Przejdź do treści

Wydaje ci się, że nie jesteś poddenerwowana? Te symptomy mogą temu przeczyć

Wydaje ci się, że nie jesteś poddenerwowana? Te symptomy mogą temu przeczyć Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Szczepienia przeciwko COVID-19. Czy Polacy mogą zaszczepić się w innym kraju Unii Europejskiej?
Migrena – kwestia genów?
Seks – 5 błędów, które popełniają kobiety
Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz
Zmagasz się z wypadającymi włosami, gromadzeniem wody i workami pod oczami? To mogą być objawy chorych nerek

Sytuacja, w której się znaleźliśmy, dla nikogo nie jest łatwa, chociaż niektórzy radzą sobie z nią lepiej, inni trochę gorzej. Wszelkie restrykcje, wiadomości i panująca atmosfera mogą wywołać w nas uczucie niepokoju i lęku o siebie, najbliższych oraz ogólnie – o losy ludzkości. W końcu z dnia na dzień nasze życie musiało zmienić się diametralnie.

Na podstawie obserwacji i doświadczenia australijskiej psycholog Amandy Gordon, przyjrzymy się dość powszechnym reakcjom na obecną sytuację. Mogą one wskazywać na to – że chociaż wydaje ci się, że jest inaczej – przejmujesz się tym, co się dzieje dookoła.

Oto pięć symptomów, za którymi najprawdopodobniej stoi niepokój spowodowany pandemią (i nie tylko).

Nad(d/w)rażliwość

Poziom twojej irytacji osiągał ostatnio wyżyny? Najbardziej błaha rzecz mogła cię wyprowadzić z równowagi? Może to wynikać, z wewnętrznego napięcia i poczucia zagrożenia, które staramy się tłamsić, by zachować pozory normalności w tej nietypowej dla nas sytuacji. Może to być niepokojące, jeśli prowadzi do ostrych konfliktów, nieprzyjemnej atmosfery w domu i pracy (chociażby zdalnej). Możemy być nadwrażliwi w odbieraniu bodźców sensorycznych, które dodatkowo jeszcze bardziej nas drażnią. Chociaż wcześniej nie przyłożylibyśmy do nich w ogóle wagi. Nasza irytacja może być skierowana nie tylko na innych, częstym zjawiskiem, jak wspomina dr Gordon, jest sytuacja, w której stajemy się dużo bardziej krytyczni wobec siebie.

Zły sen

Wiele ludzi oddałoby wszystko, by móc obudzić się z tego koszmaru, który zgotowała nam pandemia COVID-19. A tymczasem pobudka nie jest możliwa, gdy nie nadejdzie sen. Zaburzenia snu są jednym z podstawowych symptomów stanów lękowych. U niektórych osób przejawia się to bezsennością, u innych wzmożoną potrzebą snu. U tych drugich, mimo pozornego długiego snu, nie pojawia się uczucie wyspania czy regeneracji. Niepokój i lęk zdecydowanie utrudniają spokojny, nieprzerwany sen. Parę wskazówek od dr Amy Reynolds, badaczki snu z Central Queensland University, które ułatwią nam zasypianie:

  • Co najmniej godzinę przed snem nie używaj komputera, telefonu lub telewizora;
  • Staraj się utrzymać stała porę, w której kładziesz się do łóżka;
  • Unikaj kawy późnym popołudniem, kofeina na pewno nie pomoże wyciszyć twojego ciała;
  • Sen na pierwszym miejscu. Jest on równie ważny jak zdrowa dieta, wysiłek fizyczny (jeśli nie ważniejszy).

Fizyczne dolegliwości

Ból głowy, nudności, rozstrój żołądka i objawy, podobne do zespołu drażliwości jelit, wszystko to może nie być objawem ciężkiej choroby, ale wynikać z uczucia zagrożenia i niepokoju. Nasze ciało szybko reaguje na złe samopoczucie, nawet gdy nie jest ono do końca uświadomione. Jak wyjaśnia dr Gordon: „możesz się czuć nieswojo, tak jak by ktoś cię ograniczał od wewnątrz”.

Zmęczenie

Przypuszczalnie w czasie pandemii twój grafik stał się luźniejszy, a dni nie są tak intensywne, jak wcześniej, ale ty czujesz się jeszcze bardziej zmęczona? Podwyższony poziom adrenaliny i ciągłe uczucie zagrożenia sprawiają, że jesteśmy niejako w stanie ciągłej gotowości. Dlatego, mimo mniejszej ilości zajęć, nasze „baterie” mogą szybciej się rozładowywać, a my czujemy się zmęczeni i wyczerpani.

