Przejdź do treści

Walczysz ze zmęczeniem? To jedzenie doda ci energii

Walczysz ze zmęczeniem? To jedzenie doda ci energii Alexa Suter/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta leży i zasłania twarz rękoma
Dr Leszek Rudzki: hormony tarczycy mają bardzo istotny wpływ na liczne funkcje naszego organizmu, w tym mózgu i naszą psychikę
Szczepienia
Punkt szczepień na pogrzebie ofiary COVID-19, która nie chciała się zaszczepić
Psychofobia - jak z nią walczyć?
Jedynie 30 proc. osób w Polsce zaakceptowałoby przyjaciela lub przyjaciółkę z diagnozą schizofrenii. Dominik Haak o psychofobii
Bhutan
Pierwszy kraj na świecie, w którym na COVID-19 zaszczepiono wszystkich dorosłych. W ciągu tygodnia!
Kobieta ma podawaną szczepionkę
Odszkodowania za niepożądany odczyn poszczepienny. Będzie specjalny fundusz

Nie narzekasz na nadwyżki energii? Gdy czujesz zmęczenie, często sięgasz po niezdrowe przekąski? Batony, ciastka, chipsy – wydaje się, że szybko zaspokoją głód i dodadzą ci energii. Niestety, wyjątkowo szybko ją utracisz. 

Sekret tkwi w szczegółach

Zatem, co będzie najlepszym rozwiązaniem, by wygrać ze zmęczeniem? Okazuje się, że jednocześnie możesz zaspokoić głód i wrócić na pełne obroty, bez szkody dla swojego zdrowia i figury. Podczas przerwy w pracy, zamiast kierować swoje kroki w kierunku automatu, wybierz się do pobliskiego warzywniaka lub zaplanuj swoje drugie śniadanie jeszcze przed zjedzeniem pierwszego.

Sekretem produktów, które zapobiegają spadkom energii, są składniki takie jak:

  • karnityna,
  • żelazo,
  • magnez,
  • witaminy z grupy B,
  • koenzym Q10,
  • potas.

Nie zapominajmy także o węglowodanach i białkach, które zapewne kojarzą się nam z żywnością, która szybko dodaje energii. Dzięki nim efekt jest szybki, ale i gwałtowny, po czym zazwyczaj spada, a my zapadamy w senność. Rozwiązaniem jest sprytne połączenie węglowodanów lub protein, które zawierają składniki z listy zamieszczonej powyżej. Wtedy energia pozyskana z jedzenia posłuży nam na dłużej i będzie się systematycznie uwalniać, pomagając nam utrzymać równomierny poziom sił.

Kobieta siedzi zmęczona

Energia przez cały dzień? Wybierz to jedzenie

Przyjrzyjmy się paru z podstawowych grup pokarmów, zrewidujmy ich skład pod względem zawartości witamin i substancji odżywczych, i przekonajmy się, co będzie najlepszą opcją dla zachowania pełni sił przez cały dzień, bez nieoczekiwanych spadków energii. Nie będą to tymczasowe stymulanty, dające nam lekkiego szturchańca. Wpłyną na nasz metabolizm długofalowo i przyniosą korzystne rezultaty w postaci dobrej kondycji i samopoczucia.

Białka pochodzenia zwierzęcego

Każdy, kto miał do czynienia, nawet amatorsko, ze sportem wie, że białka są doskonałym źródłem energii. Chociaż białko białku nie równe, dlatego skupimy się na tych produktach, które szczególnie mogą się nam przysłużyć w odpowiednim dostarczaniu mocy.

Mięso:

  • Wołowina: żelazo, karnityna, witaminy z grupy B, magnez, kreatyna (w chudych częściach), koenzym Q10,
  • Wieprzowina: żelazo, magnez, potas, koenzym Q10,
  • Drób: karnityna, witaminy z grupy B, magnez, koenzym Q10.

Ryby i owoce morza:

  • Halibut: magnez, potas,
  • Śledź: koenzym Q10, kreatyna,
  • Makrela, sardynki: koenzym Q10,
  • Łosoś: magnez, kreatyna,
  • Mięczaki: witaminy z grupy B,
  • Pstrąg: koenzym Q10,
  • Tuńczyk: kreatyna.

W jajkach znajdziemy witaminy z grupy B i koenzym Q10, z kolei mleko i inne produkty mleczne zawierają witaminy z grupy B i magnez.

Uwaga – jeśli jesteś osobą, która ma podwyższony poziom cholesterolu oraz cierpisz na choroby układu krążeniowego lub jesteś w ciąży, skonsultuj się z lekarzem w kwestii diety wysokobiałkowej. Ryby i owoce morza kupuj tylko z zaufanych źródeł, z certyfikatami spełniającymi normy UE, istnieje ryzyko zanieczyszczenia produktu rtęcią.

Białka pochodzenia roślinnego

Dla wszystkich tych, którzy ograniczają spożycie mięsa, są wegetarianami lub weganami, powinno być ważne, by dostarczać ciału jak najwięcej protein pochodzących z roślin. Poza białkiem w niektórych składnikach kryją się równie ważne i cenne związki.

Orzechy:

  • Migdały, orzechy nerkowca i włoskie: żelazo, magnez, potas,
  • Orzeszki ziemne: koenzym Q10, magnez,
  • Orzechy pistacjowe: koenzym Q10, żelazo, magnez, potas,

Nasiona:

  • Amarantus: witaminy z grupy B, magnez, potas, białko,
  • Nasiona Chia i pestki dyni: magnez, potas,
  • Quinoa: żelazo, magnez, potas,
  • Nasiona sezamu: koenzym Q10, żelazo, magnez, potas.

Rośliny strączkowe:

  • Czarna fasola: żelazo, magnez, potas,
  • Zielona fasolka sojowa: koenzym Q10, potas,
  • Soja: koenzym Q10, żelazo, magnez, potas.
zmęczenie kobieta

Owoce

Owoce są doskonałą przekąską dla tych, których odczuwają znużenie. Świeże i chrupiące dosłownie nas orzeźwią, będąc idealną alternatywą dla batona lub innej wysoko przetworzonej przekąski. Pamiętaj, że te w postaci kartonowych soków i suszone zawierają zazwyczaj dużo więcej cukru i mniejszy procent substancji odżywczych i witamin niż świeże. Jabłka to źródło koenzymu Q10 i magnezu, w towarzystwie potasu znajdziemy go w bananach, jagodach, melonach i cytrynie. Z kolei pomarańcze i truskawki zawierają wszystkie te składniki (koenzym Q10, magnez, potas).

Nie możemy zapomnieć o suszonych owocach. Rodzynki to źródło żelaza, magnezu i potasu (znajdziemy go też w daktylach), a jagody goji to skarbnica zarówno potasu, jak i żelaza.

Warzywa

Niektóre warzywa zawierają białko. Procentowa zawartość węglowodanów jest jednak dużo mniejsza niż w przypadku owoców. Warzywa, które pomogą zniwelować skutki zmęczenia to szparagi, awokado, kabaczek, bataty (zawierają magnez, potas i białko), brokuły (koenzym Q10, magnez, potas, białko), marchew (magnez, potas), kalafior (koenzym Q10, magnez, potas).

Ziarna zbóż

Produkty mające w sobie ziarna zbóż, zazwyczaj są traktowane przede wszystkim jako źródło węglowodanów, ale poza nimi posiadają również sporo innych cennych składników. Żelazo, magnez, potas i białko znajdziemy w brązowym i białym ryżu, płatkach owsianych, a także w produktach pełnoziarnistych.

Jeśli jesteś amatorem napojów powszechnie nazywanych „mlekiem roślinnym” pamiętaj, że niekiedy podczas procesu obróbki tracą składniki odżywcze. Poza tym często są słodzone.

  • Mleko migdałowe: wysoki poziom potasu, ale niewielkie ilości żelaza, magnezu i białka,
  • Mleko ryżowe: niewielkie ilości witamin z grupy B i białka,
  • Mleko sojowe: umiarkowane poziomy ryboflawiny (witamina B), magnezu i białka, wysoki poziom potasu.

Oczywiście, wymienione tutaj produkty są bardzo małym fragmentem całości bogactwa składników i zawartych w nich substancji poprawiających nasze samopoczucie oraz dodających energii. Na pewno jednak nie zaszkodzi, jeśli na stałe włączymy je do naszej diety, a będziemy starać się wystrzegać produktów wysokoprzetworzonych i słodzonych. Jeśli towarzyszy ci jednak dojmujące, chroniczne uczucie zmęczenia, skonsultuj się z lekarzem, może to wynikać ze stresu czy braku snu, ale również mieć swoją przyczynę w zaburzeniach hormonalnych.

 

Źródło: verywellfit

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Poznaj patenty trenerów i dietetyków na lepszą przemianę materii

makaron z pesto

GIS wycofuje ze sklepów popularny dodatek do włoskich dań. Może zawierać szkło

Czego nie jeść, by mieć dobry seks?

Jedzenie, które obniża libido. Tych produktów lepiej unikaj

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

5 zaskakujących spowalniaczy metabolizmu

chleb

Jedzenie, które udaje zdrowe. Poznaj listę 10 spożywczych kameleonów

Katabolizm – co to jest, etapy, katabolizm a metabolizm

Kobieta

Epigenetyka – zdrowie to nie tylko geny

Kobieta

Czego nie jeść w trakcie miesiączki, by nie nasilać bólu brzucha? Wyjaśniają dietetyczki

Jedzenie, które leczy. Sprawdź, czego nie wiesz o żywności funkcjonalnej

Szklanka z wodą i tabletki

W jaki sposób bezpiecznie podzielić tabletki? Czy można je kruszyć? Wyjaśnia pielęgniarka Natalia Lekowska

Kobieta robi ciasto w kuchni

Masz czarne akcesoria kuchenne? Lepiej z nich nie korzystaj! Ostrzega Mama Chemik

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Drink z brokatem

Jak uleczyć sylwestrowego kaca? Lekarka zdradza sprawdzone patenty

Miopatia – przyczyny, rodzaje, objawy i leczenie miopatii

prof. Krzysztof J. Filipiak

Prof. Krzysztof J. Filipiak: „Wielu z nas zdaje sobie sprawę, że szczepionki znajdą się w Polsce najwcześniej jesienią 2021 r. Nadal więc czeka nas trudny rok walki z pandemią”

"Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym"

„Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym”

Amoniak w moczu i we krwi – badanie, norma, zatrucie amoniakiem

Kwas mlekowy – co to jest? Jak usunąć? Objawy, badanie

Kobieta po 40-tce

10 produktów, po które warto sięgać, gdy jesteś po 40-tce

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

matka z dorosłą córką

„Przez całe życie była toksyczną osobą, w każdej roli: pracownika, koleżanki, siostry, córki. I toksyczną mamą” – opowiada 35-letnia Ada o swojej matce

plamy na nogach

Czym są czerwone plamy na nogach i co może być ich przyczyną?