Przejdź do treści

„Stres jest najpowszechniejszym czynnikiem, który rujnuje życie seksualne”. Dowiedz się, jak toksyczna praca wpływa na nasz organizm

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować w sobie urazę, wybacz. Dla siebie!
Reklamy fast foodów mogą zostać zakazane w Wielkiej Brytanii. To plan walki z epidemią otyłości wśród dzieci. Brawo!
mama i córka
A ty, jako dorastająca dziewczyna, czego nie usłyszałaś od swojej mamy na temat cielesności, okresu czy seksu?
5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem
„Nie, nie spodziewasz się dziecka. To tylko ciąża spożywcza”. O dolegliwościach układu pokarmowego opowiada lekarka Małgorzata Ponikowska

Każdy może mieć gorszy dzień w pracy. Gorzej, jeśli kiepski dzień przeciąga się najpierw do kiepskiego tygodnia, później do miesiąca, aż wreszcie łapiemy się na tym, że każdy pobyt w pracy kończy się kiepskim samopoczuciem. Zanim same wpadniemy na to, że toksyczna praca nas po prostu wyniszcza, dostaniemy kilka ostrzegawczych alertów od naszego mózgu. Sprawdź, o jakie powiadomienia chodzi i co zrobić, aby nie zrujnować sobie zdrowia.

Co piąty zgon w Stanach Zjednoczonych jest bezpośrednio powiązany z wysokim poziomem chronicznego stresu odczuwanego w miejscu pracy. Oszacowano, że koszty związane z leczeniem przypadłości wywołanych u pacjentów silnym stresem stanowią 8 proc. rocznych kosztów opieki zdrowotnej. W toksycznych miejscach pracy tkwią nie tylko Amerykanie, ale również Polacy. Katarzyna Miller, psycholożka i psychoterapeutka w rozmowie z Hello Zdrowie przyznała, że jej publikacja „Instrukcja obsługi toksycznych ludzi” była bezpośrednią odpowiedzią na potrzeby pacjentów, którzy tkwili albo w niezdrowych relacjach, albo w wykańczającej psychicznie pracy. Zapytana o to, kim jest toksyczna osoba odpowiedziała:

„Nie do wytrzymania. Wredota. Nie lubimy się z taką osobą. Nie czujemy się dobrze w jej towarzystwie. Mamy kłopot z tym, w jaki sposób reagować na jej zachowania i teksty. Mamy poczucie niesprawiedliwości, że jesteśmy źle traktowani. Czujemy, że raz – ta osoba nas nie rozumie, dwa – chce nas celowo doprowadzić do złego stanu. Że ktoś jest na przykład celny w dokuczaniu, w ironicznych docinkach, w sarkastycznym sposobie bycia, w napaściach czy podkreślaniu niepowodzeń. Cieszy się z naszego nieszczęścia albo z czegoś, co nie wyszło nam, jak trzeba. Podważa nasze zdanie, nie szanuje, nie troszczy się. Przede wszystkim gówno go obchodzi, co my czujemy, a wręcz lubi, żebyśmy się czuli źle. Oczywiście nie każdy jest na tyle przytomny czy świadomy, że do niego dociera, że to o to chodzi, ale każdy się źle czuje”.

Nerwy w pracy i długotrwałe funkcjonowanie w opresyjnym środowisku po pewnym czasie odbijają się na naszym zdrowiu. Układy neurologiczny, hormonalny i odpornościowy są ze sobą tak mocno powiązane, że zakłócenia w jednym zwykle powodują zakłócenia drugiego. Dlatego lepiej nie ignorować sygnałów ostrzegawczych, które wysyła nam organizm.

Problemy z zasypianiem

Pierwszym sygnałem, który świadczy o tym, że praca nam nie służy, jest bezsenność. Problemy z zasypianiem są objawem zwiastującym, że w organizmie dzieje się coś niepokojącego. Na jakość i długość snu wpływa wiele czynników. Jednym z najważniejszych jest stres. Kiedy emocje biorą górę i nie dają nam zasnąć, tracimy godziny snu i czujemy się jeszcze bardziej zmęczeni.

