Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

8 sygnałów, że jesz za mało

8 sygnałów, że jesz za mało
Zdjęcie: shutterstock
Gdy zaczyna się sezon na plażowanie, pierwsza myśl, która przychodzi do głowy, to: „Muszę schudnąć!”. Gorzej, gdy na taki pomysł wpadają osoby szczupłe. Mimo niskiej wagi próbują diet, które obiecują boskie ciało w dwa tygodnie. W tym celu decydują się na głodówkę.

Co prawda większym problemem jest liczba ludzi cierpiących na problemy zdrowotne wynikające z nadwagi, ale warto też wspomnieć, co grozi tym szczupłym, gdy mimo odpowiedniej wagi decydują się na diety cud. Obydwie grupy, które podczas odchudzania wybierają niskokaloryczny jadłospis, zamiast tego odpowiednio zbilansowanego, mogą nieświadomie robić spustoszenie w swoim organizmie.

Kiedy więc dieta nie jest potrzebna? By sprawdzić, czy waży się tyle, ile powinno, wystarczy wyliczyć swój współczynnik BMI (waga/wzrost2). Określa on stosunek masy ciała do wzrostu do kwadratu (podanego w metrach). Gdy mieści się w zakresie 18,55–24,99, waga jest prawidłowa. Gdy jest niższy, oznacza to, że powinieneś zacząć jeść więcej.

Osoby jedzące za mało narażają się na takie problemy zdrowotne jak:

  • Osteoporoza, a co za tym idzie pęknięcie kości
  • Bezpłodność
  • Nieprawidłowy rozwój
  • Osłabienie układu immunologicznego
  • Niedożywienie
  • Większe ryzyko komplikacji podczas zabiegów chirurgicznych
  • Anemia
  • Chroniczne zmęczenie

Dlaczego się głodzimy?

Jest to paradoks, że w krajach wysoko rozwiniętych, których mieszkańcy mają łatwy dostęp do jedzenia, świadomie z niego rezygnują. Kult idealnego ciała sprawił, że co rusz powstają nowe cudowne diety. Nie słabnie też popularność zdrowego stylu życia. Ludzie jedzą za mało, ponieważ stosują bardzo restrykcyjne diety albo podchwytują coraz to nowe żywieniowe trendy, takie jak rezygnacja z glutenu, laktozy, białej mąki itp. Brak odpowiedniej wiedzy, która ułatwi przygotowanie zbilansowanej diety, sprawia, że posiłki są coraz bardziej ubogie w składniki odżywcze. Zdarza się też, że w parze z dietą idzie aktywność fizyczna. Jeśli liczba kalorii w spożytych posiłkach nie jest dostosowana do naszego trybu życia, również może się okazać, że jemy za mało.

1. Chroniczne zmęczenie

Przecież to oczywiste i typowe, że z głodu czujemy się słabsi. Organizm czerpie energię właśnie z pokarmów i płynów, które spożywamy. By prawidłowo funkcjonował, trzeba mu dostarczyć odpowiednią liczbę kalorii. Wspomagamy wtedy takie procesy jak oddychanie, ale też poprawiamy sprawność umysłu. Dlatego gdy dieta ma za mało kalorii, może wpływać to na fizyczne i psychiczne zmęczenie. A taki stan pogarsza też efektywność podczas ćwiczeń fizycznych.

Liczba kalorii, jakiej ciało potrzebuje, by utrzymać odpowiednią wagę, jest uzależniona od takich czynników jak wzrost, tempo metabolizmu i poziom aktywności fizycznej.

2. Łatwiej o chorobę

Niezbilansowana dieta może sprawić, że zabraknie nam składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego, który jest tak istotny podczas walki z chorobą. W takiej sytuacji nawet przeziębienie może trwać dłużej, niż powinno. Dlatego odpowiednia dieta jest bardzo ważna u osób, które mają osłabioną odporność, czyli w przypadku dzieci i starszych ludzi.

3. Problemy z włosami

Niedobór składników mineralnych sprawia, że może się pogorszyć kondycja włosów. Badania pokazały, że deficyt białka, związków mineralnych, witamin i kwasów tłuszczowych nie tylko przyczynia się do ich wypadania, ale także może wpłynąć na ich kolor czy strukturę, co oznacza, że będą cieńsze.

4. Trudności z zajściem w ciążę

Kiedy organizm ma niewystarczającą ilość składników odżywczych, energię, jaką może wyprodukować z tego, czym dysponuje, w pierwszej kolejności przeznacza na takie procesy jak oddychanie czy krążenie krwi. W konsekwencji ogranicza produkcję hormonów, co powoduje przede wszystkim mniejszą ochotę na seks, ale też trudności z zajściem w ciążę. Niskokaloryczne diety mogą spowodować takie problemy u kobiet i mężczyzn.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Powiązane artykuły

Jedz, bo oszalejesz

36 uczestników eksperymentu głodowego Ancela Keysa nie dojadało przez sześć miesięcy. Nie dojadało, a...
36 uczestników eksperymentu głodowego Ancela Keysa nie dojadało przez sześć miesięcy. Nie dojadało, a nie głodowało, bo w tym czasie mężczyźni konsumowali „aż” 1600 kcal dziennie. Ale i tak sfiksowali. Nic dziwnego – szaleństwo to typowy efekt przesadnej diety i głodu.

Głodówka – skutek odwrotny od zamierzonego?

Głodowanie po to, by schudnąć, to słaby plan. Naukowcy odkryli, że jeśli...
Głodowanie po to, by schudnąć, to słaby plan. Naukowcy odkryli, że jeśli odmawiamy sobie jedzenia z myślą o płaskim brzuchu, w rezultacie możemy osiągnąć efekt... dokładnie odwrotny.