Przejdź do treści

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

dziewczyna trzyma blistry z witaminami
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Świąteczna reklama Allegro / Fot. Screen z YouTube
Świąteczna reklama Allegro wzrusza i daje ważną lekcję o relacjach. Nie przegap tego, co najważniejsze w czasie świąt!
Rokitnik – naturalny sposób na przeziębienie. Jak go przyjmować, aby szybciej wyzdrowieć i wzmocnić odporność?
Szczepienia obowiązkowe / istockphoto.com
Kiedy ostatnio się szczepiłaś? Pewnie jeszcze w liceum? Najwyższy czas to zmienić. Lekarka stworzyła listę szczepień dla dorosłych
Apteka / istockphoto.com
Lek stosowany w leczeniu zaburzeń układu pokarmowego wycofany z obrotu. Powodem możliwa obecność ciała obcego
Co słyszą młode pielęgniarki w pracy?
„No popatrz, niby po studiach, a jednak nie wiesz wszystkiego”. Siostra Bożenna o tym, co słyszą młode pielęgniarki w pracy

Witaminy i minerały to klucz do zdrowia i dobrego samopoczucia. Dostarczamy ich do organizmu wraz z pożywieniem, a czasem suplementujemy. Ale czy robimy to prawidłowo, uwzględniając np. swój wiek?

To, jakie witaminy i minerały powinny się znaleźć w naszej diecie, zależy bezpośrednio od tego, ile mamy lat. Nie jest bowiem prawdą, że jeden produkt multiwitaminowy jest dobry dla wszystkich bez względu na wiek czy nawet płeć, nie mówiąc już o indywidualnym faktycznym zapotrzebowaniu. Prawidłowo odżywiający się mężczyzna nie będzie zwracał szczególnej uwagi na żelazo. Tak samo jak kobieta po pięćdziesiątce. Ale za to wiele kobiet przed menopauzą będzie musiało nie tylko szczególnie dbać o produkty bogate w żelazo w swojej diecie, ale również suplementować ten pierwiastek z uwagi na spore jego ubytki podczas miesiączkowania. Czego i kiedy potrzebujemy? Przyjrzyjmy się temu uważniej.

Zestaw witamin i minerałów dla 20-latki

To wspaniały wiek, który wybacza wiele. Teraz zarwana noc, śniadanie zjedzone w biegu lub wcale i dziesiątki innych grzeszków nie odbijają się na twoim organizmie i samopoczuciu zbyt dokuczliwie. Objadasz się w wigilię czy na imieninach cioci z pogardą zerkając na starsze (30-letnie!) panie smutno grzebiące w liściu sałaty. Twoje ciało jest gładkie, sprężyste, kształtne i jędrne. To szalony czas i nie w głowie ci zamartwianie się witaminami! Zwróć jednak uwagę chociażby na wapń. Twoje kości gromadzą go tylko do 30. roku życia, a później stopniowo go tracą. Twoja sprawność w późniejszych latach jest uzależniona od tego, jak odżywiasz się dziś.

Obficie miesiączkujące kobiety powinny zastanowić się nad suplementacją żelaza. Brak tego pierwiastka może prowadzić do anemii, która nie od razu jest diagnozowana. Przez długi czas możesz odczuwać chroniczne zmęczenie, mieć zawroty głowy, obniżenie koncentracji, trudność z zapamiętywaniem i nie łączyć tego z niedoborem tego powszechnego pierwiastka.

Twoja dieta powinna być bogata w warzywa i owoce oraz produkty pełnoziarniste, które dostarczą ci niezbędnych witamin z grupy B, witaminy C, A, E i błonnika..

Produkty, które są wskazane podczas diety osoby chorej na anemię

Zestaw witamin i minerałów dla 30-latki

Jeśli kobieta planuje ciążę, niezbędny będzie przede wszystkim kwas foliowy, który wspomaga rozwój układu nerwowego u dziecka. Znajdziesz go w pomarańczach, szpinaku, fasoli, brokułach czy kaszy gryczanej, ale w tej kwestii warto porozmawiać z lekarzem, który doradzi najlepsze rozwiązanie i być może zaproponuje suplementację.

