Przejdź do treści

Wiesz, co długotrwały stres robi z twoim mózgiem? Jak się bronić przed stresem?

Co długotrwały stres robi z mózgiem
Co długotrwały stres robi z mózgiem – i jak się przed nim bronić? Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
koronawirus, pandemia
Główny Inspektor Sanitarny o COVID-10: spodziewamy się wzrostów zachorowań w ciągu najbliższego miesiąca
Froteryzm, czyli erotyczne ocieractwo. Na czym polega i czy można je leczyć? Tłumaczy seksuolożka Katarzyna Koczułap
Domowe sposoby na katar u dziecka/Pexels
Katar u dziecka? Naturopatka podpowiada, jak z nim walczyć domowymi sposobami
Dynia - królowa jesieni
Dynia jest pełna dobra. Poznaj jej rodzaje i właściwości
Przedłużanie rzęs. Poznaj wszystkie „za” i „przeciw”/Unsplash
Przedłużanie rzęs. Poznaj wszystkie „za” i „przeciw”

Stres to jeden z największych zagrożeń dla zdrowia mózgu, a co za tym idzie – sprawności i dobrostanu całego organizmu. Nasz mózg nie jest przystosowany do życia w warunkach dzisiejszego świata, bo nie do takich warunków został stworzony.

Natomiast styl naszego życia, pracy, ilość bombardujących nas zewsząd bodźców – to wszystko na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat zmieniło się nie do poznania. Pośpiech, nadmiar obowiązków i presja narzucana przez nas samych czy otoczenie powodują, że żyjemy w ciągłym stanie nerwowego pobudzenia – czyli po prostu stresie.

Mózg w stresie

Co dzieje się w naszym mózgu w stresowej sytuacji? Wytwarzają się substancje chemiczne, takie jak kortyzol czy adrenalina. To pewnego rodzaju sygnał alarmowy, który pierwotnie miał dawać nam informację o zagrożeniu i mobilizować do walki lub ucieczki. To między innymi dzięki temu mechanizmowi przetrwaliśmy jako gatunek tyle lat.

Dzisiaj stres w pewnym zakresie też może działać pozytywnie, a my zawdzięczamy mu np. motywację czy chęć do zmiany. Taki rodzaj stresu nazywamy eustresem, stresem konstruktywnym, dzięki któremu możemy robić postępy i rozwijać się.

Eustres może jednak bardzo szybko przekształcić się w dystres – a ten już działa na organizm negatywnie.

Dlaczego o tym piszemy?

W Brain Society pasjonują nas sposoby na lepszą, sprawniejszą – i po prostu przyjemniejszą pracę i naukę. Wiemy, że nasze samopoczucie i działanie zależy od tego, jak dbamy o mózg. Dlatego znaleźliśmy sprawdzone, przebadane składniki, które wspierają go w codziennych wyzwaniach – na przykład chronią przed zgubnymi skutkami stresu.

Problem przewlekłego stresu

Duża ilość stresujących bodźców w długim czasie powoduje rozwijanie się długotrwałego stresu, powodującego szereg konsekwencji związanych z pracą naszego mózgu.

Kiedy poziom kortyzolu jest w naszym organizmie stale podniesiony, pogarszają się funkcje poznawcze

Osłabia się pamięć, koncentracja, szybkość działania. Czujemy się bardziej zmęczeni, drażliwi, łatwo wyprowadzić nas z równowagi, mamy trudności w relacjach interpersonalnych. Co więcej, wysoki poziom kortyzolu może powodować problemy ze snem i odpornością organizmu, jednocześnie obniżając ilość wytwarzanej serotoniny – neuroprzekaźnika potocznie nazywanego „hormonem szczęścia”.

Jest oczywiste, że stres jest nie tylko niechcianym intruzem, ale bardzo poważnym zagrożeniem dla całego organizmu. Mam jednak i dobrą wiadomość: są skuteczne sposoby, żeby unieszkodliwić tego wroga.

