Przejdź do treści

O zajadaniu stresu, czyli dlaczego sięgamy po słodycze a nie warzywa, kiedy się denerwujemy

kobieta je ciastko
O zajadaniu stresu Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czy operacje plastyczne są refundowane?
Operacje plastyczne. Ile kosztują operacje plastyczne?
Człowiek w masce siedzi na kanapie, na stole ma rolki papieru toaletowego
Koronawirus. WHO obala najpopularniejsze mity, które krążą wokół SARS-CoV-2
Choroby serca a koronawirus / freepik
„Miejmy świadomość, że koronawirus uszkadza serce” – mówi prof. Adam Witkowski, kardiolog. Kto jest najbardziej narażony?
Mężczyzna na wózku
Czy osoba na wózku może uprawiać seks i czerpać z niego przyjemność? Odpowiada Łukasz Wala z kanału „Keep Wheel”
Tyrozyna – jakie ma działanie? Czy odpowiednie dawkowanie zmniejsza stres?
Tyrozyna – jakie ma działanie? Czy odpowiednie dawkowanie zmniejsza stres?

Stres jest nieodzownym elementem naszego życia, a radzenie sobie z nim to prawdziwa sztuka. Jakie mechanizmy rządzą stresem? Dlaczego w stresujących chwilach tak łatwo sięgamy po jedzenie? Czy to, co jemy, może mieć wpływ na nasze samopoczucie i regulować poziom stresu?

Stres jest naturalną, fizjologiczną odpowiedzią organizmu na trudności lub zagrożenia. Wydzielana wówczas adrenalina sprawia, że przechodzimy w stan gotowości, serce bije szybciej, wzrasta ciśnienie krwi, a naczynia się rozszerzają, dostarczając do komórek więcej tlenu. Wielka machina ruszyła, a cały ten proces ma nam umożliwić skuteczne działanie, przystosowanie się do zmian, stawienie czoła zagrożeniu. Odporność organizmu wzrasta ponad normalny poziom i może utrzymywać się przez pewien czas, dzięki czemu jesteśmy w stanie zwalczać niebezpieczeństwo. To korzyści wynikające z krótkotrwałego stresu i wielka moc płynąca z adrenaliny i kortyzolu.

Jeśli jednak stres jest za duży lub utrzymuje się zbyt długo, nasz organizm wchodzi w jego ostatnią fazę – wyczerpania. Pojawia się wówczas pobudzenie, które niestety nie przyczynia się do działania, a jest jedynie świadectwem klęski, rozregulowania funkcji fizjologicznych i utraty zdolności obronnych. Ale co to wszystko ma wspólnego z jedzeniem?

jajko

Walka, ucieczka, lodówka

Stres jest dla organizmu sytuacją zagrożenia. Uruchamiają się wówczas pierwotne, automatyczne mechanizmy walki albo ucieczki. Gwałtowny wystrzał adrenaliny do organizmu powoduje odpływ krwi z układu pokarmowego w kierunku mózgu, serca i mięśni. Ten stan na ogół uniemożliwia jedzenie. Dlaczego więc niektórzy właśnie w chwilach napięcia bezwiednie lądują w lodówce i są w stanie wygrzebać zapomnianego wafelka z najdalszych zakamarków najbardziej niedostępnej szafki?

Okazuje się, że osoby kontrolujące swoją wagę, uważnie pilnujące diety i stosujące nawet niewielkie, ale jednak ograniczenia dietetyczne, są w ciągłym stanie czujności, kontroli, przezwyciężania sygnałów głodu. Dr Paul Lattimore z University of Liverpool uważa, że panowanie nad swoją biologią pochłania tak dużo ich energii, że w sytuacji stresu tracą kontrolę, nieprawidłowo interpretują sygnały biologiczne i zaczynają jeść, zamiast działać. Ale dlaczego nie jedzą wtedy marchewki, tylko słodycze?

O zajadaniu stresu

Wielki stres – wielka paka ciastek

Kiedy czeka nas ważne spotkanie, wystąpienie, trudna rozmowa albo stoimy na życiowym rozdrożu, zaczyna ogarniać nas stres. To normalne. Jego skala jest zależna nie tylko od wielkości problemu, z którym mamy się zmierzyć, ale też od indywidualnych predyspozycji, umiejętności radzenia sobie w takich sytuacjach. I nie oszukujmy się – nawet mnisi buddyjscy miewają stresujące chwile.

Stres może pobudzić nas do działania, wyczerpać albo… skierować nas prosto do lodówki. I tu zaczynają się schody. Tu jest pies pogrzebany. Oto największa pułapka. Dlaczego w takich chwilach nie sięgniemy po jabłko, marchewkę czy talerz zupy, tylko po batona, wafelka, ciastko? Bo to właśnie produkty bogate jednocześnie w węglowodany i tłuszcze szybko zwiększają poziom endorfin, które uległy wcześniej obniżeniu na skutek wystrzału kortyzolu. Nie znajdziemy ich jednak w przyrodzie. Powstały one z ręki człowieka – to cała gama przetworzonych produktów, słodyczy wszelkiego rodzaju, batonów, ciast, ciastek, wafli, nadziewanych miłymi wrażeniami, krótkotrwale kojących, długotrwale szkodzących. I tak stoimy u progu nadwagi, wkraczamy w ramiona otyłości, uchylamy drzwi niechcianym chorobom.

węglowodany makaron

Jedzenie, które zwalcza stres

Można! Przede wszystkim nie bój się stresu. Jest on twoim sprzymierzeńcem. Bądź czujnym obserwatorem własnych reakcji. W miarę możliwości eliminuj generatory stresu. W pozostałych przypadkach ucz się reagować w sposób umiarkowany. Pomóż sobie na wszystkich płaszczyznach – jedz regularnie, uprawiaj sport, zadbaj o relaks, nie tłum w sobie emocji. Nie zapominaj również, że to, co i w jaki sposób jesz, ma ogromny wpływ na twoje samopoczucie. Jedz regularnie. Niech twoje posiłki będą częste, lecz w mniejszych porcjach.

