Przejdź do treści

Walczysz ze zmęczeniem? To jedzenie doda ci energii

Walczysz ze zmęczeniem? To jedzenie doda ci energii Alexa Suter/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
4 rzeczy, które możesz zrobić przed wiosną, by wkroczyć w nią z nową energią
Permanentne zmęczenie. Z czego może wynikać?
Padł rekord zakażeń. MZ odnotowało ponad 50 tys. przypadków zarażenia koronawirusem ubiegłej doby
„Sprzątanie może przyczyniać się do otyłości u dzieci” – alarmuje chemiczka Sylwia Panek
Nie wierzysz w skuteczność szczepień przeciwko COVID-19? „Możesz mieć depresję” – mówią naukowcy

Nie narzekasz na nadwyżki energii? Gdy czujesz zmęczenie, często sięgasz po niezdrowe przekąski? Batony, ciastka, chipsy – wydaje się, że szybko zaspokoją głód i dodadzą ci energii. Niestety, wyjątkowo szybko ją utracisz. 

Sekret tkwi w szczegółach

Zatem, co będzie najlepszym rozwiązaniem, by wygrać ze zmęczeniem? Okazuje się, że jednocześnie możesz zaspokoić głód i wrócić na pełne obroty, bez szkody dla swojego zdrowia i figury. Podczas przerwy w pracy, zamiast kierować swoje kroki w kierunku automatu, wybierz się do pobliskiego warzywniaka lub zaplanuj swoje drugie śniadanie jeszcze przed zjedzeniem pierwszego.

Sekretem produktów, które zapobiegają spadkom energii, są składniki takie jak:

  • karnityna,
  • żelazo,
  • magnez,
  • witaminy z grupy B,
  • koenzym Q10,
  • potas.

Nie zapominajmy także o węglowodanach i białkach, które zapewne kojarzą się nam z żywnością, która szybko dodaje energii. Dzięki nim efekt jest szybki, ale i gwałtowny, po czym zazwyczaj spada, a my zapadamy w senność. Rozwiązaniem jest sprytne połączenie węglowodanów lub protein, które zawierają składniki z listy zamieszczonej powyżej. Wtedy energia pozyskana z jedzenia posłuży nam na dłużej i będzie się systematycznie uwalniać, pomagając nam utrzymać równomierny poziom sił.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Kobieta siedzi zmęczona

Energia przez cały dzień? Wybierz to jedzenie

Przyjrzyjmy się paru z podstawowych grup pokarmów, zrewidujmy ich skład pod względem zawartości witamin i substancji odżywczych, i przekonajmy się, co będzie najlepszą opcją dla zachowania pełni sił przez cały dzień, bez nieoczekiwanych spadków energii. Nie będą to tymczasowe stymulanty, dające nam lekkiego szturchańca. Wpłyną na nasz metabolizm długofalowo i przyniosą korzystne rezultaty w postaci dobrej kondycji i samopoczucia.

Białka pochodzenia zwierzęcego

Każdy, kto miał do czynienia, nawet amatorsko, ze sportem wie, że białka są doskonałym źródłem energii. Chociaż białko białku nie równe, dlatego skupimy się na tych produktach, które szczególnie mogą się nam przysłużyć w odpowiednim dostarczaniu mocy.

Mięso:

  • Wołowina: żelazo, karnityna, witaminy z grupy B, magnez, kreatyna (w chudych częściach), koenzym Q10,
  • Wieprzowina: żelazo, magnez, potas, koenzym Q10,
  • Drób: karnityna, witaminy z grupy B, magnez, koenzym Q10.

Ryby i owoce morza:

  • Halibut: magnez, potas,
  • Śledź: koenzym Q10, kreatyna,
  • Makrela, sardynki: koenzym Q10,
  • Łosoś: magnez, kreatyna,
  • Mięczaki: witaminy z grupy B,
  • Pstrąg: koenzym Q10,
  • Tuńczyk: kreatyna.

W jajkach znajdziemy witaminy z grupy B i koenzym Q10, z kolei mleko i inne produkty mleczne zawierają witaminy z grupy B i magnez.

Uwaga – jeśli jesteś osobą, która ma podwyższony poziom cholesterolu oraz cierpisz na choroby układu krążeniowego lub jesteś w ciąży, skonsultuj się z lekarzem w kwestii diety wysokobiałkowej. Ryby i owoce morza kupuj tylko z zaufanych źródeł, z certyfikatami spełniającymi normy UE, istnieje ryzyko zanieczyszczenia produktu rtęcią.

Białka pochodzenia roślinnego

Dla wszystkich tych, którzy ograniczają spożycie mięsa, są wegetarianami lub weganami, powinno być ważne, by dostarczać ciału jak najwięcej protein pochodzących z roślin. Poza białkiem w niektórych składnikach kryją się równie ważne i cenne związki.

Orzechy:

  • Migdały, orzechy nerkowca i włoskie: żelazo, magnez, potas,
  • Orzeszki ziemne: koenzym Q10, magnez,
  • Orzechy pistacjowe: koenzym Q10, żelazo, magnez, potas,

Nasiona:

  • Amarantus: witaminy z grupy B, magnez, potas, białko,
  • Nasiona Chia i pestki dyni: magnez, potas,
  • Quinoa: żelazo, magnez, potas,
  • Nasiona sezamu: koenzym Q10, żelazo, magnez, potas.

Rośliny strączkowe:

  • Czarna fasola: żelazo, magnez, potas,
  • Zielona fasolka sojowa: koenzym Q10, potas,
  • Soja: koenzym Q10, żelazo, magnez, potas.
zmęczenie kobieta

Owoce

Owoce są doskonałą przekąską dla tych, których odczuwają znużenie. Świeże i chrupiące dosłownie nas orzeźwią, będąc idealną alternatywą dla batona lub innej wysoko przetworzonej przekąski. Pamiętaj, że te w postaci kartonowych soków i suszone zawierają zazwyczaj dużo więcej cukru i mniejszy procent substancji odżywczych i witamin niż świeże. Jabłka to źródło koenzymu Q10 i magnezu, w towarzystwie potasu znajdziemy go w bananach, jagodach, melonach i cytrynie. Z kolei pomarańcze i truskawki zawierają wszystkie te składniki (koenzym Q10, magnez, potas).

Nie możemy zapomnieć o suszonych owocach. Rodzynki to źródło żelaza, magnezu i potasu (znajdziemy go też w daktylach), a jagody goji to skarbnica zarówno potasu, jak i żelaza.

Warzywa

Niektóre warzywa zawierają białko. Procentowa zawartość węglowodanów jest jednak dużo mniejsza niż w przypadku owoców. Warzywa, które pomogą zniwelować skutki zmęczenia to szparagi, awokado, kabaczek, bataty (zawierają magnez, potas i białko), brokuły (koenzym Q10, magnez, potas, białko), marchew (magnez, potas), kalafior (koenzym Q10, magnez, potas).

Ziarna zbóż

Produkty mające w sobie ziarna zbóż, zazwyczaj są traktowane przede wszystkim jako źródło węglowodanów, ale poza nimi posiadają również sporo innych cennych składników. Żelazo, magnez, potas i białko znajdziemy w brązowym i białym ryżu, płatkach owsianych, a także w produktach pełnoziarnistych.

Jeśli jesteś amatorem napojów powszechnie nazywanych „mlekiem roślinnym” pamiętaj, że niekiedy podczas procesu obróbki tracą składniki odżywcze. Poza tym często są słodzone.

  • Mleko migdałowe: wysoki poziom potasu, ale niewielkie ilości żelaza, magnezu i białka,
  • Mleko ryżowe: niewielkie ilości witamin z grupy B i białka,
  • Mleko sojowe: umiarkowane poziomy ryboflawiny (witamina B), magnezu i białka, wysoki poziom potasu.

Oczywiście, wymienione tutaj produkty są bardzo małym fragmentem całości bogactwa składników i zawartych w nich substancji poprawiających nasze samopoczucie oraz dodających energii. Na pewno jednak nie zaszkodzi, jeśli na stałe włączymy je do naszej diety, a będziemy starać się wystrzegać produktów wysokoprzetworzonych i słodzonych. Jeśli towarzyszy ci jednak dojmujące, chroniczne uczucie zmęczenia, skonsultuj się z lekarzem, może to wynikać ze stresu czy braku snu, ale również mieć swoją przyczynę w zaburzeniach hormonalnych.

 

Źródło: verywellfit

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kwasica metaboliczna – przyczyny, objawy, leczenie

Czasem trzeba się porządnie wypłakać. Ale musisz pamiętać o ważnej rzeczy

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Nie wyobrażasz sobie dnia bez “energetyka”? To może być już uzależnienie

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Drink z brokatem

Jak uleczyć sylwestrowego kaca? Lekarka zdradza sprawdzone patenty

Kobieta trzyma się na szyję, bo ma niedoczynność tarczycy

Niedoczynność tarczycy – objawy, przyczyny, diagnoza i leczenie

Wybierz dla bliskich produkty wspomagające trawienie, by zdrowo i bez uczucia ciężkości przeżyli święta /fot. archiwum własne

Wybierz dla bliskich produkty wspomagające trawienie, by zdrowo i bez uczucia ciężkości przeżyli święta

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Skąd ta senność po jedzeniu? 6 możliwych powodów /fot.Pexels Polina Tankilevitch

Skąd ta senność po jedzeniu? 6 możliwych powodów

wino

Wieczór bez wina to nie wieczór? Sprawdź, co się dzieje z twoim organizmem, gdy po kieliszek sięgasz codziennie

Jak sikać, by nie szkodzić mięśniom dna miednicy? Kluczowe jest ułożenie… łokci

Stara toaleta, sławojka

Po powrocie z urlopu spuść wodę w toalecie! Może cię to ustrzec przed ciężką chorobą układu oddechowego

Zadbaj o dobry sen! Oto 10 powodów, dla których lepiej kłaść się wcześniej spać

Kawa czy herbata – co zwykle wybierasz? Przeczytaj, a zmienisz swoje preferencje

Sprawdź datę ważności produktów, które masz w domu. Niektóre najprawdopodobniej nie nadają się już do użytku

Kobieta

Zdrowie masz w.. nosie? Tak, twój nos ma własny mikrobiom!

Bad hair day? Czas przyjrzeć się swojej pielęgnacji!

Jak podkręcić metabolizm, gdy organizm się starzeje? 7 kluczowych porad/fot. Pexels

Jak podkręcić metabolizm, gdy organizm się starzeje? 7 kluczowych porad

Dwie kobiety siedzą przy stole i piją z filiżanek

„Ciągle odczuwasz głód i nie możesz schudnąć? Sprawdź, czy to nie leptynooporność” – apelują autorki Ogarnij Hashimoto

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Poznaj patenty trenerów i dietetyków na lepszą przemianę materii

makaron z pesto

GIS wycofuje ze sklepów popularny dodatek do włoskich dań. Może zawierać szkło

Czego nie jeść, by mieć dobry seks?

Jedzenie, które obniża libido. Tych produktów lepiej unikaj

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Seks – 5 błędów, które popełniają kobiety

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

para w łóżku

5 błędów, które popełniają mężczyźni podczas seksu

×