Trzy proste, ale skuteczne rady na stres

Moc oddechu

W momentach nasilonego stresu oddychamy krócej i bardziej płytko. Nie angażujemy przepony – mięśnia, którego ruch pozwala na maksymalne napełnienie płuc tlenem i równie skuteczne ‘wypchnięcie” z nich dwutlenku węgla przy wydechu. Skutek płytkiego oddychania? Błędne koło. Utrzymujemy organizm w stanie lekkiego stresu nawet wtedy, gdy nerwowa sytuacja już minęła, jesteśmy niedotlenieni i zmęczeni.

Oddychając prawidłowo, dajemy organizmowi sygnał, że może się rozluźnić

Za ten efekt odpowiada układ przywspółczulny, czyli sieć nerwów, które dostarczają do różnych części organizmu impulsy przywracające stan spoczynku. Serce wraca wówczas do normalnego tempa, rozszerzają się naczynia krwionośne, dzięki czemu spada ciśnienie krwi, powraca normalna częstotliwość skurczów jelit. Czyli innymi słowy – wracamy do równowagi po stresie i ciało pracuje prawidłowym, spokojnym rytmem.

Jak to zrobić?

Znajdź w ciągu dnia kilka momentów, w których uspokoisz oddech. Niech będzie wolniejszy, ale głębszy. Z każdym wdechem i wydechem powinien poruszać się Twój brzuch. Spróbuj podczas wdechu doliczyć do pięciu, zatrzymać się na 2-3 sekundy, i dopiero zacząć powoli wydech, również odliczając do pięciu.

View this post on Instagram

Hejka Wszystkim 😉🖐 Jak wiecie, w takie upalne dni bardzo ciężko skupić się na pracy lub nauce. Osobiście za każdym razem staram się poszerzać swoją wiedzę w zakresie zarządzania własnym czasem i planowania zadań, tak aby stawać się bardziej efektywnym każdego dnia – nawet w te upalne 🤪 A ostatnio przyszło mi testować 30-dniowy zestaw suplementów SUMMER FLOW od BrainSociety – który przygotowany jest specjalnie na lato 🔆 Taka suplementacja jest całkowicie bezpieczną metodą na poprawę pracy mózgu, koncentracji oraz zmniejszenie zmęczenia 🧠 Ten suplement oraz inne możecie zamówić na BrainSociety.com ,a z kodem „getshitdone” otrzymacie 30% rabatu na całą ofertę przy zamówieniu powyżej 50 PLN 😃 No i dajcie oczywiście znać 💬 jak Wy sobie radzicie ze zmniejszoną koncentracją latem i czy słyszeliście już wcześniej o tego typu suplementacji? 🤔 #brainsociety #brain #society #koncentracja #suplementy #suplement #art #design #ilustracja #illustration #graphicdesign #graphicdesigner #summer #lato #umysł #motywacja

A post shared by Aleks Makowski (@aleksmakowski) on

Swoją „chwilę na oddech” możesz wykorzystać na kilka sposobów: jako intro przed pracą, co pozwoli Ci zacząć ze świeżym umysłem; jako dobroczynną przerwę od jednostajnego siedzenia przed komputerem; jako sposób na pozbycie się napięcia nagromadzonego w ciele przez cały dzień, co z kolei ułatwi Ci zaśnięcie. To bardzo prosta, ale ważna i brzemienna w skutkach praktyka.

Rusz się

Może się to wydawać sprzeczne z intuicją – w końcu kiedy jesteś zestresowany, ostatnią rzeczą, o której marzysz, jest wysiłek i pot. Jednak warto się przemóc – aktywność fizyczna usprawnia krążenie i wyzwala kaskadę endorfin, czyli endogennych opioidów.

Endorfiny, produkowane przez przysadkę mózgową, w naturalny sposób poprawiają nastrój, zwiększają poczucie pewności siebie i działają jak środek przeciwbólowy.

