wewnątrz”.

Zmęczenie

Przypuszczalnie w czasie pandemii twój grafik stał się luźniejszy, a dni nie są tak intensywne, jak wcześniej, ale ty czujesz się jeszcze bardziej zmęczona? Podwyższony poziom adrenaliny i ciągłe uczucie zagrożenia sprawiają, że jesteśmy niejako w stanie ciągłej gotowości. Dlatego, mimo mniejszej ilości zajęć, nasze „baterie” mogą szybciej się rozładowywać, a my czujemy się zmęczeni i wyczerpani.

Śmiejące się dziewczyny

Brak motywacji

Więcej czasu równa się więcej możliwości? Sporo osób nadrabia w tym czasie zaległe lektury, do których chcieli sięgnąć już dawno, słucha ulubionych, wcześniej zakurzonych płyt, ogląda po raz któryś ulubione seriale lub filmy. Inni zabierają się za wiecznie odkładane, generalne porządki lub zmianę wystroju wnętrza, w którym obecnie spędzają lwią część swojego dnia. Ale wiele jest też takich osób, które nie mogą zabrać się za nic…  Brak motywacji do działania, to dość częsty skutek niepokoju i strachu. Wiąże się to również z nagłą i drastyczna zmianą rutyny dnia.

Wszystkie te symptomy są naturalną reakcją na nowo zaistniała sytuacje, jeśli jednak czujesz, że nie radzisz sobie z tym sama, warto szukać wsparcia. Dobrze skonsultować się z internistą, który może polecić psychologa lub skorzystać z konsultacji ze specjalistą przez internet lub telefon.

Dr Amanda Gordon, wspomina, że nie zaszkodzi pamiętanie o paru podstawowych zasadach. Mogą nam one pomóc w zmaganiach ze złym samopoczuciem i uczuciem lęku. Wymienia:

  • dbanie o zdrowa i zrównoważoną dietę;
  • regularne ćwiczenia fizyczne;
  • utrzymywanie stałego kontaktu (chociażby zdalnego) z rodziną i przyjaciółmi;
  • pozytywne myślenie;
  • skupienie się na teraźniejszości i na tym co możemy zrobić teraz.

 

Źródło: mamamia

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Co może boleć ze stresu? Sprawdź, zanim sięgniesz po leki przeciwbólowe

Hipochondria – objawy i leczenie. Kim jest hipochondryk?

Kobieta za szybą zasłania sobie oczy

Lek. Joanna Adamiak: załamanie nerwowe jest naturalną reakcją organizmu na przeciążenie i jest poniekąd reakcją obronną

„Jestem za tym, żeby aromaterapia była przedmiotem szkolnym”. Katarzyna Kochańska opowiada, jak zapach może pomóc w nauce i pracy

kobieta w łóżku

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

6 faktów na temat lęku, które pomogą go oswoić

Mózg pełen różnych emocji

Stres – wpływ na zdrowie. Jak radzić sobie ze stresem?

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Perfekcjonizm prowadzi do wielu chorób. Jak ich uniknąć?

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?