Dobry sen to warunek zdrowia. To właśnie wtedy nasz organizm najlepiej się regeneruje. Sen przywraca siły, opóźnia procesy starzenia, obniża ciśnienie tętnicze i zwalnia częstotliwość akcji serca. Nie możemy zasnąć wtedy, kiedy męczy nas atmosfera w pracy, kiedy tłumimy w sobie nagromadzone przez cały dzień negatywne emocje, kiedy boimy się kolejnego dnia w pracy. Osoby chronicznie zestresowane budzą się w nocy, myśląc o swojej liście rzeczy do zrobienia. Kilka nieprzespanych nocy to nie jest dla naszego organizmu jakaś wielka sprawa, ale jeśli bezsenność stanie się codziennością, może pociągnąć za sobą kolejne problemy zdrowotne.

By nie dokładać swojemu organizmowi kolejnych powodów do buntu w postaci bezsenności, starajmy się zadbać o higienę naszego snu. Kładźmy się spać i wstawajmy o tej samej porze. Unikajmy picia kawy i mocnej herbaty oraz objadania się przed snem. Gdy organizm jest pobudzony lub zajęty trawieniem, nie może zwolnić obrotów i wyciszyć się. Na 2-3 godziny przed snem powinniśmy postawić na relaks.

Częste bóle głowy i mięśni

Kiedy odczuwamy lęk, nasze mięśnie napinają się, by chronić ciało przed potencjalnym „zagrożeniem”. W miejscu, w którym czujemy się niepewnie i niekomfortowo, nasz kark, szyja i ramiona spinają się. Przewlekłe napięcia tych mięśni ciała zwykle kończą się migrenami i napięciowymi bólami głowy. Cechą wspólną migrenowych bólów głowy – jak podkreśla neurolożka, dr Monika Czerska – jest zespół dolegliwości pojawiający się po ustąpieniu bólu tj. osłabienie ogólne, przemęczenie, nadmierna senność, zaburzenia koncentracji, brak apetytu, nadwrażliwość skóry w miejscu bólu, obniżony nastrój, poczucie lęku i bezsilności.

Zdrowie psychiczne w rozsypce

Cenę, jaką płacimy za toksyczne relacje w miejscu pracy, jest zdrowie psychiczne. A konkretnie jego pogarszający się stan, który może prowadzić do zaburzeń odżywiania oraz depresji. E. Kevin Kelloway z Kanadyjskiej Katedry Badań Psychologii Zawodowej w St. Mary’s University przyznał, że najbardziej stresogennym czynnikiem w pracy jest niesprawiedliwe traktowanie. Toksyczny szef tak właśnie postępuje. Katarzyna Miller w rozmowie z Hello Zdrowie wymienia kilka typów toksycznych pracodawców. Jednym z nich jest typ „dziel i rządź”, który podpuszcza ludzi przeciwko sobie.

– Rozłoży pracę mało sprawiedliwie, żeby skłócić zespół. Ale ludzie mając takiego wstrętnego szefa, często integrują się przeciwko niemu. On przeciwdziała temu, szczując, zastraszając, podważając kompetencje. I jest ohydna atmosfera w pracy – wyjaśnia psycholożka.

Naukowcy ze Stockholm Brain University i Stockholm University wspólnie przyjrzeli się mózgom osób, które doznawały długotrwałego stresu w pracy. Zauważono ubytek substancji szarej kory mózgu, w której zachodzą wszystkie wyższe procesy myślowe człowieka.

– Zmniejsza się szczególnie liczba neuronów w korze przedczołowej – mówił prof. Rajita Sinha, psychiatra i neurobiolog Medical School of Yale University.

To część związana z kontrolą emocji i metabolizmu, z planowaniem i podejmowaniem decyzji. Zanik neuronów tej części obniża zdolności adaptacyjne człowieka w nowych sytuacjach.

Stres pożera mózg!

W stresującej sytuacji, gdy we krwi zaczyna krążyć kortyzol, a glukoza jest przekierowana do mięśni, mózg zaczyna szwankować – pojawiają się kłopoty z pamięcią, dopada nas niemoc i bezsilność, a zadania, z którymi zwykle dobrze sobie radziliśmy, zaczynają nas przerastać. Zamiast wymyślać nowe rozwiązania, trzymamy się starych nawyków i schematów. Wszystko to wina kortyzolu, który zakłóca pracę neuroprzekaźników, związków chemicznych odpowiedzialnych za komunikację.

Nawracające infekcje

Im dłużej przebywamy w toksycznym środowisku, tym częściej łapiemy infekcje. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ stres niszczy naszą odporność. Pod wpływem stresu wzrasta produkcja niektórych hormonów i uruchamiają się reakcje modyfikujące funkcjonowanie komórek odpornościowych. Przykładowo, kortyzol w nadmiarze osłabia zdolność do obrony przed infekcjami.

