Przejdź do treści

„Stres jest najpowszechniejszym czynnikiem, który rujnuje życie seksualne”. Dowiedz się, jak toksyczna praca wpływa na nasz organizm

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Mały chłopiec stoi na krzesełku przy umywalce, patrzy w lustro i myje zęby
Jaką pastę do zębów wybrać dla dziecka? Z fluorem czy ksylitolem? Wyjaśnia dentystka Marta Tavares
8 błędów w jedzeniu warzyw i owoców
Test Dermedic / Fot. Archiwum Hello Zdrowie
Redakcja HZ testuje: dermokosmetyki polskiej marki Dermedic
jajka
Cholesterol – wróg czy przyjaciel? Jak interpretować wyniki i jakie wartości są właściwe?
Migrena u kobiet / istockphoto.com
„Migrena jest chorobą powszechną, to żadna fanaberia hrabianek. Cierpi na nią 3 mln Polek” – mówi dr Marcin Straburzyński

Każdy może mieć gorszy dzień w pracy. Gorzej, jeśli kiepski dzień przeciąga się najpierw do kiepskiego tygodnia, później do miesiąca, aż wreszcie łapiemy się na tym, że każdy pobyt w pracy kończy się kiepskim samopoczuciem. Zanim same wpadniemy na to, że toksyczna praca nas po prostu wyniszcza, dostaniemy kilka ostrzegawczych alertów od naszego mózgu. Sprawdź, o jakie powiadomienia chodzi i co zrobić, aby nie zrujnować sobie zdrowia.

Co piąty zgon w Stanach Zjednoczonych jest bezpośrednio powiązany z wysokim poziomem chronicznego stresu odczuwanego w miejscu pracy. Oszacowano, że koszty związane z leczeniem przypadłości wywołanych u pacjentów silnym stresem stanowią 8 proc. rocznych kosztów opieki zdrowotnej. W toksycznych miejscach pracy tkwią nie tylko Amerykanie, ale również Polacy. Katarzyna Miller, psycholożka i psychoterapeutka w rozmowie z Hello Zdrowie przyznała, że jej publikacja „Instrukcja obsługi toksycznych ludzi” była bezpośrednią odpowiedzią na potrzeby pacjentów, którzy tkwili albo w niezdrowych relacjach, albo w wykańczającej psychicznie pracy. Zapytana o to, kim jest toksyczna osoba odpowiedziała:

„Nie do wytrzymania. Wredota. Nie lubimy się z taką osobą. Nie czujemy się dobrze w jej towarzystwie. Mamy kłopot z tym, w jaki sposób reagować na jej zachowania i teksty. Mamy poczucie niesprawiedliwości, że jesteśmy źle traktowani. Czujemy, że raz – ta osoba nas nie rozumie, dwa – chce nas celowo doprowadzić do złego stanu. Że ktoś jest na przykład celny w dokuczaniu, w ironicznych docinkach, w sarkastycznym sposobie bycia, w napaściach czy podkreślaniu niepowodzeń. Cieszy się z naszego nieszczęścia albo z czegoś, co nie wyszło nam, jak trzeba. Podważa nasze zdanie, nie szanuje, nie troszczy się. Przede wszystkim gówno go obchodzi, co my czujemy, a wręcz lubi, żebyśmy się czuli źle. Oczywiście nie każdy jest na tyle przytomny czy świadomy, że do niego dociera, że to o to chodzi, ale każdy się źle czuje”.

Nerwy w pracy i długotrwałe funkcjonowanie w opresyjnym środowisku po pewnym czasie odbijają się na naszym zdrowiu. Układy neurologiczny, hormonalny i odpornościowy są ze sobą tak mocno powiązane, że zakłócenia w jednym zwykle powodują zakłócenia drugiego. Dlatego lepiej nie ignorować sygnałów ostrzegawczych, które wysyła nam organizm.

Problemy z zasypianiem

Pierwszym sygnałem, który świadczy o tym, że praca nam nie służy, jest bezsenność. Problemy z zasypianiem są objawem zwiastującym, że w organizmie dzieje się coś niepokojącego. Na jakość i długość snu wpływa wiele czynników. Jednym z najważniejszych jest stres. Kiedy emocje biorą górę i nie dają nam zasnąć, tracimy godziny snu i czujemy się jeszcze bardziej zmęczeni.

