Przejdź do treści

6 rzeczy, które pomogą zadbać o zdrowe jelita

Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nie tolerujesz laktozy? Sprawdź, czego nie powinnaś jeść, aby ustrzec się przed dolegliwościami
Czosnek / unsplash.com
Czosnek to naturalny antybiotyk. W czym tkwi jego sekret?
Używasz kulek gejszy? Pani Fizjotrener tłumaczy, jak działają na mięśnie Kegla
Chłopiec lezy na oparciu kanapy. Na kanapie lezy tablet. Chłopiec wygląda na znudzonego i bez sił
Nie posądzaj swojego dziecka o lenistwo. To może być depresja! Ostrzega psycholożka Ewa Sękowska-Molga
dr Izabela Zawisza / rolingerpr.pl
Dr Izabela Zawisza: jeżeli skóra jest szczelna i nawilżona, może spełniać swoje funkcje i chroni nas przed przedostawaniem się elementów smogu

Jelita to organ równie ważny, co zaniedbany. Dowodzimy tego na co dzień, faszerując się przetworzoną żywnością, zapominając o umiarze przy stole, ignorując sygnały ostrzegawcze, jakie wysyłają nam nasze „kiszki”. A jelita są cierpliwe, ale do czasu… Pora poprawić z nimi relacje.

Sprawa jest poważna. Jeśli nie wierzycie nam, to uwierzcie statystykom. Rak jelita grubego jest trzecim najczęstszym nowotworem na świecie. W 2012 r. odnotowano aż 1,4 mln nowych zachorowań. W Europie to numer jeden wśród nowotworów z „wynikiem” ok. 300 tys. zachorowań rocznie. W dodatku z danych wynika, że jest coraz gorzej. Niedawne badanie opisane na łamach czasopisma „Journal of the National Cancer Institute” wskazuje, że u Amerykanów urodzonych w 1990 r. ryzyko wystąpienia raka jelita jest dwukrotnie wyższe niż u osób, które przyszły na świat w roku 1950. Co znamienne, choroba częściej atakuje mężczyzn niż kobiety. Ta prawidłowość w znacznym stopniu może być związana ze stylem życia. Panowie częściej palą papierosy, spożywają więcej alkoholu i zazwyczaj poświęcają mniejszą uwagę diecie. A to ona ma kluczowe znaczenie w profilaktyce chorób jelita.

Dość jednak ponurych statystyk – teraz pora na dobre wieści. Rak jelita to choroba w dużym stopniu zależna od stylu życia. W efekcie ryzyko zachorowania na nią można znacząco zmniejszyć dzięki zmianom w naszej codziennej rutynie: w szczególności – choć nie tylko – żywieniowej. Na korektach stylu życia skorzystają nie tylko jelita, ale cały organizm, co pomoże ustrzec się również przed innymi chorobami. Warto pamiętać, że nasz ustrój to system naczyń połączonych: to, co szkodzi danemu organowi, pośrednio dotyka także inne, to, co pomaga jednemu, korzystnie oddziałuje również na pozostałe.

Jak zatem postępować w trosce o jelita (i całą resztę)? Oto nasze podpowiedzi:

1. Jedz zdrowo

Jedz zdrowo – czyli temat rzeka. W trosce o jelita przede wszystkim należy postawić na błonnik. Regularne spożywanie włókna roślinnego jest istotne z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze, działa ono niczym „wycior”: czyści nasz przewód pokarmowy z resztek pożywienia, udrażnia go i pomaga usunąć szkodliwe pozostałości procesu trawienia. Po drugie, błonnik to pokarm „dobrych” bakterii. A właściwy mikrobiom odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu nie tylko jelit, ale również całego organizmu. Jednak błonnik to nie wszystko. Zdrowe odżywianie oznacza również – ujmując rzecz w telegraficznym skrócie – ograniczenie spożycia produktów przetworzonych i cukru oraz przyjmowanie odpowiedniej ilości witamin, mikroelementów i przeciwutleniaczy.

2. Postaw na aktywność

Bez ruchu się nie obejdzie. Najlepiej, by był on stałym elementem naszego „rozkładu zajęć”. Nie musi to być sport wyczynowy. Wystarczy zaaplikować sobie kilka razy w tygodniu zestaw prostych ćwiczeń, przebieżkę lub intensywny spacer. Liczy się (i to jak!) nawet taniec na sobotniej imprezie. Aktywność fizyczna wpływa korzystnie na działanie układu krążenia, od którego zależy sprawność i zdrowie całego organizmu. Zwiększa również odporność na stres oksydacyjny, wywołany przez wolne rodniki, i pomaga zwalczyć stany zapalne – w efekcie zmniejszając ryzyko rozwoju chorób nowotworowych.

Ilustracja: shutterstock

3. Rzuć palenie, ogranicz picie!

Palenie zagraża nie tylko układowi oddechowemu. Nałóg nikotynowy uruchamia w organizmie całą kaskadę reakcji, które negatywnie odbijają się na zdrowiu, między innymi przez nasilenie procesów zapalnych i nowotworowych. Z alkoholem sprawa jest mniej jednoznaczna. Przykładowo, czerwone wino zawiera silne przeciwutleniacze. Wiadomo też, że etanol obniża stężenie „złego” cholesterolu we krwi. Jednak z raportu World Cancer Report 2014 opublikowanego przez Światową Organizację Zdrowia wynika, że z punktu widzenia profilaktyki nowotworowej żadna ilość alkoholu nie może być uznana za bezpieczną. Najlepiej uruchomić zdrowy rozsądek i… po prostu pić jak najmniej.

