Przejdź do treści

Złe nawyki, które odbierają ci energię. Zobacz, czego warto się pozbyć

Zdjęcie: Joanna Nix / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta i mężczyzna przytulają się
Usłyszałaś od ginekologa, żeby przed seksem napić się lampki wina, żeby nie bolało? Pani Fizjotrener: to nie jest ból, na który możesz się godzić
San Marino
San Marino oferuje turystom szczepionkę wliczoną w koszty pobytu. Jest jeden haczyk
Szczepionki
Kolejny kraj wycofuje dwie szczepionki na COVID-19. Powodem są przypadki zakrzepów u zaszczepionych
Polekowe uszkodzenie wątroby – przyczyny i leczenie
Choroby mikrokrążenia – skutki i profilaktyka zaburzeń

Znowu czujesz, że nie masz siły i nic ci się nie chce? Spróbuj znaleźć winowajcę. Oto 7 nawyków, które odbierają energię.

Według Głównego Urzędu Statystycznego co piąty Polak jest zmęczony, a co dziesiąty mówi wręcz o wyczerpaniu. Nadmiar obowiązków, niewysypianie się, stres – wszyscy wiemy, że to nie dodaje nam energii. Co jeszcze może być przyczyną zmęczenia i braku sił? Naukowcy mają kilka teorii.

Rezygnowanie z ruchu

Czujesz się ciągle zmęczony, więc jeszcze bardziej ograniczasz jakiekolwiek aktywności fizyczne? Wolisz poleżeć, odpocząć. To niestety może się obrócić przeciwko tobie. Naukowcy z Uniwersytetu Georgia (USA) sądzą, że osobom przemęczonym i jednocześnie nieaktywnym na co dzień ruch pomoże odzyskać energię. Wnioski z ich badań były jednoznaczne – ludzie prowadzący siedzący tryb życia odczuwali mniejsze zmęczenie po rozpoczęciu regularnych ćwiczeń niż ci, którzy nie ćwiczyli wcale. Jeśli więc wracasz z pracy wypluty, bez chęci do życia, zmobilizuj się chociaż do półgodzinnego spaceru (może to być też przejażdżka rowerem, marszobiegi czy basen). Zobaczysz, to podziała lepiej niż kolejna kawa.

Pomijanie śniadań

Jeśli w dzieciństwie nasłuchałeś się od rodziców, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia i trzeba je jeść, to… była to prawda. Pominięcie śniadania to dla organizmu znak ostrzegawczy, że dzieje się coś złego, i sygnał do przejścia na tryb awaryjny. A to nic innego jak gotowość do odkładania tkanki tłuszczowej.

Ludzie, którzy codziennie jedzą śniadania, nie mają takich skoków poziomu cukru we krwi jak ci, którzy wychodzą z domu o poranku na czczo. Organizm, który co rano o regularnej porze ma dostarczane paliwo, stabilnie wytwarza insulinę (ona obniża poziom cukru we krwi) i równomiernie korzysta z dostarczonej energii. Naukowcy zauważyli też, że ludzie, którzy nie jedzą śniadań, mają mniejszą aktywność fizyczną w ciągu dnia, bo mają mniej energii. Poza tym bez tego ważnego posiłku około południa możesz mieć kłopoty z koncentracją, myśleniem i kreatywnością, bo mózg nie ma z czego czerpać energii.

Niski poziom żelaza

Według Światowej Organizacji Zdrowia najczęściej występującym niedoborem pokarmowym jest niedobór żelaza. Jego zbyt niski poziom może dotyczyć ponad 30 procent ludzi. Brak siły i przemęczenie to jedne z pierwszych oznak deficytu żelaza w organizmie. Jeśli chodzi o mięsożerców, to najbogatsze w żelazo są: wątróbka, wołowina, jagnięcina, indyk, kurczak. Wegetarianie też mają spory wybór. Żelazo znajdziesz w soczewicy, fasoli, ciecierzycy, pestkach dyni, szpinaku, botwinie, śliwkach, suszonych morelach. Ważne są połączenia – produktów z dużą ilością żelaza nie łącz z mlekiem, bo wapń zmniejsza wchłanianie każdego rodzaju żelaza – zarówno tego pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Lepiej też ograniczyć zestawienia produktów bogatych w żelazo z tymi pełnoziarnistymi, gdyż fityniany będą hamować jego wchłanianie. Żelazo lubi się za to z witaminą C. Już jej niewielka ilość niweluje działanie fitynianów.

Picie niewystarczającej ilości wody

Wiesz, że nawet niewielki niedobór wody (czasem wystarczy 2 procent) może sprawić, że będziesz mieć problemy z koncentracją? To między innymi dlatego, że ponad 70 procent mózgu składa się z wody, od której zależy przewodzenie impulsów nerwowych. Gdy pijesz za mało płynów, to też przekłada się na poziom energii. Odwodniony organizm nie ma siły. Jeśli nie chcesz ciągle czuć się zmęczony, pij w ciągu dnia 1,5-2 l wody. Wyrób w sobie nawyk picia. Miej zawsze przy sobie butelkę z wodą – często po prostu zapominamy pić, więc jeśli zadbasz o to, żeby woda była w zasięgu wzroku i ręki, łatwiej ci będzie regularnie uzupełniać płyny.

Jedzenie fast-foodów i słodyczy

glowodany proste mają wysoki indeks glikemiczny, co oznacza, że powodują wyrzut insuliny i skoki poziomu cukru we krwi. Już wspominaliśmy, jak to destrukcyjnie wpływa na naszą energię. Jeśli chcesz się mieć siłę i pozbyć się uczucia zmęczenia, jedz produkty pełnoziarniste. Naukowcy z Uniwersytetu w Sydney w Australii udowodnili, że osoby jedzące posiłek z węglowodanów złożonych dostarczają odpowiednią dawkę glukozy do mózgu i mają dużo energii. Źródłem węglowodanów złożonych są m.in. makarony i pieczywo pełnoziarniste, brązowy ryż, a także rośliny strączkowe – groch, fasola, ciecierzyca, soczewica.

Za dużo kawy

Kawę pije 90 procent Polaków. Poza walorami smakowymi słynie ona z korzystnych właściwości pobudzających. Jednak żeby dobrze wykorzystać jej moc, wystarczą dwie małe filiżanki dziennie. Każda kolejna dawka kofeiny, zwłaszcza dostarczona późnym popołudniem, nie będzie już miała tak prozdrowotnego działania. Za to może spowodować kłopoty ze snem.

To dlatego, że kofeina blokuje wzrost stężenia adenozyny, która wywołuje senność. W myśl badań opublikowanych w „Journal of Clinical Medicine” – jeśli nie chcesz mieć kłopotów ze snem, nie pij kawy minimum 6 godzin przed położeniem się spać.

Zespół WIMIN

Picie alkoholu „na lepszy sen”

Kieliszek wina albo drink wieczorem jest dobry na sen – tak myśli wiele osób. Owszem, alkohol rozluźnia i może działać usypiająco. Jednak jeśli chodzi o jakość takiego snu, to nie wygląda to najlepiej.

– Gdy organizm zaczyna metabolizować alkohol, zaburza się faza REM snu. A jest ona najbardziej regenerująca i niezbędna do tego, żebyśmy odpowiednio wypoczęli – uważa dr Robert Rosenberg, badacz snu.

Zaburzenia fazy REM mają nieprzyjemne konsekwencje. Spowodują, że obudzisz się zmęczony, nawet jeśli spałeś „przepisowe” 7-8 godzin. Alkohol działa moczopędnie, co dodatkowo zmusi cię do wstania w środku nocy do toalety. A to kolejne zakłócenia snu, które wpływają na gorszą regenerację organizmu.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Alkohol - czy możemy łączyć z lekami? Alkohol i jego wpływ organizm.

Leki a alkohol. Przedstawiamy 5 leków, których nie powinno się z nim łączyć

Czy po szczepionce przeciw COVID-19 można pić alkohol? Brytyjscy eksperci nie mają wątpliwości

Czy po szczepionce przeciw COVID-19 można pić alkohol? Brytyjscy eksperci nie mają wątpliwości

Kobieta

Czujesz że twój mózg potrzebuje pozytywnego doładowania? Ale jak to zrobić? Podpowiadamy

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Hipersomnia, czyli nadmierna senność i ciągłe zmęczenie

kobieta pijąca za dużo alkoholu

„Drink po pracy to przecież nic wielkiego, coś mi się od życia należy”? 11 sygnałów, że warto przystopować z alkoholem

Nie przesadzaj z imprezowaniem w weekend! A gdy jednak przesadzisz…

Adaptogeny w obliczu czynników stresogennych

Jak przetrwać wiosenne przesilenie?

Zmęczona kobieta leży na łóżku

„Neurastenia to bardzo podstępna choroba”. W szczególności grozi nam w czasie pandemii

Zmęczona kobieta w łóżku przykrywa się poduszką

Najwyższa pora zwolnić. Jak poznać, że twój organizm dopomina się o mniejsze tempo?

Odwyk od alkoholu – objawy, jak zacząć, ile trwa, koszt

Katabolizm – co to jest, etapy, katabolizm a metabolizm

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Drink z brokatem

Jak uleczyć sylwestrowego kaca? Lekarka zdradza sprawdzone patenty

Kac po sylwestrze / istock

Jak przeżyć sylwestra bez kaca? Dietetyk Tomasz Teresiński wyjaśnia

Mity na temat kaca. Zobacz, czego nie robić, by nie pogorszyć swojego stanu

Chaos, ciągłe napięcie i ogrom wstydu - tak często wygląda życie DDA. Psycholożka tłumaczy, jakie to może mieć skutki i gdzie szukać pomocy

Chaos, ciągłe napięcie i ogrom wstydu – tak często wygląda życie DDA. Psycholożka tłumaczy, jakie to może mieć skutki i gdzie szukać pomocy

wieczorny drink

11 powodów, by zrezygnować z wieczornego drinka

Chlorki we krwi – badanie, norma, jak obniżyć chlorki

Urwany film po alkoholu – czym jest i jak mu zapobiec

Para w łóżku seks

Mity – najwięksi wrogowie dobrego seksu. Obalamy wszystkie!

Kobieta wystawia twarz do słońca

Kiedy „nic mi się nie chce” to znak od organizmu, że czas zrobić sobie przerwę i odpocząć? Wyjaśnia psychoedukatorka

Najpopularniejsze

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?