Dobry sen to warunek zdrowia. To właśnie wtedy nasz organizm najlepiej się regeneruje. Sen przywraca siły, opóźnia procesy starzenia, obniża ciśnienie tętnicze i zwalnia częstotliwość akcji serca. Nie możemy zasnąć wtedy, kiedy męczy nas atmosfera w pracy, kiedy tłumimy w sobie nagromadzone przez cały dzień negatywne emocje, kiedy boimy się kolejnego dnia w pracy. Osoby chronicznie zestresowane budzą się w nocy, myśląc o swojej liście rzeczy do zrobienia. Kilka nieprzespanych nocy to nie jest dla naszego organizmu jakaś wielka sprawa, ale jeśli bezsenność stanie się codziennością, może pociągnąć za sobą kolejne problemy zdrowotne.

By nie dokładać swojemu organizmowi kolejnych powodów do buntu w postaci bezsenności, starajmy się zadbać o higienę naszego snu. Kładźmy się spać i wstawajmy o tej samej porze. Unikajmy picia kawy i mocnej herbaty oraz objadania się przed snem. Gdy organizm jest pobudzony lub zajęty trawieniem, nie może zwolnić obrotów i wyciszyć się. Na 2-3 godziny przed snem powinniśmy postawić na relaks.

Częste bóle głowy i mięśni

Kiedy odczuwamy lęk, nasze mięśnie napinają się, by chronić ciało przed potencjalnym „zagrożeniem”. W miejscu, w którym czujemy się niepewnie i niekomfortowo, nasz kark, szyja i ramiona spinają się. Przewlekłe napięcia tych mięśni ciała zwykle kończą się migrenami i napięciowymi bólami głowy. Cechą wspólną migrenowych bólów głowy – jak podkreśla neurolożka, dr Monika Czerska – jest zespół dolegliwości pojawiający się po ustąpieniu bólu tj. osłabienie ogólne, przemęczenie, nadmierna senność, zaburzenia koncentracji, brak apetytu, nadwrażliwość skóry w miejscu bólu, obniżony nastrój, poczucie lęku i bezsilności.

Zdrowie psychiczne w rozsypce

Cenę, jaką płacimy za toksyczne relacje w miejscu pracy, jest zdrowie psychiczne. A konkretnie jego pogarszający się stan, który może prowadzić do zaburzeń odżywiania oraz depresji. E. Kevin Kelloway z Kanadyjskiej Katedry Badań Psychologii Zawodowej w St. Mary’s University przyznał, że najbardziej stresogennym czynnikiem w pracy jest niesprawiedliwe traktowanie. Toksyczny szef tak właśnie postępuje. Katarzyna Miller w rozmowie z Hello Zdrowie wymienia kilka typów toksycznych pracodawców. Jednym z nich jest typ „dziel i rządź”, który podpuszcza ludzi przeciwko sobie.

– Rozłoży pracę mało sprawiedliwie, żeby skłócić zespół. Ale ludzie mając takiego wstrętnego szefa, często integrują się przeciwko niemu. On przeciwdziała temu, szczując, zastraszając, podważając kompetencje. I jest ohydna atmosfera w pracy – wyjaśnia psycholożka.

Naukowcy ze Stockholm Brain University i Stockholm University wspólnie przyjrzeli się mózgom osób, które doznawały długotrwałego stresu w pracy. Zauważono ubytek substancji szarej kory mózgu, w której zachodzą wszystkie wyższe procesy myślowe człowieka.

– Zmniejsza się szczególnie liczba neuronów w korze przedczołowej – mówił prof. Rajita Sinha, psychiatra i neurobiolog Medical School of Yale University.

To część związana z kontrolą emocji i metabolizmu, z planowaniem i podejmowaniem decyzji. Zanik neuronów tej części obniża zdolności adaptacyjne człowieka w nowych sytuacjach.

Stres pożera mózg!

W stresującej sytuacji, gdy we krwi zaczyna krążyć kortyzol, a glukoza jest przekierowana do mięśni, mózg zaczyna szwankować – pojawiają się kłopoty z pamięcią, dopada nas niemoc i bezsilność, a zadania, z którymi zwykle dobrze sobie radziliśmy, zaczynają nas przerastać. Zamiast wymyślać nowe rozwiązania, trzymamy się starych nawyków i schematów. Wszystko to wina kortyzolu, który zakłóca pracę neuroprzekaźników, związków chemicznych odpowiedzialnych za komunikację.

Nawracające infekcje

Im dłużej przebywamy w toksycznym środowisku, tym częściej łapiemy infekcje. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ stres niszczy naszą odporność. Pod wpływem stresu wzrasta produkcja niektórych hormonów i uruchamiają się reakcje modyfikujące funkcjonowanie komórek odpornościowych. Przykładowo, kortyzol w nadmiarze osłabia zdolność do obrony przed infekcjami.

„W stresie krótkotrwałym nieznacznie zwiększony poziom katecholamin i glukokortykoidów wzmaga siły obronne organizmu, natomiast gdy ich stężenie przekroczy pewną wartość krytyczną, zaczynają one hamować aktywność komórek obronnych. W stresie chronicznym występuje jedynie efekt hamujący” – twierdzi dr Nadzieja Drela z Zakładu Immunologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Brak ochoty na seks

Nielimitowane godziny pracy, przesiadywanie w biurze od rana do wieczora, przygotowywanie projektów pod presją, ciągłe spotkania, tłumaczenie się z raportów – wszystko to w pakiecie ze zmęczeniem sprawia, że ochota na seks z tygodnia na tydzień słabnie. Pracujemy więcej i żyjemy szybciej, a w związku z tym mamy mniej czasu dla siebie. Wymienione trudności i przyczyny występują bez względu na płeć.

Prof. Zbigniew Izdebski od 20 lat porównuje, jak zmieniają się łóżkowe zwyczaje Polaków. Z raportu „Seksualność Polaków 2017” wynika, że z roku na rok spada nasza aktywność seksualna. W 1997 roku deklarowało ją 86 proc. Polaków, a w 2017 zaledwie 76. Mamy coraz mniejszą ochotę na seks z powodu obciążenia pracą, zmęczenia i stresu. 34 proc. kobiet mniejszą chęć i satysfakcję z seksu tłumaczyło przede wszystkim przepracowaniem i przemęczeniem, dopiero potem wiekiem i chorobami.

Osoby żyjące w dużym napięciu doświadczają różnych zaburzeń seksualnych. Stres doprowadza nie tylko do oziębłości seksualnej czy zaburzeń erekcji u mężczyzn, ale także do problemów z płodnością.

– Stres jest najpowszechniejszym czynnikiem, który rujnuje życie seksualne – twierdzi dr David Ley, psycholog kliniczny, specjalizujący się w zagadnieniach seksualności w Nowym Meksyku. – Niektórzy ludzie pod wpływem stresu wyłączają w swoim życiu w ogóle potrzebę seksu. Kiedy jest się spiętym i zestresowanym, trudno myśleć o pożądaniu i uwodzeniu – tłumaczy.

para leży w łóżku z białą pościelą i rozmawia

Dr Jessica o’Reilly, seksuolog i terapeutka par, wskazuje, że styl życia ma ogromny wpływ na nasze libido.

– Zajmowanie się dziećmi, przepracowanie, stres, problemy zdrowotne, niewysypianie się – wszystko to może mieć znaczenie dla twojego libido – mówi dr o’Reilly.

Tymczasem badania pokazują, że seks może obniżyć poziom stresu i poprawić jakość snu. Łagodzi też napięcie w związku i może dać większą gotowość do podejmowania dyskusji na temat seksualnych pragnień, fantazji i oczekiwań.

Problemy żołądkowe

Silne emocje, napięcia nerwowe i psychiczne, stan zagrożenia, niepokój czy lęk przyczyniają się – jak podkreśla dietetyczka kliniczna, Agnieszka Gawlicka – do powstawania zaburzeń fizjologicznych, powodując chwilowe zmiany w czynności narządów, w tym dysfunkcje żołądkowe i jelitowe. Docierające do brzucha bodźce pobudzają zakończenia nerwowe, co z kolei przyczynia się do przyspieszonej perystaltyki jelit, biegunek i bólów w podbrzuszu.

Stres zaburza także ilość i jakość wydzielanych enzymów trawiennych. Mięśnie jelit i żołądka słabiej i wolniej lub szybciej i intensywniej się kurczą, co powoduje zaburzenia trawienia – szybszego lub wolniejszego przemieszczania się pokarmu. W efekcie możemy odczuwać takie niedogodności jak zgaga, zaparcia lub wzdęcia.

kobieta z papierem toaletowym w dłoni

Mamy różne poziomy wrażliwości na stres i w różny sposób sobie z nim radzimy. Dla jednych ukojeniem jest podjadanie, a inni w sytuacjach wzmożonego stresu nie są w stanie nic przełknąć.

– Z powodu stresu wydziela się nadmierna ilość soków żołądkowych. Wtedy jedzenie przynosi ulgę, bo neutralizuje ich działanie. Skutkuje jak tabletka na nadkwasotę – zmniejsza ssanie, pieczenie i ból – wyjaśnia Agnieszka Gwalicka. – Często jednak napięcie mięśni, a więc i mięśniówki żołądka, jest ogromne. Żołądek się kurczy i nie mamy ochoty na jedzenie – dodaje.

