Przejdź do treści

Połóż się dziś wcześniej spać. Naprawdę warto!

Połóż się dziś wcześniej spać. Naprawdę warto!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czego nie robić w ciąży? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Czego nie powinnyśmy robić w ciąży? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej
„Z niedoskonałościami możesz być zdrowa i sprawna”. Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej
Edukacja seksualna / rawpixel
Matka Lekarka o (braku) edukacji seksualnej: „W pracy przekonałam się, że wciąż wszystko jest jednym wielkim tematem tabu”
Extreme hunger - co to jest i czym różni się od kompulsywnego jedzenia? Wyjaśnia psychodietetyczka
Extreme hunger – co to jest i czym różni się od kompulsywnego jedzenia? Wyjaśnia psychodietetyczka
Produkty, których nie należy jeść przed snem / istock
Produkty, których nie powinniśmy jeść przed snem

Nie chodzi tylko o to, by czuć się wypoczętą. Subtelna różnica między wyspaniem się a niedospaniem potrafi wpłynąć nie tylko na nasze samopoczucie, ale w ogóle na kondycję organizmu, wagę, a nawet życie seksualne. Oto 6 powodów, dla których już dziś warto, żebyś położyła się do łóżka wcześniej. Zobacz, ile zmienia sen dłuższy o zaledwie godzinę!

Czy tak niewiele jak dodatkowa godzina snu może w ogóle cokolwiek zmienić? Eksperci od snu są przekonani, że tak. Już choćby dlatego, że tylko jedna na siedem osób czuje się wypoczęta po przebudzeniu (więcej o uczuciu chronicznego zmęczenia przeczytacie tutaj). Zatem warto rozważyć wcześniejsze pójście do łóżka. Oto argumenty, z którymi nie ma co dyskutować.

Będziesz zdrowsza

Porządne wyspanie się nie zagwarantuje, że przestaniesz chorować w ogóle, ale wiele badań potwierdziło związek między niedostateczną liczbą przespanych godzin a ryzykiem zapadnięcia na poważne choroby, takie jak zawał serca, cukrzyca czy otyłość. W większości przypadków zagrożenie dla zdrowia z powodu braku snu stanie się poważne dopiero po wielu latach. Ale nie u każdego. W jednym z badań dziesięciu zdrowym dorosłym osobom pracującym na zmiany zaburzano sen. Po zaledwie czterech dniach trzy z nich miały taki poziom glukozy we krwi, że zakwalifikowano ich stan jako przedcukrzycowy.

Badacz snu Matt Walker z uniwersytetu w Kalifornii wyjaśnił, że układ odpornościowy organizmu jest osłabiony aż o 70 procent, jeśli mamy przespane tylko cztery godziny w nocy. Już nawet jedna noc bezsenności może osłabić naturalną odporność organizmu na działanie chorobotwórczych bakterii i wirusów. Ludzie, którzy śpią krótko, przeziębiają się prawie trzy razy częściej niż ci, którzy śpią osiem lub więcej godzin. To ważne zwłaszcza teraz, kiedy wszyscy dookoła kichają i kaszlą.

Naucz się „odpuszczać” – joga ci w tym pomoże

Czeka cię lepszy seks

Brzmi zachęcająco, prawda? Według ankiety przeprowadzonej przez National Sleep Foundation 26 procent badanych twierdzi, że ich życie seksualne nie jest satysfakcjonujące dlatego, że są po prostu zbyt zmęczeni. Z kolei naukowcy publikujący swoje badania na łamach „Journal of Sexual Medicine” przebadali 171 kobiet, które rzadko uprawiały seks właśnie ze względu na zmęczenie i niewyspanie. Wystarczyło, żeby zaczęły dłużej spać – każda dodatkowa godzina snu zwiększyła aktywność seksualną o 14 procent. Poza tym, że wyspani mamy więcej siły na seksualne aktywności, to jeszcze jest ważna kwestia testosteronu. Sen zwiększa jego wydzielanie, a hormon ten zarówno w przypadku mężczyzn, jak i kobiet jest istotnym aspektem libido. Więcej snu – lepszy seks. Proste!

Utrzymasz sylwetkę w ryzach

Nie zamierzasz przytyć albo wręcz chcesz zrzucić kilka kilogramów? Wysypiaj się. Zaczynając od prozaicznego powodu – jeśli padasz z nóg, nie znajdziesz w sobie sił na trening ani na przygotowanie zdrowej kolacji po pracy. Druga przyczyna jest fizjologiczna. Leptyna to substancja, która odpowiada za to, że czujesz sytość. U ludzi, którzy się nie wysypiają, jej poziom spada. Efekt łatwy do przewidzenia – przemęczeni i niewyspani ludzie są bardziej głodni i mają ochotę na jedzenie o wysokiej zawartości tłuszczu oraz wysokokaloryczne przekąski. Sen wpływa też na poziom insuliny we krwi, a ta przekłada się na przyrost masy ciała. Ludzie, którzy chodzą spać wcześniej, jedzą średnio o 250 kalorii mniej niż nocne marki.

