Przejdź do treści

6 rzeczy, które pomogą zadbać o zdrowe jelita

jelita
6 rzeczy, które pomogą zadbać o zdrowe jelita Freepik.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ile osób w Polsce zmarło po szczepionce na COVID-19? U ilu wystąpiła zakrzepica? Znamy najnowsze dane
„Od czego zaczyna się reset hormonalny? Od uświadomienia sobie, że z przebitą oponą nie pojedziesz dalej”. Recenzja książki „Dieta 7 hormonów” Sary Gottfried
Dr Joanna Kuschill-Dziurda: W pandemii więcej osób decyduje się na zabiegi medycyny estetycznej. Założymy maseczkę i nikt nic nie zauważy
W Polsce i Meksyku znaleziono fałszywe szczepionki Pfizera. Rzecznik koncernu: zdajemy sobie sprawę, że w obecnej sytuacji może dojść do zwiększonej liczby oszustw
W Polsce i Meksyku znaleziono fałszywe szczepionki Pfizera. Rzecznik koncernu: zdajemy sobie sprawę, że w obecnej sytuacji może dojść do zwiększonej liczby oszustw
"Apogeum, jeśli chodzi o liczbę zakażeń trzeciej fali, mamy za sobą". Obostrzeń będzie mniej, ale nie dla wszystkich województw
„Apogeum, jeśli chodzi o liczbę zakażeń trzeciej fali, mamy za sobą”. Obostrzeń będzie mniej, ale nie we wszystkich województwach

Jelita to organ równie ważny, co zaniedbany. Dowodzimy tego na co dzień, faszerując się przetworzoną żywnością, zapominając o umiarze przy stole, ignorując sygnały ostrzegawcze, jakie wysyłają nam nasze „kiszki”. A jelita są cierpliwe, ale do czasu… Pora poprawić z nimi relacje.

Sprawa jest poważna. Jeśli nie wierzycie nam, to uwierzcie statystykom. Rak jelita grubego jest trzecim najczęstszym nowotworem na świecie. Co znamienne, choroba częściej atakuje mężczyzn niż kobiety. Ta prawidłowość w znacznym stopniu może być związana ze stylem życia. Panowie częściej palą papierosy, spożywają więcej alkoholu i zazwyczaj poświęcają mniejszą uwagę diecie. A to ona ma kluczowe znaczenie w profilaktyce chorób jelita.

Jak zatem postępować w trosce o jelita? Oto nasze podpowiedzi:

Jedz zdrowo

Jedz zdrowo – czyli temat rzeka. W trosce o jelita przede wszystkim należy postawić na produkty bogate w błonnik. Regularne spożywanie włókna roślinnego jest istotne z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze, działa ono niczym „wycior”: czyści nasz przewód pokarmowy z resztek pożywienia, udrażnia go i pomaga usunąć szkodliwe pozostałości procesu trawienia. Po drugie, błonnik to pokarm „dobrych” bakterii. A właściwy mikrobiom odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu nie tylko jelit, ale również całego organizmu. Jednak błonnik to nie wszystko. Zdrowe odżywianie oznacza również – ujmując rzecz w telegraficznym skrócie – ograniczenie spożycia produktów przetworzonych i cukru oraz przyjmowanie odpowiedniej ilości witamin, mikroelementów i przeciwutleniaczy.

Postaw na aktywność

Bez ruchu się nie obejdzie. Najlepiej, by był on stałym elementem naszego „rozkładu zajęć”. Nie musi to być sport wyczynowy. Wystarczy zaaplikować sobie kilka razy w tygodniu zestaw prostych ćwiczeń, przebieżkę lub intensywny spacer. Aktywność fizyczna wpływa korzystnie na działanie układu krążenia, od którego zależy sprawność i zdrowie całego organizmu. Zwiększa również odporność na stres oksydacyjny, wywołany przez wolne rodniki, i pomaga zwalczyć stany zapalne – w efekcie zmniejszając ryzyko rozwoju chorób nowotworowych.

Rzuć palenie, ogranicz picie!

Palenie zagraża nie tylko układowi oddechowemu. Nałóg nikotynowy uruchamia w organizmie całą kaskadę reakcji, które negatywnie odbijają się na zdrowiu, między innymi przez nasilenie procesów zapalnych i nowotworowych. Z alkoholem sprawa jest mniej jednoznaczna. Przykładowo, czerwone wino zawiera silne przeciwutleniacze. Wiadomo też, że etanol obniża stężenie „złego” cholesterolu we krwi. Jednak z raportu World Cancer Report 2014 opublikowanego przez Światową Organizację Zdrowia wynika, że z punktu widzenia profilaktyki nowotworowej żadna ilość alkoholu nie może być uznana za bezpieczną. Najlepiej uruchomić zdrowy rozsądek i… po prostu pić jak najmniej.

