Przejdź do treści

Wiosenne przesilenie. Zmęczenie na wiosnę

Przesilenie wiosenne - jak sobie z nim radzić?
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Prekoncepcja - czym jest i dlaczego jest tak ważna dla przyszłych rodziców? Wyjaśnia ginekolożka lek. Anna Horbaczewska
Prekoncepcja – czym jest i dlaczego jest tak ważna dla przyszłych rodziców? Wyjaśnia ginekolożka lek. Anna Horbaczewska
Grozi nam kolejna epidemia? Wirus Nipah może zabić 75 proc. zakażonych
Niekonwencjonalnie: kręgarstwo. Czym jest i na czym polega? Czy jest bezpieczne?
Soki owocowe
Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska
Ewa Wojciechowska
Less Stress From Plants, czyli suplementacja dla wszystkich, którzy chcą naturalnie zadbać o swój układ nerwowy. Przetestowałam!

Dopada nas co roku. Jedni znoszą je lepiej, inni gorzej. Wiosenne przesilenie – jakie są jego objawy? Czy można mu zapobiec? Podpowiemy, jak poradzić sobie z wiosennym przesileniem.

Wiosenne przesilenie – prawda czy mit

Nic ci się nie chce? Najchętniej byś tylko spała, bo w pracy i tak nie możesz się skoncentrować? Tak, to objawy wiosennego przesilenia. Sezonowe zmęczenie może dopadać nas kilka razy w roku, ale to na wiosnę daje najmocniej w kość. Cała przyroda budzi się do życia, wszystko nabiera tempa… wszystko – tylko nie ty.

Wiosenne zmęczenie to nie mit ani wymówka. To skutek naturalnego zmęczenia zimą. Zauważ, że natura w tym czasie spowalnia, zasypia, odpoczywa. Ty, chociaż pewnie też chętnie spędziłabyś zimne miesiące pod ciepłą kołderką – nie masz takiego komfortu. Pracujesz, wykonujesz wszystkie obowiązki tak, jak o każdej innej porze roku.

Ten bunt przeciwko naturze ma swoją cenę i płacimy ją, odczuwając silne zmęczenie na wiosnę. Buntuje się ciało i dusza. Statystycznie to wiosną jest najwięcej samobójstw. Nie wszyscy podejmują tak dramatyczną decyzję, która ma zwykle złożone podłoże, ale wiele osób skarży się w tym okresie na niechęć do działania, obniżenie nastroju.

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Wiosenne przesilenie – objawy

Objawem wiosennego przesilenia może być wzmożona senność, zmęczenie i poczucie osłabienia. Na skutek zmęczenia, ale również jako efekt niedoborów witamin i minerałów, mogą pojawić się bóle głowy, bóle i skurcze mięśni. Zimowa dieta, często uboższa w świeże owoce i warzywa, może prowadzić również do wypadania włosów i pogorszenia kondycji cery. Niektórym dokucza drażliwość, mniejsza odporność na stres oraz obniżenie nastroju.

Czy po prostu trzeba przez to przejść, czy może istnieją sposoby pozwalające uniknąć tych przykrych powikłań? Zacznijmy od tego, jak zapobiegać przesileniu wiosennemu. Odpowiednia profilaktyka pozwoli na utrzymanie dobrej kondycji przez cały rok. Dla spóźnionych podpowiemy, jak doraźnie ułatwić sobie funkcjonowanie na wiosnę.

Bergamotka jest skarbnicą witaminy A i C

Wiosenne przesilenie – jak zapobiec

Zapobieganie wiosennemu przesileniu to taki tryb życia, który zapewnia komfort przez cały rok. Po pierwsze – sen. Co najmniej 8 godzin zasłużonego nocnego odpoczynku pozwala zachować równowagę ciała i ducha przez cały rok. Cenniejsze są godziny snu po 22 niż kładzenie się o 1 w nocy i spanie do południa.
Nadmiar pracy (łatwo powiedzieć…) również nie służy zachowaniu dobrej kondycji. Dlatego staraj się równomiernie rozkładać obowiązki.

Zdrowa dieta, uzupełniania o witaminy i suplementy, praktykowana przez cały rok, również przygotuje nas do wiosennego zderzenia z poczuciem przesilenia. Aktywność fizyczna, szczególnie ta na świeżym powietrzu, jest jednym z najprostszych, a zarazem dającym największe korzyści, sposobem na zachowanie świeżości ciała i umysłu przez cały rok. Sport to nie twoja bajka? Nic straconego. Po prostu spaceruj.

Przesilenie wiosenne – jak sobie radzić

Jak sobie poradzić z tym wiosennym zmęczeniem?

Zdrowa dieta i zdrowa aktywność – Katarzyna Trafisz, biolog, dietetyk, pasjonatka psychodietetyki i mikfoflory jelitowej oraz naturalnej suplementacji, autorka marki Żywieniowy GPS, podpowiada kierunek, prowadzący do celu, jakim jest dobre samopoczucie ciała i ducha.

– Zdrową dietę należy stosować długofalowo, to nie może być chwilowa strategia. Dobrze dobrana pozwala utrzymać masę ciała, poprawić odporność, dostarcza energii i witalności. Jeśli przyczyną osłabienia po zimie jest anemia, polecam naturalną suplementację w postaci sproszkowanych: lucerny, pszenicy i jęczmienia. Ten miks zielenin wspiera organizm również w innych przypadkach, m.in.w chorobach autoimmunologicznych, wzdęciach, problemach skórnych – podpowiada Katarzyna Trafisz. Dodaje kolejną zaletę suplementów – To niesamowita pomoc przy bolesnych miesiączkach.

Oprócz diety niezbędna jest aktywność fizyczna, której szczególnie zimą może brakować. Kluczem do sukcesu jest aktywność, którą można uprawiać przy okazji wykonywania innych czynności, jak np. stanie, zamiast siadania w autobusie, kawa na wynos, zamiast w lokalu.

Chodzenie po schodach, zamiast jeżdżenia windą, spacer lub rower zamiast samochodu, ćwiczenia podczas oglądania telewizji, spędzanie jak najmniej czasu przy komputerze – wylicza Katarzyna Trafisz.

W wiosennym menu zapobiegającym przesileniu nie powinno zabraknąć owoców, warzyw, witamin i suplementów, jeśli zachodzi taka potrzeba. Polecana jest witamina D, której szczególnie zimą w naszym klimacie brakuje większości osób.

Można zafundować sobie również oczyszczanie organizmu ze złogów i toksyn, ale mądrze i pod kontrolą dietetyka. Wiosenne oczyszczanie i wzmacnianie warto zacząć jeszcze zimą, aby przywitać wiosnę w pełni sił i wigoru. Restrykcje żywieniowe lub redukcja kalorii w diecie w tym okresie, mogą prowadzić do dalszego osłabienia organizmu, zniechęcenia i powstawania dalszych niedoborów.

Przesilenie wiosenne osłabia nie tylko ciało, ale może powodować również nerwowość, drażliwość, skłonność do płaczu. Otaczaj się pozytywnymi bodźcami, weź na luz, zwolnij tempo. Odpuść wiosenne porządki. Może to idealny moment, aby wyjechać, choć na chwilę i naładować baterie już przed majówką?

Nawet jeśli czujesz potrzebę zmian, odradza się w tym okresie drastyczne kroki w życiu, choć może się wydawać, że wiosna jest świetnym początkiem. Najpierw poczuj się dobrze ze sobą, potem działaj – niezależnie od pory roku.

Zobacz także

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Urszula Struzikowska-Marynicz
psycholog
i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chlorki we krwi – badanie, norma, jak obniżyć chlorki

Para w łóżku seks

Mity – najwięksi wrogowie dobrego seksu. Obalamy wszystkie!

Kobieta wystawia twarz do słońca

Kiedy „nic mi się nie chce” to znak od organizmu, że czas zrobić sobie przerwę i odpocząć? Wyjaśnia psychoedukatorka

Astma wysiłkowa – objawy, przyczyny, rozpoznanie, leczenie

Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny, zapobieganie

zmęczenie kobieta

Ciągłe zmęczenie – objawy, przyczyny, choroby. Jak je pokonać?

Zespół przewlekłego zmęczenia – jak go rozpoznać?

Zespół przewlekłego zmęczenia – objawy. Jak odzyskać energię?

Kobieta siedzi zmęczona

Brak energii – zwykłe zmęczenie czy objaw choroby?

6 sposobów, aby poradzić sobie ze zmęczeniem

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Jestem zmęczona

Jestem zmęczona. Dlaczego? Jakie mogą być przyczyny?

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Kobieta ziewa

Od dłuższego czasu czujesz się zmęczona? Nie pomagają sen i regeneracja? Sprawdź, co może być przyczyną

Przesilenie wiosenne – objawy, przyczyny, sposoby

Czy naprawdę wiosna to pora na zakochiwanie się? Działa aura, natura, przypadek?

Kobieta wśród kwitnących drzew

Badania po zimie – czy warto je robić? Wyjaśnia lekarz

Korzeń arktyczny

Korzeń arktyczny – właściwości i przeciwwskazania

Histydyna

Czym jest histydyna? Czym grozi jej niedobór?

Jesteś osłabiona, masz problemy z koncentracją, drętwieją ci nogi i ręce? To może być niedobór witaminy B12! Kto jest zagrożony? Tłumaczy farmaceutka

istockphoto.com

Wszystkim się przejmujesz, wiecznie jesteś zmęczona, ciągle czujesz stres? To nie muszą być hormony, a wypalenie zawodowe

elektrolity

Dopadają cię zawroty głowy albo skurcze mięśni? To sygnały, że możesz mieć problem z elektrolitami

co szkodzi oczom

Co najbardziej szkodzi oczom?

zmęczona kobieta w pracy

6 zaskakujących skutków wpływu stresu na nasz organizm

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Najpopularniejsze

Basia Kędzior

Hello My Hero. „Wygląd nie mówi o tym, kim się jest, czy jest się lepszym, czy gorszym. Każdy ma tak samo ważny powód i prawo do życia” – mówi Basia Kędzior, dziewczyna z rybią łuską

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

para w łóżku

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

całująca się para

7 rzeczy, które się staną, gdy przestaniesz uprawiać seks