Przejdź do treści

Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać

Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać / fot.Pexels
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać / fot.Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Co łączy labradora, cipkę i marchewkę? Być może pozornie nic, ale tak naprawdę mają jedną, bardzo istotną wspólną cechę
Sprawdź, czy prawidłowo sikasz! Dawid Polak wyjaśnia, jak nie popełniać częstych błędów
Jak podkręcić metabolizm, gdy organizm się starzeje? 7 kluczowych porad
Będzie dostępna szczepionka na boreliozę? Niedługo kluczowy etap badań
W szczecińskim szpitalu wykryto zarażenie błonicą. Pacjent nie żyje

Nawet jeśli większa część twojej diety jest różnorodna i bogata w składniki odżywcze, możesz być narażona na różne deficyty. Powodem potrafi być za małe wchłanianie składników w przewodzie pokarmowym, chora tarczyca czy antykoncepcja.

Jesteś zdrowa, a mimo to czujesz, że coś się dzieje z twoim organizmem? Może jesteś częściej osłabiona, zaczęłaś zauważać problemy ze skupieniem się albo pogorszył się stan twoich włosów lub cery. Zbadaj krew i sprawdź poziom tych składników. Jako kobiety jesteśmy narażone na konkretne niedobory. Sprawdź, czy nie powinnaś czegoś uzupełnić w diecie lub suplementacją.

 

Kwas foliowy

Bez niego organizm byłby w niezłych tarapatach. To witamina z grupy B. Uczestniczy w procesach krwiotwórczych, wspomaga prawidłowy podział komórek, i pracę wątroby, bierze udział w produkcji enzymów trawiennych, wpływa na funkcje poznawcze, dzięki niemu lepiej radzimy sobie ze stresem. Istotne jest to, że organizm nie jest w stanie sam go wytworzyć. Wszystko więc w twoich rękach.

Jeśli nie chcesz mieć niedoborów kwasu foliowego, niech często na twoim talerzu pojawiają się: soja, soczewica, brokuły, szpinak, szparagi, kiełki pszenicy, fasola, cytrusy. Uwaga na obróbkę termiczną – wysoka temperatura niszczy kwas foliowy. Najlepiej więc warzywa jeść na surowo lub al dente. Jeśli cierpisz na deficyt tego składnika, może warto rozważyć suplementację. Wbrew opiniom nie jest ona tylko dla kobiet w ciąży. Szacuje się, że poważnie narażone na jego niedobór są kobiety stosujące antykoncepcję hormonalną. Mało tego, amerykańskie zalecenia mówią, że każda kobieta w wieku rozrodczym powinna suplementować kwas foliowy. Jeśli masz niski poziom żelaza, też na pewno warto sprawdzić poziom kwasu foliowego, bo te deficyty często idą w parze.

Kwas foliowy, cynk i selen znajdziesz w suplementach dostępnych w przestrzeni zakupowej Hello Zdrowie!

Kwasy tłuszczowe omega-3

Zapobiegniesz wielu chorobom, zadbasz o serce i wzrok, poprawisz nastrój, polepszy się kondycja twojej skóry i wzmocnią paznokcie. Wystarczy regularnie dostarczać organizmowi kwasów omega-3. Wydaje się proste, prawda? A jednak wiele kobiet ma z tym problem. Może to wynikać między innymi z tego, że jemy – jako społeczeństwo – za mało tłustych ryb (omega-3 znajdziesz m.in. w łososiu, śledziu, sardynkach, tuńczyku, makreli). Nie mamy też nawyku używania w kuchni oleju lnianego, który jest absolutnym mistrzem pod względem zawartości kwasu ALA. Na szczęście po tofu, orzechy włoskie i soję sięgamy już częściej. To nadal jednak może być za mało.

Żelazo

Według Światowej Organizacji Zdrowia nawet 20 procent miesiączkujących kobiet może cierpieć na anemię z powodu niedoboru żelaza. To pierwiastek, który uczestniczy w wymianie tlenowej i jest ważny dla procesów metabolicznych w organizmie, wpływając chociażby na pracę serca czy mięśni. Obfite miesiączki, restrykcyjne diety i zaburzenia wchłaniania w przewodzie pokarmowym to najczęstsze przyczyny tego, dlaczego tak wiele kobiet ma problemy z poziomem żelaza. Do tego zapotrzebowanie na ten składnik wzrasta w ciąży i w okresie laktacji.

Jeśli ciągle nie masz siły i szybko się męczysz, trudno ci się skupić, miewasz bóle i zawroty głowy, to wystarczające powody, aby zrobić badania krwi. Jeśli chodzi o dietę, to głównym źródłem tego mikroelementu jest czerwone mięso i podroby. Jesteś wegetarianką? Żelazo znajdziesz w fasoli, grochu, bobie, ale też burakach czy botwince. Z ryb warto zwrócić uwagę na śledzie i sardynki.

Przyjmuje się, że miesiączkujące kobiety mogą suplementować żelazo w dawce 18-20 mg. U niektórych może jednak być to niewystarczające, wtedy potrzebny jest preparat na receptę w dawce ustalonej przez lekarza. Pamiętaj, że witamina C podbija wchłanialność tego pierwiastka.

Cynk

Wpływa na płodność, jest niezbędny do prawidłowego przebiegu ciąży, łagodzi dolegliwości związane z napięciem przedmiesiączkowym, bierze udział w procesach odpornościowych, chroni przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, działa przeciwzapalnie, chroni przed infekcjami, jest ważny dla kości i niezbędny dla skóry, włosów i paznokci. Sporo? A to i tak tylko część funkcji, jakie pełni ten śladowy pierwiastek w organizmie.

Najlepszym naturalnym źródłem cynku są ostrygi – wystarczy 100 g, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie. Jeśli wolisz krewetki, to też będzie dobry wybór. Innymi źródłami tego pierwiastka są: migdały, sezam, czosnek, dziki ryż, płatki owsiane, pestki dyni. Jeśli decydujesz się przyjmować cynk w tabletkach, nie rób tego bez opamiętania ani kontroli – jego nadmiar może być szkodliwy i przy zbyt wysokich stężeniach odkładać się w wątrobie i nerkach. Przyjmowany w nadmiernych ilościach zaburza też przyswajanie żelaza, wapnia, fosforu i miedzi.

Jod

Kobiety z chorą tarczycą szczególnie powinny kontrolować jego poziom, gdyż jest niezbędny do syntezy hormonów produkowanych przez ten gruczoł – tyroksyny i trójjodotyroniny. Regulują one wiele układów w organizmie: dzięki nim prawidłowo funkcjonuje mózg i układ nerwowy, wspierają działanie sercowo-naczyniowego. Poza tym bez wystarczającej ilości jodu jesteśmy narażone na depresję, ciągłe zmęczenie, pogarsza się nasza odporność. Niedobory pierwiastka widać także po kondycji skóry, włosów i paznokci.

Żeby pokryć dzienne zapotrzebowanie na jod, musielibyśmy jeść ryby i owoce morza tak często jak mieszkańcy rejonów Morza Śródziemnego. Tymczasem polskie realia utrudniają osiągnięcie dietą właściwego poziomu tego składnika. A jeszcze jak dodamy do tego zasadę ograniczania soli (np. przez nadciśnieniowców), to mamy potencjalną grupę narażoną na niedobry. Ważne też, żeby nie przesadzić w drugą stronę – suplementując jod w nadmiernych ilościach możemy wywołać nadczynność tarczycy.

Selen

Polki mieszkają w obszarze niedoboru selenu. Jest go u nas mało w glebie, a więc w roślinach oraz mięsie też. Tymczasem to ekstremalnie ważny pierwiastek jeśli chorujemy na Hashimoto, gdyż bierze udział w metabolizmie hormonów tarczycy. Poza tym wspomaga układ odpornościowy i chroni przed rozwojem chorób neurodegeneracyjnych (np. Alzheimera).

Uzupełnisz go, jedząc szpinak, płatki owsiane, orzechy włoskie i brazylijskie (to najbogatsze źródło selenu), pestki dyni, jaja, siemię lniane. Jeśli decydujesz się na wsparcie suplementacyjne, przestrzegaj zaleconej dawki, bo w nadmiarze jest toksyczny.

Wapń

Szacuje się, że nawet połowa kobiet w Polsce w wieku 20-60 lat nie dostarcza sobie minimalnej dziennej zalecanej dawki na ten składnik mineralny. O podaż wapnia powinny szczególnie zadbać panie po menopauzie, bo to właśnie one są w grupie największego ryzyka wystąpienia niedoborów. Zaczyna wtedy u nich spadać poziom estrogenów, zmniejsza się także ilość właśnie wapnia. A to niebezpiecznie przekłada się na zdrowie kości, których gęstość i tak obniża się po 40-tce.

Nawet jeśli twoja codzienna dieta obfituje w mleko i jego przetwory, soję, sardynki, jarmuż i migdały, wapń z tych pokarmów wchłania się w jelicie cienkim w 30-40 procentach, a przy niedoborze witaminy D może spaść nawet do 10 procent. Chcesz mieć pewność, że nie brakuje ci tego składnika? Zrób badania krwi i ewentualnie suplementuj.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Prosty test smaku - czy masz wystarczającą ilość cynku? / istock

Chcesz sprawdzić, czy masz niedobór cynku? Wykonaj prosty test smaku

Niedożywienie marasmus – objawy i metody leczenia. Czym jest kwashiorkor?

Anemia: brak żelaza czy witaminy B12?

Zmarła najstarsza osoba na świecie. Chętnie dzieliła się sekretem długowieczności

Laserowe obkurczanie pochwy – na czym polega jej rewitalizacja i kiedy warto ją przeprowadzić

Hymenotomia – definicja, opis zabiegu. Kiedy hymenotomia a kiedy hymenoplastyka?

Niedokrwistość z niedoboru żelaza. Jakie są przyczyny i objawy anemii, jak ją leczyć, jakie badania wykonać?

Kobieta w ciąży stoi w kuchni

Macierzyństwo po 40. czy 50. niedługo stanie się normą? Przełomowe badanie naukowców

„Póki oddycham, jest mnóstwo do zrobienia”. Jola i Magda szyją turbany dla dziewczyn z całej Polski i apelują: badaj cycki!

Ferrytyna - jak dietą podnieść jej poziom? / pexels

Nie tylko mięso, podroby czy jajka. Dietetyczki wyjaśniają, jaka dieta zwiększy wskaźnik ferrytyny w organizmie

Kobieta

Żadnych postanowień! 8 znacznie lepszych rzeczy do zrobienia na nowy rok

Czujesz, że dopada cię przeziębienie? Weź cynk!

Jak kawa wpływa na trawienie i funkcjonowanie jelit? Wyjaśnia dietetyczka Emilia Cesarek

Jak kawa wpływa na trawienie i funkcjonowanie jelit? Wyjaśnia dietetyczka Emilia Cesarek

„Lekarz bez uprzedzenia wepchnął mi palce w miejsce intymne. Niezbyt komfortowa i przyjemna sytuacja” – mówi Justyna Kokoszenko o traumatycznej wizycie u ginekologa

Majtki menstruacyjne

Majtki menstruacyjne – dla kogo, jak stosować, gdzie kupić?

Dzięki selfie dowiesz się, czy chorujesz na anemię? Umożliwi to nowa aplikacja

Dzięki selfie dowiesz się, czy chorujesz na anemię. Umożliwi to nowa aplikacja

Prof. Eleonora Bielawska-Batorowicz

Prof. Eleonora Bielawska-Batorowicz: Natura wymyśliła menopauzę w sensownym celu

ZMA – co to jest, skład, kiedy warto zażywać, skutki uboczne

Małgorzata Olasińska-Chart w Tanzanii

„W Tanzanii część dzieci zbyt wcześnie urodzonych nie ma szans na przeżycie. Statystycznie co najmniej jedno z tych szczęśliwie urodzonych nie dożyje piątego roku życia” – mówi Małgorzata Olasińska-Chart

6 produktów lepszych dla zdrowia kobiet niż superfoods

8 błędów, które popełniamy tylko w ciągu jednej godziny

Izabela Pajor

„My, dojrzałe kobiety, zaczynamy budzić się do życia. Nasza siwa rewolucja dopiero nadchodzi!” – mówi Izabela Pajor

Erytropoetyna – co to, badanie, wynik, lek. EPO a doping

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

Kobieta siedzi

Krwawienie po okresie – przyczyny, objawy, kolory wydzielin

×