Przejdź do treści

Połóż się dziś wcześniej spać. Naprawdę warto!

Połóż się dziś wcześniej spać. Naprawdę warto!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
HELLO PIONIERKI: Jak Michalina Wisłocka uczyła Polki seksualności i autoerotyzmu na wiele lat przed znalezieniem punktu „G”
Ciężko ustać ci w tej pozycji? Naukowcy mówią, o czym może to świadczyć
„Nadżerkę, taką prawdziwą, będzie miało tylko 30 proc. z was. To, czym najczęściej 'straszą’ was ginekolodzy, to ektopia” – mówi dr Agnieszka Nalewczyńska
Dieta łagodząca objawy PMS, czyli co jeść, żeby mniej cierpieć
Ciśnieniomierze odejdą w zapomnienie? Grafenowy tatuaż sam zmierzy ciśnienie krwi

Nie chodzi tylko o to, by czuć się wypoczętą. Subtelna różnica między wyspaniem się a niedospaniem potrafi wpłynąć nie tylko na nasze samopoczucie, ale w ogóle na kondycję organizmu, wagę, a nawet życie seksualne. Oto 6 powodów, dla których już dziś warto, żebyś położyła się do łóżka wcześniej. Zobacz, ile zmienia sen dłuższy o zaledwie godzinę!

Czy tak niewiele jak dodatkowa godzina snu może w ogóle cokolwiek zmienić? Eksperci od snu są przekonani, że tak. Już choćby dlatego, że tylko jedna na siedem osób czuje się wypoczęta po przebudzeniu (więcej o uczuciu chronicznego zmęczenia przeczytacie tutaj). Zatem warto rozważyć wcześniejsze pójście do łóżka. Oto argumenty, z którymi nie ma co dyskutować.

Będziesz zdrowsza

Porządne wyspanie się nie zagwarantuje, że przestaniesz chorować w ogóle, ale wiele badań potwierdziło związek między niedostateczną liczbą przespanych godzin a ryzykiem zapadnięcia na poważne choroby, takie jak zawał serca, cukrzyca czy otyłość. W większości przypadków zagrożenie dla zdrowia z powodu braku snu stanie się poważne dopiero po wielu latach. Ale nie u każdego. W jednym z badań dziesięciu zdrowym dorosłym osobom pracującym na zmiany zaburzano sen. Po zaledwie czterech dniach trzy z nich miały taki poziom glukozy we krwi, że zakwalifikowano ich stan jako przedcukrzycowy.

Badacz snu Matt Walker z uniwersytetu w Kalifornii wyjaśnił, że układ odpornościowy organizmu jest osłabiony aż o 70 procent, jeśli mamy przespane tylko cztery godziny w nocy. Już nawet jedna noc bezsenności może osłabić naturalną odporność organizmu na działanie chorobotwórczych bakterii i wirusów. Ludzie, którzy śpią krótko, przeziębiają się prawie trzy razy częściej niż ci, którzy śpią osiem lub więcej godzin. To ważne zwłaszcza teraz, kiedy wszyscy dookoła kichają i kaszlą.

Kobieta trenuje jogę

Czeka cię lepszy seks

Brzmi zachęcająco, prawda? Według ankiety przeprowadzonej przez National Sleep Foundation 26 procent badanych twierdzi, że ich życie seksualne nie jest satysfakcjonujące dlatego, że są po prostu zbyt zmęczeni. Z kolei naukowcy publikujący swoje badania na łamach „Journal of Sexual Medicine” przebadali 171 kobiet, które rzadko uprawiały seks właśnie ze względu na zmęczenie i niewyspanie. Wystarczyło, żeby zaczęły dłużej spać – każda dodatkowa godzina snu zwiększyła aktywność seksualną o 14 procent. Poza tym, że wyspani mamy więcej siły na seksualne aktywności, to jeszcze jest ważna kwestia testosteronu. Sen zwiększa jego wydzielanie, a hormon ten zarówno w przypadku mężczyzn, jak i kobiet jest istotnym aspektem libido. Więcej snu – lepszy seks. Proste!

Utrzymasz sylwetkę w ryzach

Nie zamierzasz przytyć albo wręcz chcesz zrzucić kilka kilogramów? Wysypiaj się. Zaczynając od prozaicznego powodu – jeśli padasz z nóg, nie znajdziesz w sobie sił na trening ani na przygotowanie zdrowej kolacji po pracy. Druga przyczyna jest fizjologiczna. Leptyna to substancja, która odpowiada za to, że czujesz sytość. U ludzi, którzy się nie wysypiają, jej poziom spada. Efekt łatwy do przewidzenia – przemęczeni i niewyspani ludzie są bardziej głodni i mają ochotę na jedzenie o wysokiej zawartości tłuszczu oraz wysokokaloryczne przekąski. Sen wpływa też na poziom insuliny we krwi, a ta przekłada się na przyrost masy ciała. Ludzie, którzy chodzą spać wcześniej, jedzą średnio o 250 kalorii mniej niż nocne marki.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Kobieta przed laptopem

Zmniejszysz ryzyko raka

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała, że praca zmianowa jest potencjalnym czynnikiem rakotwórczym. Badania wykazały, że praca nocna w trybie zmianowym zwiększa ryzyko zachorowania na raka piersi u kobiet. Dzieje się tak, gdy zakłócony zostaje proces wytwarzania melatoniny w organizmie. Nazywana potocznie hormonem nocy melatonina, produkowana przez szyszynkę po zapadnięciu zmroku i w nocy, to przeciwutleniacz zdolny do zmniejszania poziomu estrogenu (jego wysoki poziom zwiększa ryzyko zachorowania na raka piersi).

