Przejdź do treści

Wiesz, co długotrwały stres robi z twoim mózgiem? Jak się bronić przed stresem?

Co długotrwały stres robi z mózgiem
Co długotrwały stres robi z mózgiem – i jak się przed nim bronić? Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta na tarasie
W czasie lęku i stresu trudniej dostrzec alternatywne sposoby myślenia. Spróbuj to zmienić, poszukaj pozytywów izolacji
Krótka Instrukcja. O Poronieniu – zobacz, jak powstawała. O czym jest? WIDEO
Całująca się para
Preferencje seksualne a zaburzenia parafilne. Czym się od siebie różnią i dlaczego to istotna różnica? Wyjaśnia seksuolożka Małgorzata Iwanek
Stelios Kerasidis / instagram
„Bądźmy jeszcze cierpliwi, a wkrótce będziemy mogli znów pływać w morzu…” Posłuchajcie 7-letniego geniusza i jego „walca izolacji”
Lubczyk i jego właściwości zdrowotne
Lubczyk i jego właściwości zdrowotne

Stres to jeden z największych zagrożeń dla zdrowia mózgu, a co za tym idzie – sprawności i dobrostanu całego organizmu. Nasz mózg nie jest przystosowany do życia w warunkach dzisiejszego świata, bo nie do takich warunków został stworzony.

Natomiast styl naszego życia, pracy, ilość bombardujących nas zewsząd bodźców – to wszystko na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat zmieniło się nie do poznania. Pośpiech, nadmiar obowiązków i presja narzucana przez nas samych czy otoczenie powodują, że żyjemy w ciągłym stanie nerwowego pobudzenia – czyli po prostu stresie.

Mózg w stresie

Co dzieje się w naszym mózgu w stresowej sytuacji? Wytwarzają się substancje chemiczne, takie jak kortyzol czy adrenalina. To pewnego rodzaju sygnał alarmowy, który pierwotnie miał dawać nam informację o zagrożeniu i mobilizować do walki lub ucieczki. To między innymi dzięki temu mechanizmowi przetrwaliśmy jako gatunek tyle lat.

Dzisiaj stres w pewnym zakresie też może działać pozytywnie, a my zawdzięczamy mu np. motywację czy chęć do zmiany. Taki rodzaj stresu nazywamy eustresem, stresem konstruktywnym, dzięki któremu możemy robić postępy i rozwijać się.

Eustres może jednak bardzo szybko przekształcić się w dystres – a ten już działa na organizm negatywnie.

Dlaczego o tym piszemy?

W Brain Society pasjonują nas sposoby na lepszą, sprawniejszą – i po prostu przyjemniejszą pracę i naukę. Wiemy, że nasze samopoczucie i działanie zależy od tego, jak dbamy o mózg. Dlatego znaleźliśmy sprawdzone, przebadane składniki, które wspierają go w codziennych wyzwaniach – na przykład chronią przed zgubnymi skutkami stresu.

Problem przewlekłego stresu

Duża ilość stresujących bodźców w długim czasie powoduje rozwijanie się długotrwałego stresu, powodującego szereg konsekwencji związanych z pracą naszego mózgu.

Kiedy poziom kortyzolu jest w naszym organizmie stale podniesiony, pogarszają się funkcje poznawcze

Osłabia się pamięć, koncentracja, szybkość działania. Czujemy się bardziej zmęczeni, drażliwi, łatwo wyprowadzić nas z równowagi, mamy trudności w relacjach interpersonalnych. Co więcej, wysoki poziom kortyzolu może powodować problemy ze snem i odpornością organizmu, jednocześnie obniżając ilość wytwarzanej serotoniny – neuroprzekaźnika potocznie nazywanego „hormonem szczęścia”.

Jest oczywiste, że stres jest nie tylko niechcianym intruzem, ale bardzo poważnym zagrożeniem dla całego organizmu. Mam jednak i dobrą wiadomość: są skuteczne sposoby, żeby unieszkodliwić tego wroga.

Trzy proste, ale skuteczne rady na stres

Moc oddechu

W momentach nasilonego stresu oddychamy krócej i bardziej płytko. Nie angażujemy przepony – mięśnia, którego ruch pozwala na maksymalne napełnienie płuc tlenem i równie skuteczne ‘wypchnięcie” z nich dwutlenku węgla przy wydechu. Skutek płytkiego oddychania? Błędne koło. Utrzymujemy organizm w stanie lekkiego stresu nawet wtedy, gdy nerwowa sytuacja już minęła, jesteśmy niedotlenieni i zmęczeni.