4. Unikaj stresu

Slow food, slow life – to najlepsza dewiza, jeśli chodzi o zapobieganie chorobom jelit. Nie tylko zresztą nowotworowym. Końcowe odcinki układu pokarmowego są bardzo wrażliwe zarówno na „szybkie” jedzenie, jak i „szybkie”, nerwowe życie. U wielu osób stres objawia się w postaci biegunek lub zaparć. Na dłuższą metę „dręczenie” jelit stanem przewlekłego napięcia nerwowego może przyczynić się do rozwoju nieswoistych chorób zapalnych, a nawet raka. Pamiętając, że stres to jeden z największych „zabójców”, lepiej zredukować bieg i cieszyć się życiem na spokojnie.

5. Zwracaj uwagę na objawy

Nowotwory jelit słyną z podstępności. Mogą rozwijać się przez wiele lat i nie dawać zauważalnych objawów. Nie znaczy to, że nie warto „monitorować” własnego organizmu. Rak może być efektem długotrwałych problemów jelitowych o podłożu zapalnym, bakteryjnym lub wirusowym. Sygnałem do wzmożenia uwagi powinny być problemy z trawieniem i wydalaniem. Co począć, gdy takowe się pojawią? Patrz niżej.

6. Nie bój się… kolonoskopii

Jeśli boisz się raka, to zdecydowanie nie bój się kolonoskopii. Tym bardziej że jest to zabieg praktycznie bezbolesny, a można wykonać go także pod narkozą. Nowotwór jelit wykryty we wczesnej fazie jest w większości przypadków w pełni uleczalny – dlatego ryzyko zaniedbania zwyczajnie się nie opłaca. Ponad 90 proc. nowotworów jelit rozwija się na podłożu niegroźnych gruczolaków (polipów), które można usunąć bezoperacyjnie w trakcie badań endoskopowych. Kolonoskopię warto wykonać po 40. roku życia, nawet jeśli jelita nie dają się we znaki – i powtarzać ją raz na pięć lat.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Polska cierpi na schizofrenię. Przy całej dyskusji o aborcji zapomina się o dobru matki i dziecka” – mówi prof. Joanna Szymkiewicz-Dangel, pediatra, kardiolog, współzałożycielka pierwszego w Polsce Hospicjum Perinatalnego

Jak dbać o stopy?

„Stopy są fundamentem naszego ciała. Dużą mówią o nas, o tym jak je traktujemy i ich używamy. Wysyłają nam sygnały, które często ignorujemy” – mówi Anna Piechnik, fizjoterapeuta, ortopodolog

Lana Del Rey

Lana Del Rey: od trzech lat ataki paniki, do których zawsze miałam skłonność, znacznie się pogorszyły

Nauczycielka Movement Medicine

„Potrzebujemy zwolnić, zdjąć z siebie garnitur czy też mundur, może zbroję, którą cały czas nosimy” – mówi Anna Sierpowska, nauczycielka Movement Medicine

Zainteresują cię również:

Joanna Brejecka-Pamungkas / arch. prywatne

Pasożyty w naszym organizmie. Jak się ich pozbyć? Wyjaśnia Joanna Brejecka-Pamungkas, naturoterapeutka i dietetyczka holistyczna

Przeszczep flory bakteryjnej – na czym to polega i kiedy się stosuje? Wyjaśnia dr med. Paweł Grzesiowski

kobieta z bólem brzucha

IBS – gdy jelito jest zbyt wrażliwe. Wszystko co powinnaś wiedzieć!

Twarz kobiety / istockphoto.com

Jelita i zatoki – co mają wspólnego?

„Żaden inny narząd tak mocno, jak narząd bakteryjny, nie wpływa na funkcjonowanie każdej komórki w naszym organizmie” – mówi doktor nauk biologicznych Patrycja Szachta

Stomia (źródło - www.gettyimages.com)

Stomia – czym jest i czy da się z tym żyć?

Jak prawidłowo robić kupę? Poznaj kilka wskazówek od pani doktor

Komu owoce mogą szkodzić?

istockphoto.com

Jelita to nasz drugi mózg. To, co jesz, ma na niego duży wpływ

Nasz mózg nie jest więc w stanie zablokować tego, co narozrabialiśmy w jelicie, a przez to spada nasza odporność

„Prawidłowo funkcjonujący układ odpornościowy dla kobiet w okresie rozrodczym to prawdziwy skarb” – o naszej odporności mówi dr Anna Romaniuk, mikrobiolog, immunolog, psychodietetyk

„Widzę mankamenty mojego ciała, jestem ich świadoma, ale po prostu akceptuję je. Jeśli chodzi o poczucie kobiecości, worek mi go nie zabrał” – mówi Małgorzata Jakowiec, która żyje z wyłonioną stomią

Unsplash

Gdy nie dbasz o zęby, chorują jelita

10 nietypowych sygnałów problemu z jelitami

Fot: Unsplash

9 zalet chleba, których nie doceniamy

Po co urozmaicać dietę?

Po co urozmaicać dietę?

Czy orgaznim może nie tolerować kawy?

Nie wstydź się puszczania gazów! Poinformują cię o twoim stanie zdrowia

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Zielone liściaste warzywa. Dlaczego warto je codziennie jeść?

5 rzeczy, które trzeba wiedzieć o IBS

kapusta kiszona

10 rzeczy, za które pokochają cię twoje jelita. Zadbaj o nie, zanim zaczną strajkować

„Nie, nie spodziewasz się dziecka. To tylko ciąża spożywcza”. O dolegliwościach układu pokarmowego opowiada lekarka Małgorzata Ponikowska

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

kobieta w białej kurtce biegnie szosą

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.