Przejdź do treści

Cynk

Cynk
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta myje twarz
Seks dobry na wszystko, nawet na trądzik? HZ kontra mity #10 Trądzik
Kobieta dekoruje pierniki
8 sposobów na spędzenie świąt bez wyrzutów sumienia
Dobra wiadomość dla chorych na rdzeniowy zanik mięśni – lek na SMA będzie refundowany w Polsce
stół świąteczny
Racjonalne podejście do jedzenia podczas świąt. Dietetyk radzi, jak znaleźć złoty środek
Magiczne portrety chorych dzieci w szpitalach. Zobacz zdjęcia z projektu „Heart Project”

Zapotrzebowanie dobowe: 17 mg

Rola:składnik i aktywator co najmniej 200 enzymów, w tym tych związanych z syntezą wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, DNA i RNA, białek, hormonów i przeciwzapalnych prostaglandyn; regeneracja tkanek i gojenie ran; procesy immunologiczne; budowa błon komórkowych; neutralizacja wolnych rodników, m.in. ochrona plamki żółtej oka; działanie odtruwające w stosunku do kadmu i ołowiu; utrzymanie równowagi pierwiastków: manganu, magnezu, selenu i miedzi; zachowanie sprawności umysłowej; bezpośrednie działanie antywirusowe.

Zwiększone zapotrzebowanie: zażywanie leków moczopędnych, przeczyszczających, kortykosterydów, penicyliny; kuracje preparatami żelaza, wapnia, magnezu, witamin B2, B6 i B12; sięganie po używki, m.in. papierosy i alkohol; monotonna dieta; menu wegańskie; choroba Crohna, zaburzenia wchłaniania w jelitach.

Objawy niedoboru: osłabienie węchu i smaku; apatia; podatność na infekcje; wysypki, utrudnione gojenie ran, białe wykwity na paznokciach, wypadanie i blaknięcie włosów; podwyższone ryzyko rozwoju cukrzycy i miażdżycy; u mężczyzn spadek poziomu testosteronu i zmniejszenie liczby plemników.

Skutki nadmiaru: bóle głowy, nudności, wymioty, zaburzenia żołądkowo-jelitowe; spadek odporności; chroniczne zmęczenie; niedobór miedzi skutkujący zwiększonym wydzielaniem progesteronu; obniżenie poziomu korzystnego cholesterolu HDL; zaburzenia pracy nerek.

Źródła: ryby i owoce morza, m.in. małże, ostrygi, kraby i krewetki; mięso, m.in. wołowina, cielęcina, indyk; wątroba; żółtka jaj; pełnoziarniste produkty zbożowe, kiełki pszenicy; orzechy, nasiona dyni i słonecznika; drożdże piwne. Cynk jest słabiej wchłaniany z produktów roślinnych niż ze zwierzęcych ze względu na wiązanie kwasem fitynowym. Mrożenie wymienionych produktów i narażenie na działanie światła, wilgoci czy podwyższonej temperatury obniża w nich zawartość cynku.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Tych rzeczy nie jedz przed randką!

Dieta dr Dąbrowskiej – wady i zalety

Dziewczyna tańczu podczas zajęć fitness

Wskaźnik BMR. Przy odchudzaniu niezbędny

Przepis na fit omlet z bananem – śniadanie mistrzów

Pizza, frytki i pierogi w wersji dietetycznej? To możliwe!

kobieta, mająca ból brzucha

Zapalenie żołądka – dieta przy uszkodzeniach błony śluzowej

Czego nie jeść, by mieć dobry seks?

Dziecko jedzące czekoladę

Jak świadomie zmienić nawyki żywieniowe dziecka? Psycholog wyjaśnia

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

zdrowa dieta

Dieta na wzmocnienie odporności – jaka jest najlepsza?

Kobieta trzyma się za brzuch z powodu bólu brzucha

Skąd się bierze ból żołądka po jedzeniu i jak mu zapobiegać?

Co jeść, gdy masz łuszczycę

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy chorujesz