Oddychając prawidłowo, dajemy organizmowi sygnał, że może się rozluźnić

Za ten efekt odpowiada układ przywspółczulny, czyli sieć nerwów, które dostarczają do różnych części organizmu impulsy przywracające stan spoczynku. Serce wraca wówczas do normalnego tempa, rozszerzają się naczynia krwionośne, dzięki czemu spada ciśnienie krwi, powraca normalna częstotliwość skurczów jelit. Czyli innymi słowy – wracamy do równowagi po stresie i ciało pracuje prawidłowym, spokojnym rytmem.

Jak to zrobić?

Znajdź w ciągu dnia kilka momentów, w których uspokoisz oddech. Niech będzie wolniejszy, ale głębszy. Z każdym wdechem i wydechem powinien poruszać się Twój brzuch. Spróbuj podczas wdechu doliczyć do pięciu, zatrzymać się na 2-3 sekundy, i dopiero zacząć powoli wydech, również odliczając do pięciu.

View this post on Instagram

Hejka Wszystkim 😉🖐 Jak wiecie, w takie upalne dni bardzo ciężko skupić się na pracy lub nauce. Osobiście za każdym razem staram się poszerzać swoją wiedzę w zakresie zarządzania własnym czasem i planowania zadań, tak aby stawać się bardziej efektywnym każdego dnia – nawet w te upalne 🤪 A ostatnio przyszło mi testować 30-dniowy zestaw suplementów SUMMER FLOW od BrainSociety – który przygotowany jest specjalnie na lato 🔆 Taka suplementacja jest całkowicie bezpieczną metodą na poprawę pracy mózgu, koncentracji oraz zmniejszenie zmęczenia 🧠 Ten suplement oraz inne możecie zamówić na BrainSociety.com ,a z kodem „getshitdone” otrzymacie 30% rabatu na całą ofertę przy zamówieniu powyżej 50 PLN 😃 No i dajcie oczywiście znać 💬 jak Wy sobie radzicie ze zmniejszoną koncentracją latem i czy słyszeliście już wcześniej o tego typu suplementacji? 🤔 #brainsociety #brain #society #koncentracja #suplementy #suplement #art #design #ilustracja #illustration #graphicdesign #graphicdesigner #summer #lato #umysł #motywacja

A post shared by Aleks Makowski (@aleksmakowski) on

Swoją „chwilę na oddech” możesz wykorzystać na kilka sposobów: jako intro przed pracą, co pozwoli Ci zacząć ze świeżym umysłem; jako dobroczynną przerwę od jednostajnego siedzenia przed komputerem; jako sposób na pozbycie się napięcia nagromadzonego w ciele przez cały dzień, co z kolei ułatwi Ci zaśnięcie. To bardzo prosta, ale ważna i brzemienna w skutkach praktyka.

Rusz się

Może się to wydawać sprzeczne z intuicją – w końcu kiedy jesteś zestresowany, ostatnią rzeczą, o której marzysz, jest wysiłek i pot. Jednak warto się przemóc – aktywność fizyczna usprawnia krążenie i wyzwala kaskadę endorfin, czyli endogennych opioidów.

Endorfiny, produkowane przez przysadkę mózgową, w naturalny sposób poprawiają nastrój, zwiększają poczucie pewności siebie i działają jak środek przeciwbólowy.

Nie musi to od razu być duży wysiłek czy zorganizowany trening – wystarczy 20 minut energicznego spaceru dziennie. Badania pokazują, że już 10 minut lekkiej aktywności fizycznej działa pozytywnie na mózg, natomiast regularne ćwiczenia są w stanie zmienić go strukturalnie tak, aby trwale usprawnić procesy myślowe, pamięć i radzenie sobie ze stresem.

Zobacz, jak może ci pomóc Ashwagandha

Adaptogeny to pochodzące z Azji rośliny, na szeroką skalę używane w medycynie Dalekiego Wschodu. Ich działanie polega na wspieraniu organizmu w procesach adaptacji, czyli przystosowania do warunków zwiększonego obciążenia psychicznego i fizycznego, spowodowanego m.in. przewlekłym stresem. Najważniejszą i najlepiej poznaną rośliną tego typu jest Ashwagandha.

