Przejdź do treści

Suplementy dla kobiet – sprawdź, czy twój organizm ich nie potrzebuje

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach
Zdjęcie: Lauren Richmond / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta
Jak wygląda kwestia szczepień na COVID-19 u ozdrowieńców? Wyjaśnia prawniczka
Co wiesz na temat alergii? Rusza kolejna edycja ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Skonsultuj z Farmaceutą”
Magdalena Jutrzenka: Praca mnie ratuje. Pozwala mi przez ładnych kilka godzin nie myśleć o chorobie Alexa
Magdalena Jutrzenka: Praca mnie ratuje. Pozwala mi przez ładnych kilka godzin nie myśleć o chorobie Alexa
Uważaj na barwnik E171 w produktach spożywczych. Może mieć działanie rakotwórcze i uszkadzać DNA
Kobieta
Załatwiasz się na zapas? Uważaj, przez to czekają cię częstsze wizyty w toalecie

Branie suplementów jest teraz modne, to fakt. Gdzie się nie rozejrzeć, to uśmiechnięte lekarki i farmaceutki polecają kolejne niezbędne nam tabletki. Na włosy i paznokcie, na skórę, na metabolizm, na libido, na pamięć i koncentrację, na stres, dobry sen i lepszy seks, na jelita i florę bakteryjną, na zdrowie intymne. Czy faktycznie potrzebujemy codziennie przyjmować te wszystkie składniki? Niektóre z nas oczywiście nie. Jednak dużo kobiet ma deficyty, więc może się zdarzyć, że pewnych minerałów z poniższej listy możesz potrzebować.

W suplementacji najważniejsza jest zasada – jej dobór powinien odzwierciedlać realne zapotrzebowanie organizmu. Dlatego najpierw warto zrobić badania i sprawdzić poziomy poszczególnych składników. Być może twoja koleżanka potrzebuje łykać coś na odporność, a tobie akurat bardziej przyda się żelazo. I choć bardzo ważna jest odpowiednia dieta, aby uzupełnić niedobry, warto czasem ekstra pomóc organizmowi.

Zrobiłyśmy przegląd suplementów szczególnie polecanych kobietom. Zobacz, może któregoś potrzebujesz.

Magnez

Masz ostatnio problemy z koncentracją, jesteś ciągle zmęczona, nie możesz się wyspać, a do tego drży ci powieka lub mięsień? Najprawdopodobniej brakuje ci magnezu. Niedobory mogą być wywołane niewłaściwą dietą, nadużywaniem alkoholu i kawy, długotrwałym stresem, przyjmowaniem moczopędnych leków.

Tymczasem ten pierwiastek odpowiada za wiele ważnych procesów w organizmie. Dba o pracę układu odpornościowego, nerwowego, mięśniowego, zmniejsza ryzyko rozwoju astmy i cukrzycy, dobrze wpływa na serce. W pierwszej kolejności zadbaj, aby w twoim jadłospisie zaczęły częściej pojawiać się produkty bogate w magnez – szpinak, buraki, ziemniaki, pestki dyni, migdały, orzechy nerkowca, awokado, banany, brukselka.

Według badaczy z „Journal of Research in Medical Science” suplementacja magnezu niesie niskie ryzyko, czyli jest bezpieczna. Zacznij regularnie łykać magnez, a odczujesz różnicę w jakości życia. Będziesz się wysypiać, nie będą łapać cię skurcze, wyregulują się reakcje biochemiczne w organizmie, zmniejszy się ryzyko wystąpienia problemów z sercem i ciśnieniem, odpuszczą migreny.