Nasz apetyt jest ściśle związany z naszym mózgiem. Pod wpływem silnego stresu nadnercza uwalniają i produkują kortyzol – hormon, który zwiększa apetyt. Kiedy praca odbiera nam energię, pocieszenia możemy szukać w jedzeniu. W nerwowych sytuacjach często sięgamy jednak po te „złe” przekąski, czyli słodycze, chipsy, fast foody. To niezdrowy nawyk, którego należy unikać.

Nie ma takiej pensji, którą warto byłoby przypłacić zdrowiem, a najgorzej doprowadzić swój organizm do ruiny za kiepską pensję. Prawda? Zatem, jeśli praca nas wykańcza, zmieńmy na inną. Jeśli takie rozwiązanie nie wchodzi w grę, to popracujmy nad dystansem i zadbajmy o zdrowy styl życia.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

sałatka z łososiem

Jesteś często nerwowa? Przyczyną może być… dieta. Sprawdź, jakie zmiany warto w niej wprowadzić

Macierzyństwo może być dobre dla twojej kariery

Dziecko przekreśli twoją karierę? Nie wierz w to! „Macierzyństwo uczy cierpliwości i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, a także sztuki negocjacji i komunikacji”

kieliszek wina

5 rzeczy, których nie cierpi twój żołądek

matka z dorosłą córką

„Przez całe życie była toksyczną osobą, w każdej roli: pracownika, koleżanki, siostry, córki. I toksyczną mamą” – opowiada 35-letnia Ada o swojej matce

Kobieta w kapeluszu stoi na ulicy

Masz problem z wypadającymi włosami? To może być łysienie telogenowe

kobieta owinięta kocem

Często łapiesz infekcje? Dowiedz się, w czym może tkwić problem

Czy herbata z miodem wyleczy przeziębienie? Fakty i mity o odporności

Różne suplementy dla kobiet

Suplementy na miarę potrzeb – sprawdź, czego potrzebujesz w zależności od tego, na jakim etapie życia jesteś i co robisz

Metoda TRE / unsplash.com

Przeżyłaś w swoim życiu traumę, jesteś zestresowana, nie możesz spać? Spróbuj TRE i po prostu zaufaj swojemu ciału

Nie możesz wyleczyć trądziku? Przyczyną może być stres

Leczysz trądzik i nie widzisz efektów? Kosmetolożka: przyczyną może być stres!

Jak kontrolować stres?

„Bez stresu nie ma życia. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy stres jest przewlekły i gdy sobie z nim nie radzimy, nie mamy nad nim kontroli” – mówi prof. Jadwiga Jośko-Ochojska

Jedyna w Polsce

„Wtedy myślałam, że jestem gorsza. Dopiero teraz zrozumiałam, że jestem wyjątkowa” – mówi Kinga Wawro, dziewczyna bez ręki pracująca w warsztacie samochodowym

Patty McCord: Zaufanie musi się opierać na szczerej komunikacji. Pracownicy stają się cyniczni, kiedy słyszą półprawdy

Nerwy w konserwy! Czujesz, że zaraz wybuchniesz ze złości? To pierwsze objawy nadmiernego stresu

Dziś piątek 13. Stresujesz się? Podpowiadamy jak poradzić sobie ze stresem

„W Polsce kobiety stawiają sobie bardzo wysokie wymagania wobec tego, jak mają wyglądać. Są niezwykle urodziwe, a mimo to, mają bardzo dużo kompleksów” – mówi Natalia Zawada, projektantka i właścicielka marki STARSEEDS

Melisa - herbata tylko na uspokojenie? Jakie jeszcze właściwości i zastosowanie wykazuje roślina?

Melisa – herbata tylko na uspokojenie? Jakie jeszcze właściwości i zastosowanie wykazuje roślina?

istockphoto.com

Wszystkim się przejmujesz, wiecznie jesteś zmęczona, ciągle czujesz stres? To nie muszą być hormony, a wypalenie zawodowe

Książę Harry i księżna Meghgan

Przełom na brytyjskim dworze. Zespół kierowniczy Harry’ego i Meghan składa się wyłącznie z kobiet

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

„Im bardziej jesteśmy zestresowani, tym częściej chorujemy, tym częściej ulegamy kontuzjom” – mówi Agnieszka Bonar-Sadulska, trenerka rozwoju osobistego

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

Edyta Zając

„Bo to, że na przykład facet bije żonę, nie zawsze wynika z tego, że jest złym człowiekiem, może nie umie sobie radzić z emocjami” – o toksycznych relacjach mówi psycholożka Edyta Zając

kobieta przed komputerem

„Im bardziej napinasz szyję, tym mocniej „ciągniesz” również za nerwy, które przechodzą przez nadgarstek”. Fizjoterapeuta o syndromie biurowego nadgarstka

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.