Przejdź do treści

Wydaje ci się, że nie jesteś poddenerwowana? Te symptomy mogą temu przeczyć

Wydaje ci się, że nie jesteś poddenerwowana? Te symptomy mogą temu przeczyć Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Sytuacja, w której się znaleźliśmy, dla nikogo nie jest łatwa, chociaż niektórzy radzą sobie z nią lepiej, inni trochę gorzej. Wszelkie restrykcje, wiadomości i panująca atmosfera mogą wywołać w nas uczucie niepokoju i lęku o siebie, najbliższych oraz ogólnie – o losy ludzkości. W końcu z dnia na dzień nasze życie musiało zmienić się diametralnie.

Na podstawie obserwacji i doświadczenia australijskiej psycholog Amandy Gordon, przyjrzymy się dość powszechnym reakcjom na obecną sytuację. Mogą one wskazywać na to – że chociaż wydaje ci się, że jest inaczej – przejmujesz się tym, co się dzieje dookoła.

Oto pięć symptomów, za którymi najprawdopodobniej stoi niepokój spowodowany pandemią (i nie tylko).

Nad(d/w)rażliwość

Poziom twojej irytacji osiągał ostatnio wyżyny? Najbardziej błaha rzecz mogła cię wyprowadzić z równowagi? Może to wynikać, z wewnętrznego napięcia i poczucia zagrożenia, które staramy się tłamsić, by zachować pozory normalności w tej nietypowej dla nas sytuacji. Może to być niepokojące, jeśli prowadzi do ostrych konfliktów, nieprzyjemnej atmosfery w domu i pracy (chociażby zdalnej). Możemy być nadwrażliwi w odbieraniu bodźców sensorycznych, które dodatkowo jeszcze bardziej nas drażnią. Chociaż wcześniej nie przyłożylibyśmy do nich w ogóle wagi. Nasza irytacja może być skierowana nie tylko na innych, częstym zjawiskiem, jak wspomina dr Gordon, jest sytuacja, w której stajemy się dużo bardziej krytyczni wobec siebie.

Zły sen

Wiele ludzi oddałoby wszystko, by móc obudzić się z tego koszmaru, który zgotowała nam pandemia COVID-19. A tymczasem pobudka nie jest możliwa, gdy nie nadejdzie sen. Zaburzenia snu są jednym z podstawowych symptomów stanów lękowych. U niektórych osób przejawia się to bezsennością, u innych wzmożoną potrzebą snu. U tych drugich, mimo pozornego długiego snu, nie pojawia się uczucie wyspania czy regeneracji. Niepokój i lęk zdecydowanie utrudniają spokojny, nieprzerwany sen. Parę wskazówek od dr Amy Reynolds, badaczki snu z Central Queensland University, które ułatwią nam zasypianie:

  • Co najmniej godzinę przed snem nie używaj komputera, telefonu lub telewizora;
  • Staraj się utrzymać stała porę, w której kładziesz się do łóżka;
  • Unikaj kawy późnym popołudniem, kofeina na pewno nie pomoże wyciszyć twojego ciała;
  • Sen na pierwszym miejscu. Jest on równie ważny jak zdrowa dieta, wysiłek fizyczny (jeśli nie ważniejszy).

Fizyczne dolegliwości

Ból głowy, nudności, rozstrój żołądka i objawy, podobne do zespołu drażliwości jelit, wszystko to może nie być objawem ciężkiej choroby, ale wynikać z uczucia zagrożenia i niepokoju. Nasze ciało szybko reaguje na złe samopoczucie, nawet gdy nie jest ono do końca uświadomione. Jak wyjaśnia dr Gordon: „możesz się czuć nieswojo, tak jak by ktoś cię ograniczał od wewnątrz”.

Zmęczenie

Przypuszczalnie w czasie pandemii twój grafik stał się luźniejszy, a dni nie są tak intensywne, jak wcześniej, ale ty czujesz się jeszcze bardziej zmęczona? Podwyższony poziom adrenaliny i ciągłe uczucie zagrożenia sprawiają, że jesteśmy niejako w stanie ciągłej gotowości. Dlatego, mimo mniejszej ilości zajęć, nasze „baterie” mogą szybciej się rozładowywać, a my czujemy się zmęczeni i wyczerpani.