Żelazo

Jego główne funkcje to transport i magazynowanie tlenu. Zapotrzebowanie na żelazo jest o wiele większe u kobiet niż u mężczyzn, bo u nas dochodzi do jego większego wydalania. Jednak nie tak łatwo dostarczyć je organizmowi ze względu na różne możliwości wchłaniania i przyswajania go. Żelazo hemowe może osiągnąć poziom 20 proc. wchłanialności, niehemowa forma zaledwie 1-5 proc. Do tego są różne produkty, które to przyswajanie dodatkowo utrudniają, np. herbata i kawa (ze względu na taniny), szczaw i szpinak (przez szczawiany), rośliny strączkowe (zawierają fityniany hamujące przyswajanie żelaza). Głównym źródłem żelaza są podroby i czerwone mięso, ale też jaja i niektóre ryby (sardynki i śledzie) i warzywa (buraki, botwinka, bób, fasola, groch). Jeśli w diecie nie ma ich dostatecznie dużo, a do tego np. z powodu choroby tarczycy twój organizm ma problem z przyswajaniem żelaza, o deficyt tego minerału łatwo. Do tego jeszcze dochodzi utrata krwi menstruacyjnej.

Niedobory żelaza w organizmie mogą przełożyć się na za niski poziom ferrytyny, a stąd już mały krok do anemii. Jeśli często czujesz się zmęczona, boli cię głowa, nie masz na nic siły, zaczęły wypadać ci włosy – zbadaj poziom żelaza. Może powinnaś je suplementować.

Wapń

To ważny składnik, zwłaszcza dla kobiet w okresie menopauzy, gdy w organizmie spada poziom estrogenu i zmniejsza się ilość wapnia. To może prowadzić do osłabienia stawów i kości, których masa i gęstość zmniejszają się u kobiet po 40-tce. Skończyć się to może między innymi osteoporozą. Poza tym badania pokazują, że jego suplementacja może zmniejszyć ryzyko rozwoju miażdżycy.

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

Jednak z wapniem można przesadzić, wtedy zacznie odkładać się w nerkach, dlatego rób to po konsultacji z lekarzem.

Pamiętaj też, że jeśli suplementujesz magnez, to nie przyjmuj go w połączeniu z wapniem, bo wtedy obniżasz ich przyswajalność.

Biotyna

Kobiety często sięgają po ten suplement. Nic dziwnego – ta witamina z grupy B (nazywana też witaminą B7 lub witaminą H) działa wzmacniająco na paznokcie i włosy oraz dobrze wpływa na kondycję skóry. Ale to nie wszystkie jej dobroczynne działania. Biotyna bierze udział w produkcji kwasów tłuszczowych, wpływa na krzepliwość krwi i wspiera pracę tarczycy. To również suplement zalecany kobietom w ciąży i karmiącym mamom – zapobiega występowaniu wad wrodzonych u dziecka.

A gdzie znaleźć biotynę w żywności? Najlepszym źródłem jest wątroba wołowa, ale dużo biotyny znajduje się też w drożdżach piwnych, soi, źółtku jaja kurzego, orzechach włoskich i migdałach, ryżu i mące pełnoziarnistej oraz w szpinaku i marchewce.

Kwasy tłuszczowe

Która z was je 2 razy w tygodniu tłuste ryby morskie? Jeśli nie należysz do tej grupy, może warto wspomóc organizm ekstra porcją zdrowych kwasów tłuszczowych Omega-3. Zresztą te suplementy zaleca się każdemu bez względu na płeć, tym bardziej w Polsce, gdzie dieta jest raczej uboga w te kwasy. Co takiego dobrego robią? Wpływają na właściwe działanie układu hormonalnego i z tego powodu są szczególnie wskazane kobietom. Obniżają też ciśnienie krwi i stężenie trójglicerydów. Mają znaczenie prewencyjne w chorobach naczyniowo-sercowych.

Witamina D

Suplementację tej witaminy należy poprzedzić badaniami krwi – najpierw trzeba sprawdzić, jaki masz jej poziom, żeby nie doprowadzić do nadmiaru w organizmie – wtedy łatwo o uszkodzenia wątroby oraz nerek. Chociaż w naszej szerokości geograficznej trudno jest przesadzić z witaminą D, bo produkowana jest w organizmie głównie pod wpływem słońca – między kwietniem a wrześniem, w określonych godzinach (między 12 a 14 ze względu na promieniowanie). W okresie jesienno-zimowym większość Polaków ma niedobory – szacuje się, że nawet 90% mieszkańców.

