Przejdź do treści

„Stres jest najpowszechniejszym czynnikiem, który rujnuje życie seksualne”. Dowiedz się, jak toksyczna praca wpływa na nasz organizm

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joga na dobranoc
Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!
Szarlotka wegańska – najszybsza i najprostsza
Szczere, na luzie i z uśmiechem. Najfajniejsze konta mam na Instagramie
Chipsy z liści kalafiora – lekkie i chrupiące
Kilka prostych patentów na poprawę krążenia. Twój organizm ci za nie podziękuje

Każdy może mieć gorszy dzień w pracy. Gorzej, jeśli kiepski dzień przeciąga się najpierw do kiepskiego tygodnia, później do miesiąca, aż wreszcie łapiemy się na tym, że każdy pobyt w pracy kończy się kiepskim samopoczuciem. Zanim same wpadniemy na to, że toksyczna praca nas po prostu wyniszcza, dostaniemy kilka ostrzegawczych alertów od naszego mózgu. Sprawdź, o jakie powiadomienia chodzi i co zrobić, aby nie zrujnować sobie zdrowia.

Co piąty zgon w Stanach Zjednoczonych jest bezpośrednio powiązany z wysokim poziomem chronicznego stresu odczuwanego w miejscu pracy. Oszacowano, że koszty związane z leczeniem przypadłości wywołanych u pacjentów silnym stresem stanowią 8 proc. rocznych kosztów opieki zdrowotnej. W toksycznych miejscach pracy tkwią nie tylko Amerykanie, ale również Polacy. Katarzyna Miller, psycholożka i psychoterapeutka w rozmowie z Hello Zdrowie przyznała, że jej publikacja „Instrukcja obsługi toksycznych ludzi” była bezpośrednią odpowiedzią na potrzeby pacjentów, którzy tkwili albo w niezdrowych relacjach, albo w wykańczającej psychicznie pracy. Zapytana o to, kim jest toksyczna osoba odpowiedziała:

„Nie do wytrzymania. Wredota. Nie lubimy się z taką osobą. Nie czujemy się dobrze w jej towarzystwie. Mamy kłopot z tym, w jaki sposób reagować na jej zachowania i teksty. Mamy poczucie niesprawiedliwości, że jesteśmy źle traktowani. Czujemy, że raz – ta osoba nas nie rozumie, dwa – chce nas celowo doprowadzić do złego stanu. Że ktoś jest na przykład celny w dokuczaniu, w ironicznych docinkach, w sarkastycznym sposobie bycia, w napaściach czy podkreślaniu niepowodzeń. Cieszy się z naszego nieszczęścia albo z czegoś, co nie wyszło nam, jak trzeba. Podważa nasze zdanie, nie szanuje, nie troszczy się. Przede wszystkim gówno go obchodzi, co my czujemy, a wręcz lubi, żebyśmy się czuli źle. Oczywiście nie każdy jest na tyle przytomny czy świadomy, że do niego dociera, że to o to chodzi, ale każdy się źle czuje”.

Nerwy w pracy i długotrwałe funkcjonowanie w opresyjnym środowisku po pewnym czasie odbijają się na naszym zdrowiu. Układy neurologiczny, hormonalny i odpornościowy są ze sobą tak mocno powiązane, że zakłócenia w jednym zwykle powodują zakłócenia drugiego. Dlatego lepiej nie ignorować sygnałów ostrzegawczych, które wysyła nam organizm.

Problemy z zasypianiem

Pierwszym sygnałem, który świadczy o tym, że praca nam nie służy, jest bezsenność. Problemy z zasypianiem są objawem zwiastującym, że w organizmie dzieje się coś niepokojącego. Na jakość i długość snu wpływa wiele czynników. Jednym z najważniejszych jest stres. Kiedy emocje biorą górę i nie dają nam zasnąć, tracimy godziny snu i czujemy się jeszcze bardziej zmęczeni.

