Przejdź do treści

Wydaje ci się, że nie jesteś poddenerwowana? Te symptomy mogą temu przeczyć

Wydaje ci się, że nie jesteś poddenerwowana? Te symptomy mogą temu przeczyć Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Religa i Zembala znowu przy stole operacyjnym. Synowie poszli w ślady znanych ojców
Mamy największe szkody w historii edukacji. Wszystko przez pandemię koronawirusa
Policjantki
95-lecie powołania Policji Kobiecej. Z tej okazji policjantki nagrały film, w którym pokazują, jak łączą pracę z życiem prywatnym
Jakie błędy popełniamy, oddając mocz? Rozmowa z Agnieszką Cytowicz, fizjoterapeutką uroginekologiczną
Zespół złego wchłaniania/Getty Images
Zespół złego wchłaniania – z czego może wynikać? Jak go rozpoznać?

Sytuacja, w której się znaleźliśmy, dla nikogo nie jest łatwa, chociaż niektórzy radzą sobie z nią lepiej, inni trochę gorzej. Wszelkie restrykcje, wiadomości i panująca atmosfera mogą wywołać w nas uczucie niepokoju i lęku o siebie, najbliższych oraz ogólnie – o losy ludzkości. W końcu z dnia na dzień nasze życie musiało zmienić się diametralnie.

Na podstawie obserwacji i doświadczenia australijskiej psycholog Amandy Gordon, przyjrzymy się dość powszechnym reakcjom na obecną sytuację. Mogą one wskazywać na to – że chociaż wydaje ci się, że jest inaczej – przejmujesz się tym, co się dzieje dookoła.

Oto pięć symptomów, za którymi najprawdopodobniej stoi niepokój spowodowany pandemią (i nie tylko).

Nad(d/w)rażliwość

Poziom twojej irytacji osiągał ostatnio wyżyny? Najbardziej błaha rzecz mogła cię wyprowadzić z równowagi? Może to wynikać, z wewnętrznego napięcia i poczucia zagrożenia, które staramy się tłamsić, by zachować pozory normalności w tej nietypowej dla nas sytuacji. Może to być niepokojące, jeśli prowadzi do ostrych konfliktów, nieprzyjemnej atmosfery w domu i pracy (chociażby zdalnej). Możemy być nadwrażliwi w odbieraniu bodźców sensorycznych, które dodatkowo jeszcze bardziej nas drażnią. Chociaż wcześniej nie przyłożylibyśmy do nich w ogóle wagi. Nasza irytacja może być skierowana nie tylko na innych, częstym zjawiskiem, jak wspomina dr Gordon, jest sytuacja, w której stajemy się dużo bardziej krytyczni wobec siebie.

Zły sen

Wiele ludzi oddałoby wszystko, by móc obudzić się z tego koszmaru, który zgotowała nam pandemia COVID-19. A tymczasem pobudka nie jest możliwa, gdy nie nadejdzie sen. Zaburzenia snu są jednym z podstawowych symptomów stanów lękowych. U niektórych osób przejawia się to bezsennością, u innych wzmożoną potrzebą snu. U tych drugich, mimo pozornego długiego snu, nie pojawia się uczucie wyspania czy regeneracji. Niepokój i lęk zdecydowanie utrudniają spokojny, nieprzerwany sen. Parę wskazówek od dr Amy Reynolds, badaczki snu z Central Queensland University, które ułatwią nam zasypianie:

  • Co najmniej godzinę przed snem nie używaj komputera, telefonu lub telewizora;
  • Staraj się utrzymać stała porę, w której kładziesz się do łóżka;
  • Unikaj kawy późnym popołudniem, kofeina na pewno nie pomoże wyciszyć twojego ciała;
  • Sen na pierwszym miejscu. Jest on równie ważny jak zdrowa dieta, wysiłek fizyczny (jeśli nie ważniejszy).

Fizyczne dolegliwości

Ból głowy, nudności, rozstrój żołądka i objawy, podobne do zespołu drażliwości jelit, wszystko to może nie być objawem ciężkiej choroby, ale wynikać z uczucia zagrożenia i niepokoju. Nasze ciało szybko reaguje na złe samopoczucie, nawet gdy nie jest ono do końca uświadomione. Jak wyjaśnia dr Gordon: „możesz się czuć nieswojo, tak jak by ktoś cię ograniczał od wewnątrz”.