Jakie mogą być skutki długotrwałego niedoboru witaminy D? Może się to odbić na całym organizmie – deficyt przyczynia się do wystąpienia nadciśnienia, cukrzycy i osteoporozy. Wzrasta ryzyko nowotworów, m.in. raka piersi i jelita grubego. Niedobór tej witaminy obajawia się częstymi infekcjami, słabym nastrojem i problemami ze snem, ciągłym zmęczeniem, osłabieniem zębów, nadmiernym wypadaniem włosów, łamliwymi paznokciami i wolnym gojeniem się ran.

Miks składników – WIMIN

Jeśli potrzebujesz suplementować kilka składników, zamiast oddzielnie łykać tabletki, sięgnij po miks. WIMIN to suplementacja stworzona z myślą o kobietach. W jednej saszetce rekomendowanej raz na dobę znajdziesz 4 kapsułki. Pierwsza z nich zwierają witaminę C, D i czosnek, które wpływają na odporność. Druga ma cynk i przeciwutleczniacze, czyli coś dla twojej skóry. Trzecia zawiera magnez, B3 i Rhodiolę, dodając energii. Czwartą tworzysz sama. Możesz postawić na coś na koncentrację, metabolizm albo ochronę organizmu.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?

7 sytuacji, w których warto odmówić seksu

Pierwsza miesiączka/Pexels

„Pierwsza miesiączka? O nie, teraz już będziesz miała przechlapane do 50-tki…”. Seksuolożka o tym, jak nie rozmawiać z dzieckiem o menstruacji

„Nie chcę rozmawiać o swojej miesiączce jak o czymś odrażającym, bo przecież taka ona nie jest. To normalna funkcja biologiczna mojego ciała” – mówi Clara Henry, szwedzka blogerka, autorka książki „Tak, mam okres, a co?”

Artur Rakowski / Archiwum prywatne

Artur Rakowski: adaptogenów nie możemy traktować jako polisy na niedbale prowadzone życie

Kobieta i mężczyzna śpią w łóżku

„Seks podczas okresu kobieta może odczuć jako olbrzymią akceptację ze strony mężczyzny, dowód, że jest dla niego atrakcyjna w każdych warunkach”

5 zaskakujących spowalniaczy metabolizmu

Kobieta siedzi w rzędzie na krześle

Co dzieje się z twoim organizmem, jeśli unikasz seksu? Może to wpływać na samoocenę i pewność siebie

Kobieta z bukietem kwiatów

Po czterdziestce seks jest najlepszy! Poznaj 5 niezwykłych faktów dotyczących kobiecego ciała

kobieta

Jak mieć lepszy seks? 7 sposobów, żeby czerpać jeszcze więcej przyjemności w łóżku

7 komplementów, które warto mówić sobie w łóżku

Jak zmienia się seks po 50-tce? Poznaj 5 sposobów, żeby nadal mieć frajdę w łóżku

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Kąpiele magnezowe

Kąpiele magnezowe – wielka ściema czy hit?

Katabolizm – co to jest, etapy, katabolizm a metabolizm

Kobieta leży na łóżku

Zdarzyło ci się płakać po seksie? Nie ty jedna. Skąd to się bierze? Wyjaśnia ekspert

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Drink z brokatem

Jak uleczyć sylwestrowego kaca? Lekarka zdradza sprawdzone patenty

Insulinooporność a wsparcie suplementacyjne. Farmaceutka wyjaśnia, co warto łykać

Polipragmazja – przyczyny i skutki stosowania wielu leków

Miopatia – przyczyny, rodzaje, objawy i leczenie miopatii

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

Jak prawidłowo łączyć suplementy diety, witaminy i minerały? Farmaceutka Zofia Winczewska ma garść rad

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?