Bazuj na produktach zawierających zdrowe tłuszcze i naturalne węglowodany. Nie daj się zwieść obietnicom, że czekolada pomoże na stres. Owszem, jest rozkoszna, tym bardziej jeśli na co dzień wzbraniasz się przed jej jedzeniem. Ale cukry proste mają to do siebie, że szybko podnoszą poziom serotoniny i równie szybko go obniżają. Skuteczniejsza jest owsianka – bogata w węglowodany złożone pobudzi produkcję serotoniny i ustabilizuje poziom cukru we krwi. Ale oczywiście trudno nosić w torbie ciepłą owsiankę… Może więc pomarańcza? Zawiera dużo witaminy C, która skutecznie obniża poziom kortyzolu. Tak samo zresztą jak witamina E – której bogatym źródłem są orzechy, migdały i ziarna słonecznika.

Cytryna wpada do wody

Pomagają też flawonoidy – barwniki obecne w warzywach i owocach. Głównym ich źródłem są owoce cytrusowe, jabłka, jagody, czarne porzeczki, pomidory, papryka, brokuł, strączki, zielona herbata. Pistacje mają naturalną zdolność do obniżania ciśnienia. Jeśli na stałe wprowadzimy je do diety, to w momencie pojawienia się sytuacji stresowej adrenalina nie spowoduje tak silnego i gwałtownego wzrostu ciśnienia.

Zadbaj o stałe źródło antystresowego aminokwasu – tryptofanu. Znajdziesz go przede wszystkim w kiełkach i nasionach soi, nasionach słonecznika, sezamu, pestkach dyni, orzechach i kakao. Jeśli jednak ciągnie cię do słodkiego, sięgnij po suszone morele, figi, daktyle, rodzynki.

Skomponuj swoją własną dietę antystresową w oparciu o produkty, które w naturalny sposób podnoszą poziom serotoniny i obniżają poziom kortyzolu. Spośród wielu produktów o takich właściwościach wybierz swoje ulubione i włącz je na stałe do codziennej diety. A batoniki? Im już podziękujemy…

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Siwienie włosów / istock

Czy da się osiwieć ze strachu w jedną noc? Odpowiada ekspertka

Praca zdalna / unsplash

Jak pracować zdalnie i nie oszaleć? Psycholożka ma kilka rad dla nas wszystkich

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Co długotrwały stres robi z mózgiem

Wiesz, co długotrwały stres robi z twoim mózgiem? Jak się bronić przed stresem?

spocona kobieta

6 rzeczy, które twój pot chce ci powiedzieć

Korzeń arktyczny

Korzeń arktyczny – właściwości i przeciwwskazania

Co daje wolniejsze jedzenie?

Jelita a stres / istock

Jelita a stres – czy mają ze sobą coś wspólnego? Psycholożka i gastroenterolog wyjaśniają

Współczesne dzieci żyją w stresie, depresja jest coraz bardziej powszechna/gettyimages

„Nie bójmy się chwalić naszych dzieci” – psycholog dziecięcy Monika Chrapińska-Krupa opowiada o stresie i depresji wśród młodych ludzi

3 kobiety pracują na laptopach w kawiarni i rozmawiają ze sobą

Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

pączki

Tłusty czwartek – jak go przeżyć? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

Mamy przepis na pączki nietłuściochy!

Tłusty czwartek. Mamy przepis na pączki nietłuściochy!

Kobieta idzie z rozłożonym parasolem w ręku

Stres to cichy zabójca? „Stres, którego doświadczasz wpływa na wiele procesów fizjologicznych, w tym trawienie, działanie układu odpornościowego, nastrój, emocje” – tłumaczy lekarka

Kortyzol – hormon zabójca, który niszczy ci życie. Co o nim wiemy?

Uważaj na pączki w dyskontach! Ich skład pozostawia wiele do życzenia!

Jaki skład mają pączki z supermarketów? Ekspertki z Czytamy Etykiety wzięły je pod lupę przed Tłustym Czwartkiem

ziemniaki

Kadm w żywności – to trzeba wiedzieć!

stres trening

Zminimalizuj ilość stresu w swoim życiu. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Zbilansowane śniadanie / istock

Przed ważną prezentacją albo egzaminem sięgasz po batonik, ponieważ słyszałaś, że to „daje kopa”? Dietetyczka wyjaśnia, jak jest naprawdę

młoda kobieta

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

7 codziennych nawyków osłabiających odporność. Może któryś z nich ciebie dotyczy?

mobbing

Mobbing w miejscu pracy? Reaguj natychmiast! Co warto wiedzieć?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

Sylwia Majcher / Arch. prywatne S. Majcher

Sylwia Majcher: statystyczna polska rodzina wyrzuca do kosza co roku jedzenie warte 2500 złotych

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

Kobieta z grypą hiszpanką leży w łóżku

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości