Przejdź do treści

6 rzeczy, które pomogą zadbać o zdrowe jelita

Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czujesz, że dopada cię jesienna chandra? Poznaj proste triki na poprawienie nastroju
Nietolerancja histaminy - znasz jej objawy?
Nietolerancja histaminy – znasz jej objawy?
Nie chcesz jesieni spędzić na L4? Poznaj 5 sposobów na zwiększenie odporności
Pies jest nie tylko najlepszym przyjacielem człowieka, ale i członkiem rodziny. Traktujemy go jak dziecko
Wek na rozgrzanie: mus imbirowy
Mus imbirowy – działa przeciwzapalnie i obłędnie smakuje. Skorzystaj z naszego przepisu

Jelita to organ równie ważny, co zaniedbany. Dowodzimy tego na co dzień, faszerując się przetworzoną żywnością, zapominając o umiarze przy stole, ignorując sygnały ostrzegawcze, jakie wysyłają nam nasze „kiszki”. A jelita są cierpliwe, ale do czasu… Pora poprawić z nimi relacje.

Sprawa jest poważna. Jeśli nie wierzycie nam, to uwierzcie statystykom. Rak jelita grubego jest trzecim najczęstszym nowotworem na świecie. W 2012 r. odnotowano aż 1,4 mln nowych zachorowań. W Europie to numer jeden wśród nowotworów z „wynikiem” ok. 300 tys. zachorowań rocznie. W dodatku z danych wynika, że jest coraz gorzej. Niedawne badanie opisane na łamach czasopisma „Journal of the National Cancer Institute” wskazuje, że u Amerykanów urodzonych w 1990 r. ryzyko wystąpienia raka jelita jest dwukrotnie wyższe niż u osób, które przyszły na świat w roku 1950. Co znamienne, choroba częściej atakuje mężczyzn niż kobiety. Ta prawidłowość w znacznym stopniu może być związana ze stylem życia. Panowie częściej palą papierosy, spożywają więcej alkoholu i zazwyczaj poświęcają mniejszą uwagę diecie. A to ona ma kluczowe znaczenie w profilaktyce chorób jelita.

Dość jednak ponurych statystyk – teraz pora na dobre wieści. Rak jelita to choroba w dużym stopniu zależna od stylu życia. W efekcie ryzyko zachorowania na nią można znacząco zmniejszyć dzięki zmianom w naszej codziennej rutynie: w szczególności – choć nie tylko – żywieniowej. Na korektach stylu życia skorzystają nie tylko jelita, ale cały organizm, co pomoże ustrzec się również przed innymi chorobami. Warto pamiętać, że nasz ustrój to system naczyń połączonych: to, co szkodzi danemu organowi, pośrednio dotyka także inne, to, co pomaga jednemu, korzystnie oddziałuje również na pozostałe.

Jak zatem postępować w trosce o jelita (i całą resztę)? Oto nasze podpowiedzi:

1. Jedz zdrowo

Jedz zdrowo – czyli temat rzeka. W trosce o jelita przede wszystkim należy postawić na błonnik. Regularne spożywanie włókna roślinnego jest istotne z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze, działa ono niczym „wycior”: czyści nasz przewód pokarmowy z resztek pożywienia, udrażnia go i pomaga usunąć szkodliwe pozostałości procesu trawienia. Po drugie, błonnik to pokarm „dobrych” bakterii. A właściwy mikrobiom odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu nie tylko jelit, ale również całego organizmu. Jednak błonnik to nie wszystko. Zdrowe odżywianie oznacza również – ujmując rzecz w telegraficznym skrócie – ograniczenie spożycia produktów przetworzonych i cukru oraz przyjmowanie odpowiedniej ilości witamin, mikroelementów i przeciwutleniaczy.

2. Postaw na aktywność

Bez ruchu się nie obejdzie. Najlepiej, by był on stałym elementem naszego „rozkładu zajęć”. Nie musi to być sport wyczynowy. Wystarczy zaaplikować sobie kilka razy w tygodniu zestaw prostych ćwiczeń, przebieżkę lub intensywny spacer. Liczy się (i to jak!) nawet taniec na sobotniej imprezie. Aktywność fizyczna wpływa korzystnie na działanie układu krążenia, od którego zależy sprawność i zdrowie całego organizmu. Zwiększa również odporność na stres oksydacyjny, wywołany przez wolne rodniki, i pomaga zwalczyć stany zapalne – w efekcie zmniejszając ryzyko rozwoju chorób nowotworowych.

Ilustracja: shutterstock

3. Rzuć palenie, ogranicz picie!

Palenie zagraża nie tylko układowi oddechowemu. Nałóg nikotynowy uruchamia w organizmie całą kaskadę reakcji, które negatywnie odbijają się na zdrowiu, między innymi przez nasilenie procesów zapalnych i nowotworowych. Z alkoholem sprawa jest mniej jednoznaczna. Przykładowo, czerwone wino zawiera silne przeciwutleniacze. Wiadomo też, że etanol obniża stężenie „złego” cholesterolu we krwi. Jednak z raportu World Cancer Report 2014 opublikowanego przez Światową Organizację Zdrowia wynika, że z punktu widzenia profilaktyki nowotworowej żadna ilość alkoholu nie może być uznana za bezpieczną. Najlepiej uruchomić zdrowy rozsądek i… po prostu pić jak najmniej.

4. Unikaj stresu

Slow food, slow life – to najlepsza dewiza, jeśli chodzi o zapobieganie chorobom jelit. Nie tylko zresztą nowotworowym. Końcowe odcinki układu pokarmowego są bardzo wrażliwe zarówno na „szybkie” jedzenie, jak i „szybkie”, nerwowe życie. U wielu osób stres objawia się w postaci biegunek lub zaparć. Na dłuższą metę „dręczenie” jelit stanem przewlekłego napięcia nerwowego może przyczynić się do rozwoju nieswoistych chorób zapalnych, a nawet raka. Pamiętając, że stres to jeden z największych „zabójców”, lepiej zredukować bieg i cieszyć się życiem na spokojnie.

