Przejdź do treści

Złe nawyki, które odbierają ci energię. Zobacz, czego warto się pozbyć

Zdjęcie: Joanna Nix / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Ze względu na pamięć o osobach zmarłych na COVID-19, cierpieniu ich oraz ich bliskich, negowanie pandemii jest nieetyczne i niegodziwe”. Polska Akademia Nauk apeluje
Magdalena Lamparska
Magdalena Lamparska: Starą panną nazwano przy mnie świadomą, niezależną finansowo kobietę. Miała 34 lata
Zaszczep psa z myślą o bezpieczeństwie ludzi! Mama i stetoskop apeluje o rozsądek
Zaszczep psa z myślą o bezpieczeństwie ludzi! Lekarka apeluje o rozsądek
Skutkiem koronawirusa może być wypadanie włosów? Aktorka pokazała nagranie, na którym widać, jak to może wyglądać
Puchnięcie nóg latem - jak sobie radzić?
Puchnięcie nóg latem i obrzęki – jak sobie pomóc i jak zapobiegać?

Znowu czujesz, że nie masz siły i nic ci się nie chce? Spróbuj znaleźć winowajcę. Oto 7 nawyków, które odbierają energię.

Według Głównego Urzędu Statystycznego co piąty Polak jest zmęczony, a co dziesiąty mówi wręcz o wyczerpaniu. Nadmiar obowiązków, niewysypianie się, stres – wszyscy wiemy, że to nie dodaje nam energii. Co jeszcze może być przyczyną zmęczenia i braku sił? Naukowcy mają kilka teorii.

 

Rezygnowanie z ruchu

Czujesz się ciągle zmęczony, więc jeszcze bardziej ograniczasz jakiekolwiek aktywności fizyczne? Wolisz poleżeć, odpocząć. To niestety może się obrócić przeciwko tobie. Naukowcy z Uniwersytetu Georgia (USA) sądzą, że osobom przemęczonym i jednocześnie nieaktywnym na co dzień ruch pomoże odzyskać energię. Wnioski z ich badań były jednoznaczne – ludzie prowadzący siedzący tryb życia odczuwali mniejsze zmęczenie po rozpoczęciu regularnych ćwiczeń niż ci, którzy nie ćwiczyli wcale. Jeśli więc wracasz z pracy wypluty, bez chęci do życia, zmobilizuj się chociaż do półgodzinnego spaceru (może to być też przejażdżka rowerem, marszobiegi czy basen). Zobaczysz, to podziała lepiej niż kolejna kawa.

Pomijanie śniadań

Jeśli w dzieciństwie nasłuchałeś się od rodziców, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia i trzeba je jeść, to… była to prawda. Pominięcie śniadania to dla organizmu znak ostrzegawczy, że dzieje się coś złego, i sygnał do przejścia na tryb awaryjny. A to nic innego jak gotowość do odkładania tkanki tłuszczowej.

Ludzie, którzy codziennie jedzą śniadania, nie mają takich skoków poziomu cukru we krwi jak ci, którzy wychodzą z domu o poranku na czczo. Organizm, który co rano o regularnej porze ma dostarczane paliwo, stabilnie wytwarza insulinę (ona obniża poziom cukru we krwi) i równomiernie korzysta z dostarczonej energii. Naukowcy zauważyli też, że ludzie, którzy nie jedzą śniadań, mają mniejszą aktywność fizyczną w ciągu dnia, bo mają mniej energii. Poza tym bez tego ważnego posiłku około południa możesz mieć kłopoty z koncentracją, myśleniem i kreatywnością, bo mózg nie ma z czego czerpać energii.

Niski poziom żelaza

Według Światowej Organizacji Zdrowia najczęściej występującym niedoborem pokarmowym jest niedobór żelaza. Jego zbyt niski poziom może dotyczyć ponad 30 procent ludzi. Brak siły i przemęczenie to jedne z pierwszych oznak deficytu żelaza w organizmie. Jeśli chodzi o mięsożerców, to najbogatsze w żelazo są: wątróbka, wołowina, jagnięcina, indyk, kurczak. Wegetarianie też mają spory wybór. Żelazo znajdziesz w soczewicy, fasoli, ciecierzycy, pestkach dyni, szpinaku, botwinie, śliwkach, suszonych morelach. Ważne są połączenia – produktów z dużą ilością żelaza nie łącz z mlekiem, bo wapń zmniejsza wchłanianie każdego rodzaju żelaza – zarówno tego pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Lepiej też ograniczyć zestawienia produktów bogatych w żelazo z tymi pełnoziarnistymi, gdyż fityniany będą hamować jego wchłanianie. Żelazo lubi się za to z witaminą C. Już jej niewielka ilość niweluje działanie fitynianów.

Picie niewystarczającej ilości wody

Wiesz, że nawet niewielki niedobór wody (czasem wystarczy 2 procent) może sprawić, że będziesz mieć problemy z koncentracją? To między innymi dlatego, że ponad 70 procent mózgu składa się z wody, od której zależy przewodzenie impulsów nerwowych. Gdy pijesz za mało płynów, to też przekłada się na poziom energii. Odwodniony organizm nie ma siły. Jeśli nie chcesz ciągle czuć się zmęczony, pij w ciągu dnia 1,5-2 l wody. Wyrób w sobie nawyk picia. Miej zawsze przy sobie butelkę z wodą – często po prostu zapominamy pić, więc jeśli zadbasz o to, żeby woda była w zasięgu wzroku i ręki, łatwiej ci będzie regularnie uzupełniać płyny.