Kobieta przed laptopem

Zmniejszysz ryzyko raka

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała, że praca zmianowa jest potencjalnym czynnikiem rakotwórczym. Badania wykazały, że praca nocna w trybie zmianowym zwiększa ryzyko zachorowania na raka piersi u kobiet. Dzieje się tak, gdy zakłócony zostaje proces wytwarzania melatoniny w organizmie. Nazywana potocznie hormonem nocy melatonina, produkowana przez szyszynkę po zapadnięciu zmroku i w nocy, to przeciwutleniacz zdolny do zmniejszania poziomu estrogenu (jego wysoki poziom zwiększa ryzyko zachorowania na raka piersi).

Japońscy naukowcy badający wpływ snu na ryzyko zachorowalności na różne choroby przebadali ponad 23 tysiące kobiet. Te, które spały sześć godzin i mniej, były w grupie większego ryzyka zachorowania na raka piersi niż kobiety, które spały co najmniej siedem godzin. Naukowcy tłumaczą to właśnie niedoborami melatoniny.

Będziesz w lepszym nastroju

To każda z nas pewnie wie doskonale po sobie – jeśli jesteś niewyspana, wszystko cię denerwuje i zaczynasz narzekać. A spadek nastroju to nie wszystko.

– Niewystarczająco długi sen wpływa na umiejętność kontroli emocji. Kiedy jesteś przemęczona, są większe szanse, że burkniesz w pracy na szefa, rozpłaczesz się bez powodu albo wybuchniesz niekontrolowanym śmiechem – tłumaczy prof. Jodi Mindell, psycholog z Filadelfii.

Może to trochę skomplikować życie, więc lepiej się jednak wyspać…

Edyta Broda bezdzietnik.pl

Będziesz bystrzakiem

– Brak snu przekłada się na to, jak myślisz – mówi prof. Jodi Mindell. – To źle wpływa na twoje umiejętności podejmowania decyzji, zdolności poznawcze i uwagę. Badania wykazały, że ludzie pozbawieni snu są znacznie gorsi w rozwiązywaniu problemów matematycznych lub logicznych, niż gdy są wypoczęci – dodaje.

Mogą im się przydarzać dziwne błędy, jak zostawienie przez przypadek kluczy w lodówce. Zrobiłaś się zapominalska? Temu też może być winny brak snu. Gdy śpimy, mózg przetwarza i konsoliduje nasze wspomnienia z całego dnia. Jeśli się odpowiednio nie wysypiasz, ten proces może być zaburzony. Nie utrwalisz sobie dobrze słówek z kursu hiszpańskiego ani nie zapamiętasz ciekawych faktów z artykułu, który przeczytałaś.

Wystarczy powodów, by dziś wcześniej odłożyć książkę, laptopa, zgasić telewizor? To tylko godzinka, ale jaka cenna!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

Pandemia sprawiła, że źle sypiasz? Sprawdź, jak poprawić jakość snu

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

kobieta w ciąży ze zdjęciem USG dziecka

Czy płód w macicy śni? Wyjaśnia ginekolog położnik

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

śpiąca dziewczyna

Poznaj swój chronotyp. Jesteś lwem, wilkiem, delfinem czy niedźwiedziem?

Melatonina / istock

Melatonina a sen. Skutki niedoboru i przedawkowania tego hormonu

Dwie osoby siedzą przy stoliku nad filiżankami kawy

Senność po kawie – gdy kawa nasila zmęczenie, zamiast pobudzać

Klasyfikacja zaburzeń snu. Jak rozpoznać bezsenność i ją leczyć? Tłumaczy lekarka

Kobiety rewolucjonizują świat. Zobacz, jak mogą zmienić twoje życie

Kobiety rewolucjonizują świat. Zobacz, jak mogą zmienić twoje życie

Jak poprawić sen dziecka?

Jak poprawić sen dziecka?

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Bezsenność / pexels.com

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Kobieta śpi - paraliż senny

Paraliż senny – co to jest, jakie są jego przyczyny i objawy?

sen

Ćwicz i… śpij dobrze!

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta pracująca w domu

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

jedzenie nocą

Jedzenie na noc – fatalny nawyk

Ile śpi noworodek?

Ile śpi noworodek?

młoda kobieta

Oreksyna – tajemniczy hormon

Zmiana czasu na zimowy / unsplash

Zmiana czasu – w weekend przestawiamy zegarki. Czy wpłynie to na nasz organizm? Tłumaczy psycholożka

5 zdrowotnych „prawd”, które trzeba wysłać na emeryturę

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę