Przejdź do treści

Złe nawyki, które odbierają ci energię. Zobacz, czego warto się pozbyć

Kobieta leży
Złe nawyki, które odbierają ci energię. Zobacz, czego warto się pozbyć/ Zdjęcie: Joanna Nix / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„To był szok. Przez ponad dwadzieścia lat nie wiedziałam, z czym chodzę w brzuchu”. Szpital popełnił błąd. Pani Wanda odszkodowania nie dostanie
Kolejna fala zakażeń. „Obecny koronawirus bardzo różni się od oryginalnego, to inna choroba, więc możemy mówić o COVID-22”
Dwulatek na OIOM-ie. Groźna choroba z ubiegłego stulecia powróciła
W lipcu może zabraknąć nawet 215 leków – podaje Ministerstwo Zdrowia. Na liście Clexane, Humulin czy Berodual
Pierwsza pomoc w przypadku poparzenia przez meduzę. Sprawdź krok po kroku, jak się zachować

Znowu czujesz, że nie masz siły i nic ci się nie chce? Spróbuj znaleźć winowajcę. Oto 7 nawyków, które odbierają energię.

Według Głównego Urzędu Statystycznego co piąty Polak jest zmęczony, a co dziesiąty mówi wręcz o wyczerpaniu. Nadmiar obowiązków, niewysypianie się, stres – wszyscy wiemy, że to nie dodaje nam energii. Co jeszcze może być przyczyną zmęczenia i braku sił? Naukowcy mają kilka teorii.

Rezygnowanie z ruchu

Czujesz się ciągle zmęczony, więc jeszcze bardziej ograniczasz jakiekolwiek aktywności fizyczne? Wolisz poleżeć, odpocząć. To niestety może się obrócić przeciwko tobie. Naukowcy z Uniwersytetu Georgia (USA) sądzą, że osobom przemęczonym i jednocześnie nieaktywnym na co dzień ruch pomoże odzyskać energię. Wnioski z ich badań były jednoznaczne – ludzie prowadzący siedzący tryb życia odczuwali mniejsze zmęczenie po rozpoczęciu regularnych ćwiczeń niż ci, którzy nie ćwiczyli wcale. Jeśli więc wracasz z pracy wypluty, bez chęci do życia, zmobilizuj się chociaż do półgodzinnego spaceru (może to być też przejażdżka rowerem, marszobiegi czy basen). Zobaczysz, to podziała lepiej niż kolejna kawa.

Pomijanie śniadań

Jeśli w dzieciństwie nasłuchałeś się od rodziców, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia i trzeba je jeść, to… była to prawda. Pominięcie śniadania to dla organizmu znak ostrzegawczy, że dzieje się coś złego, i sygnał do przejścia na tryb awaryjny. A to nic innego jak gotowość do odkładania tkanki tłuszczowej.

Ludzie, którzy codziennie jedzą śniadania, nie mają takich skoków poziomu cukru we krwi jak ci, którzy wychodzą z domu o poranku na czczo. Organizm, który co rano o regularnej porze ma dostarczane paliwo, stabilnie wytwarza insulinę (ona obniża poziom cukru we krwi) i równomiernie korzysta z dostarczonej energii. Naukowcy zauważyli też, że ludzie, którzy nie jedzą śniadań, mają mniejszą aktywność fizyczną w ciągu dnia, bo mają mniej energii. Poza tym bez tego ważnego posiłku około południa możesz mieć kłopoty z koncentracją, myśleniem i kreatywnością, bo mózg nie ma z czego czerpać energii.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Niski poziom żelaza

Według Światowej Organizacji Zdrowia najczęściej występującym niedoborem pokarmowym jest niedobór żelaza. Jego zbyt niski poziom może dotyczyć ponad 30 procent ludzi. Brak siły i przemęczenie to jedne z pierwszych oznak deficytu żelaza w organizmie. Jeśli chodzi o mięsożerców, to najbogatsze w żelazo są: wątróbka, wołowina, jagnięcina, indyk, kurczak. Wegetarianie też mają spory wybór. Żelazo znajdziesz w soczewicy, fasoli, ciecierzycy, pestkach dyni, szpinaku, botwinie, śliwkach, suszonych morelach. Ważne są połączenia – produktów z dużą ilością żelaza nie łącz z mlekiem, bo wapń zmniejsza wchłanianie każdego rodzaju żelaza – zarówno tego pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Lepiej też ograniczyć zestawienia produktów bogatych w żelazo z tymi pełnoziarnistymi, gdyż fityniany będą hamować jego wchłanianie. Żelazo lubi się za to z witaminą C. Już jej niewielka ilość niweluje działanie fitynianów.

Picie niewystarczającej ilości wody

Wiesz, że nawet niewielki niedobór wody (czasem wystarczy 2 procent) może sprawić, że będziesz mieć problemy z koncentracją? To między innymi dlatego, że ponad 70 procent mózgu składa się z wody, od której zależy przewodzenie impulsów nerwowych. Gdy pijesz za mało płynów, to też przekłada się na poziom energii. Odwodniony organizm nie ma siły. Jeśli nie chcesz ciągle czuć się zmęczony, pij w ciągu dnia 1,5-2 l wody. Wyrób w sobie nawyk picia. Miej zawsze przy sobie butelkę z wodą – często po prostu zapominamy pić, więc jeśli zadbasz o to, żeby woda była w zasięgu wzroku i ręki, łatwiej ci będzie regularnie uzupełniać płyny.

Kobieta trzyma psa na rękach

Jedzenie fast-foodów i słodyczy

glowodany proste mają wysoki indeks glikemiczny, co oznacza, że powodują wyrzut insuliny i skoki poziomu cukru we krwi. Już wspominaliśmy, jak to destrukcyjnie wpływa na naszą energię. Jeśli chcesz się mieć siłę i pozbyć się uczucia zmęczenia, jedz produkty pełnoziarniste. Naukowcy z Uniwersytetu w Sydney w Australii udowodnili, że osoby jedzące posiłek z węglowodanów złożonych dostarczają odpowiednią dawkę glukozy do mózgu i mają dużo energii. Źródłem węglowodanów złożonych są m.in. makarony i pieczywo pełnoziarniste, brązowy ryż, a także rośliny strączkowe – groch, fasola, ciecierzyca, soczewica.

Za dużo kawy

Kawę pije 90 procent Polaków. Poza walorami smakowymi słynie ona z korzystnych właściwości pobudzających. Jednak żeby dobrze wykorzystać jej moc, wystarczą dwie małe filiżanki dziennie. Każda kolejna dawka kofeiny, zwłaszcza dostarczona późnym popołudniem, nie będzie już miała tak prozdrowotnego działania. Za to może spowodować kłopoty ze snem.

To dlatego, że kofeina blokuje wzrost stężenia adenozyny, która wywołuje senność. W myśl badań opublikowanych w „Journal of Clinical Medicine” – jeśli nie chcesz mieć kłopotów ze snem, nie pij kawy minimum 6 godzin przed położeniem się spać.

Nicole Radomska

Picie alkoholu „na lepszy sen”

Kieliszek wina albo drink wieczorem jest dobry na sen – tak myśli wiele osób. Owszem, alkohol rozluźnia i może działać usypiająco. Jednak jeśli chodzi o jakość takiego snu, to nie wygląda to najlepiej.

– Gdy organizm zaczyna metabolizować alkohol, zaburza się faza REM snu. A jest ona najbardziej regenerująca i niezbędna do tego, żebyśmy odpowiednio wypoczęli – uważa dr Robert Rosenberg, badacz snu.

Zaburzenia fazy REM mają nieprzyjemne konsekwencje. Spowodują, że obudzisz się zmęczony, nawet jeśli spałeś „przepisowe” 7-8 godzin. Alkohol działa moczopędnie, co dodatkowo zmusi cię do wstania w środku nocy do toalety. A to kolejne zakłócenia snu, które wpływają na gorszą regenerację organizmu.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

"Zapracowanie się na śmierć jest w naszej kulturze niemalże cnotą". Milena Wojnarowska wymienia symptomy wycieczenia psychicznego

„Zapracowanie się na śmierć jest w naszej kulturze niemalże cnotą”. Milena Wojnarowska wymienia symptomy wycieczenia psychicznego

9 nawyków nasilających objawy alergii. Może niektóre dotyczą ciebie?

Im starsze, tym lepsze? Sprawdziłyśmy!

Jesteś ciągle zmęczona? Ekspertki wyjaśniają, z czego to może wynikać

Jesteś ciągle zmęczona? Ekspertki wyjaśniają, z czego to może wynikać

Kobieta stoi przy kwitnącym drzewie

Dawka mocy na wiosenny dzień. Co zrobić, by dać sobie energetycznego kopa?

„Kobiety nie mają problemu z alkoholem?”. Sprawdź, co mówi psychiatra

Alkohol a metryka

Alkohol a metryka. Im więcej mamy lat, tym mniej nam potrzeba?

Kobieta z kieliszkiem wina

Drastyczny wzrost liczby zgonów związanych z alkoholem w czasie pandemii COVID-19. To najwyższy wskaźnik od dziesięcioleci

kobieta pijąca za dużo alkoholu

Pijesz za dużo alkoholu? Oto 11 sygnałów, które świadczą o tym, że powinnaś przystopować

Kobieta w ciąży

FASD – co to, przyczyny, objawy i leczenie alkoholowego zespołu płodowego

Zmęczona kobieta w łóżku przykrywa się poduszką

Najwyższa pora zwolnić. Jak poznać, że twój organizm dopomina się o mniejsze tempo?

Kobieta z kieliszkiem w dłoni

Kieliszek czerwonego wina dziennie poprawi pracę serca? Naukowcy obalili słynny mit

Permanentne zmęczenie - z czego wynika? / istock

Permanentne zmęczenie. Z czego może wynikać?

Para w łóżku seks

Mity – najwięksi wrogowie dobrego seksu. Obalamy wszystkie!

Nie wyobrażasz sobie dnia bez “energetyka”? To może być już uzależnienie

Kobieta

Czujesz że twój mózg potrzebuje pozytywnego doładowania? Ale jak to zrobić? Podpowiadamy

Oczyszczanie energetyczne – na czym polega, opinie lekarzy

Alkohol na diecie – tak czy nie?

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Drink z brokatem

Jak uleczyć sylwestrowego kaca? Lekarka zdradza sprawdzone patenty

Szukasz konstruktywnych postanowień noworocznych? "Na start chciałabym zachęcić do śledzenia ilości i częstotliwości spożycia alkoholu" - pisze Anna Cykowska

„Alkoholizm to zarówno uzależnienie od dobrej lampeczki wina do każdego obiadu, jak i od wódeczki w drinku po ciężkim dniu pracy” – uważa Anna Cykowska

11 powodów, by zrezygnować z wieczornego drinka

Kobieta

Agata Głyda: Masz prawo do zmęczenia. Okna nie muszą być myte na święta, dań nie musi być 12, teściowa nie musi być tobą zachwycona

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×