Kobieta siedzi do góry nogami w fotelu

Brak motywacji

Więcej czasu równa się więcej możliwości? Sporo osób nadrabia w tym czasie zaległe lektury, do których chcieli sięgnąć już dawno, słucha ulubionych, wcześniej zakurzonych płyt, ogląda po raz któryś ulubione seriale lub filmy. Inni zabierają się za wiecznie odkładane, generalne porządki lub zmianę wystroju wnętrza, w którym obecnie spędzają lwią część swojego dnia. Ale wiele jest też takich osób, które nie mogą zabrać się za nic…  Brak motywacji do działania, to dość częsty skutek niepokoju i strachu. Wiąże się to również z nagłą i drastyczna zmianą rutyny dnia.

Wszystkie te symptomy są naturalną reakcją na nowo zaistniała sytuacje, jeśli jednak czujesz, że nie radzisz sobie z tym sama, warto szukać wsparcia. Dobrze skonsultować się z internistą, który może polecić psychologa lub skorzystać z konsultacji ze specjalistą przez internet lub telefon.

Dr Amanda Gordon, wspomina, że nie zaszkodzi pamiętanie o paru podstawowych zasadach. Mogą nam one pomóc w zmaganiach ze złym samopoczuciem i uczuciem lęku. Wymienia:

  • dbanie o zdrowa i zrównoważoną dietę;
  • regularne ćwiczenia fizyczne;
  • utrzymywanie stałego kontaktu (chociażby zdalnego) z rodziną i przyjaciółmi;
  • pozytywne myślenie;
  • skupienie się na teraźniejszości i na tym co możemy zrobić teraz.

 

Źródło: mamamia

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta na ćwiczeniach_zajęcia relaksujące

Czym są tiki nerwowe i jak je leczyć?

Czym jest atak paniki? Objawy i leczenie

„Podejście zadaniowe do życia i znajdowanie czasu na przyjemności to antidotum na zbytnie martwienie się” – mówi psychoterapeutka Marlena Ewa Kazoń

Kobieta śmieje się a w ręce trzyma drinka

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

Nieszczęśliwe i zalęknione dzieci. Naukowcy: powodem jest brak swobodnej zabawy i ciągły nadzór dorosłych

Czerwone plamy na ciele – nieestetyczny defekt czy objaw choroby?

Masz ciągłe uczucie głodu? Sprawdź, co to może oznaczać!

„Osoby, które są bardzo elastyczne, muszą zrobić więcej, by poczuć swoje ciało” – mówi nauczycielka jogi kundalini, Agnieszka Bera

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

„Poza uzależnieniem kawa może zwiększać ryzyko wystąpienia stanów lękowych”. O wpływie kofeiny i nietolerancji kawy mówi dietetyczka Magdalena Czyrynda-Koleda

Znak ewakuacyjny

7 kroków, by pokonać atak paniki. Jak się zachować, kiedy spotyka dziecko albo kogoś bliskiego?

Wojciech Eichelberger: „W pracy z lękiem uczymy się otwierać na niego. Nie uciekać, ale iść pod prąd lęku i zmierzać do jego źródła”

„Unikanie odczuwania lęku ma poważniejsze negatywne skutki niż jego faktyczne odczuwanie”. O zaburzeniach lękowych mówi Natalia Kocur

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Kobieta

Przeżyłaś w swoim życiu traumę, jesteś zestresowana, nie możesz spać? Spróbuj TRE i po prostu zaufaj swojemu ciału

Paulina Krupińska i Sebastian Karpiel-Bułecka

Paulina Krupińska szczerze o chorobie męża: „Wszystko bagatelizowałam”

Czym są zaburzenia lękowe, jak je leczyć i jak sobie z nimi radzić na co dzień?

Butelki wina

Wieczór bez wina to nie wieczór? Sprawdź, co się dzieje z twoim organizmem, gdy po kieliszek sięgasz codziennie

„Niektórzy ze strachu próbują leczyć się sami. Poznałam historię pacjenta, który wywiercił sobie dziurę w zębie przy pomocy wiertła budowlanego”. O dentofobii mówi Agnieszka Fiedorowicz

Nerwica lękowa – czym jest, jak się objawia i jak sobie z nią radzić?

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Kobieta

Co może boleć ze stresu? Sprawdź, zanim sięgniesz po leki przeciwbólowe

Eustres – czym jest, kogo dotyczy i jakie ma zalety? Eustres a dystres 

Kobieta ćwiczy jogę

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona