Przejdź do treści

Witamina D

Witamina D
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
surfująca dziewczyna
Światowa Liga Surferów wprowadziła takie same stawki dla kobiet i mężczyzn
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka

Zapotrzebowanie dobowe: dla kobiet nieokreślone, mężczyźni 5 mcg.

Rola: prawidłowe wchłanianie i przemiany wapnia, fosforu i potasu, mineralizacja kości i zębów, odporność, regulacja ekspresji co najmniej 20 genów.
Zwiększone zapotrzebowanie: brak ekspozycji słonecznej, przyjmowanie hormonów sterydowych, łuszczyca.

Objawy niedoboru: nadmierna potliwość, odwapnienie kości (osteopenia, osteoporoza, krzywica u dzieci) prowadzące do deformacji i podatności na złamania, zapalenie stawów, częste infekcje.

Skutki nadmiaru: nudności, wymioty, osłabienie i zawroty głowy, zwapnienie tkanek miękkich, np. kamica nerkowa, miażdżyca, ostre zatrucie.

Interakcje: do syntezy wit. D niezbędna jest wit. B5.

Źródła: synteza w skórze pod wpływem promieni słonecznych (UVB), zasobne w tłuszcz produkty zwierzęce (masło, sery, żółtka jaj, tłuste ryby i tran, wątroba), grzyby.

Wytwarzanie w organizmie witaminy D3 nie jest możliwe przy używaniu kosmetyków z wysokim filtrem. Według zaleceń do prawidłowej jej produkcji wystarczy jednak zaledwie 15 min dziennie ekspozycji słonecznej na ręce i twarz.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Co warto wiedzieć o niacynie?

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

7 najlepszych diet na 2018 rok

Witaminy i mikroelementy: (nie)udane połączenia

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Poczytaj dla zdrowia

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Dietetyczka kontra singielka na zakupach

6 najgorszych nawyków żywieniowych