Dobry sen to warunek zdrowia. To właśnie wtedy nasz organizm najlepiej się regeneruje. Sen przywraca siły, opóźnia procesy starzenia, obniża ciśnienie tętnicze i zwalnia częstotliwość akcji serca. Nie możemy zasnąć wtedy, kiedy męczy nas atmosfera w pracy, kiedy tłumimy w sobie nagromadzone przez cały dzień negatywne emocje, kiedy boimy się kolejnego dnia w pracy. Osoby chronicznie zestresowane budzą się w nocy, myśląc o swojej liście rzeczy do zrobienia. Kilka nieprzespanych nocy to nie jest dla naszego organizmu jakaś wielka sprawa, ale jeśli bezsenność stanie się codziennością, może pociągnąć za sobą kolejne problemy zdrowotne.

By nie dokładać swojemu organizmowi kolejnych powodów do buntu w postaci bezsenności, starajmy się zadbać o higienę naszego snu. Kładźmy się spać i wstawajmy o tej samej porze. Unikajmy picia kawy i mocnej herbaty oraz objadania się przed snem. Gdy organizm jest pobudzony lub zajęty trawieniem, nie może zwolnić obrotów i wyciszyć się. Na 2-3 godziny przed snem powinniśmy postawić na relaks.

Częste bóle głowy i mięśni

Kiedy odczuwamy lęk, nasze mięśnie napinają się, by chronić ciało przed potencjalnym „zagrożeniem”. W miejscu, w którym czujemy się niepewnie i niekomfortowo, nasz kark, szyja i ramiona spinają się. Przewlekłe napięcia tych mięśni ciała zwykle kończą się migrenami i napięciowymi bólami głowy. Cechą wspólną migrenowych bólów głowy – jak podkreśla neurolożka, dr Monika Czerska – jest zespół dolegliwości pojawiający się po ustąpieniu bólu tj. osłabienie ogólne, przemęczenie, nadmierna senność, zaburzenia koncentracji, brak apetytu, nadwrażliwość skóry w miejscu bólu, obniżony nastrój, poczucie lęku i bezsilności.

Zdrowie psychiczne w rozsypce

Cenę, jaką płacimy za toksyczne relacje w miejscu pracy, jest zdrowie psychiczne. A konkretnie jego pogarszający się stan, który może prowadzić do zaburzeń odżywiania oraz depresji. E. Kevin Kelloway z Kanadyjskiej Katedry Badań Psychologii Zawodowej w St. Mary’s University przyznał, że najbardziej stresogennym czynnikiem w pracy jest niesprawiedliwe traktowanie. Toksyczny szef tak właśnie postępuje. Katarzyna Miller w rozmowie z Hello Zdrowie wymienia kilka typów toksycznych pracodawców. Jednym z nich jest typ „dziel i rządź”, który podpuszcza ludzi przeciwko sobie.

– Rozłoży pracę mało sprawiedliwie, żeby skłócić zespół. Ale ludzie mając takiego wstrętnego szefa, często integrują się przeciwko niemu. On przeciwdziała temu, szczując, zastraszając, podważając kompetencje. I jest ohydna atmosfera w pracy – wyjaśnia psycholożka.

Naukowcy ze Stockholm Brain University i Stockholm University wspólnie przyjrzeli się mózgom osób, które doznawały długotrwałego stresu w pracy. Zauważono ubytek substancji szarej kory mózgu, w której zachodzą wszystkie wyższe procesy myślowe człowieka.

– Zmniejsza się szczególnie liczba neuronów w korze przedczołowej – mówił prof. Rajita Sinha, psychiatra i neurobiolog Medical School of Yale University.

To część związana z kontrolą emocji i metabolizmu, z planowaniem i podejmowaniem decyzji. Zanik neuronów tej części obniża zdolności adaptacyjne człowieka w nowych sytuacjach.

Stres pożera mózg!

W stresującej sytuacji, gdy we krwi zaczyna krążyć kortyzol, a glukoza jest przekierowana do mięśni, mózg zaczyna szwankować – pojawiają się kłopoty z pamięcią, dopada nas niemoc i bezsilność, a zadania, z którymi zwykle dobrze sobie radziliśmy, zaczynają nas przerastać. Zamiast wymyślać nowe rozwiązania, trzymamy się starych nawyków i schematów. Wszystko to wina kortyzolu, który zakłóca pracę neuroprzekaźników, związków chemicznych odpowiedzialnych za komunikację.