Nie musi to od razu być duży wysiłek czy zorganizowany trening – wystarczy 20 minut energicznego spaceru dziennie. Badania pokazują, że już 10 minut lekkiej aktywności fizycznej działa pozytywnie na mózg, natomiast regularne ćwiczenia są w stanie zmienić go strukturalnie tak, aby trwale usprawnić procesy myślowe, pamięć i radzenie sobie ze stresem.

Zobacz, jak może ci pomóc Ashwagandha

Adaptogeny to pochodzące z Azji rośliny, na szeroką skalę używane w medycynie Dalekiego Wschodu. Ich działanie polega na wspieraniu organizmu w procesach adaptacji, czyli przystosowania do warunków zwiększonego obciążenia psychicznego i fizycznego, spowodowanego m.in. przewlekłym stresem. Najważniejszą i najlepiej poznaną rośliną tego typu jest Ashwagandha.

Jej najważniejszymi składnikami są witanolidy, które pod postacią glikowitanolidów występują w największym stopniu w korzeniu właśnie tej rośliny.

Silne działanie adaptogenne Ashwagandhy opiera się przede wszystkim na obniżeniu poziomu kortyzolu. Niweluje to jego wspomniane negatywne działanie. Oprócz tego wspiera dobre samopoczucie i działa antyoksydacyjnie – chroni organizm przed negatywnym wpływem wolnych rodników, które mogą uszkadzać komórki w naszym układzie nerwowym.

Podsumujmy:

Nie każdy stres jest zły. W pewnym optymalnym nasileniu może działać motywująco i mobilizująco. Jeśli jednak zauważasz u siebie jego niepokojące konsekwencje – nieustające uczucie napięcia w ciele, dokuczliwe zmęczenie, spadek koncentracji – pamiętaj, że warto w porę zacząć pracować nad redukcją stresu. Możesz to zrobić za pomocą ćwiczeń oddechowych, aktywności fizycznej (najchętniej regularnej), albo składników, które wspomogą Cię w chwilach wzmożonego napięcia.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wiele doświadczanych emocji odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach”. Farmaceutka wyjaśnia powiązanie pomiędzy jelitami a zdrowiem psychicznym

„Wiele doświadczanych emocji odzwierciedla to, co się dzieje w jelitach”. Farmaceutka wyjaśnia powiązanie pomiędzy jelitami a zdrowiem psychicznym

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Ciągły stres niszczy ci życie. Sprawdź, jak go okiełznać!

Krople

GIF wycofał krople uspokajające. Stwierdzono wadę jakościową

Utrata miesiączki przez stres zdarza się bardzo często

Jak zatrzymać miesiączkę? Rozmowa z ginekologiem.

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

stres a stan skóry

Psychokosmetologia, czyli jak stres i inne emocje wpływają na stan skóry?

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Najmniejsza rzecz może wyprowadzić cię z równowagi? Czas przyjrzeć się sobie

Zajadasz stres? Zobacz, jak to kontrolować

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

Zespół przewlekłego zmęczenia – jak go rozpoznać?

Zespół przewlekłego zmęczenia – objawy. Jak odzyskać energię?

„Po sesji muzyki wibracyjnej czujesz się zdecydowanie zrelaksowany i wypoczęty”. O tym, co w ich duszach gra, opowiadają Asia Orłowska i Alek Sabuda

6 skutecznych sposobów na sprawny umysł i poprawę pamięci

Koszmary senne – zapobieganie, leczenie, wpływ na organizm

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Skutki uboczne stresu o których warto wiedzieć. Jak reaguje twoje ciało?

Skutki uboczne stresu, o których warto wiedzieć. Jak reaguje twoje ciało?

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

Twoje włosy zaczęły wypadać? Zobacz, co może być przyczyną

Kobieta w lesie

Kleszczowe zapalenie mózgu – jak się objawia, czym jest spowodowane, jak wygląda leczenie?

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?