Jedzenie fast-foodów i słodyczy

glowodany proste mają wysoki indeks glikemiczny, co oznacza, że powodują wyrzut insuliny i skoki poziomu cukru we krwi. Już wspominaliśmy, jak to destrukcyjnie wpływa na naszą energię. Jeśli chcesz się mieć siłę i pozbyć się uczucia zmęczenia, jedz produkty pełnoziarniste. Naukowcy z Uniwersytetu w Sydney w Australii udowodnili, że osoby jedzące posiłek z węglowodanów złożonych dostarczają odpowiednią dawkę glukozy do mózgu i mają dużo energii. Źródłem węglowodanów złożonych są m.in. makarony i pieczywo pełnoziarniste, brązowy ryż, a także rośliny strączkowe – groch, fasola, ciecierzyca, soczewica.

Za dużo kawy

Kawę pije 90 procent Polaków. Poza walorami smakowymi słynie ona z korzystnych właściwości pobudzających. Jednak żeby dobrze wykorzystać jej moc, wystarczą dwie małe filiżanki dziennie. Każda kolejna dawka kofeiny, zwłaszcza dostarczona późnym popołudniem, nie będzie już miała tak prozdrowotnego działania. Za to może spowodować kłopoty ze snem.

To dlatego, że kofeina blokuje wzrost stężenia adenozyny, która wywołuje senność. W myśl badań opublikowanych w „Journal of Clinical Medicine” – jeśli nie chcesz mieć kłopotów ze snem, nie pij kawy minimum 6 godzin przed położeniem się spać.

Zespół WIMIN

Picie alkoholu „na lepszy sen”

Kieliszek wina albo drink wieczorem jest dobry na sen – tak myśli wiele osób. Owszem, alkohol rozluźnia i może działać usypiająco. Jednak jeśli chodzi o jakość takiego snu, to nie wygląda to najlepiej.

– Gdy organizm zaczyna metabolizować alkohol, zaburza się faza REM snu. A jest ona najbardziej regenerująca i niezbędna do tego, żebyśmy odpowiednio wypoczęli – uważa dr Robert Rosenberg, badacz snu.

Zaburzenia fazy REM mają nieprzyjemne konsekwencje. Spowodują, że obudzisz się zmęczony, nawet jeśli spałeś „przepisowe” 7-8 godzin. Alkohol działa moczopędnie, co dodatkowo zmusi cię do wstania w środku nocy do toalety. A to kolejne zakłócenia snu, które wpływają na gorszą regenerację organizmu.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

7 mitów o alkoholu

Piwko po treningu. Czy wysiłek i alkohol to dobre połączenie?

Im starsze, tym lepsze? Uwaga, wino też ma datę ważności

Kobieta siedzi zmęczona

Brak energii – zwykłe zmęczenie czy objaw choroby?

Drink w ciągu dnia? To, kiedy sięgasz po alkohol, ma duże znaczenie

Alkohol jest dobry dla zdrowia? Najnowsze badania wskazują na jego wpływ na funkcje poznawcze

Ile to “za dużo” alkoholu? Sprawdź, jak procenty wpływają na organizm

Cydr- skład i właściwości. Ile kalorii ma jabłko w cydrze?

Cydr – skład i właściwości. Ile kalorii ma jabłko w cydrze?

Wieczór bez kieliszka wina nie istnieje? Sprawdź, co się dzieje, gdy pijesz codziennie

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

figi

Nalewki – dobre przez cały rok! Idealne na ból gardła i trawienie!

alkohol

Skutki picia alkoholu. Co się dzieje, gdy sięgasz po niego codziennie?

Balsam kapucyński - dawne panaceum. Poznaj jego skład i działanie

Balsam kapucyński – poznaj skład i właściwości dawnego panaceum

Piwo vs. piwo bezalkoholowe. Które jest zdrowe, a które zdrowsze?

Piwo vs. piwo bezalkoholowe. Które jest zdrowe, a które zdrowsze?

nalewka cytrynówka

Ile procent powinna mieć nalewka? Jak działa na zdrowie?

Jak piwo wpływa na zdrowie kobiety?

Jak piwo wpływa na zdrowie kobiety?

Spożywcze wampiry energetyczne

Spożywcze wampiry energetyczne. 6 produktów, przez które będziesz się czuć jeszcze bardziej zmęczona

Twoje dziecko, partner czy inna bliska ci osoba nadużywa alkoholu lub narkotyków? O tym, jakie masz prawa i w jaki sposób możesz pomóc, mówi adwokat Ilona Grembowska

Przesilenie wiosenne – objawy, przyczyny, sposoby

Czy alkohol tuczy?

Czy alkohol tuczy? Zbyt częste spożywanie alkoholu pogarsza wydolność, ale co ze spalaniem tkanki tłuszczowej?

Kawowa mitologia

Kawa wypłukuje magnez? Fakty i mity dotyczące kawy

Cukier, który szkodzi wątrobie

Cukier, który szkodzi wątrobie

Alkohol a metryka

Alkohol a metryka. Im więcej mamy lat, tym mniej nam potrzeba?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?