Japońscy naukowcy badający wpływ snu na ryzyko zachorowalności na różne choroby przebadali ponad 23 tysiące kobiet. Te, które spały sześć godzin i mniej, były w grupie większego ryzyka zachorowania na raka piersi niż kobiety, które spały co najmniej siedem godzin. Naukowcy tłumaczą to właśnie niedoborami melatoniny.

Będziesz w lepszym nastroju

To każda z nas pewnie wie doskonale po sobie – jeśli jesteś niewyspana, wszystko cię denerwuje i zaczynasz narzekać. A spadek nastroju to nie wszystko.

– Niewystarczająco długi sen wpływa na umiejętność kontroli emocji. Kiedy jesteś przemęczona, są większe szanse, że burkniesz w pracy na szefa, rozpłaczesz się bez powodu albo wybuchniesz niekontrolowanym śmiechem – tłumaczy prof. Jodi Mindell, psycholog z Filadelfii.

Może to trochę skomplikować życie, więc lepiej się jednak wyspać…

Edyta Broda bezdzietnik.pl

Będziesz bystrzakiem

– Brak snu przekłada się na to, jak myślisz – mówi prof. Jodi Mindell. – To źle wpływa na twoje umiejętności podejmowania decyzji, zdolności poznawcze i uwagę. Badania wykazały, że ludzie pozbawieni snu są znacznie gorsi w rozwiązywaniu problemów matematycznych lub logicznych, niż gdy są wypoczęci – dodaje.

Mogą im się przydarzać dziwne błędy, jak zostawienie przez przypadek kluczy w lodówce. Zrobiłaś się zapominalska? Temu też może być winny brak snu. Gdy śpimy, mózg przetwarza i konsoliduje nasze wspomnienia z całego dnia. Jeśli się odpowiednio nie wysypiasz, ten proces może być zaburzony. Nie utrwalisz sobie dobrze słówek z kursu hiszpańskiego ani nie zapamiętasz ciekawych faktów z artykułu, który przeczytałaś.

Wystarczy powodów, by dziś wcześniej odłożyć książkę, laptopa, zgasić telewizor? To tylko godzinka, ale jaka cenna!

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Skan mózgu pozwoli na wykrycie alzheimera / istock

Chorobę Alzheimera można zdiagnozować za pomocą pojedynczego skanu mózgu. Nowe odkrycie naukowców

Czy eleganckie majtki z siateczki mogą zastąpić dwa tampony? Sprawdziłam

Katastrofalna sytuacja w Mariupolu / gettyimages

W Mariupolu chirurdzy codziennie wykonują kilka amputacji nóg chorym na cukrzycę

Lek o działaniu rozszerzającym naczynia wycofany z obrotu. Sprawdź, czy nie masz go w apteczce

Lek o działaniu rozszerzającym naczynia wycofany z obrotu. Sprawdź, czy nie masz go w apteczce

Chwila relaksu dla szyi. Wystarczy 10 minut, by poczuć się lepiej

Ektoina – do nosa, oczu i inhalacji. Czy krople z ektoiną pomagają na zapalenie spojówek?

Rehabilitacja NFZ – ile ważne jest skierowanie i jaki lekarz może nam je wystawić?

Glifosat – co to jest i jak go usunąć? Jaki wpływ na nasze zdrowie mają herbicydy?

Grzybica skóry – jak wygląda, czy jest zaraźliwa i jak leczyć zmiany skórne?

„Życie z protezą to supermoc!” – mówi Anna Klecha, Dziewczyna z Fioletową Nogą

slonce

Słońce a leki. Przy jakich tabletkach powinnaś uważać latem?

Woda z kranu kuchennego

Siedem błędów, które popełniamy w kuchni. Nie chodzi o gotowanie, ale o… sprzątanie

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

9 nawyków nasilających objawy alergii. Może niektóre dotyczą ciebie?

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Ćwiczenia McKenziego – przykłady rehabilitacji, wskazania i przeciwwskazania

Wysięk z rany. Co o gojeniu rany mówi kolor wysięku? Co przyspiesza gojenie ran?

Brodawki na szyi – dlaczego powstają i jak się ich pozbyć?

Jakie prezerwatywy wybrać?/Getty Images

Jak prawidłowo założyć prezerwatywę? Wyjaśniamy!

Kręgosłup na urlopie

Jak zadbać o kręgosłup na urlopie? Poznaj wskazówki od fizjoterapeuty

Beta alanina – co to, jak działa, jak ją brać i czy warto?

Kobieta z kolorowym językiem

Jak czyścić język i jak często trzeba to robić? Podpowiada stomatolożka Anna Jaśkowska

Kobieta

Depresja ma różne oblicza. O tym objawie rzadko się mówi

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×