5. Zwracaj uwagę na objawy

Nowotwory jelit słyną z podstępności. Mogą rozwijać się przez wiele lat i nie dawać zauważalnych objawów. Nie znaczy to, że nie warto „monitorować” własnego organizmu. Rak może być efektem długotrwałych problemów jelitowych o podłożu zapalnym, bakteryjnym lub wirusowym. Sygnałem do wzmożenia uwagi powinny być problemy z trawieniem i wydalaniem. Co począć, gdy takowe się pojawią? Patrz niżej.

6. Nie bój się… kolonoskopii

Jeśli boisz się raka, to zdecydowanie nie bój się kolonoskopii. Tym bardziej że jest to zabieg praktycznie bezbolesny, a można wykonać go także pod narkozą. Nowotwór jelit wykryty we wczesnej fazie jest w większości przypadków w pełni uleczalny – dlatego ryzyko zaniedbania zwyczajnie się nie opłaca. Ponad 90 proc. nowotworów jelit rozwija się na podłożu niegroźnych gruczolaków (polipów), które można usunąć bezoperacyjnie w trakcie badań endoskopowych. Kolonoskopię warto wykonać po 40. roku życia, nawet jeśli jelita nie dają się we znaki – i powtarzać ją raz na pięć lat.

Chcesz mieć szybszy metabolizm?

Ciało kobiety cały czas się zmienia. Czasem chcemy mieć więcej przemiany, a mniej materii. Sprawdź jak WIMIN może Ci w tym pomóc

Sprawdź

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Patty McCord: Zaufanie musi się opierać na szczerej komunikacji. Pracownicy stają się cyniczni, kiedy słyszą półprawdy

Gimnastyka słowiańska

„Większość ćwiczących kobiet przyznaje, że zapominają, co to PMS, klimakterium i bolesne miesiączki, płaczliwość i drażliwość” – mówi Katarzyna Majak, trenerka gimnastyki słowiańskiej

Wszyscy potrzebujemy wsparcia. Potrzebujemy więzi, bycia zauważonym, zrozumianym.

„Mamy problem ze słowem „wsparcie”, bo sugeruje, że sobie z czymś nie radzimy. A przecież matki, z którymi się spotykamy, radzą sobie ze wszystkim” – mówią Katarzyna Dołęgowska-Urlich i Janka Rykowska z Fundacji Sto Pociech

Jak wygląda życie po udarze

„Potwornie bolało mnie dosłownie wszystko. Potem mąż mi opowiadał, że nie dawałam się dotknąć, bo dosłownie wyłam z cierpienia” – mówi 30-letnia Natalia, która przeszła udar mózgu

Zainteresują cię również:

„Żaden inny narząd tak mocno, jak narząd bakteryjny, nie wpływa na funkcjonowanie każdej komórki w naszym organizmie” – mówi doktor nauk biologicznych Patrycja Szachta

Stomia (źródło - www.gettyimages.com)

Stomia – czym jest i czy da się z tym żyć?

Jak prawidłowo robić kupę? Poznaj kilka wskazówek od pani doktor

Komu owoce mogą szkodzić?

istockphoto.com

Jelita to nasz drugi mózg. To, co jesz, ma na niego duży wpływ

Nasz mózg nie jest więc w stanie zablokować tego, co narozrabialiśmy w jelicie, a przez to spada nasza odporność

„Prawidłowo funkcjonujący układ odpornościowy dla kobiet w okresie rozrodczym to prawdziwy skarb” – o naszej odporności mówi dr Anna Romaniuk, mikrobiolog, immunolog, psychodietetyk

„Widzę mankamenty mojego ciała, jestem ich świadoma, ale po prostu akceptuję je. Jeśli chodzi o poczucie kobiecości, worek mi go nie zabrał” – mówi Małgorzata Jakowiec, która żyje z wyłonioną stomią

Unsplash

Gdy nie dbasz o zęby, chorują jelita

10 nietypowych sygnałów problemu z jelitami

Fot: Unsplash

9 zalet chleba, których nie doceniamy

Po co urozmaicać dietę?

Po co urozmaicać dietę?

Czy orgaznim może nie tolerować kawy?

Nie wstydź się puszczania gazów! Poinformują cię o twoim stanie zdrowia

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Zielone liściaste warzywa. Dlaczego warto je codziennie jeść?

5 rzeczy, które trzeba wiedzieć o IBS

kapusta kiszona

10 rzeczy, za które pokochają cię twoje jelita. Zadbaj o nie, zanim zaczną strajkować

„Nie, nie spodziewasz się dziecka. To tylko ciąża spożywcza”. O dolegliwościach układu pokarmowego opowiada lekarka Małgorzata Ponikowska

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

kobieta w białej kurtce biegnie szosą

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Jesz błonnik, ruszasz się i pijesz dużo wody, a mimo to cierpisz na zaparcia? Powody mogą być mniej oczywiste

kupa

Kupa – zostaw wstyd i przyjrzyj się jej. Powie ci sporo o twoim zdrowiu!

Hanna Stolińska-Fiedorowicz z sokiem

Hanna Stolińska-Fiedorowicz: warto odejść od tradycji nakazującej zjedzenie 12 potraw wigilijnych

kobieta z papierem toaletowym w dłoni

Wpływ stresu na gospodarkę pokarmową. Dietetyczka: jelita to nasz drugi mózg

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta trzyma w ręce miniaturę nienarodzonego dziecka

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.