Śmiejące się dziewczyny

Brak motywacji

Więcej czasu równa się więcej możliwości? Sporo osób nadrabia w tym czasie zaległe lektury, do których chcieli sięgnąć już dawno, słucha ulubionych, wcześniej zakurzonych płyt, ogląda po raz któryś ulubione seriale lub filmy. Inni zabierają się za wiecznie odkładane, generalne porządki lub zmianę wystroju wnętrza, w którym obecnie spędzają lwią część swojego dnia. Ale wiele jest też takich osób, które nie mogą zabrać się za nic…  Brak motywacji do działania, to dość częsty skutek niepokoju i strachu. Wiąże się to również z nagłą i drastyczna zmianą rutyny dnia.

Wszystkie te symptomy są naturalną reakcją na nowo zaistniała sytuacje, jeśli jednak czujesz, że nie radzisz sobie z tym sama, warto szukać wsparcia. Dobrze skonsultować się z internistą, który może polecić psychologa lub skorzystać z konsultacji ze specjalistą przez internet lub telefon.

Dr Amanda Gordon, wspomina, że nie zaszkodzi pamiętanie o paru podstawowych zasadach. Mogą nam one pomóc w zmaganiach ze złym samopoczuciem i uczuciem lęku. Wymienia:

  • dbanie o zdrowa i zrównoważoną dietę;
  • regularne ćwiczenia fizyczne;
  • utrzymywanie stałego kontaktu (chociażby zdalnego) z rodziną i przyjaciółmi;
  • pozytywne myślenie;
  • skupienie się na teraźniejszości i na tym co możemy zrobić teraz.

 

Źródło: mamamia

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Niekonwencjonalnie: kręgarstwo. Czym jest i na czym polega? Czy jest bezpieczne?

Ewa Wojciechowska

Less Stress From Plants, czyli suplementacja dla wszystkich, którzy chcą naturalnie zadbać o swój układ nerwowy. Przetestowałam!

Dziewczynka ogląda pająka

Eksperci przyznają: ilu ludzi, tyle fobii. Skąd się biorą i jak się ich pozbyć?

Szklanka z wodą i tabletki

W jaki sposób bezpiecznie podzielić tabletki? Czy można je kruszyć? Wyjaśnia pielęgniarka Natalia Lekowska

Kobieta robi ciasto w kuchni

Masz czarne akcesoria kuchenne? Lepiej z nich nie korzystaj! Ostrzega Mama Chemik

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

Cesarskie cięcie, poród siłami natury

Cesarskie cięcie czy poród siłami natury? „Nie mamy prawa oceniać wyboru kobiety”

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Eksternalizacja lęku

„Dla jednych są to małe gnomy, dla innych smoła zalewająca ciało”. Psycholożka o eksternalizacji lęku jako ważnym narzędziu terapii

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

Kobieta wystawia twarz do słońca

Kiedy „nic mi się nie chce” to znak od organizmu, że czas zrobić sobie przerwę i odpocząć? Wyjaśnia psychoedukatorka

Kobieta z dzieckiem w górach

W jaki sposób stres wpływa na laktację? Wyjaśnia położna

Depresja egzogenna – przyczyny, objawy oraz metody leczenia

Zespół lęku uogólnionego – czym jest, objawy i leczenie

Kwasica oddechowa – przyczyny, objawy, leczenie

dziewczyna z trądzikiem

Trądzik torbielowaty – przyczyny, objawy, leczenie

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

prof. Krzysztof J. Filipiak

Prof. Krzysztof J. Filipiak: „Wielu z nas zdaje sobie sprawę, że szczepionki znajdą się w Polsce najwcześniej jesienią 2021 r. Nadal więc czeka nas trudny rok walki z pandemią”

Anya Taylor-Joy: W chwili stresu trzeba zrobić krok w tył i powiedzieć sobie: nikt nie umiera, nie jesteś chirurgiem, wszystko będzie dobrze

Najpopularniejsze

Basia Kędzior

Hello My Hero. „Wygląd nie mówi o tym, kim się jest, czy jest się lepszym, czy gorszym. Każdy ma tak samo ważny powód i prawo do życia” – mówi Basia Kędzior, dziewczyna z rybią łuską

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

para w łóżku

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

całująca się para

7 rzeczy, które się staną, gdy przestaniesz uprawiać seks