Jej najważniejszymi składnikami są witanolidy, które pod postacią glikowitanolidów występują w największym stopniu w korzeniu właśnie tej rośliny.

Silne działanie adaptogenne Ashwagandhy opiera się przede wszystkim na obniżeniu poziomu kortyzolu. Niweluje to jego wspomniane negatywne działanie. Oprócz tego wspiera dobre samopoczucie i działa antyoksydacyjnie – chroni organizm przed negatywnym wpływem wolnych rodników, które mogą uszkadzać komórki w naszym układzie nerwowym.

Podsumujmy:

Nie każdy stres jest zły. W pewnym optymalnym nasileniu może działać motywująco i mobilizująco. Jeśli jednak zauważasz u siebie jego niepokojące konsekwencje – nieustające uczucie napięcia w ciele, dokuczliwe zmęczenie, spadek koncentracji – pamiętaj, że warto w porę zacząć pracować nad redukcją stresu. Możesz to zrobić za pomocą ćwiczeń oddechowych, aktywności fizycznej (najchętniej regularnej), albo składników, które wspomogą Cię w chwilach wzmożonego napięcia.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

8 rad dla zestresowanych rodziców

8 rad dla zestresowanych rodziców

bakalie

Na stres dobre są… bakalie! Dlaczego warto sięgać po orzechy, morele, migdały czy figi?

Siwienie włosów / istock

Czy da się osiwieć ze strachu w jedną noc? Odpowiada ekspertka

Praca zdalna / unsplash

Jak pracować zdalnie i nie oszaleć? Psycholożka ma kilka rad dla nas wszystkich

Mózg nie lubi samotności. Anna Błażucka o tym, co niszczy zdrowie głowy

Mózg nie lubi samotności. Anna Błażucka o tym, co niszczy zdrowie głowy

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

spocona kobieta

6 rzeczy, które twój pot chce ci powiedzieć

Korzeń arktyczny

Korzeń arktyczny – właściwości i przeciwwskazania

Jelita a stres / istock

Jelita a stres – czy mają ze sobą coś wspólnego? Psycholożka i gastroenterolog wyjaśniają

Współczesne dzieci żyją w stresie, depresja jest coraz bardziej powszechna/gettyimages

„Nie bójmy się chwalić naszych dzieci” – psycholog dziecięcy Monika Chrapińska-Krupa opowiada o stresie i depresji wśród młodych ludzi

3 kobiety pracują na laptopach w kawiarni i rozmawiają ze sobą

Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Kobieta ma orgazm

Orgazm – szczytowanie mózgu. Dlaczego warto w życiu mieć setki orgazmów?

Kobieta idzie z rozłożonym parasolem w ręku

Stres to cichy zabójca? „Stres, którego doświadczasz wpływa na wiele procesów fizjologicznych, w tym trawienie, działanie układu odpornościowego, nastrój, emocje” – tłumaczy lekarka

Kortyzol – hormon zabójca, który niszczy ci życie. Co o nim wiemy?

stres trening

Zminimalizuj ilość stresu w swoim życiu. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

„Uważam, że stres wywołał to wszystko, co mnie spotkało. Wyhodowałam sobie guza na własne życzenie” – mówi Ina Dźwierzyńska od trzech lat żyjąca z guzem mózgu

lustrzane neurony

Lustrzany mózg, czyli zachowania zaraźliwe

młoda kobieta

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

pizza

6 produktów najgorszych dla mózgu

7 codziennych nawyków osłabiających odporność. Może któryś z nich ciebie dotyczy?

„To, że przeżyłam, to cud, ale to, że urodziłam syna, to kilka cudów. Medycyna nie brała tego pod uwagę. Dziecko jest najpotężniejszą motywacją do życia” – mówi Iwona Mazur, która 25 lat temu doznała stłuczenia pnia mózgu

mobbing

Mobbing w miejscu pracy? Reaguj natychmiast! Co warto wiedzieć?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Archiwalne zdjęcie z czasów pandemii hiszpanki/Underwood Archives/Getty Images

Grypa hiszpanka. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.