kapusta kiszona

Unikaj stresu

Slow food, slow life – to najlepsza dewiza, jeśli chodzi o zapobieganie chorobom jelit. Nie tylko zresztą nowotworowym. Końcowe odcinki układu pokarmowego są bardzo wrażliwe zarówno na „szybkie” jedzenie, jak i „szybkie”, nerwowe życie. U wielu osób stres objawia się w postaci biegunek lub zaparć. Na dłuższą metę „dręczenie” jelit stanem przewlekłego napięcia nerwowego może przyczynić się do rozwoju nieswoistych chorób zapalnych, a nawet raka. Pamiętając, że stres to jeden z największych „zabójców”, lepiej zredukować bieg i cieszyć się życiem na spokojnie.

Zwracaj uwagę na objawy

Nowotwory jelit słyną z podstępności. Mogą rozwijać się przez wiele lat i nie dawać zauważalnych objawów. Nie znaczy to, że nie warto „monitorować” własnego organizmu. Rak może być efektem długotrwałych problemów jelitowych o podłożu zapalnym, bakteryjnym lub wirusowym. Sygnałem do wzmożenia uwagi powinny być problemy z trawieniem i wydalaniem. Co począć, gdy takowe się pojawią? Patrz niżej.

awokado

Nie bój się kolonoskopii

Jeśli boisz się raka, to zdecydowanie nie bój się kolonoskopii. Tym bardziej że jest to zabieg praktycznie bezbolesny, a można wykonać go także pod narkozą. Nowotwór jelit wykryty we wczesnej fazie jest w większości przypadków w pełni uleczalny – dlatego ryzyko zaniedbania zwyczajnie się nie opłaca. Ponad 90 proc. nowotworów jelit rozwija się na podłożu niegroźnych gruczolaków (polipów), które można usunąć bezoperacyjnie w trakcie badań endoskopowych. Kolonoskopię warto wykonać po 40. roku życia, nawet jeśli jelita nie dają się we znaki – i powtarzać ją raz na pięć lat.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Szczęście rodzi się w… jelitach! Naukowcy wyjaśnili, dlaczego tak jest

W jaki sposób hormony wpływają na stan naszych jelit? Dietetyczka Emilia Cesarek wyjaśnia

Kobieta

„Ok. 40-50 proc. chorujących na Hashimoto zmaga się z niezdiagnozowanymi chorobami jelit” – alarmują autorki „Ogarnij Hashimoto”

Czy warto robić badania mikrobioty jelitowej? Odpowiada biotechnolożka Ewa Kowalska

Czy warto robić badania mikrobioty jelitowej? Odpowiada biotechnolożka Ewa Kowalska

Jak się kochać, gdy chore są jelita? Wielu problemom można zaradzić

Agata Młynarska / zdj. Andreas Szilagyi, MWMEDIA

„Nie chcę, żeby było po mnie widać chorobę” – mówi Agata Młynarska, która zmaga się z chorobą Leśniowskiego-Crohna

Jesz błonnik, ruszasz się i pijesz dużo wody, a mimo to cierpisz na zaparcia? Powody mogą być mniej oczywiste

Stres, niepokój i lęk vs jelita i probiotyki. Biotechnolożka wyjaśnia, jaki to ma związek

kapusta kiszona

10 rzeczy, za które pokochają cię twoje jelita. Zadbaj o nie, zanim zaczną strajkować

Jelito cienkie – długość, budowa, funkcje. Jak o nie dbać?

Jama ustna – budowa i funkcje. Choroby jamy ustnej

Drogi żółciowe – budowa, rola w organizmie, choroby

Jelito grube – budowa, funkcje w organizmie, choroby

Wypadanie odbytnicy – przyczyny, objawy, leczenie

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Przetoka odbytu – przyczyny, objawy, diagnostyka i leczenie

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Tomografia komputerowa jamy brzusznej – ile trwa, kontrast

Blastocystoza – objawy, przyczyny, leczenie i profilaktyka

Kto jest mniej narażony na ciężki przebieg Covid-19?

Kto jest mniej narażony na ciężki przebieg COVID-19? Wyniki nowego badania

kobieta z kubkiem kawy

Zdrowe jelita to zdrowsze piersi

Wiele doświadczanych emocji odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach”. Farmaceutka wyjaśnia powiązanie pomiędzy jelitami a zdrowiem psychicznym

„Wiele doświadczanych emocji odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach”. Farmaceutka wyjaśnia powiązanie pomiędzy jelitami a zdrowiem psychicznym

Bakterie flory jelitowej – jak powinnyśmy o nie zadbać?

Zielony stolec, biegunka i inne problemy z kupą. Co oznaczają?

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?