Jeśli jesteś już mamą, to masz na głowie całą masę obowiązków. Pomocny będzie magnez i jego przyjaciółka – witamina B6, która znacząco poprawia wchłanianie magnezu przez organizm. Niedobory magnezu prowadzą do zaburzeń spania, zmęczenia, uczucia ogólnego rozbicia, problemów z koncentracją, pamięcią, rozdrażnienia.

https://www.hellozdrowie.pl/wp-content/uploads/2018/09/witaminy-i-mineraly-zaleznie-od-wieku.jpg

Niezmiennie pamiętaj o żelazie – do poważnych niedoborów dochodzi zwłaszcza podczas porodu i połogu. W tym okresie każdy bez względu na płeć powinien rozważyć suplementację witaminy D. Witamina D jest wytwarzana przez organizm pod wpływem promieni słonecznych i magazynowana w komórkach. Jednak w okresie letnim nie zawsze jesteśmy w stanie wyprodukować jej tyle, żeby starczyło na jesień zimę i wiosnę. Stąd osłabienie, rozdrażnienie, problemy z koncentracją, senność.

W tym wieku często eksperymentujemy z dietą – zmienia się nasz metabolizm i styl życia, zwracamy większą uwagę na to, co jemy i jak to wpływa na nasz wygląd i samopoczucie. Jeśli stajesz się wegetarianinem – koniecznie uzupełniaj witaminę B12, której nie znajdziesz w przyswajalnej formie w świecie roślinnym.

Katarzyna Płaza-Piekarzewska z córką na rękach

Zestaw witamin i minerałów dla 40-latki

Najwyższy czas intensywnie wspomagać organizm w walce z wolnymi rodnikami. Niewielka ich ilość powstaje w procesie przemiany tlenu w energię. Jednak nieprawidłowa dieta, używki, zanieczyszczone powietrze, stres powodują, że powstaje zbyt duża ilość wolnych rodników. Uszkadzają one komórki i prowadzą do wielu chorób. Twoja dieta powinna być bogata w antyoksydanty, które w naturalny sposób eliminują wolne rodniki i zapobiegają chorobom. Znajdziesz je w warzywach i owocach oraz zielonej herbacie. Rozważ również suplementy na bazie silnych antyoksydantów: karotenoidów, koenzymu Q10, witamin C, E i flawonoidów.

W tym wieku zmniejsza się również zapotrzebowanie energetyczne. Powinniśmy spożywać mniej kalorii, ale nie rezygnować z aktywności fizycznej. Często dzieje się wręcz odwrotnie i stąd przyrost masy ciała u osób po czterdziestce. Tłuszcze i produkty zwierzęce warto zastąpić roślinnymi – są bardziej wartościowe, mają większą objętość, można je jeść bez ograniczeń. Dodatkowo rozważ suplementację cynku, magnezu i witamin z grupy B, które korzystnie wpływają na regulację apetytu.

Zestaw witamin i minerałów dla 50-latki

Po 50. roku życia zmniejsza się metabolizm witaminy D w wątrobie, dlatego warto zwiększyć aktywność fizyczną na dworze, zwłaszcza w słoneczne dni, oraz mimo wszystko przyjmować suplementy witaminy D. Dobrze, gdyby do naszego organizmu trafiał również żeń-szeń i luteina, które poprawiają pamięć i koncentrację. Takie samo działanie mają witaminy z grupy B: B1, B5, B5, B12. Ochraniają włókna nerwowe, korzystnie wpływają na pracę obwodowego układu nerwowego, redukują zmęczenie, rozdrażnienie, bezsenność. Wspomagają również układ sercowo-naczyniowy.

Magnez reguluje metabolizm kostny, wpływa na równowagę wodno-elektrolitową i oddziałuje na rytm i pracę mięśnia sercowego. Witamina A i E poprawią stan skóry i włosów. To ostatni dzwonek – za chwilę włosy będą wypadać coraz częściej, a na skórze zaczną się pojawiać kolejne zmarszczki. Dodatkowo witamina A korzystnie wpływa na wzrok. Witamina K, poza tym, że reguluje krzepnięcie krwi, przede wszystkim przyczynia się do utrzymania zdolności poznawczych. Jest więc niezbędnym elementem dbania o dobrą pamięć i koncentrację. Cynk i selen są silnymi antyoksydantami, opóźniają proces starzenia się komórek. Cynk dodatkowo korzystnie wpływa na metabolizm kolagenu i regenerację tkanek. Selen ma wpływ na funkcjonowanie enzymów w skórze.