„W stresie krótkotrwałym nieznacznie zwiększony poziom katecholamin i glukokortykoidów wzmaga siły obronne organizmu, natomiast gdy ich stężenie przekroczy pewną wartość krytyczną, zaczynają one hamować aktywność komórek obronnych. W stresie chronicznym występuje jedynie efekt hamujący” – twierdzi dr Nadzieja Drela z Zakładu Immunologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Brak ochoty na seks

Nielimitowane godziny pracy, przesiadywanie w biurze od rana do wieczora, przygotowywanie projektów pod presją, ciągłe spotkania, tłumaczenie się z raportów – wszystko to w pakiecie ze zmęczeniem sprawia, że ochota na seks z tygodnia na tydzień słabnie. Pracujemy więcej i żyjemy szybciej, a w związku z tym mamy mniej czasu dla siebie. Wymienione trudności i przyczyny występują bez względu na płeć.

Prof. Zbigniew Izdebski od 20 lat porównuje, jak zmieniają się łóżkowe zwyczaje Polaków. Z raportu „Seksualność Polaków 2017” wynika, że z roku na rok spada nasza aktywność seksualna. W 1997 roku deklarowało ją 86 proc. Polaków, a w 2017 zaledwie 76. Mamy coraz mniejszą ochotę na seks z powodu obciążenia pracą, zmęczenia i stresu. 34 proc. kobiet mniejszą chęć i satysfakcję z seksu tłumaczyło przede wszystkim przepracowaniem i przemęczeniem, dopiero potem wiekiem i chorobami.

Osoby żyjące w dużym napięciu doświadczają różnych zaburzeń seksualnych. Stres doprowadza nie tylko do oziębłości seksualnej czy zaburzeń erekcji u mężczyzn, ale także do problemów z płodnością.

– Stres jest najpowszechniejszym czynnikiem, który rujnuje życie seksualne – twierdzi dr David Ley, psycholog kliniczny, specjalizujący się w zagadnieniach seksualności w Nowym Meksyku. – Niektórzy ludzie pod wpływem stresu wyłączają w swoim życiu w ogóle potrzebę seksu. Kiedy jest się spiętym i zestresowanym, trudno myśleć o pożądaniu i uwodzeniu – tłumaczy.

para leży w łóżku z białą pościelą i rozmawia

Dr Jessica o’Reilly, seksuolog i terapeutka par, wskazuje, że styl życia ma ogromny wpływ na nasze libido.

– Zajmowanie się dziećmi, przepracowanie, stres, problemy zdrowotne, niewysypianie się – wszystko to może mieć znaczenie dla twojego libido – mówi dr o’Reilly.

Tymczasem badania pokazują, że seks może obniżyć poziom stresu i poprawić jakość snu. Łagodzi też napięcie w związku i może dać większą gotowość do podejmowania dyskusji na temat seksualnych pragnień, fantazji i oczekiwań.

Problemy żołądkowe

Silne emocje, napięcia nerwowe i psychiczne, stan zagrożenia, niepokój czy lęk przyczyniają się – jak podkreśla dietetyczka kliniczna, Agnieszka Gawlicka – do powstawania zaburzeń fizjologicznych, powodując chwilowe zmiany w czynności narządów, w tym dysfunkcje żołądkowe i jelitowe. Docierające do brzucha bodźce pobudzają zakończenia nerwowe, co z kolei przyczynia się do przyspieszonej perystaltyki jelit, biegunek i bólów w podbrzuszu.

Stres zaburza także ilość i jakość wydzielanych enzymów trawiennych. Mięśnie jelit i żołądka słabiej i wolniej lub szybciej i intensywniej się kurczą, co powoduje zaburzenia trawienia – szybszego lub wolniejszego przemieszczania się pokarmu. W efekcie możemy odczuwać takie niedogodności jak zgaga, zaparcia lub wzdęcia.

kobieta z papierem toaletowym w dłoni

Mamy różne poziomy wrażliwości na stres i w różny sposób sobie z nim radzimy. Dla jednych ukojeniem jest podjadanie, a inni w sytuacjach wzmożonego stresu nie są w stanie nic przełknąć.

– Z powodu stresu wydziela się nadmierna ilość soków żołądkowych. Wtedy jedzenie przynosi ulgę, bo neutralizuje ich działanie. Skutkuje jak tabletka na nadkwasotę – zmniejsza ssanie, pieczenie i ból – wyjaśnia Agnieszka Gwalicka. – Często jednak napięcie mięśni, a więc i mięśniówki żołądka, jest ogromne. Żołądek się kurczy i nie mamy ochoty na jedzenie – dodaje.

Nasz apetyt jest ściśle związany z naszym mózgiem. Pod wpływem silnego stresu nadnercza uwalniają i produkują kortyzol – hormon, który zwiększa apetyt. Kiedy praca odbiera nam energię, pocieszenia możemy szukać w jedzeniu. W nerwowych sytuacjach często sięgamy jednak po te „złe” przekąski, czyli słodycze, chipsy, fast foody. To niezdrowy nawyk, którego należy unikać.

Nie ma takiej pensji, którą warto byłoby przypłacić zdrowiem, a najgorzej doprowadzić swój organizm do ruiny za kiepską pensję. Prawda? Zatem, jeśli praca nas wykańcza, zmieńmy na inną. Jeśli takie rozwiązanie nie wchodzi w grę, to popracujmy nad dystansem i zadbajmy o zdrowy styl życia.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dziecko w pracy? Nie ma problemu. Zobacz zdjęcia dzielnych mam, które godzą wychowanie dziecka z karierą

Stres w pracy - jak się go pozbyć?

Stres w pracy – jak go ograniczyć?

para chłopak i dziewczyna

„Opuszczenie osoby toksycznej wiąże się z tęsknotą i bólem”. O toksycznych związkach i wychodzeniu z nich, mówi nam psycholog

Jak obniżyć poziom kortyzolu

Wysoki poziom kortyzolu może być niebezpieczny. Oto jak możesz go obniżyć

Kobieta pije kawę przed monitorem

„Jeśli szef ma ochotę zostawać po godzinach, jest to jego zdrowie psychiczne. Ty martw się swoim”. O zagrożeniach wynikających z pracy „po godzinach” mówi psycholog Jadwiga Grech

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

Stres i atopia – toksyczny związek

Zmagasz się z atopowym zapaleniem skóry? Zobacz, jak możesz sobie pomóc

Praca, dom, obowiązki… Spokojnie, nie wszystko w życiu musi być idealne. Oto 5 powodów, dla których czasem dobrze odpuścić

Zminimalizuj ilość stresu w swoim życiu. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Problemy z oddychaniem, walenie serca i pocenie się – to nie jedyne objawy. Zobacz, po czym poznasz atak paniki

Kobieta robiąca notatki

„Kultura narzuca nam bycie superludźmi we wszystkim. I choć wiemy, że superczłowiek nie istnieje, jednak wielu chce nim być”. Perfekcjonista – złoty człowiek?

Śmiejące się dziewczyny

Pozbądź się lęku! Żyj tu i teraz, nie na wszystko masz wpływ

Purl – różowa włóczka dyskryminowana w pracy. Nowa animacja Pixara porusza niezwykle ważny temat

7 codziennych nawyków osłabiających odporność. Może któryś z nich ciebie dotyczy?

Rzuć wszystko i jedź…tam gdzie nikt nie mieszka! Bieszczady są już przereklamowane

Dziewczyny pracujące w domu

Wracasz do domu, a myślami wciąż w pracy? Niedobrze. Wyłącz tryb praca!

Gadatliwa koleżanka, niechciany adorator, szefowa, która chce się zaprzyjaźnić. Jak poradzić sobie z natrętem w pracy? Radzi psycholog Piotr Zagdański

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

„Z oddychania mamy 70 proc. energii, która jest potrzebna dla naszego ciała i przestrzeni emocjonalnej”. Rozmowa z coachem oddechem

6 sposobów, by zestresować się na maksa

Kobieta pracuje przed lamptopem

Jak nie siedzieć przed komputerem? Ekspert o tym, jak postawa wpływa na naszą sprawność

kobieta siedzi w pracy przy biurku przed komputerem i wydmuchuje nos w chusteczkę

Koledzy w pracy chorują a Ty musisz być zdrowa. Co zrobić, żeby się nie zarazić?

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholog Anita Kruszewska

10 książek o zdrowiu, po które warto sięgnąć w 2019 roku

10 niezdrowych wieczornych nawyków