Nawracające infekcje

Im dłużej przebywamy w toksycznym środowisku, tym częściej łapiemy infekcje. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ stres niszczy naszą odporność. Pod wpływem stresu wzrasta produkcja niektórych hormonów i uruchamiają się reakcje modyfikujące funkcjonowanie komórek odpornościowych. Przykładowo, kortyzol w nadmiarze osłabia zdolność do obrony przed infekcjami.

„W stresie krótkotrwałym nieznacznie zwiększony poziom katecholamin i glukokortykoidów wzmaga siły obronne organizmu, natomiast gdy ich stężenie przekroczy pewną wartość krytyczną, zaczynają one hamować aktywność komórek obronnych. W stresie chronicznym występuje jedynie efekt hamujący” – twierdzi dr Nadzieja Drela z Zakładu Immunologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Brak ochoty na seks

Nielimitowane godziny pracy, przesiadywanie w biurze od rana do wieczora, przygotowywanie projektów pod presją, ciągłe spotkania, tłumaczenie się z raportów – wszystko to w pakiecie ze zmęczeniem sprawia, że ochota na seks z tygodnia na tydzień słabnie. Pracujemy więcej i żyjemy szybciej, a w związku z tym mamy mniej czasu dla siebie. Wymienione trudności i przyczyny występują bez względu na płeć.

Prof. Zbigniew Izdebski od 20 lat porównuje, jak zmieniają się łóżkowe zwyczaje Polaków. Z raportu „Seksualność Polaków 2017” wynika, że z roku na rok spada nasza aktywność seksualna. W 1997 roku deklarowało ją 86 proc. Polaków, a w 2017 zaledwie 76. Mamy coraz mniejszą ochotę na seks z powodu obciążenia pracą, zmęczenia i stresu. 34 proc. kobiet mniejszą chęć i satysfakcję z seksu tłumaczyło przede wszystkim przepracowaniem i przemęczeniem, dopiero potem wiekiem i chorobami.

Osoby żyjące w dużym napięciu doświadczają różnych zaburzeń seksualnych. Stres doprowadza nie tylko do oziębłości seksualnej czy zaburzeń erekcji u mężczyzn, ale także do problemów z płodnością.

– Stres jest najpowszechniejszym czynnikiem, który rujnuje życie seksualne – twierdzi dr David Ley, psycholog kliniczny, specjalizujący się w zagadnieniach seksualności w Nowym Meksyku. – Niektórzy ludzie pod wpływem stresu wyłączają w swoim życiu w ogóle potrzebę seksu. Kiedy jest się spiętym i zestresowanym, trudno myśleć o pożądaniu i uwodzeniu – tłumaczy.

para leży w łóżku z białą pościelą i rozmawia

Dr Jessica o’Reilly, seksuolog i terapeutka par, wskazuje, że styl życia ma ogromny wpływ na nasze libido.

– Zajmowanie się dziećmi, przepracowanie, stres, problemy zdrowotne, niewysypianie się – wszystko to może mieć znaczenie dla twojego libido – mówi dr o’Reilly.

Tymczasem badania pokazują, że seks może obniżyć poziom stresu i poprawić jakość snu. Łagodzi też napięcie w związku i może dać większą gotowość do podejmowania dyskusji na temat seksualnych pragnień, fantazji i oczekiwań.

Problemy żołądkowe

Silne emocje, napięcia nerwowe i psychiczne, stan zagrożenia, niepokój czy lęk przyczyniają się – jak podkreśla dietetyczka kliniczna, Agnieszka Gawlicka – do powstawania zaburzeń fizjologicznych, powodując chwilowe zmiany w czynności narządów, w tym dysfunkcje żołądkowe i jelitowe. Docierające do brzucha bodźce pobudzają zakończenia nerwowe, co z kolei przyczynia się do przyspieszonej perystaltyki jelit, biegunek i bólów w podbrzuszu.

Stres zaburza także ilość i jakość wydzielanych enzymów trawiennych. Mięśnie jelit i żołądka słabiej i wolniej lub szybciej i intensywniej się kurczą, co powoduje zaburzenia trawienia – szybszego lub wolniejszego przemieszczania się pokarmu. W efekcie możemy odczuwać takie niedogodności jak zgaga, zaparcia lub wzdęcia.

kobieta z papierem toaletowym w dłoni

Mamy różne poziomy wrażliwości na stres i w różny sposób sobie z nim radzimy. Dla jednych ukojeniem jest podjadanie, a inni w sytuacjach wzmożonego stresu nie są w stanie nic przełknąć.

– Z powodu stresu wydziela się nadmierna ilość soków żołądkowych. Wtedy jedzenie przynosi ulgę, bo neutralizuje ich działanie. Skutkuje jak tabletka na nadkwasotę – zmniejsza ssanie, pieczenie i ból – wyjaśnia Agnieszka Gwalicka. – Często jednak napięcie mięśni, a więc i mięśniówki żołądka, jest ogromne. Żołądek się kurczy i nie mamy ochoty na jedzenie – dodaje.

Nasz apetyt jest ściśle związany z naszym mózgiem. Pod wpływem silnego stresu nadnercza uwalniają i produkują kortyzol – hormon, który zwiększa apetyt. Kiedy praca odbiera nam energię, pocieszenia możemy szukać w jedzeniu. W nerwowych sytuacjach często sięgamy jednak po te „złe” przekąski, czyli słodycze, chipsy, fast foody. To niezdrowy nawyk, którego należy unikać.

Nie ma takiej pensji, którą warto byłoby przypłacić zdrowiem, a najgorzej doprowadzić swój organizm do ruiny za kiepską pensję. Prawda? Zatem, jeśli praca nas wykańcza, zmieńmy na inną. Jeśli takie rozwiązanie nie wchodzi w grę, to popracujmy nad dystansem i zadbajmy o zdrowy styl życia.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

skóra

Rzeczy, których skóra ci nie daruje, można długo wyliczać. Oto 8 tych najważniejszych

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

Co może boleć ze stresu?

Chorzy od pracy

5 negatywnych syndromów chorób, które mogą pojawić się podczas pracy

Patenty na zdrową przerwę w pracy

Idziesz na kawę czy szybki spacer? Poznaj patenty na zdrową przerwę w pracy

Kobieta siedzi po turecku na biurku i medytuje. Przed nią stoi na biurku laptop, za nią regał z książkami, fotel i okno

5 biurowych trików, które ratują kręgosłup

Zrelaksuj się z jogą

Odrzuć stres i zrelaksuj się z jogą. Kasia Bem krok po kroku pokaże ci, jak to zrobić

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz swojemu zdrowiu. Wykorzystaj 5 sposobów, jak nie dać się ponieść destrukcyjnym emocjom

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

Kobieta z kręconymi włosami stoi pod ścianą i obgryza paznockie. Patrzy w bok

Obgryzanie paznokci, zgrzytanie zębami, żucie gumy. Te nerwowe nawyki mogą poważnie ci zaszkodzić

Jak być szczerym i nie mieć wrogów?

Kobieta opierająca się o barierkę

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholog Anita Kruszewska

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Nadmierna potliwość to sygnał od organizmu, że coś ci dolega. Poznaj 7 rzeczy, o których informuje twój pot

stres praca kobieta

Częste infekcje, łamliwe paznokcie i słabe włosy. To przez stres! Oto 8 powodów, dlaczego się stresujesz

Co się dzieje z naszą skórą, gdy się stresujemy? O wpływie stresu na cerę pisze kosmetolog Joanna Skrzypczak

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

Pot na czole

Znów oblał cię zimny pot? Cierpisz na nadpotliwość? Sprawdź, co radzą dermatolog oraz specjalista medycyny estetycznej

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające

kobieta relaks

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

Chodzisz rozdrażniona i sama nie wiesz czego chcesz? PMS psuje ci połowę miesiąca? Zwalcz go dietą!

„Od kobiet oczekuje się, że będą wielozadaniowe i idealne. Łączenie pracy z macierzyństwem jest bardzo trudne i bez pomocy często niemożliwe ” – mówi Katarzyna Łodygowska, znana jako Matka – Prawnik