Podstawowym źródłem witamin i mikroelementów powinna być zróżnicowana dieta bogata w warzywa, owoce, kasze, ziarna i zioła. Jednak w różnych okresach życia zapotrzebowanie na konkretne składniki się zmienia. Warto wspomagać wówczas swój organizm produktami bogatymi w niezbędne witaminy i minerały oraz rozsądnie suplementować je w razie potrzeby

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

pomidorki koktajlowe

Pomidory dostarczają mnóstwo dobra. Jaki jest twój ulubiony gatunek?

3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować

3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować

Amigdalina (witamina B17) - lek na raka czy trucizna?

Amigdalina (witamina B17) – lek na raka czy trucizna?

9 faktów o witaminie C, których możesz nie znać

Różne suplementy dla kobiet

Suplementy na miarę potrzeb – sprawdź, czego potrzebujesz w zależności od tego, na jakim etapie życia jesteś i co robisz

Suplementy diety /istockphoto.com

Łykasz suplementy diety? Specjalistka opisuje 3 rzeczy, których jeszcze o nich nie wiesz

Marysia Kujawińska

„Patrzę w lustro i widzę dziewczynę, która mi się podoba”. Marysia Kujawińska o akceptacji siebie i suplementach WIMIN

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach

Suplementy dla kobiet – sprawdź, czy twój organizm ich nie potrzebuje

Kobieta w kapeluszu i kręconych włosach stoi na targu,patrzy się na nas,, w jednej ręce ma kubek z pomidorami, w drugiej trzyma jednego pomidora zakrywając sobie nim oko

Dieta na lepszą pamięć i koncentrację. Co powinno znaleźć się w naszym menu? Wymieniają dietetycy

Magnez i wapno – bierzesz je razem? Farmaceutka tłumaczy, dlaczego to niekoniecznie dobry pomysł!

Witaminy - ich rola i znaczenie dla człowieka

Witaminy – ich rola i znaczenie dla człowieka

Niedobór witaminy D – konsekwencje u dzieci i dorosłych

„Najczęstszym błędem ciężarnych jest to, że odmawiają sobie wszystkiego” – mówi profesor Marzena Dębska, ginekolog i położnik

Witamina D3 - prawidłowy poziom, skutki niedoboru i przedawkowania

Witamina D3 – prawidłowy poziom, skutki niedoboru i przedawkowania

„Lekarz bez uprzedzenia wepchnął mi palce w miejsce intymne. Niezbyt komfortowa i przyjemna sytuacja” – mówi Justyna Kokoszenko o traumatycznej wizycie u ginekologa

L karnityna i jej wpływ na odchudzanie

L karnityna – Sprawdź czym jest, jak działa i jakie ma korzyści!

Way of Blonde

„Potrzebuję treningu, żeby rozsądnie myśleć i wyładować nadmiar energii”. Way of Blonde o sile kobiecej motywacji

istockphoto.com

Zawał serca u młodych. „Jest groźniejszy dla kobiet. Wszystko przez objawy, które nie są charakterystyczne” – mówi prof. Piotr Jankowski, kardiolog

Zespół WIMIN

„Chcemy w tym trudnym i zabieganym świecie wspierać, kibicować i towarzyszyć kobietom”. Kwestionariusz urodowy: WIMIN

Joanna Pietroń, internista CMD

Lek. Joanna Pietroń: suplementy mogą uzupełniać naszą dietę, ale nie mogą być zamiennikiem zdrowego i zbilansowanego odżywiania

probiotyki brzuch

Jak wybrać dobry probiotyk?

kapsułki

Witaminy – kiedy, które i dla kogo?

Masz niedobór żelaza? Nie zapomnij o najważniejszych zasadach jego suplementacji

kolorowe kapsułki

„Najgorszym asortymentem w aptece są słodycze udające leki”. Farmaceutka krytycznie o preparatach dla dzieci

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza