Przejdź do treści

Wiosenne przesilenie. Zmęczenie na wiosnę

Przesilenie wiosenne - jak sobie z nim radzić?
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Amerykanka robi wyjątkowe pamiątki dla rodziców, którzy stracili dziecko. „Muszą wiedzieć, że ich dzieci nie zostaną zapomniane”
Szyje wyjątkowe pamiątki dla rodziców, którzy stracili dzieci. „Muszą wiedzieć, że ich maluchy nie zostaną zapomniane”
Rany i rozcięcia – rodzaje i pierwsza pomoc
Nie ma dowodów na to, że szczepionki Moderny i Pfizera są niebezpieczne dla kobiet w ciąży – tak mówią wyniki nowego badania
Szczepionki mRNA na COVID-19 bezpieczne dla kobiet w ciąży? Opublikowano pierwsze tak duże badanie na ten temat
Ile osób w Polsce zmarło po szczepionce na COVID-19? U ilu wystąpiła zakrzepica? Znamy najnowsze dane
Dr Joanna Kuschill-Dziurda: W pandemii więcej osób decyduje się na zabiegi medycyny estetycznej. Założymy maseczkę i nikt nic nie zauważy

Dopada nas co roku. Jedni znoszą je lepiej, inni gorzej. Wiosenne przesilenie – jakie są jego objawy? Czy można mu zapobiec? Podpowiemy, jak poradzić sobie z wiosennym przesileniem.

Wiosenne przesilenie – prawda czy mit

Nic ci się nie chce? Najchętniej byś tylko spała, bo w pracy i tak nie możesz się skoncentrować? Tak, to objawy wiosennego przesilenia. Sezonowe zmęczenie może dopadać nas kilka razy w roku, ale to na wiosnę daje najmocniej w kość. Cała przyroda budzi się do życia, wszystko nabiera tempa… wszystko – tylko nie ty.

Wiosenne zmęczenie to nie mit ani wymówka. To skutek naturalnego zmęczenia zimą. Zauważ, że natura w tym czasie spowalnia, zasypia, odpoczywa. Ty, chociaż pewnie też chętnie spędziłabyś zimne miesiące pod ciepłą kołderką – nie masz takiego komfortu. Pracujesz, wykonujesz wszystkie obowiązki tak, jak o każdej innej porze roku.

Ten bunt przeciwko naturze ma swoją cenę i płacimy ją, odczuwając silne zmęczenie na wiosnę. Buntuje się ciało i dusza. Statystycznie to wiosną jest najwięcej samobójstw. Nie wszyscy podejmują tak dramatyczną decyzję, która ma zwykle złożone podłoże, ale wiele osób skarży się w tym okresie na niechęć do działania, obniżenie nastroju.

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Wiosenne przesilenie – objawy

Objawem wiosennego przesilenia może być wzmożona senność, zmęczenie i poczucie osłabienia. Na skutek zmęczenia, ale również jako efekt niedoborów witamin i minerałów, mogą pojawić się bóle głowy, bóle i skurcze mięśni. Zimowa dieta, często uboższa w świeże owoce i warzywa, może prowadzić również do wypadania włosów i pogorszenia kondycji cery. Niektórym dokucza drażliwość, mniejsza odporność na stres oraz obniżenie nastroju.

Czy po prostu trzeba przez to przejść, czy może istnieją sposoby pozwalające uniknąć tych przykrych powikłań? Zacznijmy od tego, jak zapobiegać przesileniu wiosennemu. Odpowiednia profilaktyka pozwoli na utrzymanie dobrej kondycji przez cały rok. Dla spóźnionych podpowiemy, jak doraźnie ułatwić sobie funkcjonowanie na wiosnę.

Bergamotka jest skarbnicą witaminy A i C

Wiosenne przesilenie – jak zapobiec

Zapobieganie wiosennemu przesileniu to taki tryb życia, który zapewnia komfort przez cały rok. Po pierwsze – sen. Co najmniej 8 godzin zasłużonego nocnego odpoczynku pozwala zachować równowagę ciała i ducha przez cały rok. Cenniejsze są godziny snu po 22 niż kładzenie się o 1 w nocy i spanie do południa.
Nadmiar pracy (łatwo powiedzieć…) również nie służy zachowaniu dobrej kondycji. Dlatego staraj się równomiernie rozkładać obowiązki.

Zdrowa dieta, uzupełniania o witaminy i suplementy, praktykowana przez cały rok, również przygotuje nas do wiosennego zderzenia z poczuciem przesilenia. Aktywność fizyczna, szczególnie ta na świeżym powietrzu, jest jednym z najprostszych, a zarazem dającym największe korzyści, sposobem na zachowanie świeżości ciała i umysłu przez cały rok. Sport to nie twoja bajka? Nic straconego. Po prostu spaceruj.

Przesilenie wiosenne – jak sobie radzić

Jak sobie poradzić z tym wiosennym zmęczeniem?

Zdrowa dieta i zdrowa aktywność – Katarzyna Trafisz, biolog, dietetyk, pasjonatka psychodietetyki i mikfoflory jelitowej oraz naturalnej suplementacji, autorka marki Żywieniowy GPS, podpowiada kierunek, prowadzący do celu, jakim jest dobre samopoczucie ciała i ducha.

– Zdrową dietę należy stosować długofalowo, to nie może być chwilowa strategia. Dobrze dobrana pozwala utrzymać masę ciała, poprawić odporność, dostarcza energii i witalności. Jeśli przyczyną osłabienia po zimie jest anemia, polecam naturalną suplementację w postaci sproszkowanych: lucerny, pszenicy i jęczmienia. Ten miks zielenin wspiera organizm również w innych przypadkach, m.in.w chorobach autoimmunologicznych, wzdęciach, problemach skórnych – podpowiada Katarzyna Trafisz. Dodaje kolejną zaletę suplementów – To niesamowita pomoc przy bolesnych miesiączkach.

Oprócz diety niezbędna jest aktywność fizyczna, której szczególnie zimą może brakować. Kluczem do sukcesu jest aktywność, którą można uprawiać przy okazji wykonywania innych czynności, jak np. stanie, zamiast siadania w autobusie, kawa na wynos, zamiast w lokalu.

Chodzenie po schodach, zamiast jeżdżenia windą, spacer lub rower zamiast samochodu, ćwiczenia podczas oglądania telewizji, spędzanie jak najmniej czasu przy komputerze – wylicza Katarzyna Trafisz.

W wiosennym menu zapobiegającym przesileniu nie powinno zabraknąć owoców, warzyw, witamin i suplementów, jeśli zachodzi taka potrzeba. Polecana jest witamina D, której szczególnie zimą w naszym klimacie brakuje większości osób.

Można zafundować sobie również oczyszczanie organizmu ze złogów i toksyn, ale mądrze i pod kontrolą dietetyka. Wiosenne oczyszczanie i wzmacnianie warto zacząć jeszcze zimą, aby przywitać wiosnę w pełni sił i wigoru. Restrykcje żywieniowe lub redukcja kalorii w diecie w tym okresie, mogą prowadzić do dalszego osłabienia organizmu, zniechęcenia i powstawania dalszych niedoborów.

Przesilenie wiosenne osłabia nie tylko ciało, ale może powodować również nerwowość, drażliwość, skłonność do płaczu. Otaczaj się pozytywnymi bodźcami, weź na luz, zwolnij tempo. Odpuść wiosenne porządki. Może to idealny moment, aby wyjechać, choć na chwilę i naładować baterie już przed majówką?

Nawet jeśli czujesz potrzebę zmian, odradza się w tym okresie drastyczne kroki w życiu, choć może się wydawać, że wiosna jest świetnym początkiem. Najpierw poczuj się dobrze ze sobą, potem działaj – niezależnie od pory roku.

Zobacz także

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Urszula Struzikowska-Marynicz
psycholog
i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Hipersomnia, czyli nadmierna senność i ciągłe zmęczenie

Złe nawyki, które odbierają ci energię. Zobacz, czego warto się pozbyć

Czy sezonowa zmiana czasu jest zdrowa? Psycholog wyjaśnia

Czy wiosna szkodzi zdrowiu? Sprawdź, jakie dolegliwości mogą się wraz z nią pojawić, i jak sobie z nimi poradzić

Czy naprawdę wiosna to pora na zakochiwanie się? Działa aura, natura, przypadek?

Wiosna, choć piękna, jest prawdziwą zmorą dla alergików. Zobacz, jakie drzewa pylą w marcu

Wiosna jest cudowna i męcząca

Wiosna jest cudowna i męcząca. Sprawdź, co zrobić, by wiosenny paradoks nie stał się powodem frustracji

Adaptogeny w obliczu czynników stresogennych

Jak przetrwać wiosenne przesilenie?

Zmęczona kobieta leży na łóżku

„Neurastenia to bardzo podstępna choroba”. W szczególności grozi nam w czasie pandemii

Zmęczona kobieta w łóżku przykrywa się poduszką

Najwyższa pora zwolnić. Jak poznać, że twój organizm dopomina się o mniejsze tempo?

Chlorki we krwi – badanie, norma, jak obniżyć chlorki

Para w łóżku seks

Mity – najwięksi wrogowie dobrego seksu. Obalamy wszystkie!

Kobieta wystawia twarz do słońca

Kiedy „nic mi się nie chce” to znak od organizmu, że czas zrobić sobie przerwę i odpocząć? Wyjaśnia psychoedukatorka

Astma wysiłkowa – objawy, przyczyny, rozpoznanie, leczenie

Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny, zapobieganie

zmęczenie kobieta

Ciągłe zmęczenie – objawy, przyczyny, choroby. Jak je pokonać?

Zespół przewlekłego zmęczenia – jak go rozpoznać?

Zespół przewlekłego zmęczenia – objawy. Jak odzyskać energię?

Kobieta siedzi zmęczona

Brak energii – zwykłe zmęczenie czy objaw choroby?

6 sposobów, aby poradzić sobie ze zmęczeniem

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Jestem zmęczona

Jestem zmęczona. Dlaczego? Jakie mogą być przyczyny?

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm