Witamina C

Wiele osób błędnie myśli, że witamina C jest skutecznym lekiem na przeziębienie i grypę. Ten powszechnie znany środek może być jedynie wsparciem przy właściwym leczeniu farmakologicznym chorób.

Witamina C – ogólnie

Witamina C (acidum ascorbicum) to organiczny związek chemiczny z grupy nienasyconych alkoholi polihydroksylowych. Jest ona niezbędna do funkcjonowania organizmów żywych. Inne jej nazwy to kwas askorbinowy lub E 300.

Jest to również przeciwutleniacz, który jest dodatkiem do żywności.

Ludzie oraz zwierzęta potrzebują jej w znacznym stopniu, dlatego muszą zadbać o jej dostarczanie wraz z pożywieniem.

Wzór sumaryczny to C6H8O6, a masa molowa wynosi 176,13 g/mol.

W 2007 roku zostały przeprowadzone specjalne badania, które udowodniły, że witamina C nie jest panaceum na przeziębienie i grypę. Witamina C nie zmniejsza częstotliwości występowania oraz trwania chorób. Jedynie regularne przyjmowanie tej witaminy może spowodować, że znajdziemy się w grupie mniej podatnej na zachorowania.

Witamina C – zapotrzebowanie

Instytut Żywności i Żywienia ustalił normy przyjmowania witaminy C dziennie, które przedstawiają się w następujący sposób:

  • 40-50 mg dziennie u dzieci
  • 75 mg dziennie u kobiet
  • 90 mg dziennie u mężczyzn.

Czasem można zażywać jednak nawet 200 mg na dobę.

Witamina C – niedobór

Do klasycznych objawów niedoboru witaminy C należą:

  • osłabienie i szybkie męczenie się
  • skłonność do występowania siniaków
  • brak apetytu
  • bóle mięśni i stawów
  • trudno gojące się rany
  • rozpulchnione i krwawiące dziąsła
  • osłabienie naczyń włosowatych
  • zmiany w kościach i chrząstkach
  • szkorbut
  • astma.

Zaleca się przyjmowanie witaminy C przy zwiększonym wysiłku fizycznym. Zawodowi sportowcy, trenerzy powinni pomyśleć o dodatkowej suplementacji. Dodatkowo osoby chorujące na nadciśnienie tętnicze, cukrzycę, ciężarne, karmiące, nałogowi palacze, osoby narażone na wysoki stres również muszą zadbać o dostarczenie witaminy C.

Witamina C – nadmiar

Dzienne spożycie witaminy C nie powinno przekroczyć 1000 mg. Bardzo ciężko doprowadzić do jej nadmiaru w organizmie. Jeżeli jednak do tego dojdzie, to występują takie objawy, jak:

  • nudności
  • wymioty
  • biegunka
  • bóle brzucha
  • wysypka skórna
  • pojawienie się kamieni w układzie moczowym.

Witamina C – właściwości

Witamina C:

  • wspiera układ odpornościowy
  • jest skutecznym przeciwutleniaczem hamującym proces starzenia się skóry
  • działa przeciwnowotworowo
  • poprawia pracę układu krążenia
  • uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne
  • hamuje zły cholesterol LDL, dzięki czemu hamuje rozwój zmian miażdżycowych
  • reguluje ciśnienie tętnicze
  • wspomaga wchłanianie żelaza, dzięki czemu zmniejsza ryzyko wystąpienia anemii
  • zmniejsza ryzyko udaru mózgu nawet o 42%.

Dożylne podawanie witaminy C razem z lekami przeciwnowotworowymi przyspiesza zabijanie komórek rakowych i łagodzi toksyczne efekty chemio- i radioterapii. Musi być ona jednak podawana w zastrzykach, nie doustnie.

Witamina C zwiększa aktywność komórek NK (natural killer) oraz limfocytów T i B. Są one odpowiedzialne za zwalczanie patogenów i eliminują komórki rakowe.

Kwas askorbinowy zmniejsza ryzyko kontuzji, ponieważ poprawia elastyczność stawów. W momencie wystąpienia stanów zapalnych kości poziom witaminy C zmniejsza się nawet o 80%. Koniecznym jest więc odpowiednia suplementacja.

Niedobór witaminy C może powodować również wystąpienie osteoporozy, ponieważ w naszym organizmie może zabraknąć osseiny – składnika budulcowego kości.

Witamina C i kosmetyka

Kwas askorbinowy działa przeciwzapalnie i zmniejsza ryzyko poparzeń słonecznych. Do tego pomaga w produkcji kolagenu odpowiedzialnego za młody wygląd skóry. Witamina C wykazuje również właściwości depigmentacyjnie.

Witaminę C w głównej mierze spotkamy w kosmetykach dedykowanych do cery zwiotczałej, z widocznymi zmarszczkami i przebarwieniami.

Duże źródła witaminy C znaleźć można w świeżych warzywach i owocach. Największa ilość tej witaminy znajduje się w nich zaraz po zbiorze. Z czasem, im dłuższy okres przechowywania, tym ilość witaminy C w warzywach i owocach znacznie się zmniejsza.

Najnowsze