Zmęczenie

Przypuszczalnie w czasie pandemii twój grafik stał się luźniejszy, a dni nie są tak intensywne, jak wcześniej, ale ty czujesz się jeszcze bardziej zmęczona? Podwyższony poziom adrenaliny i ciągłe uczucie zagrożenia sprawiają, że jesteśmy niejako w stanie ciągłej gotowości. Dlatego, mimo mniejszej ilości zajęć, nasze „baterie” mogą szybciej się rozładowywać, a my czujemy się zmęczeni i wyczerpani.

Śmiejące się dziewczyny

Brak motywacji

Więcej czasu równa się więcej możliwości? Sporo osób nadrabia w tym czasie zaległe lektury, do których chcieli sięgnąć już dawno, słucha ulubionych, wcześniej zakurzonych płyt, ogląda po raz któryś ulubione seriale lub filmy. Inni zabierają się za wiecznie odkładane, generalne porządki lub zmianę wystroju wnętrza, w którym obecnie spędzają lwią część swojego dnia. Ale wiele jest też takich osób, które nie mogą zabrać się za nic…  Brak motywacji do działania, to dość częsty skutek niepokoju i strachu. Wiąże się to również z nagłą i drastyczna zmianą rutyny dnia.

Wszystkie te symptomy są naturalną reakcją na nowo zaistniała sytuacje, jeśli jednak czujesz, że nie radzisz sobie z tym sama, warto szukać wsparcia. Dobrze skonsultować się z internistą, który może polecić psychologa lub skorzystać z konsultacji ze specjalistą przez internet lub telefon.

Dr Amanda Gordon, wspomina, że nie zaszkodzi pamiętanie o paru podstawowych zasadach. Mogą nam one pomóc w zmaganiach ze złym samopoczuciem i uczuciem lęku. Wymienia:

  • dbanie o zdrowa i zrównoważoną dietę;
  • regularne ćwiczenia fizyczne;
  • utrzymywanie stałego kontaktu (chociażby zdalnego) z rodziną i przyjaciółmi;
  • pozytywne myślenie;
  • skupienie się na teraźniejszości i na tym co możemy zrobić teraz.

 

Źródło: mamamia

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Badanie moczu pokaże, czy dobrze się odżywiasz

Dlaczego niektórzy nie myją rąk? Specjaliści mają wytłumaczenie

Jesz owsiankę, aby schudnąć? Dobrze, ale musisz uniknąć tych błędów

Stany lękowe/iStockphoto

Osoby ze stanami lękowymi mogą doskonale funkcjonować. Oto osiem symptomów, które o tym świadczą

To „tylko” krojenie? Zobacz, jak robić to perfekcyjnie

Dieta dla serca? Postaw na ten jeden składnik

Najmniejsza rzecz może wyprowadzić cię z równowagi? Czas przyjrzeć się sobie

Lubisz skakać na skakance? Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Zajadasz stres? Zobacz, jak to kontrolować

Wiesz, które pomieszczenie w twoim mieszkaniu jest najbrudniejsze? Możesz być zaskoczona

Lubisz słone jedzenie? Sprawdź, co może się stać, gdy zjesz za dużo soli

Masz wzdęcia? 10 produktów, które pomogą ci z nimi walczyć

Pocisz się nocą? 9 możliwych przyczyn (i jak im zaradzić)

Jedzenie powoduje zmarszczki? Tych produktów lepiej unikaj

8 produktów, które możesz zastąpić innymi. Wiedziałaś o wszystkich?

Czy można jeść surowe brokuły? Może warto przekonać się do ich smaku?

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

Co może się stać, gdy zjesz spleśniałe jedzenie?

Jeśli masz te objawy, to najprawdopodobniej jesz za dużo śmieciowego jedzenia

Gorąco? Czujesz się odwodniona? Zrezygnuj z tych potraw

Kupujesz rozdrobniony ser, bo szybciej się topi? Możesz się zdziwić

Chcesz schudnąć? Najpierw zrezygnuj z tych nawyków

8 niskokalorycznych potraw, które powinnaś wprowadzić do swojego jadłospisu

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami