Przejdź do treści

Witamina B9

Witamina B9
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Meghan Markle i książe Harry
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria
Anja Rubik przekazuje 1000 książek „#SEXEDPL” do polskich szkół
Ewa Chodakowska
Ewa Chodakowska zachęca do badań piersi
Lizi Jackson-Barrett
Łysa Lizi Jackson-Barrett: Rok temu płakałam. Teraz czuję się świetnie

Zapotrzebowanie dobowe: kobiety i mężczyźni 560 mcg.

Rola: synteza kwasów nukleinowych DNA i RNA, czerwonych krwinek, endorfin, przemiany białek i cukrów, prawidłowy rozwój i funkcjonowanie komórek nerwowych, odporność.
Zwiększone zapotrzebowanie: wiek prokreacyjny, antykoncepcja doustna, przyjmowanie aspiryny, sulfonamidów, dużych dawek wit. C, używki, alkohol, papierosy.

Objawy niedoboru: zapalenie języka, anemia hemolityczna i megaloblastyczna, zaburzenia funkcjonowania układu nerwowego, choroby układu krążenia, depresja, osłabienie, wady rozwojowe płodu, m.in. rozszczepienie cewy nerwowej.

Skutki nadmiaru: utrata apetytu, mdłości, krystalizacja kwasu foliowego w moczu.

Interakcje: może zmniejszać działanie fenytoiny, leku stosowanego przy padaczce, nadmiar może sprzyjać niedoborom cynku.

Źródła: zielonolistne warzywa (m.in. szpinak, sałaty, brokuły, kapusty, natka i świeże zioła), żółtopomarańczowe owoce i warzywa, żółtka jaj, wątróbka, nasiona roślin strączkowych.

Foliany w żywności są bardzo nietrwałe, wrażliwe m.in. na ogrzewanie, światło, tlen, wypłukiwanie przez wodę.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Co warto wiedzieć o niacynie?

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

7 najlepszych diet na 2018 rok

Witaminy i mikroelementy: (nie)udane połączenia

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Poczytaj dla zdrowia

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Dietetyczka kontra singielka na zakupach

6 najgorszych nawyków żywieniowych