Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

DASH – czyli dieta dla nadciśnieniowców

DASH – czyli dieta dla nadciśnieniowców
Zdjęcie: shutterstock
Jeśli chorujesz na nadciśnienie, koniecznie zmień swój dotychczasowy styl życia i dietę. To niezbędne nawet wtedy, gdy już stosujesz farmakologiczne leczenie nadciśnienia. Co konkretnie zmienić w diecie, by sobie pomóc?

Po pierwsze ‒ rozstań się z solą

Jak wskazują badania, ograniczenie w diecie soli kuchennej jest niezbędne do tego, by obniżyć ciśnienie krwi. W populacjach, gdzie spożycie soli jest małe, ciśnienie krwi jest niskie i nie wzrasta z wiekiem, a nadciśnienie właściwie nie występuje. Ile soli dziennie? Nie więcej niż 5‒6 g, czyli tyle, ile mieści się na jednej małej łyżeczce. Dodawaj ją do gotowania i zrezygnuj już z dosalania potraw. Jeśli dotychczas lubiłeś słony smak, to na początku dania mogą wydawać się mdłe i ci nie smakować. Jest na to sposób ‒ doprawiaj innymi przyprawami! Wybór jest właściwie nieograniczony: koper, estragon, majeranek, czosnek, czarnuszka, szafran, lubczyk, bazylia, oregano, natka pietruszki i wiele innych. W niektórych potrawach, np. rybnych, zamiana soli na sok z cytryny dobrze się sprawdza. Ogranicz jedzenie wędlin, konserw mięsnych i rybnych, produktów wędzonych i warzyw konserwowych, bo są bogate w sól. Z tego samego powodu zrezygnuj z kostek rosołowych, gotowych mieszanek przypraw zawierających w składzie sól, sosu sojowego, zup i sosów w proszku, solonych orzeszków, chipsów i innych słonych przekąsek. Jeśli pijesz wodę mineralizowaną, wybierz taką o niskiej zawartości sodu.

DASH – dieta skrojona na miarę

Jednak samo ograniczenie soli w diecie może nie dać oczekiwanych rezultatów. Wypróbuj dietę DASH – Dietary Approaches to Stop Hypertension ‒ której skuteczność została potwierdzona wieloma badaniami. DASH to plan diety, który zawiera duże ilości warzyw, owoców i produktów zbożowych oraz odtłuszczone produkty mleczne, ryby, warzywa strączkowe, drób i chude mięso. Stosowanie go, przy małej ilości soli w diecie, przynosi największe korzyści w obniżeniu wartości ciśnienia tętniczego. Według DASH każdego dnia w menu powinno znaleźć się 7‒8 porcji produktów zbożowych (1 porcja to np. kromka chleba lub ½ filiżanki gotowanego ryżu lub kaszy), 4‒5 porcji owoców (1 porcja to średni owoc lub ½ szklanki owoców mrożonych), 4‒5 porcji warzyw (1 porcja to np. filiżanka warzyw liściastych), 2‒3 porcje niskotłuszczowych produktów mlecznych (1 porcja to np. szklanka jogurtu naturalnego), 2‒3 porcje mięsa (porcja to 85 g gotowanego mięsa), ryb lub drobiu. Orzechy, ziarna, suche nasiona roślin strączkowych zaleca się w ilości od 4 do 5 porcji tygodniowo. Tu 1 porcją jest np. ¼ szklanki gotowanych warzyw strączkowych lub 1/3 filiżanki orzechów czy 3 łyżki ziaren słonecznika.

Pełnoziarniste produkty zbożowe

Dostarczają przede wszystkim błonnika pokarmowego. A ten, jak się okazuje w licznych badaniach, ma wpływ na wysokość ciśnienia tętniczego. Już 4 porcje produktów zawierających ok. 8 g rozpuszczalnych frakcji błonnika pokarmowego dziennie pozwalają zmniejszyć ryzyko wystąpienia nadciśnienia. Niech na stałe zagoszczą w twoim menu płatki owsiane (są bogate w bardzo korzystny rodzaj błonnika jakim są β-glukany), kasza gryczana (dostarcza także dużo magnezu), pęczak (najmniej przetworzona kasza jęczmienna), pełnoziarniste pieczywo razowe.

Awokado, pomidor i banany

Można powiedzieć, że ta dieta jest oparta na warzywach i owocach. Porcją owocu lub warzywa jest 1 średniej wielkość owoc lub warzywo (np. jabłko czy marchewka), szklanka wyciśniętego z warzyw lub owoców soku, ½ szklanki poszatkowanych warzyw lub owoców (świeżych lub mrożonych) lub ¼ szklanki suszonych owoców. Warzywa i owoce to źródło błonnika pokarmowego oraz potasu i magnezu. A jak się okazuje, zwiększenie ilości potasu w diecie ma równie ważne znaczenie w leczeniu nadciśnienia jak ograniczenie soli. Również ogromne znaczenie ma magnez, który wpływa na napięcie mięśni gładkich naczyń krwionośnych. W codziennej diecie postaw na produkty bogate w potas, a ubogie w sód. Są to: morele suszone, awokado, banany, ziemniaki, bataty, pomidory i ich przetwory, owoce cytrusowe, sałata, kapusta, szpinak i inne warzywa liściaste. 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
Anna Rott zapytał(a) 27 czerwca 2016
Jaka dieta nadcisnienie tarczyca Haszimotto cukier